تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۲۱ تير ۱۴۰۳

عرق کردن زیاد نشانه چیست؟ کمبود چه ویتامینی باعث تعریق زیاد میشود؟

تعریق مقطعی بدن به دلایل مختلفی مانند گرما، اضطراب، فعالیت بدنی و مصرف بعضی از غذا‌های تند ایجاد می‌شود. چنانچه تعریق بدن ادامه‌دار و همراه با علائم دیگری باشد نشان‌دهنده بیماری‌های جدی است.

عرق کردن زیاد نشانه چیست؟ کمبود چه ویتامینی باعث تعریق زیاد میشود؟

رویداد۲۴| تعریق مقطعی بدن به دلایل مختلفی مانند گرما، اضطراب، فعالیت بدنی و مصرف بعضی از غذاهای تند ایجاد می‌شود. چنانچه تعریق بدن ادامه‌دار و همراه با علائم دیگری باشد نشان‌دهنده بیماری‌های جدی است. مریضی‌هایی مانند هایپرهیدروزیس، دیابت، اختلالات هورمونی، بیماری‌های تنفسی، نارسایی قلبی و بیماری‌های عفونی ازجمله دلایل عرق کردن شدید است. اگر به دنبال پاسخ سوال «عرق کردن زیاد نشانه چیست؟» هستید؛ در این مطلب علل مختلف تعریق زیاد را بررسی کرده‌ایم.

بیماری‌های عفونی؛ تعریق شدید همراه با تب بالا

اگر تعریق زیاد همراه با تب باشد، احتمال ابتلا به عفونت‌های ویروسی و باکتریایی وجود دارد. درواقع وقتی عامل خارجی مانند ویروس یا باکتری وارد بدن می‌شود، دمای بدن هنگام مقابله با آن بالا می‌رود؛ نتیجه بالا رفتن دمای بدن، تب و تعریق زیاد است. پزشک شما ممکن است برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها داروهای تقویتی مانند کپسول مولتی ویتامین مینرال را برای شما تجویز کند.

بیماری‌های قلبی؛ علت تعریق زیاد همراه با درد قفسه سینه

اگر این عرق سرد همراه با خستگی، تنگی نفس و احساس درد و سوزش در قلب باشد نشانه بیماری قلبی است. عرق سرد به معنای عرق کردن ناگهانی است که به دلیل گرما یا فعالیت بدنی ایجاد نمی‌شود. با افزایش سن احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی بالا می‌رود؛ بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی چکاپ منظم برای افراد مسن پیشنهاد می‌شود.

در صورت بروز هرگونه مشکل قلبی، پزشک ممکن است داروهای قلب و عروق را در کنار سایر روش‌های درمانی دیگر برای فرد درخواست دهد. به‌عنوان مثال احتمال دارد پزشک رژیم غذایی خاصی را به‌همراه دارویی مانند قرص برای تپش قلب برای فرد تجویز کند. توجه کنید که مصرف قرص‌های قلب و عروق حتما باید با تجویز پزشک متخصص باشد.

کمبود ویتامین B، C و D؛ علت تعریق شدید بدن

کمبود چه ویتامینی باعث تعریق شدید می‌شود؟ کمبود ویتامین ب یکی از دلایل تعریق شدید است. ویتامین‌های گروه ب در بدن مسئول تنظیم هورمون‌ها و کاهش استرس هستند. با کاهش سطح ویتامین‌های گروه ب، سطح استرس در بدن فرد بالا می‌رود. با افزایش سطح اضطراب، میزان دمای بدن بالا رفته و فرد دچار تعریق زیاد می‌شود. همچنین زمانی که سطح ویتامین سی در بدن پایین بیاید، کلاژن لازم برای تکثیر و ترمیم سلول‌های پوستی وجود نخواهد داشت؛ درنتیجه با کمبود کلاژن در سطح پوست، میزان تعریق فرد افزایش پیدا می‌کند.

تعریقی که همراه با بدن درد و سردرد باشد، به علت کمبود ویتامین دی در بدن فرد است؛ مخصوصا اگر این تعریق در قسمت سر و گردن شخص باشد. اگر نتیجه آزمایش شما کمبود ویتامین را تایید می‌کند، پزشک برای شما قرص‌های مکمل را تجویز خواهد کرد. همچنین خوردن قرص ویتامین های مورد نیاز بدن به شرطی که متناسب با شرایط سنی و فیزیکی شما باشد ضرری ندارد؛ اما بهتر است، مکمل مناسب فرد را پزشک تجویز کند.

