تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۴ تير ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

۶ خودرو با قیمت زیر ۳۰۰ میلیون تومان

نوشته‌های کهنه و فرسوده همواره جزو گزینه‌های اصلی افراد محسوب می‌شوند. در این متن، به سراغ معرفی خودرو‌هایی مستعمل و البته بومی تا محدوده ۳۰۰ میلیون تومان رفته و قصد داریم به معرفی کهنه‌های این بازه قیمتی بپردازیم.

۶ خودرو با قیمت زیر ۳۰۰ میلیون تومان

رویداد۲۴ بازار خودرو در این دوره زمانی بغرنج‌تر از هر زمان دیگری بوده و هزینه‌های خودرو‌ها به طرزی وحشتناک افزایش یافته، تا جایی که متأسفانه، بسیاری از مردم توان خرید خودروی نو را ندارند. از این رو، افراد زیادی در جستجوی خرید خودرو‌های مستعمل با قیمت‌های پایین هستند تا بتوانند نیاز‌های روزمره خود را با خرید یک وسیله نقلیه معمولی و دست‌دوم پاسخ دهند. ما در این نوشته به سراغ خودرو‌هایی رفته‌ایم که قیمت آن‌ها در محدوده ۳۰۰ میلیون تومان یا کمتر قرار داشته و می‌توانند به عنوان خودرو‌هایی مفید و خوب، نیاز‌های روزمره را برآورده سازند.

پراید

پراید، یکی از محبوب‌ترین خودرو‌های ایرانی، تولید شده توسط شرکت سایپا که برای بیش از سه دهه با انواع مختلف سدان، هاچ‌بک، استیشن و حتی وانت در بازار حضور داشته است. این خودرو، با قیمت‌های معقول در محدوده ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان، همچنان گزینه‌ای مناسب برای افراد جویای خودروی ارزان‌قیمت و کم‌هزینه است.

از نقاط قوت پراید می‌توان به استهلاک بسیار پایین، مصرف سوخت بسیار کم و فراوانی و ارزانی قطعات یدکی آن اشاره کرد. با این حال، نقطه ضعف اصلی این خودرو، ایمنی پایین آن است که باید مورد توجه قرار گیرد.

از نظر ظاهری، پراید یک خودروی بسیار ساده و اقتصادی است که این ویژگی به وضوح قابل مشاهده است. همچنین، داخل کابین آن نیز از پلاستیک ساخته شده و بسیار ساده طراحی شده است. فضای کابین در نسخه‌های هاچ‌بک و سدان، معمولی و برای ۴ سرنشین بزرگسال مناسب است، اگرچه در مواردی شاهد جای‌گیری بیش از ۵ سرنشین در این خودرو نیز بوده‌ایم.

در بخش فنی، پراید مجهز به موتور بسیار مطمئن و کم مصرف است. این پیشرانه چه در مدل‌های کاربراتوری و چه انژکتوری قابل اطمینان بوده و استهلاک پایینی دارد. به همین دلیل، احتمال دردسر‌های مکانیکی برای مالک بسیار کم است.

همچنین در زمینه تعمیر و تامین قطعات یدکی، پراید از وضعیت مناسبی برخوردار است. قطعات این خودرو به وفور در بازار موجود بوده و تعمیرکاران ماهری برای آن وجود دارند. این موارد سبب می‌شود که پراید گزینه مناسبی برای استفاده به عنوان تاکسی، به ویژه تاکسی‌های اینترنتی، باشد.

سمند

سمند، خودروی ملی ایران، زمانی از اوایل دهه ۸۰ تا پس از دهه ۹۰ در خط تولید ایران خودرو قرار داشت و انواع مختلفی از آن تولید شد. این سدان ملی را اکنون می‌توان با قیمتی کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان در بازار خریداری کرد، اگرچه معمولا مدل‌های سال‌های زیر ۹۲ در دسترس هستند. این نسخه‌ها را می‌توان به صورت تمیز در بازار پیدا کرد که ارزش خرید قابل قبولی داشته باشند. همچنین در این بازه قیمتی، سورن نیز که فیس‌لیفت سمند محسوب می‌شود، در دسترس است.

از نظر ظاهری، سمند دیگر خودرویی قدیمی به شمار می‌آید و جذابیت چندانی ندارد، اما حداقل از نظر فضای داخلی و گنجایش مناسب است و می‌تواند گزینه‌ای مطلوب برای خانواده‌ها باشد. بر خلاف پراید، سمند دارای بدنه‌ای قوی‌تر بوده و فضای کابین، به‌ویژه در ردیف عقب، بسیار مناسب است. همچنین فضای صندوق این سدان ملی نیز بزرگ و فراخ است و می‌توان وسایل یک خانواده را به راحتی در آن جای داد، البته در مدل‌های تک‌سوز.

