تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
آسیا تامیز گزارش داد:

خشنودی اروپا و نگرانی روسیه از خرید استراتژیک آمریکا از ایران

تصمیم وزارت انرژی آمریکا برای خرید یک ماده استراتژیک از ایران که خودش توان تولیدش را ندارد، یک مسئله ژئوپولیتیک مهم است.
رویداد۲۴- تصمیم وزارت انرژی آمریکا برای خرید یک ماده استراتژیک از ایران که خودش توان تولیدش را ندارد، یک مسئله ژئوپولیتیک مهم است.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از آسیا تایمز، این توافق شاید تنها 8.6 میلیون دلار ارزش داشته باشد اما شامل 32 تن آب‌سنگین از سازمان انرژی اتمی ایران می‌شود.

در حال حاضر کانادا و هند بیشترین تقاضای جهانی آب‌سنگین برای مصارف غیرهسته‌ای (حدود 100 تن) را دارند و آمریکا سه‌چهارم آن را به خود اختصاص داده است. واقعیت این است که آمریکا با رو کردن به این بازیگر جدید به عنوان تامین کننده اصلی خود می‌تواند عمدا به دنبال نمایش دادن این تصمیم جدی باشد که جامعه جهانی هم به قدر لازم به آن توجه خواهد داشت.

آزمایشگاه ملی ساوانا ریور در جورجیا که تا سال 1981 آب‌سنگین تولید می‌کرد، آب‌سنگین ایران را آزمایش کرده و معتقد است کیفیت آن عالی است. طی هفته‌های آینده که محموله ایران به ایالات‌متحده برسد، صدها تیم تحقیقاتی در آمریکا از این عرضه ایرانی سود خواهند برد.

آمریکا می‌تواند گام‌های آرامی به سمت همکاری با نیروگاه آب‌سنگین اراک که بر اساس توافق هسته‌ای قرار است به یک مرکز علمی و فناوری پیشرفته تبدیل شود، داشته باشد. ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا مقامات وزارتخانه خود را موظف کرده که دیگر زمینه‌های همکاری با ایران را مورد بررسی قرار دهند. 

جالب آنکه به‌طور همزمان، جان کری وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در دیدار با همتای ایرانی خود، محمدجواد ظریف روی یک روش دوستانه برای اجرای توافقنامه‌های تجاری خارجی با شرکت‌های ایرانی غیرتحریمی کار کردند و بر این اساس واشنگتن می‌تواند قوانین جدیدی را به تصویب برساند که ایران را قادر به بهره‌برداری کامل از توافق هسته‌ای خواهد کرد.

در عین حال مسائل منطقه‌ای نیز از اهمیت ویژه‌ای در روابط دو کشور برخوردار است. مطمئنا هنوز برای همکاری و اتحاد ایران و آمریکا در دیگر زمینه‌ها زود است اما مذاکرات نیویورک طی هفته گذشته نشان داد که دو طرف مایل‌اند به سمت دری حرکت کنند که تقریبا چهار دهه پیش به‌طور کامل بسته شد و پس از آن هرگز باز نشد.

اینکه آن‌سوی این در چه چیز در انتظار دو کشور باشد، سوال مهمی است اما همین اقدامات اولیه هم باعث به صدا در آمدن زنگ‌های هشدار شده- نه تنها در ریاض بلکه در مسکو.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک با انتشار این گزارش که ماموریت اوباما در سفر به ریاض طی روز چهارشنبه ایجاد یک «اتحاد جدید ضد ایرانی» متشکل از پادشاهی‌های حوزه خلیج‌فارس، مصر، ترکیه و اسرائیل است، سروصدا به راه انداخت. 

روزنامه بانفوذ کومرسونت روسیه روز جمعه طی گزارشی تایید کرد که علیرغم موضع‌گیری‌های رسمی، «مسکو و تهران در چندین حوزه، نارضایتی متقابل دارند.» این روزنامه سوریه را یکی از حوزه‌هایی برشمرد که تضادها درموردش واضح‌تر است و «همچنان بیشتر خواهد شد».

تصمیم دولت اوباما برای ورود به تجارت هسته‌ای با ایران و تشویق تاجران اروپایی به همکاری با ایران به منافع حیاتی روسیه ضربه می‌زند. جای تعجب ندارد که مسکو این اقدامات را مقدمه همکاری‌های استراتژیک گسترده‌تر میان ایران و آمریکا تلقی کند. 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
0
0
ايران مقتدر آن است كه حتي زباله اش را به امريكايي ها نفروشد. امريكا هيچ منفعتي از ايران نبايد ببرد. دور بريزيد و بدهيد حيوان بخورد ولي به امريكا ندهيد.
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
0
0
با سلام.بنظر بنده باید با همه تعامل کرد حتی امریکا .برای اینکه تا این تعامل نباشد امثال روسیه این کشور را می دوشند. قضیه ای نیروگاه بوشهر و یا اس 300 چقدر کشور ما تحقیر شد روسیه دنبال امتیاز از امریکا و اروپا است .روسیه وقتی می بیند که ما با غرب وارد گفتگو شده ایم از این موضوع می ترسد واین ترس باعث دادن امتیاز می شود ما هر وقت دنبال روسیه را افتادیم ضرر کردیم.لذا با منافع ملی مد نظر باشد و بس..
نظرات شما
نظرسنجی
در انتخابات پیش‌رو به کدام کاندیدای احتمالی قطعا رای نمی‌دهید؟
پیشخوان