تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

بهترین دوچرخه کوهستانی برای طبیعت‌گردی چی بخریم؟

خرید دوچرخه‌های کوهستانی در بازار رقابتی و وجود برندهای مختلف نیاز به تحقیق و دقت فراوانی دارد. برای انتخاب بهترین دوچرخه کوهستان در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا خریدی مطمئن تر را تجربه نمایید.

بهترین دوچرخه کوهستانی برای طبیعت‌گردی چی بخریم؟

رویداد۲۴ | مهسا زرگری: اگر به طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستید و دوست دارید در دل طبیعت دوچرخه‌سواری کنید یا از مسیرهای ناهموار عبور می‌کنید، دوچرخه‌های کوهستانی گزینه مناسبی برای شما هستند. این نوع دوچرخه‌ها بهترین بازدهی را برای جاده‌های ناهموار دارند و به دلیل لاستیک‌های پهن‌تر، در فراز و نشیب‌ها کمتر شما را اذیت می‌کنند.

دوچرخه‌های کوهستانی دارای طیف وسیعی از دنده‌ها هستند که بالا رفتن از شیب‌های تند را برای دوچرخه‌سواران آسان می‌کند. اما این دوچرخه‌ها صرفاً برای مسیرهای کوهستانی نیستند و شما می‌توانید در همه راه‌های پر فراز و نشیب و حتی جاده‌های هموار از آن استفاده کنید.

دوچرخه‌های کوهستان چیست؟

دوچرخه‌های کوهستان به دلیل داشتن ویژگی‌هایی به منظور افزایش دوام و بهبود عملکرد در زمین‌های ناهموار از سایر دوچرخه‌ها متمایز هستند. اکثر دوچرخه‌های کوهستان مدرن مجهز به سیستم تعلیق هستند و دارای لاستیک‌هایی با قطر ۲۶، ۲۷/۵ یا ۲۹ اینچ و عرض معمولاً بین ۱/۷ تا ۲/۵ اینچ هستند. همچنین این دوچرخه‌ها دارای دسته‌هایی پهن‌تر، صاف یا رو به بالا هستند که به راکب امکان می‌دهد حالت ایستاده‌تری داشته باشد و کنترل بیشتری بر دوچرخه داشته باشد.

قاب این دوچرخه‌ها کوچک‌تر و تقویت شده‌تر است و معمولاً از لوله‌های عریض‌تر ساخته شده‌اند. لاستیک‌های آن‌ها معمولاً دارای آج مشخصی هستند و روی رینگ‌هایی نصب می‌شوند که نسبت به دوچرخه‌های معمولی مقاوم‌تر هستند. بر خلاف اکثر دوچرخه‌های دیگر، دوچرخه‌های کوهستان معمولاً مجهز به ترمزهای دیسکی هیدرولیک هستند. همچنین این دوچرخه‌ها دارای دنده‌هایی با نسبت پایین‌تر برای تسهیل بالا رفتن از تپه‌های شیب‌دار و عبور از موانع هستند.

پدال‌های دوچرخه‌های کوهستان متنوع هستند؛ از پدال‌های پل‌فرم ساده که راکب به سادگی کفش‌ها را روی آن‌ها قرار می‌دهد تا پدال‌های بدون گیره که راکب از کفش‌های مخصوص مجهز به گیره استفاده می‌کند و به صورت مکانیکی در پدال قرار می‌گیرد.

انواع مختلفی از این دوچرخه ها در بازار موجود است. برای انتخاب بهترین مارک دوچرخه کوهستان، عوامل متعددی را باید در نظر داشت. در ادامه به برخی از این نکات مهم اشاره می‌کنیم.

بهترین دوچرخه کوهستانی برای طبیعت‌گردی چی بخریم؟

انواع دوچرخه‌های کوهستان

دوچرخه‌سواری در سبک‌های مختلف نیازمند انواع متنوعی از دوچرخه‌ها است. اگرچه هر دوچرخه برای سبک خاصی طراحی شده، اما این بدان معنا نیست که تنها در آن سبک قابل استفاده باشد. گاهی تفاوت میان انواع دوچرخه‌ها بسیار کم است. در ادامه به معرفی رایج‌ترین انواع دوچرخه‌های کوهستان می‌پردازیم.

