محمد حقانی در گفتوگو با رویداد۲۴ تاکید کرد؛
افتتاح نمایشی خط ۷ مترو آدرس غلط دادن قالیباف به مردم
یک عضو اصلاحطلب شورای شهر گفت: متاسفانه فرهنگی در مسئولان ما نهادینه شده که در اواخر کار خود اصرار دارند پروژههایی را کلنگ بزنند که بعضا ناقص و غیرقابل بهرهبرداری است و مشکلاتش را برای مسئول بعدی باقی بگذارند، در خصوص خط هفت مترو، شهرداری باید صریح بگوید که این خط چه باری از دوش ترافیک تهران برمیدارد. این نوع افتتاحها آدرس غلط دادن به مردم است.
رویداد۲۴- یک عضو اصلاحطلب شورای شهر گفت: متاسفانه فرهنگی در مسئولان ما نهادینه شده که در اواخر کار خود اصرار دارند پروژههایی را کلنگ بزنند که بعضا ناقص و غیرقابل بهرهبرداری است و مشکلاتش را برای مسئول بعدی باقی بگذارند، در خصوص خط هفت مترو، شهرداری باید صریح بگوید که این خط چه باری از دوش ترافیک تهران برمیدارد. این نوع افتتاحها آدرس غلط دادن به مردم است.
از سال 1393 که برای اولین بار جعفر تشکری، معاون شهردار تهران، خبر افتتاح 12کیلومتر از خط هفت مترو تهران را داد؛ بیش از 800 روز میگذرد. در این مدت شهرداری تهران در هر سال چند بار وعده افتتاح این خط را داده که هر بار با بهانههای مختلف به تعویق افتاده است.
این بار اما در خرداد 96 در ماههای آخری که مدیریت شهر تهران در دست قالیباف است، تبلیغات گسترده، بنرهای تبلیغاتی در جای جای شهر، صداوسیما و... خبر از افتتاح خط هفت مترو تهران به عنوان عمیقترین خط مترو دادند.
واکنشها به این افتتاح بسیار زیاد بوده است مردم در فضای مجازی عکسهایی از وضعیت ایستگاههای خط هفت مترو منتشر کرده و گفتهاند این افتتاح تنها روی کاغذ است و هنوز ایستگاههای خط هفت ناقص است. برخی نیز به غیر ایمن بودن و خطرناک بودن این خط انتقاد کردهاند.
رحمتالله حافظی عضو کمیسیون سلامت شورای شهر هم در خصوص افتتاح خط هفت مترو در صحن علنی شورای شهر از نبود هواکش و مسیر نجات در این خط خبر داده و پیشنهاد کرده است که کمیتهای سه نفره از اعضاء شورا برای تحقیق درباره این موضوع تشکیل شود.
محسن هاشمی، منتخب مردم در شورای شهر پنجم که 17سال سابقه مدیریت مترو را نیز دارد، در این خصوص در جلسه مشترک با اعضای مجمع نمایندگان تهران گفته است: افتتاح خطی که هواکش ندارد و قطار کافی برای آن وجود ندارد، ایجاد ناامنی برای مسافران است و هرکس به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شود باید در اولین روز کاری خود این خطوط را تعطیل کند.
به نظر میرسد خط هفت مترو شهر تهران در حالی در ماههای پایانی کار قالیباف افتتاح شده است که نه از نظر ایمنی و نه حتی از نظر کارایی قابل تایید نیست و تنها یک نمایش خیمه شب بازی دیگر از شهرداری تهران است. آیا چنین اقداماتی به هر بهانهای فریب دادن اذهان عمومی محسوب نمیشود؟
محمد حقانی، عضو اصلاحطلب شورای شهر تهران، در گفتوگو با رویداد۲۴ با تاکید بر اینکه افتتاح خط هفت مترو در حالی که هنوز قابل بهرهبرداری نیست آدرس غلط دادن به مردم است گفت: متاسفانه فرهنگی در مسئولان ما نهادینه شده که در اواخر کار خود اصرار دارند پروژههایی را کلنگ بزنند و افتتاح کند که بعضا ناقص و غیرقابل بهرهبرداری است و مشکلاتش را برای مسئول بعدی باقی بگذارند.
او بیان کرد: قرار بر این بوده که خط هفت مترو در سال 93 افتتاح شود اما حالا پس از 27ماه تاخیر در سال 96 آن هم به صورت ناتمام افتتاح شده است. وقتی برای یک طرح زمانبندی مشخص میشود نباید زمانبندی آن تغیبر کند یا وقتی هزینه یک پروژه برآورد میشود نباید آن را به دو برابر، سه برابر هزینه به اتمام رساند. این کارها غیرحرفهای است. شهرداری که دستش به طور مستقیم در جیب مردم است، باید اطلاعات شفاف، معلوم و مشخصی در اختیار مردم قرار دهد.
حقانی افزود: سه قطار در این خط کار میکند، آیا این تعداد قطار کافی است یا اینکه فقط قرار بر این بوده که این پروژه افتتاح شود. این خط در مسیر پرتقاضایی قرار گرفته است، این تعداد قطار چطور میتواند پاسخگوی نیاز مردم باشد آن هم در حالی که این خط روزانه سه ساعت یعنی از ساعت 10 صبح تا ساعت یک بعد از ظهر کار میکند.
این عضو شورای شهر اظهار داشت: باید به مردم اطلاعات داد و گفت خط راهاندازی شده چه مشکلاتی دارد، چه تعداد از مسافر را قرار است جابهجا کند، چند ایستگاه دارد، چه زمانی افتتاح میشود، اینکه بیاییم اطلاعات فنی و مهندسی بدهیم، خب به مردم چه ارتباطی دارد، اینها پاسخ مردم نمیشود، شهرداری صریح بگوید که این افتتاح چه باری از دوش ترافیک تهران بر میدارد. این نوع افتتاح آدرس غلط دادن به مردم است.
حقانی در پایان در خصوص تبعات این آدرس غلط دادن قالیباف به مردم گفت: این عوامفریبیها و آدرس غلط دادنها مردم را بیاعتماد میکند. مردمی را که هر کاری کردهاند تا این انقلاب و نظام حفظ شود، نباید بیاعتماد کرد. مردم میفهمند، نمیشود بااعتمادشان بازی کرد، نمیشود یک خط را افتتاح کنند و بعد ببینیم ته کار هیچ چیزی وجود ندارد. مسئولان باید اطلاعاتی را به مردم بدهند که به دردشان بخورد. گزارشهای فنی برای خود شهرداری و شورای شهر خوب است ولی مردم باید متقاعد شوند که این 22کیلومتر که بعد از سه سال افتتاح شده است، چه نقشی میتواند در زیرساختهای حملونقل عمومی شهر تهران داشته باشد.