تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۰۱ آبان ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

فرانچسکو توتی کیست؟| سورپرایز بزرگ فرانچسکو توتی درباره بازگشت به زمین!

فرانچسکو توتی یک بفوتبالیست ایتالیایی مشهور است و بارها با القاب پسر طلایی رم، پادشاه رم، کاپیتان و گلادیاتور در رسانه‌ها خطاب شده است.

فرانچسکو توتی کیست؟| سورپرایز بزرگ فرانچسکو توتی درباره بازگشت به زمین!

رویداد۲۴| سیما صابری: فرانچسکو توتی فوتبالیست حرفه‌ای ایتالیایی قدیمی است که برای تیم‌های رم و تیم ملی ایتالیا بازی می‌کرد. در دوران بازیگنی‌اش او به یک فوتبالیست افسانه‌ای تبدیل شد. او در آن دوران عمدتاً در پست هافبک تهاجمی یا مهاجم دوم بازی می‌کرد، اما می‌توانست به عنوان مهاجم نوک یا بال هم بازی کند. او اغلب با القاب پسر طلایی رم، پادشاه رم، کاپیتان و گلادیاتور توسط رسانه‌های ورزشی ایتالیا خطاب می‌شد. توتی یک بازی‌ساز حرفه‌ای و خلاق بود که به خاطر دید، تکنیک بازی حرفه‌ای و توانایی گلزنی‌اش در ذهن طرفدارانش ماندگار شد. او یکی از بهترین بازیکنان ایتالیایی تاریخ و یکی از بهترین بازیکنان نسل خود و بهترین بازیکن تاریخ رم بود.

این بازیکن مشهور فوتبال اخیراً در مصاحبه‌ای گفته است که با زمین بازخواهد گشت. خبر خوشی که برای خیلی از فوتبالی‌ها خوشحال‌کننده خواهد بود.  

بیوگرافی فرانچسکو توتی

فرانچسکو توتی ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۷۶ در ایتالیا به دنیا آمد. توتی در منطقه‌ای به نام پورتا مترونیا در حوالی رم به دنیا آمد و بزرگ شد. والدین وی انزو و فیورلا توتی هستند. توتی تمام دوران حرفه‌ای خود را در رم سپری کرد. توتی در سال ۱۹۸۹ به تیم جوانان رم پیوست.

فرانچسکو توتی در ۱۹ ژوئن ۲۰۰۵، با ایلاری بلیسی، در کلیسای سانتا ماریا در آرکولی رم ازدواج کرد. مراسم عروسی آن‌ها از تلویزیون پخش شد و درآمد حاصل از آن به خیریه اهدا شد.

این زوج در ۶ نوامبر ۲۰۰۵ در رم، اولین فرزندشان، پسری به نام کریستیان توتی و در ۱۳ می ۲۰۰۷ در رم، دومین فرزندشان، دختری به نام شانل توتی را داشتند. فرزند سوم آن‌ها نیز دختری به نام ایزابل توتی بود که در ۱۰ مارس ۲۰۱۶ به دنیا آمد.

افتخارات توتی

 موفق به کسب یک عنوان قهرمانی سری آ، دو عنوان قهرمانی کوپا ایتالیا و دو عنوان سوپرکوپا ایتالیا شد. او دومین گلزن برتر تاریخ لیگ ایتالیا با ۲۵۰ گل است و ششمین گلزن برتر ایتالیا در تمام رقابت‌ها با ۳۱۶ گل به شمار می‌رود.

توتی همچنین بهترین گلزن و دارای بیشترین بازی برای رم است، رکورد بیشترین گل در سری آ برای یک باشگاه را در اختیار دارد و همچنین رکورد جوان‌ترین کاپیتان باشگاه در تاریخ سری آ را نیز دارد. در نوامبر ۲۰۱۴، توتی رکورد خود را به عنوان مسن‌ترین گلزن تاریخ لیگ قهرمانان اروپا در سن ۳۸ سال و ۵۹ روزگی تکرار کرد.

قهرمانی جام جهانی

فرانچسکو توتی در مسابقات جام جهانی نیز بارها خوش درخشید. وی موفق به کسب قهرمانی جام جهانی ۲۰۰۶ و نایب‌قهرمانی یورو ۲۰۰۰ در تیم ایتالیا شد و در هر دو تورنمنت در تیم منتخب انتخاب شد. توتی همچنین در جام جهانی ۲۰۰۲ و یورو ۲۰۰۴ نیز نماینده کشورش بود. در سال ۲۰۰۷ نیز به دلیل مشکلات جسمی مکرر و تمرکز بر بازی باشگاهی خود با رم، از بازی‌های ملی خداحافظی کرد.


بیشتر بخوانید: آنتوان گریزمان کیست؟ | اعلام بازنشستگی و خداحافظی تلخ گریزمان ستاره تیم ملی فرانسه


جوایز فرانچسکو توتی

توتی پنج بار جایزه بهترین بازیکن سری آ، دو بار جایزه بهترین بازیکن فوتبال سری آ، دو بار جایزه بهترین گل سری آ، یک بار جایزه بهترین گلزن سری آ و یک بار جایزه بهترین بازیکن جوان سری آ را از انجمن فوتبالیست‌های ایتالیایی دریافت کرد. او همچنین در سال ۲۰۰۷ کفش طلای اروپا و در سال ۲۰۱۰ جایزه "پای طلایی" را به دست آورد.

به گزارش رویداد۲۴ توتی سه بار در تیم فصل رسانه‌های ورزشی اروپا انتخاب شد. او در لیست فیفا ۱۰۰، در سال ۲۰۰۴ در فهرستی از بهترین بازیکنان زنده جهان که توسط پله به مناسبت جشن صدسالگی فیفا انتخاب شد، قرار گرفت. در سال ۲۰۱۱، IFFHS او را به عنوان محبوب‌ترین فوتبالیست اروپا شناخت. در سال ۲۰۱۵، فرانسه فوتبال او را به عنوان یکی از ده فوتبالیست برتر بالای ۳۶ سال جهان انتخاب کرد. فرانچسکو توتی پس از بازنشستگی در سال ۲۰۱۷، توتی جایزه افتخاری دوران بازی و جایزه رئیس یوفا را دریافت کرد.

در ادامه به برخی از افتخارات وی اشاره می‌کنیم:

-قهرمان جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶

-بازی برای تیم ملی ایتالیا در سال ۲۰۰۲

-او  برای بازی در تورنمنت یورو ۲۰۰۰ و جام جهانی ۲۰۰۶ انتخاب شد.

-توتی در لیگ سری آ (۱۹۹۸-۹۹، ۲۰۰۶-۰۷، ۲۰۱۳-۱۴) و جام جهانی ۲۰۰۶ بهترین پاسور شد.

-توتی در فصل ۲۰۰۶-۰۷ بهترین گلزن سری آ بود.

-توتی کفش طلای اروپا را در سال ۲۰۰۷ و جایزه "پای طلایی" را در سال ۲۰۱۰ به دست آورد.

-توتی در ۲۸ می ۲۰۱۷، در سن ۴۰ سالگی از فوتبال بازنشسته شد.

-در سال ۲۰۱۷، به تالار افتخارات باشگاه آ.اس. رم وارد شد.

-او بهترین گلزن و رکورددار بیشترین تعداد بازی برای باشگاه رم است.

توتی ۷۸۵ بازی برای آ.اس. رم انجام داد (۱۹۹۳-۲۰۱۷) و ۳۰۷ گل به ثمر رساند. او در سال ۲۰۰۱ قهرمان سری آ، در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۷ قهرمان سوپرکوپا ایتالیا و در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ قهرمان کوپا ایتالیا شد.

-توتی در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۴ برنده جایزه گوئرین طلایی شد.

-در فینال یورو ۲۰۰۰ به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد.

-او پنج بار (۲۰۰۰، ۲۰۰۱، ۲۰۰۳، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷) جایزه بهترین بازیکن فوتبال ایتالیا را در سری آ کسب کرد.

-وی در تیم منتخب ESM در فصل‌های ۲۰۰۰-۰۱، ۲۰۰۳-۰۴ و ۲۰۰۶-۰۷ انتخاب شد.

-در سال ۲۰۰۴، توسط پله به عنوان یکی از بازیکنان فیفا ۱۰۰ انتخاب شد.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: فوتبال جهان
نظرات شما