تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
مجید صفدری، مدیرعامل «بیمه ما» در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴:

استعفای رئیس کل بیمه مرکزی درسی است برای مدیران

مدیرعامل شرکت «بیمه ما» با اشاره به اینکه استعفای رئیس کل بیمه مرکزی می‌تواند درسی برای دیگر مدیران باشد و نشان می‌دهد که هر مدیری مسئول کارهایی است که انجام می‌دهد گفت: امیدوارم که صنعت بیمه از این مسئله آسیب نبیند.
رویداد۲۴- مدیرعامل شرکت «بیمه ما» با اشاره به اینکه استعفای رئیس کل بیمه مرکزی می‌تواند درسی برای دیگر مدیران باشد و نشان می‌دهد که هر مدیری مسئول کارهایی است که انجام می‌دهد گفت: امیدوارم که صنعت بیمه از این مسئله آسیب نبیند. 

مجید صفدری در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ ضمن اشاره به چشم اندازه سند ۲۰ ساله در مورد صنعت بیمه، تاکید کرد که در حال حاضر صنعت بیمه رشد و آهنگ مناسبی ندارد و سود آور و منعطف نیست. 

با توجه به اینکه در ایران کمتر شاهد آن هستیم که مدیر یا رئیسی به دلیل اشتباه یا قصوری که صورت گرفته داوطلبانه استعفا دهد، اقدام اخیر رئیس کل بیمه مرکزی که در واکنش به انتشار فیش حقوقی ۸۰ میلیونی مدیران بیمه صورت گرفت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
متاسفانه صنعت بیمه طی ۱۰ سال گذشته روزهای ناگواری را پشت سرگذاشته است. آنچه که در صنعت بیمه ما وجود دارد و حجت را بر همه مدیران تمام می‌کند سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام جمهوری اسلامی ایران است. بر اساس این سند، در سال ۱۴۰۴ یعنی ۹ سال دیگر باید صنعت بیمه ما سودآور، سهل و آسان، دارای بسترهای مناسب جهت ارائه خدمات به تولیدکنندگان، صنعت گران و سایر شرکت‌های خدماتی باشد. بر اساس این سند صنعت بیمه باید با کشورهای همسایه تعامل داشته باشد و توجه ویژه‌ای را به اقتصاد مقاومتی داشته باشد. ضمن اینکه ضریب نفوذ بیمه باید در سال ۱۴۰۴ هفت و نیم درصد باشد. این نقشه راه ما است. بنابراین تمامی مدیران به خصوص ریاست محترم کل بیمه مرکزی باید بر اساس این سند چشم انداز نقشه راه بیمه را تدوین کنند. 

اما در حال حاضر صنعت بیمه کشور گرفتار کارهای یومیه و روزانه است. یکی از مشکلات صنعت بیمه این است که ضریب نفوذ بیمه ۱. ۹ درصد است یعنی صنعت بیمه رشد و آهنگ مناسبی ندارد، سود آور و منعطف نیست. بسیاری از آیین نامه‌ها و بخشنامه‌ها دست شرکت‌های بیمه را بسته است؛ آیین نامه بسیار قدیمی. از همه مهم‌تر آیا ما توانسته‌ایم صادرات بیمه‌ای داشته باشیم. بجای سرمایه گذاری در کلان صنعت بیمه، شاهد فیش‌های میلیونی و میلیاردی هستیم. در این زمینه معتقدم مدیران ما باید اشتباهات خود را قبول کنند. شاید پذیرش این استعفا نوعی مسئولیت پذیری در راستای مدیریت بهینه باشد. رئیس کل بیمه مرکزی مسئول عملکرد صنعت بیمه است بنابراین ایشان در اجرای این موضوع مسئولیت خود را پذیرفته‌اند. 

این استعفا چه بازتابی خواهد داشت؟ 
این استعفا می‌تواند بازتاب خوبی داشته باشد که ما مدیران یاد بگیریم که مسئول کارمان هستیم و هم اینکه این کار شاید باید با پشتوانه سازی، برنامه ریزی و عدم توجیه کردن شفاف می‌شد و امیدوارم که صنعت بیمه از این مسئله آسیب نبیند. 

آیا شرکت شما از این نوع پرداختی‌ها داشته است؟ 
شرکت سهامی بیمه ما یک شرکت بورسی است و چون در بورس است لذا براساس آیین نامه تجارت اداره می‌شود. در آیین نامه تجارت، اعضای هیات مدیره و مدیرعامل حق گرفتن وام ندارند. بیمه مرکزی دولتی است و در دولت نیز دستورالعمل و قانون وجود دارد که رئیس کل بیمه مرکزی و سایر اعضای هیات عامل اجازه گرفتن وام ندارند و با توجه به این فیش‌های حقوقی که منتشر شده، بعضی از دوستان وام‌های ۲۰۰ میلیون و ۵۰۰ میلیون دریافت کرده‌اند که خوشایند نیست. 

نقش رسانه‌ها را در این زمینه چطور ارزیابی می‌کنید؟ 
یکی از وظایف رسانه شفاف سازی و رساندن آگاهی به مردم است. آن‌ها جایگاه بسیار ویژه‌ای در اطلاع رسانی و رساندن اخبار به جامعه دارند و نباید چیزی بر مردم پوشیده بماند چراکه مردم ولی نعمت ما هستند.
نظرات شما
پیشخوان