تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۰۴ تير ۱۴۰۳

قطار، بهترین وسیله برای زائران حرم امام رضا (ع)

زیارت از حرم مطهر امام رضا (ع) مشتاقان بی‌شماری دارد. شیعیان بسیاری از ایران و سراسر دنیا برای زیارت کردن امام هشتم، به مشهد سفر می‌کنند. از هر شهری که هستید، برای زیارت امام رضا به سه روش می‌توانید به مشهد سفر کنید. هواپیما، قطار و یا خودروی شخصی گزینه‌هایی هستند که از میان آن‌ها باید انتخاب کنید.

رویداد۲۴ همان‌طور که می‌دانید، سفر با هواپیما نسبت به سفر با دو گزینه دیگر، گران‌تر در می‌آید. انتخاب خودروی شخصی یا اتوبوس برای رفتن به مشهد نیز می‌تواند به علت سختی راه و طولانی بودن، گزینه دردسرسازی باشد. در این میان، قطار به عنوان ایمن‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین شیوه سفر پیشنهاد می‌شود.

قطار

ویژگی‌های سفر به مشهد با قطار

سفر با قطار یکی از متداول‌ترین شیوه‌های سفر به مشهد است. می‌توان گفت اغلب مسافران برای زیارت حرم امام رضا (ع)، ‌قطار را انتخاب می‌کنند. تقریباً از همه شهرهای کشور، ‌مسیرهای ریلی به شهر بزرگ مشهد وجود دارد، ازاین‌رو انتخاب قطار، انتخابی مطمئن و ایمن است. در ادامه برخی از ویژگی‌های محبوب سفر به مشهد با قطار را عنوان می‌کنیم.

راحتی سفر

می‌توان گفت قطار راحت‌ترین وسیله برای سفر به مشهد است. ازآنجایی‌که این سفر حدود ۱۲ ساعت به طول می‌انجامد، شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی بیشترین تمهیدات را بابت آسایش مسافران تدارک دیده‌اند. به‌عنوان‌مثال، در طول سفر با قطار می‌توانید استراحت کرده و بخوابید، ‌از نمایشگرهای قطار فیلم تماشا کنید، به رستوران و کافه قطار بروید و یا در راهروهای قطار گشت بزنید. همچنین نگرانی بابت مواردی چون سرویس بهداشتی نداشته باشید،‌ زیرا هر واگن سرویس بهداشتی مخصوص به خود را دارد.

به‌طورکلی سفر با قطار علاوه بر مقرون‌به‌صرفه بودن نسبت به هواپیما،‌ راحتی و ایمنی را برای شما به ارمغان می‌آورد. در طول این سفر کمی طولانی، همواره سرگرم بوده و گذشت زمان را حس نخواهید کرد؛ زیرا کادر قطار گزینه‌های مختلفی را برای سرگرم بودن ارائه می‌دهند.

امکان سفر دسته‌جمعی

یکی از ویژگی‌هایی که سفر با قطار برای مسافران به ارمغان می‌آورد، ‌سفر دسته‌جمعی به همراه خانواده یا دوستان است. با انتخاب این شیوه سفر امکان این را دارید که مسیر را در کنار همراهان خود گذرانده و از حضور در کنار یکدیگر بهره‌مند شوید. این مورد سبب می‌شود در طول سفر، احساس تنهایی نکرده و در فضای شخصی کوپه، ‌به گفتگو بپردازید.

طیف وسیعی از قیمت‌ها و آپشن‌ها

برای خرید بلیط قطار مشهد با طیف وسیعی از قیمت‌ها روبرو خواهید بود. این قیمت‌ها بسته به نوع قطار، متفاوت است. به‌عنوان‌مثال در هنگام خرید بلیط می‌توانید قطارهای اتوبوسی یا قطارهای کوپه‌ای را انتخاب کنید. همچنین برخی از قطارها دارای بخش‌های مختلف به صورت اکونومی یا vip هستند که سطح خدمات در هریک از آن‌ها متفاوت است. لازم به ذکر است قطارهای برخی از شرکت‌های مسافربری دارای امتیاز بوده و قیمت بلیط‌ها با توجه به امتیاز آن قطار، متغیر است.

قرارگیری ایستگاه راه‌آهن مشهد در نزدیکی مرکز شهر

خوب است بدانید ایستگاه راه‌آهن مشهد در نزدیکی مرکز شهر قرار گرفته است و ازاین‌رو پس از رسیدن به مقصد،‌ برای رفتن به هتل یا حرم امام رضا نیازی نیست هزینه زیادی را بابت حمل‌و‌نقل بپردازید. از طرف دیگر فرودگاه مشهد در مسافتی بیرون از شهر قرار گرفته، و همین موضوع سفر با قطار به مشهد را نسبت به سفر با هواپیما برتری می‌بخشد.

تفاوت قطارهای اتوبوسی با قطارهای کوپه‌ای

قطارهای اتوبوسی همان‌طور که از نامشان پیداست،‌ مانند اتوبوس هستند. واگن‌های قطارهای اتوبوسی سالن‌هایی را شامل می‌شوند که صندلی‌ها در ردیف‌هایی مرتب در آن چیده شده‌اند. لازم به ذکر است صندلی قطارهای اتوبوسی راحت بوده و در طول سفر شما را اذیت نخواهند کرد. اغلب قطارهای اتوبوسی سریع‌السیر هستند؛ بدین معنی که رسیدن از مبدأ به مقصد به وسیله این قطارها نسبت به قطارهای کوپه‌ای کمتر زمان می‌برد. مورد دیگری که در ارتباط با این قطارها می‌توان ذکر کرد، تفاوت قیمت بلیط آن‌ها با قطارهای کوپه‌ای بوده که ارزان‌تر است.

قطارهای کوپه‌ای را واگن‌هایی تشکیل می‌دهند که به چند کوپه و یک راهرو تقسیم‌ شده‌اند. قطارهای کوپه‌ای فضای آزاد و راحت‌تری دارند و در هر کوپه، میز کوچکی برای انجام دادن امور تعبیه شده است. همچنین هر کوپه دارای یک پنجره، سیستم گرمایشی و سرمایشی و تخت است. قطارهای کوپه‌ای برحسب تعداد تخت‌ها دو نوع دارند.

قطارهای کوپه‌ای ۴ تخته

برخی از قطارها دارای کوپه‌هایی هستند که در آن، ۴ تخت برای استراحت ۴ فرد وجود دارد. ابعاد این کوپه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده که تعداد در نظر گرفته‌شده از افراد (۴ فرد)‌ به راحتی در آن استراحت کنند. از قطارهای ۴ تخته ایران می‌توان به قطار فدک، سیمرغ، پلور سبز، غزال و خلیج فارس اشاره کرد.

قطارهای کوپه‌ای ۶ تخته

قطارهای کوپه‌ای ۶ تخته کوپه‌هایی برای حضور و استراحت ۶ نفر دارند. این قطارها نسبت به قطارهای ۴ تخته از فضای کمتری در هر کوپه برخوردار هستند؛ زیرا با توجه به طراحی، ۶ تخت باید در هر کوپه جا شود. همچنین سیستم نمایشگر تصویری که در قطارهای ۴ تخته وجود دارد، در قطارهای ۶ تخته حذف شده است.

شرکت‌های معروف حمل‌ونقل ریلی ایران

در ایران شرکت‌های مختلفی وجود دارند که قطارهای آن‌ها در ریل‌های سراسر ایران عبور و مرور می‌کنند. هر یک از این شرکت‌ها خدمات و تجهیزات منحصربه‌فردی را برای مسافران خود در نظر گرفته‌اند که اغلب در سطح‌های مختلف طبقه‌بندی می‌شود. برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در ایران نسبت به سایر شرکت‌ها، از قدمت و محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه دو مورد از این شرکت‌ها را معرفی می‌کنیم.

شرکت مسافربری فدک

شرکت مسافربری فدک یکی از معروف‌ترین شرکت‌ها در زمینه حمل‌ونقل ریلی در ایران است. با این‌که قطارهای فدک در سال ۱۳۹۴ آغاز به فعالیت کرده که نسبت به سایر شرکت‌ها کمی دیرتر است، ‌اما بااین‌حال این شرکت به تنهایی توانسته سطح کیفیت ناوگان حمل‌و‌نقل ریلی در ایران را بالا ببرد. قطارهای این شرکت اغلب لوکس بوده و خدمات در سطح بالایی ارائه می‌شوند. قطارهای فدک مانند هتل دارای امتیاز هستند که قیمت بلیط‌های بسته به امتیاز قطار، متفاوت است.

قطار

شرکت مسافربری رجا

می‌توان گفت شرکت مسافربری رجا از قدیمی‌ترین شرکت‌هایی است که در زمینه حمل‌ونقل ریلی در کشور ایران آغاز به کار کرده است. قطارهای این شرکت دارای امنیت بالایی بوده و راحتی و آسودگی را برای مسافران به ارمغان می‌آورد. همچنین کادری که در هر یک از قطارهای رجا فعالیت می‌کنند، آموزش‌دیده و مجرب هستند. قطارهای شرکت مسافربری رجا اغلب مسیرهای ریلی ایران را به صورت رفت‌وبرگشتی پوشش می‌دهند.

قطار

کلام آخر

سفر با قطار به مشهد علاوه بر راحتی و امنیت، خاطره‌ای خوش را در ذهن شما ماندگار می‌کند. انتخاب این شیوه سفر دارای مزایای بسیاری است که برخی از آن‌ها در این مقاله ذکر شد. در ایران دو شرکت مطرح در زمینه حمل‌ونقل ریلی،‌ قطار فدک و رجا قطار هستند که هر دو دارای کیفیت خدمات بالایی هستند. قطار، بهترین وسیله برای زائران حرم امام رضا (ع) شناخته می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قطار ، بلیت قطار
نظرات شما