تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

انگشت اتهام به سمت یک کانال تلگرامی | ماجرای درز اسناد محرمانه آمریکا درباره حمله قریب الوقوع اسرائیل به ایران چیست؟

یک کانال تلگرامی متهم به درز اسناد محرمانه‌ای وزارت دفاع آمریکا شده که خبر از آماده باش نیرو‌های اسرائیلی برای حمله به ایران می‌دهد. آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌گویند این کانال با ایران در ارتباط است. ماجرای درز اسناد محرمانه آمریکا چیست؟

انگشت اتهام به سمت یک کانال تلگرامی حامی ایران | ماجرای درز اسناد محرمانه آمریکا درباره حمله قریب الوقوع اسرائیل به ایران چیست؟
رویداد۲۴ | لیلا فرهادی: خبر درز اطلاعات سری آمریکا ابتدا توسط یک رسانه اسرائیلی به نام «والا نیوز» تایید شد. این رسانه روز ۱۹ اکتبر (شنبه) گزارشی درباره یک کانال تلگرامی به نام «میدل ایست اسپکتیتور» منتشر کرد و مدعی شد که اسناد محرمانه آمریکا توسط این کانال تلگرامی افشا شده است. بر اساس گزارش این رسانه اسرائیلی، «مقامات ارشد آمریکا نسبت به درز اسناد اطلاعاتی آمریکا در رابطه با آمادگی اسرائیل برای حمله به ایران که توسط یک کانال تلگرامی مرتبط با ایران منتشر شده، ابراز نگرانی کردند.»

بعد از این رسانه اسرائیلی، باراک راوید خبرنگار اسرائیلی رسانه آمریکای اکسیوس وارد عمل شد و گزارش مفصلی درباره درز اطلاعات توسط این کانال تلگرامی نوشت. گزارش راوید در واقع صحت اطلاعاتی را که این کانال تلگرامی منتشر کرده، تایید کرد. بر اساس گزارش اکسیوس، یک مقام ارشد اسرائیلی گفته تشکیلات امنیتی اسرائیل از درز این خبر آگاه شده و آن را بسیار جدی قلمداد می‌کند.

بعد از اکسیوس رسانه‌های دیگر از جمله اورشلیم پست و سی‌ان‌ان نیزگزارش‌های مشابهی درباره درز اسناد اطلاعاتی آمریکا توسط یک کانال تلگرامی منتشر کردند. نوع رسانه‌های منتشر کننده خبر نشان می‌دهد اطلاعات تا حد زیادی قابل استناد بوده است.

ماجرای درز اسناد اطلاعاتی آمریکا چه بود؟

ماجرا از این قرار است که روز جمعه ۱۸ اکتبر یک کانال تلگرامی به نام ««میدل ایست اسپکتیتور» گزارشی «اختصاصی» منتشر کرده است. گزارش در واقع بر اساس دو برگه با طبقه‌بندی «خیلی محرمانه» که خطاب به نیرو‌های مسلح پنج کشور عضو اتحادیه اطلاعاتی فایو آیز (استرالیا، کانادا، نیوزلند، بریتانیا و ایالات متحده) ارسال شده و درباره تمرینات نیروی هوایی اسرائیل در تاریخ ۱۵-۱۶ اکتبر ۲۰۲۴ است و به آماده‌سازی حمله احتمالی به ایران و اجرای یک رزمایش بزرگ دیگر اشاره می‌کند.

انگشت اتهام به سمت یک کانال تلگرامی حامی ایران | ماجرای درز اسناد محرمانه آمریکا درباره حمله قریب الوقوع اسرائیل به ایران چیست؟

انگشت اتهام به سمت یک کانال تلگرامی حامی ایران | ماجرای درز اسناد محرمانه آمریکا درباره حمله قریب الوقوع اسرائیل به ایران چیست؟

اسناد منتشر شده از وزارت دفاع آمریکا

خلاصه گزارش می‌گوید: نیروی هوایی اسرائیل (IAF) از ۱۵ تا ۱۶ اکتبر ۲۰۲۴ رزمایشی برای اجرای عملیات بزرگ (LFE) انجام داده که شامل آماده‌سازی موشک‌های بالستیک هوایی (ALBM) و نظارت بر عملیات پهپادی بوده است.

در این گزارش آمده: طبق تحلیل تصاویر (ماهواره‌ای) نیروی هوایی اسرائیل از ۱۵ تا ۱۶ اکتبر ۲۰۲۴، تمرینات پرتاب موشک‌های بالستیک هوابرد (ALBM) و فعالیت‌های پهپادی داشته است. نیروی هوایی اسرائیل از ۸ اکتبر تاکنون حداقل ۱۶ موشک بالستیک "Golden Horizon" و حداقل ۴۰ موشک "Is۰۲" را مورد استفاده قرار داده است.

گزارش همچنین تاکید کرده نیروی هوایی اسرائیل روز ۱۵ اکتبر از پایگاه هوایی Hatserim برای تمرین استفاده کرده است.

گزارش به استفاده از جنگنده‌های F-۱۶ هم اشاره کرده و گفته نیروی هوایی اسرائیل (IAF) در تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۲۴ در پایگاه هوایی هاتسریم پرده‌های استتاری بر روی ورودی پناهگاه‌های هواپیما‌های F-۱۶ نصب کرده است. این پناهگاه‌ها معمولاً در پایگاه‌های هوایی نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به گونه‌ای ساخته می‌شوند که در برابر انفجارها، بمباران‌ها، حملات موشکی و سایر خطرات مقاوم باشند. این آشیانه‌ها شامل پنج تا شش جنگنده F-۱۶I بودند که به نظر می‌رسید در حالت آماده‌باش قرار داشتند.

همچنین در تاریخ ۱۶ اکتبر، در ورودی یکی از این آشیانه‌ها فعالیت‌هایی مشاهده شد که نشان می‌داد موشک‌های بالستیک هوابرد (ALBM) به آنجا منتقل شده یا عملیاتی مربوط به آن‌ها انجام شده است. با این حال، در گزارش تصریح شده که مشخص نیست آیا این فعالیت‌ها مربوط به موشک‌های "Golden Horizon" بوده یا به نوع دیگری از موشک‌ها.

گزارش درباره پایگاه‌های هوایی رامات داوید و رامون هم حرف زده و گفته نیروی هوایی اسرائیل (IAF) از ۱۵ تا ۱۶ اکتبر ۲۰۲۴ موشک‌های احتمالی هوا به سطح (ASM) را در این پایگاه جابه‌جا کرده است. در تاریخ ۱۵ اکتبر، یک موشک ناشناس در یک پناهگاه مستحکم ضد بمب جنگنده ها، مشاهده شد.

این فعالیت‌ها نشان می‌دهند که نیروی هوایی اسرائیل در حال آماده‌سازی برای استفاده از موشک‌های هدایت‌شونده پیشرفته در تمرینات یا ماموریت‌های احتمالی بوده است.

گزارش اشاره می‌کند که نیروی هوایی اسرائیل (IAF) از ۱۵ تا ۱۶ اکتبر ۲۰۲۴ به تمرینات پروازی پهپاد‌ها در پایگاه هوایی رامون ادامه داده است. این تمرینات شامل پرواز‌های پهپاد‌های مجهز به تجهیزات مرتبط با موشک‌های بالستیک هوابرد (ALBM) بوده است. همچنین، در تاریخ ۱۶ اکتبر، تجهیزات مربوط به پهپاد‌ها و فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های ALBM در این پایگاه مشاهده شد، که نشان می‌دهد احتمالاً تمرینات و عملیات‌های مرتبط با موشک‌ها در جریان بوده است.

این گزارش بسیار محرمانه همچنین از یک رزمایش مهم نیروی هوایی اسرائیل (IAF) در تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۲۴ هم پرده برداشته و گفته: این دومین تمرین بزرگ از ۱۳ اکتبر بود و به نظر می‌رسد هدف آن تمرین بر روی عملیات‌های هوایی مانند سوخت‌گیری هوایی و سناریو‌های رزمی با حضور تعداد زیادی هواپیما بوده است.
این تمرین شامل حداقل سه تانکر سوخت رسانی هوایی KC-۷۰۷ و حداقل دو هواپیمای G-۵۵۰ برای پشتیبانی و هماهنگی هوایی بوده است. همچنین، اطلاعات سیگنال‌های الکترونیکی نشان می‌دهد که هواپیما‌های KC-۷۰۷ و G-۵۵۰ در این تمرینات شرکت داشته‌اند و به احتمال زیاد نقش پشتیبانی و هماهنگی در ماموریت‌های دور برد را بر عهده داشته‌اند.

این تمرین به گونه‌ای طراحی شده بود که مشابه پکیج‌هایی باشد که اسرائیل برای انجام حملات دور برد، مانند حملاتی که در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۴ علیه اهدافی در یمن انجام داده بود، از آن استفاده کرده است.

کانال تلگرامی «Middle East Spectator» یک برگه دیگر از اسناد محرمانه آمریکا را بر اساس اسناد «سازمان ملی اطلاعات جغرافیایی ایالات متحده» (NGA) منتشر کرده است. سند با طبقه‌بندی "خیلی محرمانه" به فعالیت‌های نیرو‌های دفاعی اسرائیل (IDF) اشاره دارد که نشان‌دهنده آماده‌سازی‌های مهمات و فعالیت‌های پهپادی مخفی است.

در بخش موشک‌های دور برد اسرائیل تاکید شده «فعالیت‌ها در این زمینه ادامه دارد و از ۱۶ اکتبر حداقل ۱۶ موشک "Golden Horizon" و حداقل ۴۰ موشک "ISO۲ Rocks" دیده شده است.»

سند مدعی است که نیرو‌های زمینی اسرائیل در پاسخ به تهدیدات ناشی از نیرو‌های نیابتی ایران در شمال اسرائیل، تغییر موضع داده‌اند و نیرو‌های ویژه اسرائیل برای عملیات‌های خارجی در حال آماده‌باش‌اند.

در مورد سلاح هسته‌ای اسرائیل هم نکته جالبی مورد تاکید قرار گرفته است. سند تأکید می‌کند که فعالیت‌هایی در حوزه هسته‌ای دیده شده که به احتمال زیاد دفاعی هستند و نشانه‌ای از قصد اسرائیل برای استفاده از سلاح هسته‌ای وجود ندارد.

سند مذکور حاوی اطلاعاتی است که بعضا بخش‌هایی از آن هرگز در رسانه‌ها دیده نشده است. برای مثال هیچ سابقه‌ای از موشک بالستیک «گلدن هوریزون» وجود ندارد. برخی از تجهیزاتی که دراین اسناد به آن اشاره شده کاملا ناشناخته هستند و تاکنون هیچ منبعی به ویژگی‌های آن‌ها نپرداخته است. به گفته ادمین کانال افشا کننده، همین نشان می‌دهد اسرائیل امنیت عملیاتی بالایی دارد و سلاح‌هایی در دست دارد که هرگز آن‌ها را اعلام عمومی نکرده و برای همه ناشناخته است.

در نهایت برآورد گزارش این است که فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف نظامی برای آماده‌سازی احتمالی حمله به ایران در جریان است، اما برخی از این فعالیت‌ها ممکن است بیشتر جنبه دفاعی داشته باشند تا تهاجمی.

کانال تلگرامی «میدل ایست اسپکتیتور» بعد از انتشار این خبر که در ساعت ۱ بامداد روز جمعه به وقت ایران انجام شده یک گیف تلگرامی از رهبر ایران منتشر کرده که در حال خوردن چای و بیسکوییت در خانه یکی از خانواده‌های شهداست. این کانال در توضیح این گیف نوشته «در حالی که چایی و بیسکوییت میخورم، اسناد محرمانه آمریکا را درز دادم».

آیا خبر افشا شده درباره حمله اسرائیل به ایران صحت دارد؟

روز بعد که خبر توسط رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی منتشر شده، این کانال تلگرامی بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن نحوه دستیابی به اسناد محرمانه آمریکا را شرح داده و گفته اولین نفری نبوده که این اسناد به دستش رسیده و آن را منتشر کرده است.

بیانیه ادمین کانال به گونه‌ای اعلام برائت از افشاگری و ارتباط با ایران است. دو نکته‌ای که رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی آن را به کانال مذکور نسبت داده‌اند.

در بیانیه کانال گفته شده: درز اخبار بسیار محرمانه وزارت دفاع، آژانس امنیت ملی و چندین آژانس مرتبط دیگر در آمریکا در واقع ظرف ۷۲ ساعت گذشته انجام شده و در واقع اسناد اولین بار در کانالی با ۷۰۰۰ عضو منتشر شده‌اند.

ادمین کانال «میدل ایست اسپکتیتور» می‌گوید زمانی که این خبر را منتشر کرده ۲۸۵ نفر در آن کانال ۷۰۰۰ نفری شاهد اسناد بوده‌اند و قبل از او هم یک کانال تلگرامی دیگر با ۱۴۰ هزار عضو این اسناد را بازنشر کرده است.

کانال مدعی شده قبل از انتشار اسناد به وزارت دفاع آمریکا مستقیما اطلاع داده و منابع و شرایط درز خبر را به آن‌ها توضیح داده است. ادمین کانال گفته من هرگز چنین چیزی را بدون نگرانی عمیق منتشر نمی‌کردم. او گفته «من کسی نبودم که این خبر را درز دادم بلکه یک فرد رندوم که برای وزارت دفاع کار می‌کرده این کار را انجام داده و من در کنار بسیاری دیگر که قبل از من این کار کردند، این خبر را نشر دادم.»

کانال تاکید کرده از اینکه این اسناد واقعی است خبر نداشته و فکر می‌کرده سند‌ها برای شوخی هستند. او پیش‌بینی کرده که با درز این خبر کارش به زندان «گوانتانامو» بکشد.

در این بیانیه گفته شده روز جمعه صبح ساعت ۱:۱۵ به وقت تهران، یکی از آشنایان ما از طریق منبعی ناشناس در تلگرام که خود را معرفی نکرده دو سند بسیار محرمانه آمریکایی را در اختیار آن‌ها قرار داده است. «ما هیچ ارتباطی با افشاگر اصلی نداریم و از هویت او اطلاعی نداریم و فکر می‌کنیم افشاگر، فردی در داخل وزارت دفاع ایالات متحده است.»


بیشتر بخوانید: 

سازمان تبلیغات به دنبال جلوگیری از احیای برجام است؟

افشای کدام سند مانع توافق ایران و آمریکا شد؟


آیا کانال تلگرامی میدل ایست اسپکتیتور با ایران مرتبط است؟

کانال در آخرین بیانیه رسانه‌ای خود تاکید کرده این کانال متعلق به جمعی از «روزنامه‌نگاران مستقل» است که هیچ ارتباطی با هیچ دولت یا سازمانی به ویژه ایران ندارند.

انگشت اتهام به سمت یک کانال تلگرامی حامی ایران | ماجرای درز اسناد محرمانه آمریکا درباره حمله قریب الوقوع اسرائیل به ایران چیست؟

بیانیه کانال میدل ایست اسپکتیتور درباره افشای اطلاعات محرمانه آمریکا و تاکید بر عدم ارتباطش با ایران

رویداد۲۴ محتوای کانال میدل ایست اسپکتیتور را از ابتدای تاسیس تاکنون بررسی کرده است. این کانال در اول آپریل سال ۲۰۲۳ (۱۳ فروردین ۱۴۰۲) شروع به کار کرده است. ادمین کانال در اولین پست تلگرامی خود اعلام کرده این کانال «مستقل» است، اما «بی‌طرف» نیست. در ادامه سوگیری و گرایش سیاسی خود را اینگونه توضیح داده است «طرفدار ایران، طرفدار فلسطین، ضد امپریالیست».

انگشت اتهام به سمت یک کانال تلگرامی حامی ایران | ماجرای درز اسناد محرمانه آمریکا درباره حمله قریب الوقوع اسرائیل به ایران چیست؟

اولین پست تلگرامی کانال میدل ایست اسپکتیتور و اشاره به موضع این کانال در حمایت از ایران

کانال در طول یک سال و نیم گذشته بار‌ها اخبار ایران را منتشر کرده و بعضا برخی از این اخبار به نقل از منابع آگاه ناشناس بوده‌اند. بیشتر این اخبار مربوط به حوزه نظامی ایران و یا ارتباط ایران با کشور‌های عربی همسایه و یا روسیه بوده‌اند.

در یکی از این خبرها، کانال تلگرامی مذکور به نماز عید فطر تهران به امامت رهبری اشاره کرده و گفته «رسانه‌های غربی به شما می‌گویند که دین در داخل ایران مرده است» در حالی که بر اساس آمار‌های رسمی بیش از ۱ میلیون ایرانی در مراسم نماز عید فطر شرکت کردند.

کانال بار‌ها تصویر رهبر ایران را بدون هیچ توضیحی و به مناسبت‌های مختلف منتشر کرده است. چندین بار هم اخباری به نقل از «صابرین نیوز»، کانال تلگرامی نزدیک به سپاه در این کانال بازنشر شده است.

این کانال در یک پست تلگرامی، ادعای حضور گروه‌های نیابتی ایران در منطقه را رد کرده و گفته «از شوخی گذشته ایران آن طور که بقیه تصور می‌کنند، نیروی نیابتی ندارد. این یک طرز فکر غربی است که یک بازیگر سیاسی هژمون باشد و دیگران خدمتگزار آن. محور مقاومت، شبکه‌ای متشکل از متحدان با یودجه دقیق است که بر اساس ایدئولوژی و اهداف مشترک سیاسی شکل گرفته هرچند با هم اختلافات جزئی دارند.»

این تفسیر از متحدان ایران در منطقه، همان تفسیر رسمی جمهوری اسلامی درباره گروه‌های عضو محور مقاومت است.

گرچه کانال در آخرین بیانیه خود هرگونه ارتباط با ایران را رد کرده، اما طرفداری از ایران را به عنوان خط مشی خود معرفی کرده است.

اگر این کانال به هر نوعی با ایران در ارتباط بوده باشد باید گفت این دومین بار است که اسناد محرمانه آمریکایی به دست یک رسانه مرتبط با ایران افتاده است.

شهریور ماه سال گذشته روزنامه انگلیسی زبان تهران‌تایمز، متعلق به خبرگزاری مهر، ارگان اطلاع رسانی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی اسناد محرمانه وزارت خارجه آمریکا در رابطه با راب مالی نماینده ویژه سابق آمریکا در امور ایران را منتشر کرد.

این سند‌ها نشان می‌داد که چطور مجوز امنیتی فوق محرمانه راب مالی به دلیل نگرانی‌های امنیتی مربوط به رفتار شخصی، دسترسی او به اطلاعات محافظت شده واستفاده او از فناوری اطلاعات به حالت تعلیق درآمده است.

تهران تایمز، در گزارشی مدعی شد که گفتگو‌های محرمانه رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با یک دیپلمات ارشد ایرانی در سازمان ملل و تعاملات مشکوک او با مشاوران غیررسمی ایرانی‌تبارش، کار دست او داده و تعلیق او را رقم زده است.

چندی بعد خبر تعلیق و «مرخصی اجباری بدون حقوق» راب مالی در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
0
0
ما کدخدا را قبول نداریم و او را به ظلم و بد اداره کردن دنیا متهم می کنیم که درست هم هست ، ولی الان حالی مان شده کدی خدای بد بهتر از بی کدخدا بودن است ، الان که امریکا مشغول انتخابات است و بهرحال در انتخابات نازکتر از گل نباید به یهودی ها بگوید . نتانیاهو عین گرگ به اطراف خود حمله می کند و حرفهای کدخدا را هم نادیده می گیرد . البته بعد از انتخابات امریکا مجبور است به حرفهای کدخدا گوش بدهد. پس کدخدا لازمه جهان است و حتی بد آن بهتر از نبودن آن است .
Nima
|
Canada
|
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
0
0
این سند را خود اسراییلی ها با هماهنگی آمریکایی ها منتشر کردند و هیچ اطلاعات جدیدی ندارد فقط می خواهد طرف مقابل را بترساند.

باید مراقب م نابعی که این خبر را در اخطار کانال تلگرامی گذاشتتد باشید.
نظرات شما