تاریخ انتشار: ۲۲:۰۵ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷

پیمانکاران مدرسه سازی در سمنان با مشکل روبرو شده‌اند

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان سمنان به اثر تحریم‌ها بر مدرسه‌سازی، اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی، مدرسه‌سازی و فعالیت‌های عمرانی در این بخش را با چالش جدی مواجه کرده است.
پیمانکاران مدرسه سازی در سمنان با مشکل روبرو شده‌اند

رویداد۲۴ سعید هژبری در نشست خبری با بیان اینکه افزایش قیمت سه برابری برخی مصالح تعدادی از پروژه‌ها را متوقف یا روند ساخت آنها را کند کرده است گفت: با این وجود با همکاری و همراهی خیرین پیگیر تکمیل این پروژه‌ها هستیم و نیاز آموزشی مورد نیاز را به موقع تامین خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت مصالح هزینه‌های زیادی به پیمانکاران تحمیل کرده است، افزود: باتوجه به اینکه عقد قراردادها در گذشته انجام شده این گرانی‌ها پیمانکاران را با مشکلاتی روبرو کرده است، ضمن اینکه تامین برخی تجهیزات نیاز با مشکل مواجه شده به‌طوری که در برخی اقلام شاهد برگزاری 5 مناقصه بودیم اما همچنان به عقد قرارداد نینجامیده است.
هژبری با بیان اینکه 14 فضای آموزشی همزمان با آغاز بهار تعلیم و تربیت در استان سمنان به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: این 14 فضای آموزشی جدید با 18 هزار مترمربع زیربنا، مشتمل بر 72 کلاس درس است. 223 میلیارد ریال برای افتتاح این پروژه‌ها هزینه شده و 88 میلیارد از این اعتبارات از سوی خیرین مدرسه‌ساز و ماباقی آن از سوی دولت تامین شده است.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان سمنان از وجود 56 پروژه در حال ساخت در این استان خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها 309 کلاس درس و بالغ بر 97 هزار مترمربع به فضای آموزی استان افزوده خواهد شد. تکمیل این پروژه‌ها به 485 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و این 56 پروژه با مشارکت 30 درصدی خیرین استان در حال ساخت هستند. نرخ میانگین مشارکت خیرین مدرسه‌ساز در سطح کشور 30 درصد است درحالی که این نرخ در استان سمنان بین 45 تا 50 درصد است که آمار خیره‌کننده‌ای محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه انجمن خیرین مدرسه‌ساز استان 388 عضو دارد، گفت: 235 خیر مدرسه‌ساز مرد، 72 خیر مدرسه‌ساز زن و 81 موسسه و شرکت فعال در حوزه مدرسه‌سازی عضو انجمن خیرین مدرسه‌ساز در استان هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان نیز از وجود 60 مدرسه با کمتر از 8 دانش‌آموز در این استان خبر داد و گفت: تلاش ما بر این است که با تامین سرویس ایاب و ذهاب برای دانش‌آموزان ضمن کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی، کیفیت آموزشی در این مدارس کم‌جمعیت را نیز افزایش دهیم.
به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد دستورانی در آستانه بازگشایی مدارس در نشست خبری، جمعیت دانش‌آموزان این استان را بالغ بر 120 هزار نفر اعلام و اظهار کرد: سال تحصیلی جدید، فعالیت 1100 مدرسه استان با بیش از 5000 کلاس درس و 7800 معلم از اول مهرماه آغاز می‌شود.
وی با اشاره به بازنشسته شدن سالانه 400تا 500 معلم و فرهنگی این اداره کل تصریح کرد: تلاش ما بر این بوده که با بازگشایی مدارس هیچ کلاس درسی در استان بی‌معلم و هیچ مدرسه‌ای بدون مدیر نباشد.
وی با اشاره به وجود زمزمه‌هایی در خصوص کمرنگ‌تر شدن برنامه‌های حوزه پرورشی، با رد این شایعه گفت: این شایعات هیچ محلی از اعراب ندارد و نه تنها برنامه‌های این حوزه تضعیف نخواهد شد بلکه با به‌کارگیری نیروی انسانی بیشتری در این بخش به دنبال تقویت حوزه پرورشی در مدارس هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان از تخصیص یک‌میلیارد و 200 میلیون تومان برای تجهیز و خرید امکانات برای هنرستان‌های این استان خبر داد و اضافه کرد: باتوجه به اهمیت موضوع، روزآمدکردن تجهیزات و امکانات آموزشی هنرستان‌ها از اولویت‌های اداره کل در این بخش بوده است. رشته‌های این هنرستان‌ها عمدتا متناسب با بازار کار منطقه است و در همین راستا اجرای طرح‌های "هر دانش آموز یک مهارت" و طرح "ایران مهارت"در مدارس استان اجرایی و در سال تحصیلی جدید نیز تداوم می‌یابد.
دستورانی، سهم رشته‌های مهارتی از جمعیت دانش‌آموزی این استان را 47 درصد اعلام کرد و گفت: 53 درصد دانش‌آموزان استان نیز در رشته‌های نظری مشغول به تحصیل هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان از افزایش 2 برابری ظرفیت دانشگاه فرهنگیان این استان خبر داد و گفت: این مهم با هدف تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای سیستم تعلیم و تربیت در استان انجام شده است.
وی از پرداخت کامل حقوق دانشجو-معلمان در این استان خبر داد و تصریح کرد: پرداخت اضافه‌کارها، پرداخت حقوق حق‌التدریس‌ها، بروز کردن حقوق و مزایای سربازمعلم‌ها و..از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه مالی و اداری است.
دستورانی با بیان اینکه 66درصد پاداش فرهنگیان بازنشسته استان پرداخت شده است، افزود: ماباقی پاداش فرهنگیان بازنشسته استان نیز در آینده نزدیک تامین و پرداخت خواهد شد.
وی از تامین جیره غذایی 3 ماهه اول مدارس شبانه‌روزی در این استان خبر داد و گفت: 40 آموزشگاه شبانه‌روزی در استان وجود دارد که جیره غذایی همه آنها برای سه ماهه پاییز تامین شده و جیره‌های فصول دیگر نیز به موقع تامین و تحویل خواهد شد. حدود 2400 دانش‌آموز در 40 آموزشگاه شبانه‌روزی این استان تحصیل می‌کنند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان