تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۰۶ مهر ۱۴۰۳
عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات سابق در گفت‌وگو با رویداد۲۴؛

پیام میان ایران و آمریکا رد و بدل شده/ عدم استقبال اروپایی‌ها از آمادگی ایران برای بازگشت به برجام، اعتراض به همکاری نظامی تهران-مسکو بود

عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات سابق وزارت خارجه درباره احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای بعد از سفر رئیس جمهور به نیویورک می‌گوید: «ما انتظار داشتیم در این سفر مقدمات مذاکرات بعدی فراهم شود که زمان از دست نرود.»

پیام‌ها میان ایران و آمریکا رد و بدل شده، اما واشنگتن فعلا زیر بار مذاکره نمی‌رود/ عدم استقبال اروپایی‌ها از پیام ایران اعتراض به همکاری نظامی تهران-مسکو بود

رویداد۲۴ | امیرحسین جعفری: مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران در نطق خود در سازمان ملل آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای را اعلام کرد. عباس عراقچی وزیرخارجه نیز همین را تکرار کرد و گفت «ایران آماده است همین الان مذاکرات را از سربگیرد». برای همین منظور عراقچی چند روز بیشتر از رئیس جمهور در نیویورک مانده تا با طرف‌های برجام گفت‌وگو کند. با این حال به نظر می‌رسد طرف آمریکایی سیگنال مشخصی نشان نداده است. 

گفت‌وگوهایی با آمریکا انجام شده اما انتظارات طرف ایرانی برآورده نشده

عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات سابق، معتقد است که تیم ایرانی با جدیت خواهان مذاکرات است، اما آمریکایی‌ها چنین تمایلی از خود نشان نداده‌اند. او به رویداد۲۴ می‌گوید: «به نظر من تیمی که به نیویورک رفته، با هدف مذاکره سفر کرده است؛ خواه مذاکره  در سطح پایین‌تر با مسئولان اروپایی یا در سطح بالاتر با روسای جمهور غربی. با این حال شرایط فعلی  برای رسیدن به هدف مذاکره، مساعد نیست. آمریکایی‌ها به خاطر انتخابات ریاست جمهوری، انتظار طرف ایرانی را برآورده نکرده‌اند.»

فرجی راد می‌گوید: گفتگو‌هایی انجام شده، اما انتظار بیشتری وجود داشت. یکی از علل اساسی عدم مذاکره از سوی آمریکا، استفاده رقیب از موضوع مذاکره با ایران، به عنوان یک تبلیغ انتخاباتی است.»

عدم استقبال اروپایی‌ها از آمادگی ایران برای مذاکره، اعتراض به خبر همکاری نظامی تهران-مسکو بود

فرجی راد معتقد است که اتهام همکاری نظامی ایران و روسیه، بر روی رفتار غربی‌ها نسبت به ایران در نشست سازمان ملل اثرگذار بوده است. او می‌گوید: «پیام‌ها میان طرفین رد و بدل شده، اما مذاکرات مستقیمی انجام نشده است. اروپایی‌ها با وزیر خارجه ملاقات کردند که می‌شد در سطح بالاتری انجام شود. مسئله روسیه یکی از عواملی بود که بر این سفر اثرگذاشت. عدم برگزاری یک جلسه مشترک، اعتراض به رویکرد ایران در حوزه روسیه است.»

آمریکا فعلا مذاکره نمی‌کند

او معتقد است که ایران خواهان مذاکره جدی است، اما آمریکا در شرایط فعلی مذاکره تبلیغاتی را نمی‌پذیرد و از همکاری نظامی ایران و روسیه نیز ناراضی است. او می‌گوید: «ایران خواهان مذاکره و به نتیجه رسیدن است. ما انتظار داشتیم در این سفر مقدمات مذاکرات بعدی فراهم شود که زمان از دست نرود.»

به گقته فرجی راد، هیات ایرانی در این سفر  درباره مسائل منطقه تند نرفت و نشان داد که خواهان افزایش تنش نیست. مذاکرات حتما صورت می‌گیرد، اما انتخابات آمریکا و شرایط منطقه روی آن اثرگذار است. آمریکا فعلا زیر بار یک مذاکره تبلیغاتی نمی‌روند. در اخبار غربی‌ها نیز هنوز بحث ارسال موشک از ایران به روسیه مطرح است، اما اخیرا اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد ایران موشک‌ها را نداده است. این حرف یعنی آمریکا راه را باز گذاشته، اما از ایران هم بابت همکاری نظامی با روسیه ناراحت است.»

بازگشت به سیاست احیای برجام قدم مهمی است 

فرجی‌راد معتقد است اینکه سیاست ایران میانه‌روتر شده و رئیس جمهور رسما از تریبون سازمان ملل صحبت از بازگشت به برجام می‌کند، تحول مهمی است.

او می‌گوید: «سیاست ایران تا پیش از پیروزی پزشکیان، مسئله عبور از برجام بود. در دو روز گذشته رئیس جمهور و وزیرخارجه به سیاست احیای برجام برگشته‌اند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
سوژه‌های روز