تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
آذر منصوری در گفتگو با رویداد۲۴ در مورد تلاش‌های مشکوک تندرو‌ها برای ریاست عارف:

تندرو‌ها در انتخاب رئیس مجلس، به دنبال ایجاد تفرقه هستند

رسانه های اصولگرا طی روزهای گذشته موجی رسانه ای را مبنی بر حمایت از ریاست محمدرضا عارف بر مجلس ایجاد کرده اند، موضوعی که به خودی خود از این رسانه ها بعید به نظر می رسد، مگر آنکه هدفی در پس این طرفداری از یک اصلاح طلب برای ریاست مجلس نهان باشد.
رویداد۲۴- عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: «اصل پرداختن به بحث ریاست مجلس و ایجاد ساختار دو قطبی از سوی این رسانه‌ها و قرار دادن عارف و لاریجانی در دو قطب روبروی هم، اساسا در راستای این است که دو دستگی ایجاد کنند و امکان ایجاد فراکسیون امید را تحت تاثیر قرار دهند. قاعدتا وقتی شکل گیری این فراکسیون با مشکل مواجه شود، بخش عمده‌ای از دستاوردهای اصلاح طلبان و حامیان دولت در مجلس آینده ممکن است تحت الشعاع قرار گیرد.»

به گزارش رویداد۲۴ رسانه‌های اصولگرا طی روزهای گذشته موجی رسانه‌ای را مبنی بر حمایت از ریاست محمدرضا عارف بر مجلس ایجاد کرده‌اند، موضوعی که به خودی خود از این رسانه‌ها بعید به نظر می‌رسد، مگر آنکه هدفی در پس این طرفداری از یک اصلاح طلب برای ریاست مجلس نهان باشد. 

اصولگرایان که انتخابات و اکثریت مجلس دهم را از دست داده‌اند، اینک سنگ ریاست محمدرضا عارف در مجلس را به سینه می‌زنند، موضوعی که قطعا اسرار نهان با خود دارد. 

آذر منصوری در مورد موج جدید رسانه‌های اصولگرا برای ریاست یک اصلاح طلب بر مجلس در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ گفت: «نتیجه انتخابات مجلس در ۷ اسفند و ۱۰ اردیبهشت نشان داد که اقبال مردم به جریان اصلاحات و دولت در مقایسه با جریان‌های رقیب و مخالف دولت، به مراتب بیشتر است. ائتلاف بی‌نظیری که در ابن انتخابات شکل گرفت و مقدمه آن انتخابات خرداد ۱۳۹۲ بود، منجر به این پیروزی و موفقیت شد و این انسجام و وحدت به اعتقاد بنده مهم‌ترین عامل این پیروزی بود که مردم نیز اعتماد کردند و در این انتخابات مشارکت جدی نشان دادند که اگر این مشارکت گسترده مردم نبود، قاعدتا این نتیجه نیز به دست نمی‌آمد.» 

وی در مورد ریشه‌ها و هدف اولیه این تلاش‌های اصولگرایان گفت: «با توجه به موفقیت‌های دولت در برجام و مسائل اقتصادی از یک سو و از سوی دیگر پیروزی پررنگ‌تر لیست امید در دور دوم نسبت به دور اول، طبیعی است که بخشی از مخالفت‌ها و راهبردهای جریان‌های رقیب استوار بر این موضوع است که این ائتلاف و انسجام را هدف خود قرار دهند و سعی بر این داشته باشند که به این ائتلاف و انسجام آسیب و خدشه وارد کنند. در نتیجه این هدف، جریان‌های مخالف به این نتیجه رسیدند که یکی از مباحثی که می‌تواند موجب اختلاف و از هم پاشیدگی این انسجام شود، موضوع هیات رئیسه مجلس دهم است. شاید تا پیش از این دوره از مجلس، بحث انتخاب هیات رئیسه تا این حد به طور جدی مطرح نبود، در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شد اما نه به عنوان اینکه همه تلاش‌ها متمرکز بر بحث انتخاب رئیس مجلس باشد. اساسا با توجه به رفتارهایی که از برخی رسانه‌های می‌بینیم، پرداختن به ریاست مجلس در این سطح بی‌سابقه است.» 

منصوری با اشاره به دودستگی به عنوان نقطه ضعف جریان اصلاح طلبی و پی بردن تندرو‌ها به این موضوع، گفت: «اصل پرداختن به بحث ریاست مجلس و ایجاد ساختار دو قطبی از سوی این رسانه‌ها و قرار دادن عارف و لاریجانی در دو قطب روبروی هم، اساسا در راستای این است که دو دستگی ایجاد کنند و امکان ایجاد فراکسیون امید را تحت تاثیر قرار دهند. قاعدتا وقتی شکل گیری این فراکسیون با مشکل مواجه شود، بخش عمده‌ای از دستاوردهای اصلاح طلبان و حامیان دولت در مجلس آینده ممکن است تحت الشعاع قرار گیرد. اختلاف و دودستگی همواره پاشنه آشیل اصلاح طلبان بوده، جریان اصلاح طلبی همواره از پایگاه مردمی خیلی خوبی برخوردار بوده که انتخابات اخیر نیز این اصل را ثابت کرد، اما آنچه باعث شکست و عقبگرد اصلاح طلبان در سال‌های گذشته شده بود، همین مسائل و اختلافات بوده که در بررسی دو دهه اخیر، این جریان به عنوان پاشنه آشیل خود با آن روبرو بوده است. بنابراین، طبیعی است که جریان مخالف دست به چنین رفتارهایی بزند.» 

وی در مورد تدابیر اصلاح طلبان برای مقابله با موجی که اصولگرایان در مورد ریاست مجلس به راه انداخته‌اند، توضیح داد: «حفظ فراکسیون امید مهم‌ترین نکته است، این فراکسیون در حال حاضر به صورت نانوشته وجود دارد و اصلاح طلبان نیز یک تجربه پرهزینه را به خاطر همین عدم انسجام پشت سر گذاشته‌اند و همین تجربه موجب شد در انتخابات ۹۲ و ۹۴ باعث شد که جریان اصلاح طلبی خود را نقد و آسیب‌شناسی کند و بهترین تصمیم را اتخاذ کنند. رسانه‌های اصولگرا قبل از انتخابات دور دوم نیز تلاش کردند که به یک ساختار دوقطبی عارف-لاریجانی دامن زدند که البته این موضوع با هوشیاری خنثی شد. بعد از انتخابات دور دوم نیز تشکیل هرچه سریع‌تر و حفظ فراکسیون امید با ائتلاف حداکثری در مجلس آینده، به خودی خود می‌تواند برطرف کننده این دغدغه باشد و نمایندگان لیست امید به بهترین نحو موفق شوند با توافق و تعامل، بهترین تصمیم را برای ریاست مجلس بگیرند.» 

منصوری در پاسخ به این سوال که هدف بلند مدت تندرو‌ها از ایجاد دودستگی میان اصلاح طلبان و لیست امید چیست؟ پاسخ داد: «جریان تندرو شکست در این انتخابات را پذیرفته و علیرغم اینکه اصلاح طلبان و حامیان دولت معتقدند که وحدت و آشتی ملی باید در مصدر امور قرار گیرد، اما برخی طیف‌ها مخالف ایجاد این وحدت و آشتی ملی هستند، چرا که اساسا نگاه آن‌ها چه قبل و چه پس از انتخابات، متمرکز بر کسب قدرت است؛ یعنی طیف تندرو با تلاش‌هایی که آغاز کرده و از این پس در برنامه خود جای می‌دهد، انتخابات سال ۱۳۹۶ را هدف قرار داده است. چنانچه این انسجام در مجلس دهم دچار اختلال شود، این امر انتخابات ۹۶ را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ چرا که این مجلس با این هدف تشکیل شده که با دولت تعامل داشته باشد، بنابراین این تلاش‌های تندرو‌ها متمرکز بر این است که با ایجاد اختلاف و دو دستگی در این انسجام، انتخابات ۹۶ را هدف قرار دهد.» 

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در مورد اینکه آیا چرخش لاریجانی به سوی لیست امید، می‌تواند انگیزه‌ای برای هدف قرار دادن وی در قالب این موج رسانه‌ای باشد، گفت: «لاریجانی در مراحل برجام به عنوان رئیس مجلس تعامل بالایی با دولت داشت و در انتخابات نیز توجه به اشتراکات که یکی از آن‌ها بحث برجام بود، موجب این تعامل لاریجانی با لیست امید شد، بنابراین یکی از اهداف تلاشی که از سوی اصولگرایان در حال حاضر انجام می‌گیرد، نیز تحت تاثیر قرار دادن ارتباط و تعامل میان لاریجانی و لیست امید است.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
0
0
پای حرف شما بشینی مقام معظم رهبری را با غلظت تلفظ می کنید ولی ایشان چند بار با صراحت گفته از لفظ تندروها استفاده نکنید ولی باز هم یک عده ای دم خروسشون می زنه بیرون.اگه مخالفین برجام تندرو هستند دوستان شما که 88ریختند خیابون سطل آشغال وبانک وایستگاه اتوبوس آتیش زدن چین؟پرورو؟
نظرات شما
نظرسنجی
در انتخابات پیش‌رو به کدام کاندیدای احتمالی قطعا رای نمی‌دهید؟
پیشخوان