تاریخ انتشار: ۱۷:۲۱ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

سدعلویان مراغه در آستانه سرریز است

رویداد۲۴-مدیرامور آب منطقه ای مراغه گفت: سد علویان این شهرستان هم اكنون با ذخیره 94.5 درصد از ظرفیت، در آستانه سرریز قرار گرفته است.
 
عبدالله فرمانی افزود: هم اكنون 56 میلیون و 500 هزار متر مكعب آب در پشت این سد ذخیره شده و به منظور كنترل سیل، در هر ثانیه هفت متر معكب آب از این سد رهاسازی و به دریاچه ارومیه هدایت می شود.

وی با اشاره به اینكه سد علویان امكان ذخیره 60 میلیون متر مكعب آب را دارد، اظهار كرد: این سد همیشه در مرز 57 میلیون مترمكعب سرریز می شود كه آخرین سرریز آن در بهار سال 1392 بود.

مدیر امور آب منطقه ای مراغه یادآور شد: هم اكنون دبی ورودی به سد علویان 10 تا 16 مترمكعب در هر ثانیه گزارش شده است كه با روند فعلی پیش بینی می شود تا دوشنبه همین هفته سد علویان سرریز شود.

فرمانی، ادامه داد: تراز (ارتفاع) سطح آب سد علویان هم اكنون یك هزار و 567.5 متر از سطح دریا بود كه در ارتفاع یك هزار و 568 متر سرریز می شود.

سد علویان مراغه با 60 میلیون مترمكعب ظرفیت، آب كشاورزی 12 هزار هكتار از باغ های شهرستان های مراغه و بناب و آب آشامیدنی شهر مراغه را تامین می كند.

این سد در پنج كیلومتری شرق مراغه بر روی رودخانه صوفی چای واقع شده و اولین سد خاكی آذربایجان شرقی است كه در سال 1374 به دست پیمانكاران ایرانی ساخته شده است.


منبع: ایسنا
برچسب ها: سد ، مراغه ، سرریز
نظرات شما
پیشخوان