تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۱ مهر ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ نتایج پاسخ ایران به اسراییل را بررسی می‌کند:

آیا اسرائیل به ایران حمله می‌کند؟ | بهشتی‌پور: زمان مذاکره گذشته و باید به فکر دفاع از کشور باشیم | باید منتظر تداوم بحران باشیم

حسن بهشتی پور، کارشناس روابط بین‌الملل، درباره پاسخ ایران می‌گوید: «وضعیت ایران و اسرائیل شبیه همان بازی معروف است که دو ماشین به سمت هم حرکت می‌کنند و ماشینی برنده است که تا آخرین لحظه می‌ایستد و ماشینی بازنده است که در آخرین لحظه تغییر مسیر می‌دهد.»

آیا اسرائیل به ایران حمله می‌کند؟ | زمان مذاکره گذشته و باید به فکر دفاع از کشور باشیم | باید منتظر تداوم بحران باشیم

رویداد۲۴ | امیرحسین جعفری: ایران با پرتاب حدود ۲۰۰ موشک‌ بالستیک به اسراییل، پاسخی نظامی به ترورهای اخیر این رژیم در منطقه داد. به نظر ناظران دو سناریو پیش روی منطقه است: نخست بازدارندگی نسبت به اقدامات تنش‌آمیز اسراییل و پایان تنش تا مدت زمانی قابل توجه؛ دوم، تداوم تنش با پاسخ احتمالی اسراییل به زیرساخت‌های ایران که می‌تواند صحنهٔ جنگ را پیچیده‌تر کند. در این بین آنچه مبهم است، نتایج پاسخ موشکی ایران، سرنوشت مذاکرات و توان حزب الله برای کمک به ایران است. اگرچه برخی از تحلیلگران معتقدند که ایران دیگر نمی‌تواند نه روی افکار عمومی جهان و نه حزب الله و توان منطقه‌ای خود حساب کند و جنگ هر روز به رو‌در‌روشدن نزدیک‌تر می‌شود.

پاسخی بازدارنده یا عامل تداوم تنش؟

حسن بهشتی‌پور، کارشناس روابط بین‌الملل، معتقد است که ایران در یک شرایط خاص، ناچار به پاسخ نظامی به اسراییل شد و احتمالاً اسراییل نیز پاسخ دهد. او می‌گوید: «شواهد نشان می‌دهد که ایران چاره‌ای جز پاسخ به اسراییل نداشت. اگر ایران پاسخ نمی‌داد دیگر نمی‌توانست از اعتبار منطقه‌ای خود دفاع کند. ایران را به زور در شرایطی قرار دادند که چاره‌ای جز پاسخ دادن نداشت. اینکه پاسخ ایران چقدر مؤثر بوده باید اخبار تکمیلی آن را بررسی کرد. یکی از راه‌های درک اثرگذاری این پاسخ، بازدارندگی آن است. اگر اسراییل حمله نکرد، می‌توان دریافت که این پاسخ بازدارنده بوده و دشمن را پشیمان کرده است. اگر اسراییل حمله کرد که احتمالاً این اتفاق می‌افتد، نشان‌دهنده تداوم بحران است. امیدوارم یک جمع‌بندی دقیقی از صحنه توسط مسئولین انجام شود.»


بیشتر بخوانید:

تفاوت حمله موشکی امشب با حمله قبلی ایران به اسرائیل چه بود؟

همه آنچه درباره واکنش آمریکا به حمله موشکی ایران می‌دانیم | بایدن و هریس در اتاق وضعیت در حال رصد حمله

واکنش اسرائیل به حمله موشکی ایران چیست؟ | اکسیوس: ایران پایگاه نیروی هوایی در جنوب، مقر موساد و پایگاه اطلاعاتی نظامی در شمال تل‌آویو را زده | اسرائیلی‌‌ها: برای پاسخ باید با آمریکایی‌ها هماهنگ کنیم


او افزود: «تحلیلگران دقیق نمی‌دانند توان ایران و اسراییل چقدر است، به همین خاطر میزان تنش پیش رو قابل حدس نیست. این مسیر شبیه همان بازی معروف است که دو ماشین به سمت هم حرکت می‌کنند و ماشین برنده آن است که تا آخرین لحظه می‌ایستد و کسی بازنده است که در آخرین لحظه تغییر مسیر می‌دهد.»

حزب الله در حال بازسازی و ایران در مسیر تنش

این کارشناس روابط بین‌الملل به رویداد۲۴ می‌گوید: «ابعاد پاسخ احتمالی اسراییل خیلی مهم است. باید مشخص شود که اسراییل چه اهدافی در داخل دارد. حزب الله هم در این شرایط دنبال سازماندهی مجدد است و نمی‌تواند کمکی به ایران بکند. حزب الله در شرایط‌گذار قرار گرفته و فرماندهان بزرگ خود را از دست داده است. در شرایط فعلی روی حزب الله آنچنان نمی‌توان حساب کرد، باید روی توانایی‌های خود ایران و پشتیبانی‌های مردمی و فشار افکار عمومی دنیا حساب کنیم. البته باید ببینیم افکار عمومی جهان چقدر با ما همراه می‌شود. اسراییلی‌ها زیر بار مسئولیت کار‌هایی که انجام می‌دهند، نمی‌روند اما ایران مسئولیت کار‌هایش را برعهده می‌گیرد، در نیتجه باید برای افکار عمومی کار‌های خود را تبیین کند. در هر صورت وضعیت بسیار دشواری پیش روست و باید منتظر تداوم بحران باشیم.»

برای مذاکره دیر شده است

بهشتی پور معتقد است که مذاکره‌ای شکل نخواهد گرفت و باید به فکر دفاع از کشور بود. او در این رابطه می‌گوید: «برای مذاکره و حل مشکل دیر شده است. باید به فکر دفاع مشروع باشیم و اگر این مرحله بگذرد، می‌توان به مذاکره فکر کرد. مذاکره راهکار خوبی‌ست اما در حال حاضر زمان مذاکره نیست. به فرض هم اگر بخواهیم مذاکره کنیم، دیگر دیر شده است. در حال حاضر شواهد نشان می‌دهد که اسراییل پاسخ می‌دهد و کشور باید از همه جهت آماده باشد. پدافند ضدعامل را باید برای شهر‌ها تقویت کنند و آموزش‌های لازم برای اقدامات فوق انجام شود. این پاسخ‌های نظامی یک شروع جدیدی در تحولات خاورمیانه است. اگر اسراییل یک ضربه قابل توجه بخورد و در سیاست تهاجمی خود با شکست مواجه شود، زمان دور جدید مذاکرات است. معمولاً در زمانی مذاکره نتیجه می‌دهد که طرف مقابل در موضع ضعف است.»

پاسخ نظامی ایران به اسراییل به نظر نمی‌رسد که در همین نقطه متوقف شود. تحلیلگران معتقدند که باید به فکر دفاع در مقابل اسراییل بود و در این بین کشور‌های منطقه مانند عربستان و اردن و قطر و امارات نیز در صورت مداخله، بیشتر در طرف اسراییل قرار خواهند گرفت. تجربه عملیات وعده صادق نیز نشان داد که هم کشور‌های منطقه و هم اروپایی‌ها با استقرار در خاورمیانه، متمایل به دفاع از اسراییل هستند. با این وجود در صورت تدام بحران، ایران و اسراییل رو در روی یکدیگر به تنشی غیرقابل پیش‌بینی خواهند رسید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ایرانی وطن پرست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۱
0
5
از 45 سال پیش تا حال ایران درگیر جنگ و تحریم و تورم و نا امنی بوده.

45 سال آرامش ندید
نظرات شما