از نظر فنی، اما سمند وضعیت چندان مطلوبی ندارد. بیشتر نسخه‌هایی که در این بازه قیمتی عرضه می‌شوند، به پیشرانه XU۷ مجهز شده‌اند که دارای مشکلات شایع خود، از جمله واشر زدن، هستند. همچنین مصرف سوخت این خودرو‌ها مناسب نیست و استهلاک نسبتاً بالایی دارند. به همین دلیل، نمی‌توان به سمند نمره قابل قبولی داد.

پژو ۲۰۶

تا ۳۰۰ میلیون تومان می‌توان نسخه‌هایی از پژو ۲۰۶ را پیدا کرد. این خودروی هاچ بک، یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین خودرو‌های در تاریخ خودروسازی ایران است. اغلب خودرو‌های این بازه قیمتی، از تیپ ۲ بوده و گاهی تیپ‌های دیگر مانند تیپ ۵ نیز دیده می‌شود. مدل‌های این خودروها، در صورت بی عیب و نقص بودن، به اواسط دهه ۸۰ شمسی بازمی گردند و بسیاری معتقدند که حداقل برخی قطعات آن‌ها از فرانسه وارد شده است.

پژو ۲۰۶ از نظر ابعاد، برای رانندگی در شهر بسیار مناسب است، اما برای مسافرت واقعی چندان قابل اعتماد نیست، خصوصاً در مورد تیپ ۲ که موتوری بسیار ضعیف دارد. این خودرو از نظر استهلاک نسبتاً بالا است، اما مصرف سوخت آن پایین است. همچنین قطعات یدکی و مکانیک‌های آن به راحتی در دسترس هستند. از نظر ظاهری نیز، پژو ۲۰۶ همچنان پس از گذشت دهه ها، خودرویی جذاب و محبوب باقی مانده است.

پژو پارس و ۴۰۵

پارس و پژو ۴۰۵ دو خودروی دیگر در این بازه قیمتی هستند که میتوان به سراغ خرید آن‌ها رفت. پژو ۴۰۵ که آغازگر راه موفقیت آمیز ایرانخودرو بود، چراکه بر اساس پلتفرم آن، پژو پارس، سمند و سورن و دیگر سدان‌های ملی آن‌ها توسعه یافتند.

پژو ۴۰۵ و پارس‌های تا رنج ۳۰۰ عمدتاً مدل‌های پایینی داشتند و شاید پیدا کردن یک نمونه تمیز و ارزشمند در میان آن‌ها واقعاً دشوار باشد. بیشتر مدل‌های این بازه قیمتی مانند سمند از پیشرانه XU۷ استفاده کردند که دچار مشکل واشرزنی بودند.

اما از نظر ظاهری، پژو پارس بسیار مورد پسند مردم بوده و بسیاری از آنها، خصوصاً جوانان، این مورد را به استهلاک بالای آن ترجیح میدهند. فضای کابین هر دو خودرو هم کاملاً جادار و مناسب بوده و از این نظر برای مسافرت‌ها هم خودرو‌های مناسبی هستند.

تیبا

تیبا، سدان ملی نارنجی پوشان سایپا، از نظر ظاهری قابل توجه نیست. با این حال، بسیاری از افراد به دلیل استهلاک پایین آن، این خودرو را به سایر گزینه‌ها ترجیح می‌دهند. تیبا ادامه‌دهنده‌ی راه پراید بوده و از این نظر شباهت‌های زیادی با آن دارد.

از نظر فنی، تیبا مجهز به پیشرانه‌ای کم‌مصرف و کم‌استهلاک است، اگرچه قدرت آن کمی کم است. مشابه پراید، هزینه‌های نگهداری و استهلاک این خودرو نیز پایین است. ازنظر ایمنی نیز عملکرد بهتری نسبت به پراید دارد، اما نمی‌توان روی آن حساب زیادی باز کرد.

مهم‌ترین نکته در خرید تیبا در رنج ۳۰۰ میلیون تومان، استهلاک و مصرف سوخت پایین در کنار فراوانی قطعات و هزینه تعمیر نسبتا کم است. این خودرو صاحب آپشن‌ها یا ظاهر خاصی نیست که بتوان به آن دل بست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما