تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
کشتار سربازان ایرانی در میانه آتش بس آمریکایی-روسی

شرایط در خان طومان به کدام سمت می رود؟

روسیه در حالی آتش بس حلب را سه روز دیگر تمدید کرد که ۱۳ سرباز ایرانی با شکسته شدن همین آتش بس، جان خود را در درگیری‌های شهرک راهبری «خان طومان» در حلب سوریه از دست دادند.
 رویداد۲۴- روسیه در حالی آتش بس حلب را سه روز دیگر تمدید کرد که ۱۳ سرباز ایرانی با شکسته شدن همین آتش بس، جان خود را در درگیری‌های شهرک راهبری «خان طومان» در حلب سوریه از دست دادند. 

به گزارش رویداد۲۴، بر اساس توافق آمریکا و روسیه آتش بس در حلب از صبح روز جمعه آغاز شد اما این آتش بس ساعاتی بیش دوام نیاورد و گروه‌های تکفیری در حملاتی وحشیانه به جنوب غرب این شهر باعث به شهادت رسیدن ۱۳ تن از نیروهای ایرانی شدند. 

جبهه النصره روز جمعه این شهر را به اشغال خود درآورد و اگر این روند ادامه پیدا کند مواضع مخالفان اسد تقویت خواهد شد و خبر‌ها حاکی از آن است که نظامیان ترکیه نیز درگیری‌هایی را با نیروهای داعش در شمال شهر حلب داشته‌اند و این درگیری‌ها منجر به کشته شدن ۵۵ تن از نیروهای داعش شده است. 

نقض آتش‌بس حلب در خان طومان چه پیام‌هایی دارد؟ 
روزنامه السفیر به قلم «عبدالله سلیمان علی» نوشت: این حمله که عصر گذشته (جمعه) انجام گرفت، پیام‌های مهم و نگران کننده‌ای برای طرف‌های مختلف از جمله آمریکا دارد؛ از جمله این پیام‌ها: ۱- منطق آتش‌بس برای گروههای مسلح معارض، مفهومی ندارد؛ ۲- از هم اکنون صدای گلوله است که افزایش خواهد یافت نه گفت‌و‌گو و مذاکره یا توافقات دو جانبه؛ ۳- این نقض گسترده آتش‌بس، نشان از تأثیر بالای کشورهای منطقه‌ای نسبت به طرف‌های بین‌المللی دارد؛ ۴- اینکه خون‌ریزی و کشتار این روزهای حلب تا زمانی که اقدامات بازیگران اصلی پشت پرده، متوقف نشود، پایان نخواهد یافت. 

چرا «خان‌طومان» مجدداً به اشغال تروریست‌های تکفیری درآمد؟ 
ــ سوء‌استفاده گروه‌های تروریستی از موقعیت و وضعیت آتش‌بس اعلام شده در سوریه به‌ویژه در حلب که تنها یک روز پس از اعلام آن در روز جمعه، حمله این گروه‌ها به خان طومان انجام می‌شود. 

ــ گروه‌های تروریستی همچون جیش الاسلام موسوم به ارتش عربستان در سوریه، احرار الشام، فتح الاسلام و جند الاقصی که توسط آمریکا و کشورهای دنباله‌روی آن به‌دروغ به‌عنوان گروه‌های معارض میانه‌رو اعلام شده‌اند و مورد حمایت قرار می‌گیرند، اعضای خود را از جبهه‌های مختلف سوریه به منطقه خان طومان فراخواندند که گفته می‌شود تعداد آن‌ها به سه هزار نفر می‌رسد. 

ــ تحویل تجهیزات و جنگ‌افزارهای جدید و پیشرفته مثل موشک‌های تاو و کورنت آن هم به‌صورت انبوه و گسترده به این گروه‌ها از سوی حامیانشان به‌ویژه عربستان سعودی. 

ــ فراخوانی و جمع‌آوری تروریست‌های مسلح تمام گروه‌ها از مناطق مختلف سوریه به منطقه خان طومان تحت پرچم جبهه النصره و سوء‌ استفاده از مشکلات اساسی آتش‌بس از جمله تعریف و معین نبودن جغرافیایی گروه تروریستی جبهه النصره. 

بر اساس گزارش تسنیم، کشتار و ویرانی و اقدامات جنایتکارانه گروه‌های تروریستی تکفیری در حلب و دیگر مناطق سوریه تا زمانی که حمایت‌های حامیانشان متوقف نشود، تا زمانی که ترکیه مرزهای خود را برای همیشه به‌روی آن‌ها نبندد و تسهیلات لجستیکی در اختیار آن‌ها قرار ندهد و زمینه انتقال سلاح‌های پیشرفته اهدایی آل سعود و آل ثانی و غرب را فراهم نکند، ادامه خواهد یافت. 
اهمیت خان طومان برای پادشاهی سعودی 

اهمیت خان طومان برای پادشاهی سعودی چیست؟ 
در شش ماه اخیر این شهرک دو بار دست به دست شده و اهمیت آن برای رژیم سعودی بسیار زیاد است؛ چرا که از این طریق به دمشق فشار خواهد آورد تا قدرت را به تروریست‌های تکفیری تحویل دهد. 

شرایط در خان طومان به کدام سمت می رود؟

روزنامه ایندیپندنت دراینباره نوشت: جبهه النصره بعد از آنکه توانست در سایه حمایت بین‌المللی از خود در مقابل داعش، نیروهای خود را تقویت کند؛ در روزهای آینده از تشکیل خلاف اسلامی در سوریه خبر خواهد داد. مشخص نیست که خبر تشکیل امارت اسلامی که قرار است در استان «ادلب» واقع در شمال سوریه تشکیل شود، چه زمانی اعلام شود؛ به ویژه آنکه جبهه النصره با توجه به اینکه مطابق توافق بین‌المللی گروه تروریستی به شمار می‌رود، جزء گروه‌ها مشمول توافق آتش‌بس نیست. 

به گزراش باشگاه خبرنگاران جوان در این ارتباط چارلز لیس‌تر، تحلیل‌گر سر‌شناس در امور غرب آسیا گفت: پس از ۵ سال که جبهه النصره در بحبوحه جنگ داخلی پایه‌های خود را تقویت کرد؛ سرکرده‌های این گروه تروریستی تلاش می‌کنند تشکیل «امارت اسلامی جدید» را در سوریه اعلام کنند. این تحلیل‌گر هشدار داد که این اقدام جبهه النصره بخشی از استراتژیک بلند مدت این گروه همانند آنچه گروه‌های تروریستی در یمن و مالی انجام می‌دهند، بوده که برای اعلان امارت اسلامی، سرکرده‌های گروه‌های جهادی، در مناطق سوریه منتشر شده‌اند و قصد از بین بردن معارضان داخلی سوریه را دارند. 

لیس‌تر ادامه می‌دهد با پایان آتش ‌بس در سوریه و شکست روند سیاسی در ژنو، نفوذ جبهه النصره در میدان روز به روز بیشتر می‌شود و خواه ناخواه، ایالات متحده آمریکا و هم پیمانان آن، اکنون بر سر نفوذ مؤثر‌ترین و موفق‌ترین شاخه وابسته به القاعده در سوریه، با یکدیگر درگیر هستند و پیامدهای بی‌توجهی به این درگیری یا شکست آن اهمیت بسیاری دارد.
نظرات شما
پیشخوان