دوچرخه کوهستان تریل

دوچرخه‌های تریل رایج‌ترین سبک دوچرخه‌های کوهستان هستند و برای اکثر دوچرخه‌سوارانی که سبک‌های مختلف را امتحان می‌کنند، مناسب هستند. این دوچرخه‌ها برای سرگرمی و تطبیق‌پذیری همه‌جانبه بهینه شده‌اند و می‌توان از آن‌ها در انواع مختلف مسیرها استفاده کرد. در واقع، این دوچرخه‌ها کاربردی همه‌کاره هستند.


بیشتر بخوانید: بهترین دوچرخه تا ۱۵ میلیون چی بخریم؟ | معرفی ۴ مدل پرفروش سال


دوچرخه تمام‌کوهستان All-Mountain))

دوچرخه‌های تمام‌کوهستان شبیه به دوچرخه‌های تریل هستند، اما با ویژگی‌های فنی‌تر. این دوچرخه‌ها برای سواری در مسیرهای کوهستانی طراحی شده‌اند تا در سرازیری‌های شیب‌دار عملکرد خوبی داشته باشند و در عین حال به اندازه‌ی کافی سبک و چابک باشند تا در سربالایی‌ها نیز به راحتی قابل استفاده باشند.

دوچرخه کوهستان کراس کانتری Cross-Country))

دوچرخه‌های کراس کانتری برای شرکت در مسابقات سریع و هوازی طراحی شده‌اند. این دوچرخه‌ها وزن کمتری نسبت به دوچرخه‌های تریل دارند و کارایی بیشتری در هنگام پدال‌زدن دارند. این دوچرخه‌ها برای افرادی مناسب هستند که می‌خواهند در مسیرهای هموارتر با چالش‌های فنی کمتر دوچرخه‌سواری کنند.

دوچرخه کوهستان دانهیل Downhill))

دوچرخه‌های دانهیل با قاب‌های محکم، سنگین اما پایدار هستند و برای پرش‌ها، صخره‌ها، سرازیری‌ها و... طراحی مناسبی دارند.

بهترین دوچرخه کوهستانی برای طبیعت‌گردی چی بخریم؟

دوچرخه با تایر پهن

این دوچرخه‌ها دارای لاستیک‌های بزرگ به عرض ۳.۷ تا ۵ اینچ یا بیشتر هستند و برای افرادی مناسب هستند که می‌خواهند در برف، شن یا سایر سطوح چالش‌برانگیز دوچرخه‌سواری کنند.

دوچرخه کوهستان برقی

دوچرخه‌های کوهستان برقی با کمک نیروی باتری و یک موتور حرکت می‌کنند و می‌توانند دوچرخه را بدون نیاز به پدال‌زدن راکب حرکت دهند. این دوچرخه‌ها برای افرادی مناسب هستند که می‌خواهند در مسیرهای طولانی‌تر و متنوع‌تر (از جمله صعودها) دوچرخه‌سواری کنند.

بهترین دوچرخه کوهستانی چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • مقاومت و دوام بدنه دوچرخه در برابر ضربات و آسیب‌های ناشی از تردد در مسیرهای ناهموار
  • سیستم تعلیق مناسب برای جذب ضربات و کاهش خستگی سوار
  • طراحی تخصصی قاب و چرخ‌ها برای بهبود کنترل و ثبات در پیمایش مسیرهای صعب‌العبور
  • گیربکس چندسرعته برای بالارفتن از شیب‌های تند
  • لاستیک‌های پهن و محکم برای افزایش پایداری و کنترل

با در نظر گرفتن این معیارها می‌توان به انتخاب مناسب‌ترین مارک دوچرخه کوهستان دست یافت.

معرفی بهترین برندهای دوچرخه کوهستان

در بازار انواع دوچرخه‌های کوهستان مختلفی از برندهای متعدد عرضه می‌شوند. اما برندهایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، به عنوان بهترین مارک‌های دوچرخه‌های کوهستان در جهان شناخته می‌شوند.

بهترین دوچرخه کوهستانی برای طبیعت‌گردی چی بخریم؟

برند Specialized

این برند بدون شک یکی از مشهورترین و برتر ترین مارک‌های دوچرخه‌های کوهستان در سطح جهانی است. این شرکت در سال 1974 تأسیس شد و مقر آن در کالیفرنیا قرار دارد. انواع متنوعی از دوچرخه‌های کوهستان برای مبتدیان و حرفه‌ای‌ها در این مجموعه تولید می‌شود. تمرکز این برند بر کیفیت و به‌کارگیری پیشرفت‌های فناورانه است.

مدل‌های محبوب:

  • Stumpjumper
  • Enduro
  • Epic
  • Rockhopper

برند Trek

مجموعه Trek Bicycles در سال 1976 در آمریکا پایه‌گذاری شد. این برند یکی دیگر از مارک‌های مشهور دوچرخه در سراسر جهان است. دوچرخه‌های کوهستان این برند به دلیل مقاومت، نوآوری و عملکرد برتر شهرت دارند. برای هر نوع دوچرخه‌سواری کوهستانی، یک مدل مناسب در میان محصولات این برند یافت می‌شود.

برند Santa Cruz

برند سانتا کروز هم یکی دیگر از قدیمی‌ترین و بهترین برندهای دوچرخه‌ کوهستان در دنیا است. این مجموعه در سال ۱۹۹۳ در کالیفرنیا شروع به کار کرد. دوچرخه‌های این برند را به فریم‌های مستحکم کربنی و توجه به جزییات می شناسند. هر مدل از انواع تولیدات این برند را که بخرید می‌توانید مطمئن باشید که با بهترین و جدیدترین طراحی و تکنولوژی ساخت دوچرخه تولید می‌شود.

مدل‌های محبوب:

  • Nomad
  • Bronson
  • 5010
  • Hightowe

برند Yeti Cycles

این برند از برندهای آمریکایی تولید دوچرخه کوهستان است. این مجموعه‌ در سال ۱۹۸۵ کار خود را آغاز کرد و همواره در زمینه‌ی تولید دوچرخه در دنیا پیشتاز بوده است. دوچرخه‌های Yeti به‌خصوص سری SB بسیار زیبا طراحی شده‌اند و عملکرد فوق‌العاده‌ای در انواع مسیرها دارند.

مدل‌های محبوب:

  • SB130
  • SB150
  • SB165
  • ARC

برند Giant

برند جاینت برای ما ایرانی‌ها بسیار آشنا است و می‌توانید بسیاری از محصولات این برند را در فروشگاه‌های دوچرخه در سراسر کشور پیدا کنید. این برند که اصالتا متعلق به تایوان است، روی نصعت دوچرخه‌سازی در سطح جهانی تاثیر گذاشته است. این مجموعه از سال ۱۹۷۲ فعالیت می‌کند و محصولات آن با قابل اطمینان بودن و ارزش خرید نسبت به قیمت، گره خورده است. این برند محصولات بسیار متنوعی دارد و برای تمام دوچرخه‌سواران از هر سطحی که باشند، دوچرخه‌ مناسبی ارائه می‌دهد.

مدل‌های محبوب:

  • Trance
  • Talon
  • Anthem
  • Reign

سیستم تعلیق و ترمز دوچرخه های کوهستان

نکته مهم بعدی که باید هنگام خرید به آن دقت کنید، ترمز دوچرخه است. شما می‌توانید دو مدل ترمز لقمه‌ای و دیسکی را انتخاب کنید که در این  میان ترمزهای لقمه‌ای مدل‌های وی بریک بهترین است و در میان ترمزهای دیسکی هم هیدرولیکی می‌تواند انتخاب خوبی باشد. اما به‌طورکلی ترمز هیدرولیکی انتخاب بهتری است.

سیستم تعلیق بخش مهمی در دوچرخه به شمار می آید.  این سیستم  در دوچرخه های کوهستانی یا در قسمت جلو یا وسط و یا در بخش عقب دوچرخه قرار دارد. در واقع سیستم  تعلیق لرزش ها و ضربه هایی که در مسیرهای ناهموار ایجاد می شود را جذب و  به دوچرخه سواران این امکان را می دهد تا در شرایط مختلف بر روی حرکات خود کنترل داشته باشند.

اگر نکته دیگری درباره بهترین برندهای دوچرخه کوهستانی وجود دارد و یا اگر برند دیگری را می‌شناسید که جایش در این لیست خالی است، آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان