نشریه فوربس مطرح کرد
صنعت خودروی ایران با سرعت در حال پیشرفت است
تعریف لوکس چیست؟ برای بسیاری از مردم این کلمه مسائلی چون طراحی لباس، هتل پنج ستاره یا شاید رستوران چندستاره را در ذهن متبادر میکند. در ایران یک خودرو با موتوری با حجم 2500 سیسی لوکس محسوب میشود.
رویداد۲۴- تعریف لوکس چیست؟ برای بسیاری از مردم این کلمه مسائلی چون طراحی لباس، هتل پنج ستاره یا شاید رستوران چندستاره را در ذهن متبادر میکند. در ایران یک خودرو با موتوری با حجم 2500 سیسی لوکس محسوب میشود.
به گزارش رویداد۲۴ به نقل از نشریه فوربس، بر اساس مقررات واردات ایران، هرگونه خودرویی با موتوری بزرگتر از این حجم، یک کالای لوکس محسوب میشود و واردات آن از سال 2014 ممنوع است.
در ابتدا این ممنوعیت بهعنوان راهی برای ممانعت از خروج پول از کشور در ازای کالاهای غیرضروری و کاهش سطح آلودگی هوا است. با توجه به اینکه در ژانویه 2016 بخش قابلتوجهی از تحریمها علیه ایران لغو شد، در حال حاضر زمزمههایی از درخواست برای برداشته شدن این محدودیتهای وارداتی ارائه شده است.
فرهاد اعتمادزاده، رئیس انجمن واردات خودرو اخیراً در جمع رسانهها گفت: «تعریف خودروی لوکس کاملاً اشتباه است. بااینحال سیاستگذاران همچنان بر دیدگاه خود تأکید دارند. هیچ کشوری ویژگیهای فنی یک کالا را بهعنوان معیار برچسب لوکس زدن روی آن قرار نمیدهد.»
سازمان اعتمادزاده در حال لابی کردن با دولت برای تغییر این قانون هستند. این محدودیت چندان منطقی نیست. در شرایطی که محدودیت حجم 2500 لیتری شامل بسیاری از خودروهای قدرتمند و بزرگ میشود، تعدادی از خودروهای اسپرت با موتور کوچکتر طراحی شدهاند که به عقیده بسیاری میتوان آنها را وسایل نقلیه لوکس خواند اما بهراحتی از ممنوعیت واردات طفره میروند.
بنابراین در نمایندگی پورشه در شمال غرب تهران که اقدام به فروش کرده، شاهد فروش خودروی باکستر اس هستیم که موتورش کمتر از 2500 لیتر حجم دارد.
درحالیکه واردکنندگان مشتاق رفع این موانع هستند، صنعت داخلی ایران با سرعت خوبی در حال پیشرفت است.
سال گذشته یک میلیون و 100 هزار خودرو در ایران تولید شد که این رقم 885 هزار دستگاه بالاتر از سال گذشته است. ارقام سال 2016 ایران را به بزرگترین تولیدکننده در خاورمیانه و چهاردهمین تولیدکننده در جهان و بالاتر از اندونزی، ترکیه و ایتالیا تبدیل میکرده است.
شرکتهای بینالمللی خودرو در سالهای گذشته سریعاً برای بهرهبرداری از گشایش بازار ایران اقدام کردند. در میان نخستین کشورهایی که وارد ایران شد میتوان به شرکت رنو فرانسه اشاره کرد. بسیاری از شرکتهای اروپایی و آسیایی بزرگ یا با تولیدکنندگان داخلی قراردادهای همکاری مشترک به امضا رساندهاند یا به دنبال این کار هستند.
حجم موتور خودرو تنها محدودیت واردات خودرو در ایران نیست. سالهای بسیاری است که مدلهای آمریکایی و انگلیسی از ورود به ایران منع شدهاند.