بیماری هایپرهیدروزیس؛ علت ژنتیکی تعریق زیاد بدن

یکی از علل تعریق بسیار ابتلا به بیماری هایپرهیدروزیس اولیه یا نوع ثانویه این بیماری است. بیماری هایپرهیدروزیس اولیه منشا ژنتیکی دارد؛ در نتیجه چنانچه یکی از افراد خانواده فرد مبتلا به این بیماری باشد، احتمال ابتلا سایر اشخاص خانواده به بیماری Hyperhidrosis اولیه بالا می‌رود. علائم این بیماری تعریق زیاد در زیر بغل، کف دست و پا و گاهی سر و صورت است.

افراد مبتلا به بیماری هایپرهیدروزیس اولیه با فکر کردن به شرایطی مضطرب‌کننده نگران می‌شوند و بدن آن‌ها به شدت عرق می‌کند؛ این در شرایطی است که افرادی با بیماری Hyperhidrosis ثانویه در شرایط عادی و بدون هیچ محرکی، تعریق زیادی در نواحی مختلف بدن دارند.

عرق کردن زیاد نشانه چیست؟ کمبود چه ویتامینی باعث تعریق زیاد میشود؟

بیماری‌های تنفسی؛ تعریق همراه با تب بالا و سرفه

یکی از علل تعریق زیاد و مکرر بدن، ابتلا به برخی از بیماری‌های تنفسی مانند بیماری ریوی سل است. فردی که یماری سل دارد دچار تعریق شبانه می‌شود. عرق شبانه به این معنا است که فرد هنگام خواب به‌گونه‌ای عرق می‌کند که رخت‌خواب او مرطوب می‌شود. این عرق شبانه اگر همراه با درد قفسه سینه، تنفس همراه با درد سینه، تب‌های بالا و سرفه همراه با بالاآوردن خون باشد احتمال ابتلا شدن فرد به بیماری سل وجود دارد.

تغییرات هورمونی؛ یکی از دلایل شایع تعریق زیاد

بلوغ، بارداری، یائسگی و ابتلا به بیماری‌های هورمونی از دلایل تعریق زیاد هستند. عرق شدید همراه با علائمی مانند اختلال در خوابیدن، خشکی پوست، تغییر در ضربان قلب، تغییر در میزان قند خون ممکن است نشان‌دهنده اختلالات هورمونی باشد. همچنین تکرر ادرار، سردرد، خستگی، کاهش میل جنسی و تغییرات فشار خون به‌همراه تعریق شدید، احتمالا به‌خاطر مشکلات هورمونی خواهد بود. برای تشخیص دقیق علت عرق کردن بسیار که همراه با علائم دیگر است باید توسط پزشک متخصص معاینه شوید.

دیابت؛ یکی از مهم‌ترین علل عرق کردن شدید

افرادی که به دیابت مبتلا هستند بیشتر از افراد عادی عرق می‎‌کنند. در افراد دیابتی وقتی میزان قند خون بیشتر از میزان معینی شود، نورون‌ها آسیب می‌بینند. نورون‌های آسیب دیده باعث اختلال در کارکرد غدد عرق‌ریز می‌شوند که نتیجه آن تعریق زیاد فرد دیابتی است. همچنین در افراد دیابتی که اضافه وزن دارند، سوخت‌وساز بدن بیشتر است؛ درنتیجه میزان تعریق این اشخاص بیشتر از سایر افراد است.

عرق کردن زیاد نشانه چیست؟ کمبود چه ویتامینی باعث تعریق زیاد میشود؟

برای بررسی علت تعریق زیاد به پزشک متخصص مراجعه کنید

تعریق زیاد و مقطعی به دلایلی مانند اضطراب، فعالیت بدنی، گرما و خوردن غذاهای تند ایجاد می‌شود. درصورتی‌که دچار تعریق شبانه یا عرق شدید همراه با علائمی مانند سرگیجه، درد قفسه سینه و حالت تهوع همراه شدید به پزشک متخصص مراجعه کنید. این عرق کردن شدید و آزاردهنده می‌تواند نشانه یک بیماری جدی مانند هایپرهیدروزیس، بیماری‌های تنفسی، نارسایی قلبی، بیماری‌های عفونی، ابتلا به دیابت و تغییرات هورمونی باشد. کمبود برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های گروه ب، ویتامین C و D می‌تواند دلیل تعریق زیاد باشد.

برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما