تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

مجلس دهم چند فراکسیونی است؟

هنوز تا آغاز مجلس دهم چند روزی باقی مانده اما گمانه‌زنی‌ها بر سر تشکیل دو یا سه فراکسیون‌ اصلی میان نمایندگان منتخب همچنان پابرجاست.
رویداد24- هنوز تا آغاز مجلس دهم چند روزی باقی مانده اما گمانه‌زنی‌ها بر سر تشکیل دو یا سه فراکسیون‌ اصلی میان نمایندگان منتخب همچنان پابرجاست.

مجلس نهم با وجود دو فراکسیون اصلی اصولگرایان و اصولگرایان رهروان ولایت تا چند روز آینده به کار خود پایان خواهد داد. فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت را می‌توان با وجود عضویت ۱۷۰ نماینده قویترین فراکسیون در مجلس نهم نامید که توانست تمام ۱۲ کرسی هیئت رئیسه مجلس را تصاحب کرده و ریاست مجلس نهم را نیز به علی لاریجانی واگذار کند. این فراکسیون بیشتر از نمایندگانی با گرایش سیاسی معتدل تشکیل شد.

همچنین روسای کمیسیون‌های امنیت و سیاست خارجی، صنایع و معادن، بهداشت و درمان، برنامه و بودجه، قضایی و حقوقی، کشاورزی و منابع طبیعی، اصل ۹۰ و اجتماعی نیز در اختیار رهروانی‌ها قرار گرفت. از این رو حسن روحانی نیز بعد از انتخاب شدن به عنوان رئیس دولت یازدهم، بیشترین رایزنی را با این فراکسیون انجام داد.

اما فراکسیون اصولگرایان با نام قدیم حزب‌الله که از مجلس ششم به بعد با نام فعلی خود خوانده شد، قدیمی‌ترین و مهم‌ترین فراکسیون پارلمانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود. برای نخستین بار در مجلس ششم فراکسیون اصولگرایان از موقعیت فراکسیون اکثریت خارج شد و ریاست آن برعهده غلامعلی حدادعادل نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر قرار گرفت و بعد از آن در مجلس هفتم و هشتم به ترتیب، احمد توکلی و علی لاریجانی ریاست این فراکسیون را برعهده گرفتند.

*رقابتی برای تشکیل فراکسیون

در دور نهم مجلس نیز حدادعادل بار دیگر رئیس فراکسیون اصولگرایان شد و کمیسیون‌های فرهنگی، آموزش، انرژی و عمران سهم این فراکسیون شد البته در مجلس کنونی حدادعادل تلاش زیادی انجام داد تا بتواند با ائتلاف با فراکسیون رهروان ولایت، حزب فراگیر اصولگرایان را تشکیل دهد که با مخالفت فراکسیون رهروان مواجه شد.

با پایان یافتن دور اول انتخابات مجلس دهم و اعلام اسامی راه‌یافتگان، زمزمه‌های تشکیل فراکسیون‌های اصلی در مجلس آینده از گوشه و کنار شنیده شد. اصلاح‌طلبان که توانسته بودند درصد بالایی از تعداد نمایندگان منتخب را به خود اختصاص دهند، اعلام کردند که خواهان تشکیل فراکسیونی با نام امید در مجلس دهم هستند.

در همان زمان طی جلسه‌ای با انتخاب هفت نفر از نمایندگان منتخب مجلس دهم، کمیته سیاستگذاری فراکسیون اصولگرایان مجلس دهم شکل گرفت تا رایزنی‌ها، تدوین سیاست‌های لازم و ... را برای تشکیل فراکسیونی با گرایش اصولگرایی برای مجلس آینده انجام دهد.

*اعتقاد اصولگرایان به تشکیل دو فراکسیون

"سیدحسین نقوی‌حسینی" نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیته سیاستگذاری فراکسیون اصولگرایان مجلس دهم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ معتقد است: قطعا فراکسیونی غیر فراکسیون امید با 170 عضو تشکیل خواهد شد که البته تاکنون عنوانی برای فراکسیون مذکور انتخاب نشده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه شکل‌گیری فراکسیون سوم در مجلس دهم غیر قابل تصور است، تصریح کرد: اگر شخصیتی به فکر تاسیس فراکسیون سوم در مجلس دهم باشد بدون شک موفق نخواهد بود چراکه ما در مجلس آینده دو فراکسیون بیشتر نخواهیم داشت که افراد باید درباره حضور در این دو فراکسیون سیاسی برای خودشان تعیین تکلیف کنند.

"سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی" نماینده مردم مشهد و کلات و دیگر عضو کمیته سیاستگذاری فراکسیون اصولگرایان مجلس دهم نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، بر تشکیل دو فراکسیون در مجلس آینده تاکید دارد و اظهار می‌کند: دو فراکسیون اصولگرایان و امید در مجلس دهم شکل خواهد گرفت و به هیچ عنوان فراکسیونی با شاکله رهروانی‌ها وجود نخواهد داشت.

اما تعداد دیگری از نمایندگان مجلس همچنان معتقدند در مجلس دهم سه فراکسیون تشکیل می‌شود و یا به عبارتی دیگر در کنار دو فراکسیون امید و اصولگرایان، فراکسیونی هم با رویه رهروانی‌ها شکل می‌گیرد که نمایندگان معتدل از هر دو جناح که از تندروی‌ها خسته شده‌اند را در خود جای خواهد داد.


*معتقدین به تشکیل سه فراکسیون

"بهروز نعمتی" نماینده اسدآباد که توانسته از لیست امید تهران به مجلس دهم وارد شود و در حال حاضر عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت است، اظهار می‌کند: بسیاری از نمایندگان بحث‌های متعددی را پیرامون تشکیل فراکسیون سومی در مجلس دهم با یکدیگر داشته‌اند و مطمئنا در مجلس دهم سه فراکسیون اصولگرایان، امید و اعتدالیون خواهیم داشت.

وی همچنین اذعان می‌کند: تفکر رهروانی در مجلس آینده هم وجود خواهد داشت؛ البته شاید با نامی دیگر شکل بگیرد و رایزنی‌ها برای عضوگیری در فراکسیون‌های مجلس دهم آغاز شده است.

در کنار تمام این اظهارنظرها پیرامون بحث تشکیل دو یا سه فراکسیون در مجلس دهم، سوال مهمی که اذهان بسیاری را به خود مشغول کرده این است که "علی لاریجانی" قرار است به کدام فراکسیون می‌پیوندد؟ 

لاریجانی طی انتخابات دور دهم مجلس از ائتلاف با لیست اصولگرایان خودداری کرد اما با آغاز زمزمه‌های تشکیل فراکسیون‌های جدید در مجلس آینده خبرهایی مبنی بر رایزنی کمیته سیاستگذاری فراکسیون اصولگرایان مجلس دهم با لاریجانی در رسانه‌ها منتشر شد. 


*تشکیل فراکسیونی فراگیر

سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیته سیاستگذاری فراکسیون اصولگرایان درگفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است؛ لاریجانی یک شخصیت اصولگرا بوده و در مدار اصولگرایی تعریف می‌شود و قطعا تعامل خوبی با فراکسیون مورد ذکر خواهد داشت مگر اینکه وی تصمیم دیگری بگیرد که ما هم نسبت به آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی تاکید می‌کند: لاریجانی نامزد جامعه مدرسین قم بوده و در مدار اصولگرایی تعریف می‌شود و بنده فکر می‌کنم لاریجانی با فراکسیون اصولگرایان مجلس دهم همکاری خواهد داشت.

حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان و عضو کنونی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت اظهار می‌کند: لاریجانی با کلیت تشکیل فراکسیون واحد اصولگرایی در مجلس دهم مخالفتی ندارد اما تاکید می‌کند که این فراکسیون باید فراگیر باشد.

وی ادامه می‌دهد: بعد از اینکه بحث شکل‌گیری دو فراکسیون اصولگرا و اصلاح‌طلب در مجلس دهم شکل گرفت، لاریجانی مخالفتی با شکل‌گیری فراکسیون فراگیر اصولگرا که همه سلایق اصولگرایی و مستقلی و معتدلین در آن حضور داشته باشند، نداشت و این فراکسیون فراگیر قطعا با فراکسیون رهروان متفاوت است، چون در فراکسیون رهروان، اصلاح‌طلبان هم حضور داشتند، اما در فراکسیون فراگیر اصولگرایان در مجلس دهم اصلاح‌طلبان حضور نخواهند داشت و فراکسیون مستقل تشکیل خواهند داد.

اما نعمتی پیرامون اخباری مبنی براینکه لاریجانی حضور در فراکسیون اصولگرایان را پذیرفته است، گفت که بنده از رئیس مجلس چنین سخنی را نشنیده‌ام.

همچنین وی افزود که نباید از این نکته مهم هم غافل شد که آن "نه"‌ای که لاریجانی پیش‌تر به تندروی‌ها گفت همچنان به اعتقاد بنده پابرجاست، ممکن است عده‌ای بخواهند از لاریجانی در مجلس دهم حمایت کنند اما این حمایت همیشه به معنای این نیست که لاریجانی از آنها تبعیت خواهد کرد.

*لاریجانی؛ اصلاح‌طلب یا اصولگرا؟

فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس نهم نیز ضمن اشاره به شکل‌گیری فراکسیون‌های سیاسی مجلس دهم و دیدگاه لاریجانی مبنی بر وجود یک فراکسیون همه گیر در این مجلس، گفت: معتقدم در مجلس آینده دو فراکسیون موثر با حداکثر نمایندگان شکل خواهد گرفت و تصمیم بر روی عناوین این دو فراکسیون در قالب اصول گرایی و اصلاح طلبی مستلزم گذشت زمان و تصمیمات نهایی است.

این در حالی است که "محمدرضا عارف" منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته معلم ضمن تبریک به اصولگرایان برای تشکیل فراکسیون متبوعشان اظهار داشت: ما نیز به دنبال تشکیل فراکسیون هستیم و اخرین اماری که از مرحله اول و دوم داریم این است که 168 نفر احتمالا در این لیست قرار خواهند گرفت.

وی همچنین تاکید کرد: تعدادی از مستقلین اعلام کردند که در فراکسیون امید قرار خواهند گرفت، البته برخی از اصول‌گرایان نیز در لیست ما بودند حتی لاریجانی سرلیست ما در قم بود اما بعد از تشکیل فراکسیون عدد دقیق را اعلام خواهیم کرد.

با توجه به اظهارنظرهای متفاوت از سوی دو گرایش سیاسی راه یافته به مجلس دهم  باز این سوال که علی لاریجانی نماینده مردم قم و رئیس دور هشتم و نهم مجلس به کدام فراکسیون می‌پیوندد باقی است مگر آنکه این نکته را در نظر داشته باشیم که لاریجانی رقیب عارف در تصدی ریاست دور دهم مجلس خواهد بود و یک فراکسیون نمی‌تواند از ریاست هر دوی آن‌ها حمایت کند. لذا لاریجانی برای جذب رای اصولگرایان و تا حدودی مستقلین مجلس دهم احتمالا حضور در فراکسیونی وابسته به اصولگرایان را انتخاب کند. 

*امروز؛ پرده آخر

با تمام این تفاسیر شاید امروز (شنبه 18 اردیبهشت ماه) را بتوان روز پاسخگویی نهایی به این سوال دانست زیرا منتخبان مجلس دهم امروز بعد از نشست صبح، برای عصر در جلسات مجزایی شرکت خواهند کرد بدین صورت که منتخبان لیست امید به دعوت محمدرضا عارف از ساعت ۱۴ تا ۱۸ بعد از ظهر در مسجد سلمان فارسی گرد هم می‌آیند تا از اساسنامه پیشنهادی فراکسیون امید به منظور بررسی آن توسط منتخبین و اعمال اصلاحات رونمایی کنند.

در کنار آن همایش فراگیر منتخبان مجلس دهم به دعوت آیت‌الله موحدی کرمانی و با حضور ایشان و علی لاریجانی ساعت 15 برگزار خواهد شد که در این جلسه آیت الله موحدی کرمانی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز و علی لاریجانی رئیس مجلس نهم سخنرانی خواهند کرد.

شاید طی جلسات امروز به بسیاری از ابهامات در مورد تشکیل چند فراکسیون در مجلس دهم، پیوستن لاریجانی به کدام فراکسیون و یا ریاست مجلس دهم پاسخ‌هایی داده شود. 
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان