تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند:

علی‌آبادی، گزینه پیشنهادی وزارت نیرو، چگونه کشور را از نعمت برق محروم کرد؟

در روزهایی که بحران کمبود برق کشور را با مشکل جدی روبه‌رو کرده و سبب قطع برق صنایع، قطع برق خانوارها و خسارت‌های هنگفت مادی و حیثیتی به کشور شده، معرفی عباس علی‌آبادی برای وزارت نیرو، یکی از بزرگ‌ترین اشکال مسعود پزشکیان به امیدهایی‌ است که مردم به دولت او بسته بودند.

 علی‌آبادی، گزینه پیشنهادی وزارت نیرو، چگونه کشور را از نعمت برق محروم کرد؟

رویداد۲۴ | مهدی الیاسی: علی‌آبادی که کارنامه‌ای بسیار ضعیف و غیر قابل دفاع در وزارت صمت از خود بر جای گذاشت، برای سال‌ها مدیریت گروه مپنا را به عنوان متولی اصلی ساخت نیروگاه و صنعت برق کشور در اختیار داشت و بحرانی که امروز شاهد آن هستیم، بزرگ‌ترین دستاورد مدیریت او بر مپناست. انتخاب علی‌آبادی برای وزارت نیرو به مفهوم تشدید بحران بی‌برقی و تضمین ناکامی دولت پزشکیان است و دود چنین انتخابی، چهار سال دیگر به چشم مردم ایران می‌رود کما این‌که امروز، دود سال‌ها مدیریت وی بر مپنا در حال سوزاندن مردم در جهنم تابستانی امسال است.

برای بررسی کارنامه مدیریت او، همین بحران بی‌برقی امروز به اندازه کافی، بیان‌گر شاخص مدیریتی و توان اداره علی‌آبادی است اما موضوعی که شاید در هنگام انتخاب او مورد توجه قرار نداشته، یا تیم پزشکیان اطلاعی از آن نداشته، یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌هایی است که به دست علی‌آبادی علیه منافع ملی و اقتصادی کشور و مردم رقم خورد.


بیشتر بخوانید: عباس علی‌آبادی کیست؟


در سال ۱۳۹۵، دولت روحانی که چشم‌انداز آتی بحران برق را می‌دید و از نزدیک شاهد ناتوانی مپنا در تامین وعده‌هایش در زمینه نیروگاهی بود، موفق به عقد قراردادی بزرگ برای ساخت هفت نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۶ هزار مگاوات نیروگاه برق و با به ارزش ۴.۲ میلیارد دلار شد. از این قرارداد با نام بزرگ‌ترین قرارداد پسابرجامی کشور یاد می‌شد که اگر دست‌های آلوده، اجازه اجرای آن را می‌داد، امروز نه برق صنایع کشور قطع بود، نه مردم با قطعی برق روبه‌رو می‌شدند و نه در نهایت بحران بی‌برقی سبب به بازی گرفتن حیثیت کشور می‌شد.

قرارداد ۴.۲ میلیارد دلاری دولت روحانی با شرکت یونیت‌اینترنشنال یکی از شرکت‌های موفق ترکیه‌ای در زمینه ساخت نیروگاه منعقد شد. این شرکت، به جز خود ترکیه، تجربه عقد قرارداد و اجرای کار را در کشورهای مختلف دنیا و منطقه از جمله ایتالیا و چند کشور اروپایی داشته و حضور آن در ایران می‌توانست مسیر حضور دیگر شرکای منطقه‌ای و خارجی را در کشور هموار کند.

نیروگاه‌ها با توجه به طرح توسعه‌ی پایدار ملی، قرار بود در هفت منطقه‌ کشور ساخته شوند و ۱۰ درصد نیاز کشور با برق را تامین کنند. هم‌چنین برخورداری این نیروگاه‌ها از سیکل ترکیبی، راندمان آن را به شکل چشمگیری افزایش می‌داد و در حالی که متوسط بازدهی در نیروگاه‌های کشور، تنها ۳۲ درصد است، راندمان نیروگاه‌های در نظر گرفته‌شده در این قرارداد به ۶۰ درصد می‌رسید.

شرکت طرف قرارداد نیز، برای ایرانی‌ها، ناشناخته نبود. یونیت‌اینترنشنال در زمان جنگ ایران و عراق، ۵ نیروگاه در کشور ساخته و بهره‌برداری رسانیده بود، که این نیروگاه‌ها هم‌چنان در تولید برق کشور، نقش به سزایی دارند.

به نظر می‌رسید، همه چیز خوب پیش می‌رفت تا گروه مپنا به ریاست عباس علی‌آبادی، به جهت حفظ منافع و انحصار خود بر صنعت برق کشور و چنبره زدن بر پول‌های حاصله از برجام، به مخالفت با ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور پرداخت. این یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌ها به کشور بود که تنها به جهت حفظ منافع انحصاری و رانتیر گروهی پرنفوذ انجام شد و مخالفان قدرتمند دولت روحانی نیز با آن همراه شدند.

گروه مپنا با هدایت شخص علی‌آبادی، با هزینه صدها میلیون تومان از بودجه بیت‌المال، کمپینی رسانه‌ای و سیاسی علیه بزرگ‌ترین قرارداد پسابرجامی کشور به راه انداخت. علی‌آبادی با توجه به ارتباطات سیاسی و جناحی خود در مجلس و گروه‌هایی چون بسیج دانشجویی، هم‌چنین رسانه‌هایی مانند کیهان و رجانیوز و مشرق، همه این ارتباطات را به کار‌ گرفت و بسیج کرد تا آتش‌تهیه‌ای علیه منافع کشور به راه اندازند.

این در حالی بود که عقد قرارداد ۴ میلیارد دلاری وزارت نیروی روحانی، به شدت زیر ذره‌بین کشورهای غربی و اسراییل قرار داشت و فشار شدیدی به ترکیه و شرکت یونیت‌اینترنشنال از سمت طرف‌های غربی مخالف برجام وارد شد تا از قرارداد عقب‌نشینی کند. آن‌ها نگران رشد اقتصادی ایران و باز شدن راه سرمايه‌گذاری خارجی در ایران بودند و علی‌آبادی و مخالفان برجام در داخل نیز با مواضع ضدایرانی اسراییل و کشورهای غربی همصدا شدند و از امکانات سیاسی و رسانه‌ای و اقتصادی خود برای پیشبرد هدف اصلی اسراییل و کشورهای ضدایرانی که شکست اقتصادی ایران بود، استفاده کردند.

آتش تهیه فرآهم‌شده از سوی مپنا با هدایت علی‌آبادی علیه شانس کشور برای تامین برق، تا جایی پیش رفت که هم‌خطان سیاسی علی‌آبادی در مجلس علیه قرارداد وارد عمل شدند، بسیج دانشجویی با خطابه‌ای تند علیه ورود سرمایه‌گذاری خارجی به کشور موضع گرفت و خواستار استفاده از "توان داخلی" به جای سرمایه‌گذاری خارجی شد، رسانه‌های جریان مخالف برجام نیز هر روز علیه شرکت یونیت‌اینترنشنال و وزارت نیرو اقدام به درج گزارش‌های رسانه‌ای و رپرتاژ تبلیغاتی کردند که هزینه تمام این اقدامات را از سمت مپنا تامین می‌شد.

مدیریت مپنا از تمامی ارتباطات خود استفاده کرد و با گسیل کردن مدیران تحت نفوذش در مپنا، به کمیسیون‌های مجلس، نهادهای اطلاعاتی و نظارتی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، کوشید تا مسیر حضور سرمايه‌گذار خارجی و توانمند را در بخش نیروگاهی کشور مسدود کند تا به مانند خودروسازی کشور، بدون رقیب بتواند انحصار کامل خود بر صنعت برق را تحمیل کند و مسبب وضعی شود که امروز در کشور می‌بینیم.

در نهایت علی‌آبادی خود وارد میدان شد و در مصاحبه‌های مختلف، بی‌دلیل به قراردادی که می‌توانست مشکل برق کشور را حل کند، تاخت و تلاش کرد تا با ظهور یک رقیب جلوگیری کند تا با مقایسه‌ عملکرد شرکت ترکیه‌ای روشن نشود که در سال‌های مدیریت وی بر مپنا چه بلایی بر سر منابع مالی و اقتصادی کشور آمده است.

علی‌آبادی پس از آتش تهیه علیه بزرگ‌ترین قرارداد پسابرجامی ایران، برای محکم‌کاری، نامه‌ای تنظیم و تدوین کرد و به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و دفتر رهبری فرستاد و مدعی شد که ساخت نیروگاه از سوی شرکت ترکیه‌ای یک "تهدید امنیتی" در زیرساخت‌هاست و وزارت نیرو باید پاسخگوی سپردن ساخت نیروگاه در کشور به طرف خارجی باشد. کسی هم نپرسید که پس چگونه در همه جای جهان، واگذاری ساخت نیروگاه به شرکت‌های مختلف خارجی، امری رایج و متداول است.

در نتیجه‌ کمپین رسانه‌ای و سیاسی و نامه‌نگاری‌های علی‌آبادی و مپنا، در نهایت بزرگ‌ترین قرارداد پسابرجامی ایران با شکست روبه‌رو شد و امروز کشور با حدود ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق روبه‌روست که تنها قرارداد یونیت‌اینترنشنال می‌تواند نیمی از آن را جبران و راه را برای حضور شرکت‌های دیگری باز کند تا کشور امروز با مشکل تامین برق روبه‌رو نباشد. با شکست قرارداد در پی تلاش‌های علی‌آبادی، مپنا هم‌چنان بدون هیچ رقیب و پاسخ‌گویی، صنعت نیروگاهی و برق کشور را در اختیار گرفت و بدون هیچ دستاوردی با ادعای "استفاده از توان داخلی" که هرگز معلوم نشد کجاست، بحران امروزی را به وجود آورد.

