تاریخ انتشار: ۱۹:۲۲ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۶

انصراف کره‌جنوبی از استقرار سامانه «تاد» آمریکا

در حالیکه وزارت دفاع آمریکا از آمادگی کامل خود برای استقرار کامل سامانه ضد موشکی «تاد» در کره جنوبی خبر داده است، دولت سئول در برابر اعتراضات مردمی برای اجرای این برنامه عقب نشینی کرد.

رویداد۲۴-در حالیکه وزارت دفاع آمریکا از آمادگی کامل خود برای استقرار کامل سامانه ضد موشکی «تاد» در کره جنوبی خبر داده است، دولت سئول در برابر اعتراضات مردمی برای اجرای این برنامه عقب نشینی کرد. «سونگ مونگ یو» وزیر دفاع کره جنوبی که کمتر از دو هفته به این سمت منصوب شده، اعتراضات مردم را در این باره بسیار جدی توصیف کرده است.

وی با اشاره به اینکه قرار است موضوع استقرار چهار موشک انداز دیگر تاد در 300 کیلومتری پایتخت مطرح شود، گفت: اگر مردم نسبت به این مساله حساسیت نشان داده و به آن اعتراض کنند، این برنامه تغییر خواهد کرد.
در حال حاضر آمریکا دو راکت انداز سامانه ضد موشکی تاد را در این منطقه مستقر کرده اما پس از اعتراضات گسترده مردم چهار موشک انداز دیگر را که وارد کره جنوبی کرده بود در انبار نگهداری می کند.
با این حال سخنگوی پنتاگون امروز اعلام کرد که کشورش آماده است در صورت توافق دولت سئول، نسبت به استقرار و آرایش سامانه های باقیمانده در اولین فرصت اقدام کند.
مردم در منطقه سئونگجو در جنوب شرق پایتخت که سامانه های تاد در آن مستقر شده، در همین راستا بارها دست به اعتراض زده و با ماموران محافظ این سامانه درگیر شده اند.
مساله استقرار تاد آمریکا در کره جنوبی اکنون به یک موضوع امنیتی - ملی تبدیل شده است و به غیر از مردم منطقه، کشورهای چین و روسیه هم خواستار برچیدن آن هستند.
دولت های وقت آمریکا و کره جنوبی اوایل تیر ماه سال 95 و پس از پنج ماه گفت و گو در خصوص استقرار این سامانه موافقت کردند که این سامانه را تا سال 2017 در شهر «سئونگجو» کره جنوبی واقع در 300 کیلومتری جنوب شرق سئول پایتخت مستقر کنند که در نهایت بخش هایی از این سامانه اوایل اسفند ماه سال 95 وارد این منطقه شد.
با توجه به آزمایش های متعددی موشکی کره شمالی، شماری از احزاب محافظه کار در پارلمان کره جنوبی دولت «مون جائه این» را تحت فشار گذاشته اند که هر چه سریعتر این موشک اندازها را آرایش داده و عملیاتی کند.
با این حال خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی به نقل از وزیر دفاع این کشور نوشته است که چنانچه مساله باعث نگرانی مردم شود احتمال تغییر در این برنامه وجود دارد.
تارنمای «یی سی» چین هم روز سه شنبه اعلام کرد که وزارت امور خارجه این کشور برای دومین بار در یک هفته گذشته خواستار برچیدن کامل تاد شده است.
چین و روسیه به عنوان مخالفان سرسخت این سامانه، استقرار آن در شبه جزیره کره را تهدیدی جدی برای امنیت ملی خود و نگرانی دیگر کشورهای منطقه می دانند.
سامانه تاد که برای رهگیری موشک های بالستیک در ارتفاع بالا طراحی شده، قادر است اهداف را در فاصله 2 هزار کیلومتری ردیابی و هدف قرار دهد.

منبع: ایرنا
نظرات شما