تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
علی خرم:

در یک حدی می‌توان از اروپایی‌ها انتظار داشت/ اگر از برجام خارج شویم حمایت اروپا را از دست می‌دهیم

یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است: اروپایی‌ها تا زمانی تعهد می‌کنند که ایران در زمین برجام بازی کند و اگر ایران از برجام خارج شود،‌ آن‌ها تعهدی در حمایت از ایران نخواهند داشت.
رویداد۲۴ سید علی خرم، با اشاره به شروط رهبری برای ادامه برجام با اروپا اظهار کرد: تا جایی که دیدیم اروپایی‌ها اراده همکاری با ایران را دارند، برای این‌ کار هم تلاش می‌کنند تا هماهنگی به وجود آورند.

وی تصریح کرد: علت این همکاری و تلاش اروپایی‌ها نه فقط به خاطر جمهوری اسلامی ایران بلکه به خاطر خودشان است، تا بتوانند نظم غیر زورگویانه و مبتنی بر قانون را در جهان برقرار کنند.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: اروپایی‌ها به خوبی درک می‌کنند که دونالد ترامپ براساس زورگویی و تحمیل نظرات بر ایران یا اروپا می‌خواهد سیاست خودش را به پیش ببرد و این از نظر قانون و حقوق بین الملل محکوم است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه ابراز کرد: بنابراین اروپایی‌ها به پا خاستند تا  استقلال حقوق بین‌الملل را کماکان مانند گذشته حفظ کنند و از این جهت ایران می‌تواند از مواهب این موضوع بهره‌مند شود.

خرم خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید در نظر گرفت اروپایی‌ها دارای توان نامحدود نیستند و از نظر توان مالی و اقتصادی به پای ‌آمریکایی‌ها نمی‌رسند در نتیجه در یک حدی می‌شود از آن‌ها انتظار داشت، در همین حد که اکنون در تلاش هستند اما اگر ببینند به آن‌ها فشار می‌آید و قادر نیستند مقابل آمریکا بایستند به طور طبیعی در کنار آمریکا می‌ایستند یا این که اگر تایید نکنند،‌ سکوت می‌کنند و این برای ایران بسیار بد است در نتیجه باید در حدی به آن‌ها فشار آورد که توان و کشش این کار را داشته باشند.

وی افزود: در واقع اروپایی‌ها نشان داده‌اند که می‌خواهند همکاری کنند، ما می‌توانیم اروپا را تشویق به این کار کنیم یا در نیمه راه رهایشان کنیم و آن‌ها هم وقتی چاره‌ای نداشته باشند دایه دلسوزتر از مادر نخواهند شد.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: اما اگر ایران به سمت غنی سازی 20 درصد یا فعالیت‌های هسته‌ای برود، به این معنی است که ایران از برجام خارج شده و اگر ایران از برجام خارج شود ، برجام از هم می‌پاشد و اروپایی‌ها هم تعهدی نسبت به حمایت از ایران نخواهند داشت.

خرم یادآور شد: باید در نظر بگیریم اروپایی‌ها تا زمانی این تعهد را دارند که ایران در زمین برجام بازی کند و اگر ایران از برجام خارج شود،‌ نه اروپا و نه روسیه و چین هیچ  کدام تعهدی در حمایت از ایران نخواهند داشت و ایران حمایت خود را از دست می‌دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان اظهار کرد: تازمانی که آن‌ها بتوانند در مقابل این زورگویی که فقط خاص ایران نیست بلکه موضوعی است که احساس می‌کنند از نظر بین الملل جایگاه حقوق بین‌الملل و کشورها را تضعیف می کند، بایستند این کار را انجام می‌دهند اما این ایستادگی محدود نیست بلکه بخشی از آن به ایران بر می‌گردد که به آن‌ها کمک کند.
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان