تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۱۷ تير ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

شگفتی تحلیل‌گر اسرائیلی از انتخابات ایران | اگر کسی سه ماه پیش به من می‌گفت ایران یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب خواهد داشت، فکر می‌کردم عقلش را از دست داده

رض زیمت، تحلیل‌گر ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی و محقق مرکز آلیانس برای مطالعات ایرانی، در یادداشت کوتاهی از توانایی نظام سیاسی ایران برای غافل‌گیری نوشته است.

شگفتی تحلیل‌گر اسرائیلی از انتخابات ایران | اگر کسی سه ماه پیش به من می‌گفت ایران یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب خواهد داشت، فکر می‌کردم عقلش را از دست داده

رویداد۲۴| رض زیمت در این یادداشت نوشته است: ۱) سیستم سیاسی ایران بار دیگر توانایی خود را برای غافلگیر کردن ثابت کرد. اگر کسی سه ماه پیش به من می‌گفت که ایران دوباره یک رئیس جمهور اصلاح‌طلب انتخاب خواهد کرد، فکر می‌کردم از عقلش را از دست داده است.

در سال‌های اخیر، من به طور گسترده درباره روند حذف اصلاح‌طلبان از فرآیند‌های تصمیم‌گیری به نفع تسلط کامل محافظه‌کاران نوشته‌ام. علاوه بر این، وقتی شورای نگهبان نامزدی پزشکیان را پذیرفت، ارزیابی کردم که "معجزه می‌خواهد" تا او پیروز شود.
تنها در چند هفته اخیر بود که او از یک نامزد نسبتاً ناشناخته به یک رقیب برجسته تبدیل شد. وقتی در هفته‌های اخیر درباره این تحول صحبت می‌کردم، بسیاری به من گفتند که واقعاً اهمیتی ندارد، زیرا "جلیلی پیروز خواهد شد، چون رهبر می‌خواهد او پیروز شود. " معلوم شد که حتی در رژیم‌های استبدادی مانند جمهوری اسلامی، اینطور کار نمی‌کند.

۲) درباره بحران مشروعیت رژیم ایران بسیار نوشته شده است، از جمله توسط خودم. این موضوع شناخته شده و در حال بدتر شدن است، همانطور که انتخابات یک بار دیگر نشان داد. حتی نگرانی فزاینده از پیروزی احتمالی "جلیلی و طالبان ایرانی" نیز بیش از نیمی از جمعیت را به پای صندوق‌های رأی نکشاند.


بیشتر بخوانید:

پیام پیروزی پزشکیان برای جهان چه بود؟ | تحلیل رسانه‌های جهان از انتخابات ایران: امید به سیاست خارجی عمل‌گرایانه و بیم از عدم‌تغییرات معنادار

اسرائیل از پیروزی کدام کاندیدا خوشحال می‌شود؟ | معاریو: انتخاب جلیلی ممکن است به نفع اسرائیل باشد چون نشان می‌دهد مذاکره با ایران بیهوده است


با این حال، باید اعتراف کنیم که حداقل در کوتاه مدت، انتخابات دستاورد قابل توجهی برای رژیم و ضربه‌ای به اصطلاح "براندازان"، حامیان تغییر رژیم در داخل و خارج از کشور، فراهم می‌کند. رژیم موفق شد در کمتر از ۵۰ روز پس از یک ضربه شدید، انتخابات فوری برگزار کند و رئیس جمهور جدیدی انتخاب کند که حداقل در ماه‌های آینده، هم در داخل و هم در خارج، اعتباری کسب خواهد کرد.

مردم ایران ساده‌لوح نیستند و جامعه بین‌المللی نیز همینطور، که عجله‌ای برای اعتماد و امید بستن به رئیس جمهور جدید ایران ندارد، به ویژه با توجه به تحولات در زمینه هسته‌ای، منطقه و اوکراین. با این حال، می‌توان فرض کرد که بسیاری - هم در ایران و هم خارج از آن - همچنان ترجیح می‌دهند به رئیس جمهور جدید فرصتی بدهند؛ و اگر [آیت‌الله]خامنه‌ای به طور غیرمنتظره‌ای تصمیم بگیرد از انتخابات به عنوان فرصتی برای پیشروی در مسیر نوعی توافق با غرب استفاده کند (که البته یک "اگر" بسیار بزرگ است)، ممکن است وضعیت ایران را بیشتر بهبود بخشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
0
0
زمان احمدی که 3/5 صبح کشیدنش توو اطاق بهش کفتن اوون یکی رای اورده اما تو رییس جمهوری پس کار کی بود ؟
کی این کار را کرد ؟
برادرا قاچاقچی ؟
نظرات شما