تاریخ انتشار: ۲۳:۱۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

چین: اجرای نظرسنجی فقط با مجوز

رویداد۲۴-اداره فضای مجازی چین با صدور بخشنامه ای قویا خواستار توقف هر نوع نظرسنجی بدون مجوز رسانه های این کشور در باره تایوان و برخی مسائل حساس سیاسی و بین المللی شد. 

  ظاهرا این بخشنامه به دنبال آن منتشر می شود که روزنامه ارگانی «گلوبال تایمز» چین به تازگی اقدام به نظرخواهی از مردم در باره مسائل تایوان و تحولات در این منطقه کرد که نتایج آن خوشایند این اداره نبوده است.

بر اساس نظرسنجی که این رسانه چینی منتشر کرده نزدیک به 85 درصد از مردم چین گفته اند که باید با زور وحدت چین و تایوان را عملی کرد.

همزمان نزدیک به 57 درصد دیگر از مردم در این نظرسنجی خاطرنشان کردند که اگر قرار است وحدتی صورت گیرد باید ظرف 5 سال آینده کار را تمام کرد.

این اتفاقات در شرایطی می افتد که مراسم تحلیف خانم «تسای اینگ ون» برای در دست گرفتن قدرت در تایوان به عنوان رئیس حکومت هفت روز دیگر انجام می شود.

چین روابط خوبی با حزب دمکراتیک ترقیخواه که خانم «تسای» عضو آن است، ندارد. پکن می گوید که این حزب، رهبر و طرفدارانش به فکر جدایی تایوان از چین هستند و نگران است که مبادا رئیس جدید حکومت تایوان با پیشبرد برنامه های استقلال طلبانه، اوضاع را در تنگه تایوان بحرانی کند.

با این حال انتشار نظرسنجی صورت گرفته مقامات و مسئولان کشور چین را نگران کرده است که مبادا نتایج آن واکنش مردم تایوان را در پی داشته و باعث ناآرامی منطقه شود.

همین موضوع باعث شد تا اداره فضای مجازی چین امروز جمعه به شدت عملکرد روزنامه «گلوبال تایمز» و نظرخواهی آن را تقبیح و اعلام کند که این کار ممکن است عواقب ناخوشایندی برای چین داشته باشد.

ظاهرا بخش های دیگری از موضوع مورد بررسی این روزنامه به حمایت یا پشتیبانی نکردن مردم از دونالد ترامپ برای رئیس جمهور شدن در آمریکا نیز اختصاص داشته است.

اداره فضای مجازی چین افزوده است که تخطی و نقض قوانین، پیامدهای سیاسی سنگینی برای چین به همراه دارد و باید همه رسانه ها مراقب این موضوع باشند.

در بیانیه ای که در تارنمای این اداره منتشر شده، به تمامی سایت ها و نشریات تاکید شده است که باید از موردی که برای گلوبال تایمز پیش آمد عبرت بگیرند و از نظرسنجی در باره مسائل حساس پرهیز کنند.

گلوبال تایمز تقریبا صریح ترین موضعگیری ها را در باره مسائل بین المللی و مرتبط با تحولات مختلف در رسانه های چین دارد و به همین دلیل تاکنون مقالات گوناگونی در باره موضوعات حساس سیاسی منتشر کرده است.

اداره فضای مجازی چین از مقالاتی که این نشریه در باره آمریکا، دریای جنوبی، تایوان و کره شمالی منتشر می کند به دلیل تندگویی هایی که در آن می شود، انتقاد کرده است.
به این نشریه تاکید شده است که باید بار دیگر برای خبرنگاران و مسئولان خود دوره های آموزشی و بازآموزی گذاشته و این روند را متوقف سازد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: ممنوع ، مجوز ، چین ، نظرسنجی
نظرات شما
پیشخوان