این‌که مسعود پزشکیان فردی را برای وزارت نیرویش به مجلس معرفی کرده که کارگردان این خیانت علیه کشور و منافع ملی است، در بهترین حالت احتمالا از ناآگاهی و غفلت وی و تیمش بوده است. امید این‌که انتشار این گزارش تحقیقی، سبب شود تا یا رییس دولت انتخاب خود را پس بگیرد یا مجلس، بدون توجه به جناح‌بندی سیاسی، به فکر منافع کشور باشد و این انتخاب اشتباه برای وزارت نیرو را پاک کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۵
1
10
علی آبادی صعنت اتوموبیل فعلی رابه چه سرنوشتی گرفتارکردپراید رادربازاررسانده 450ملیون این کارنامه ایشان فعلی است حالا مدیریت مپنا در سالهای گذاشته پیش کش وحرف پزشکیان اجازه بدهید دولت شروع بکار کند بعدانتقاد کنید ایاحرف بجایی است ملت امید بستن به پزشکیان وظریف یکشبه امیدها را نقش برآب کردن گناه نابخشودنی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
پزشکیان مقداری شوت میباشد.
ناشناس
|
Seychelles
|
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۵
0
10
(مانند خودروسازی کشور، بدون رقیب بتواند انحصار کامل خود بر صنعت برق را تحمیل کند و مسبب وضعی شود که امروز در کشور می‌بینیم)
با درماندگی آذرآب، و نبود شرکتهای خصوصی دیگر در حد اندازه آن، شرکت رانتی مپنا در ساخت و تجهیز نیروگاهها در ایران یکه تازشد.شرکتی که بیش از توانایی دارای انواع رانت است از رانت اطلاعاتی بگیر تا رانت اقتصادی و حامیان رسانه ای!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
مپنا داره همه کار میکنه ، غیر از مدیریت پروژه های نیروگاهی !!!!!
ناشناس
|
Pakistan
|
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۵
1
14
موافق مقاله هستم. بنده 28 سال سابقه کار نیروگاهی دارم وبا گروه مپناوایشون آشنا هستم...مردی فشل وبسیارپخمه تشریف دارن
Jam
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۵
1
12
با این اوصاف
مجلس تندرو و ضدّ بر جام و ضدّ ملت حال حاضر هم قطعا به او رای اعتماد می دهد و این کاسب تحریم تابستان چهار سال آینده را هم برای مردم جهنم می کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۵
0
2
یعنی این طوریه که توانمندی سوابق کاری منظور نمی‌گردد
سرشار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۵
1
5
ایشون حدود ۱ میلیارد تومن برای این که شرکت ترکیه‌ای رو بیرون کنه و علیه منافع کشور جو راه بندازه، خرج کرد از کجا اون وقت؟
یعقوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۵
0
3
این همان وزیر التماس هست؟ عیار مجلس و توجه شان به منافع ملی در دادن یا ندادن رای اعتماد به این آقا مشخص خواهدشد.
ناشناس
|
Sweden
|
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۵
0
5
ملت و کشوری که دانشمند، نابغه، الیت، کاردان و دولتمرد به کشورهای دیگر حتا پیشرفته‌ترین آنها عرضه‌ می‌کند، باور کردنی نیست که به چنین قحط رجالی دچار شده باشد که دست به دامن چنین فروما..دراز کند و وزیرش بکند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
یک اما داره دوست و هم میهن گرامی! مگر اینکه دست خائنی تصمیم گیر باشد??????
ترابیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
0
1
به نظر بنده پزشکیان باید وزیر نیرو و وزارت خانه های کلیدی و علمی دیگر را از دانشگاه شرف،امیرکبیر،و.....تراز اول کشور انتخاب می کرد مخصوصا برای وزارت نیرو دکتری برق شریف نه پخمه ای مثل علی آبادی که تسلیم محض فرغون سازان ایران خودرو و سایپا می باشد و این آدم کش ها را روز به روز گران‌می کند مگر کابینه رئیسی آدم به درد بخوری هم داره که پزشکیان آورده تو کابینه
ناشناس
|
Canada
|
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
0
1
مقاله خوبی است و نویسنده بدون طرفداری های معمول این روز ها یکی از بد ترین و بی سواد ترین ،ولی پر مدعا ترین وزیر کابینه را به چالش کشیده . این حق مردم ستم دیده ایران نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
0
0
ایشان دانشگاه مالک اشتر را هم نابود کرد و از کار اصلی خود انداخت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
0
1
وزیر نیرو باید با ژاپن تعامل خوبی داشته باشد تا بتواند در مورد عدم هدر رفت آب و تولید برق درست عمل کند
ایران منبع رایگان انرژی خورشیدی است و ما در ۴۰ سال بجای این همه هزینه برای هسته ای باید در مورد صفحه خورشیدی هزینه میکردیم در سراسر ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
0
2
بعد از خواندن این گزارش سه شب است که خواب نرفته‌ام
گمنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
0
0
خوب الان اینا هنوز برق رو قطع میکنن دیگه فکر خرابی وسایل برقی ما نیستند نه خسارتی داده میشه نه درست باهامون صحبت میکنن اصلا جواب هم نمیدن الان یعنی تا چهار سال دیگه همینه خدا خودش رحم کنه اصلا ملت بایستی چی کار کنن تو دولت روحانی همین رو تجربه کردیم که نارضایتی کامل بود پس چرا می‌گفتند رای بدین همه چی گل و بلبل میشه چقدر هم شد
نظرات شما