تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷
روحانی:

اقدام آمریکا علیه ایران تروریستی است/ ایران و ترکیه می‌توانند آسیا را به اروپا متصل کنند

رئیس جمهور گفت: اقدام آمریکا در شرایط فعلی علیه ایران اقدامی صد در صد تروریستی است. برای اینکه کشور‌ها و شرکت‌های دیگر را از تجارت آزاد با ایران می‌ترساند.
رویداد۲۴ حسن روحانی رئیس جمهور که به ترکیه سفر کرده است، در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور ترکیه گفت: از دعوت جناب آقای اردوغان و مهمان نوازی‌های گرم ایشان از بنده و هیئت همراه بسیار سپاسگزارم. این پنجمین نشست شورای عالی همکاری‌های راهبردی بین دو کشور بود که امروز با حضور وزرا و مسئولان دو طرف برگزار شد و تصمیمات خوبی در زمینه رفع موانع جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور اتخاذ شد.

وی افزود: جلسه خصوصی مفصلی با جناب اردوغان داشتیم و راجع به همکاری‌های بین دو کشور، مسائل منطقه و مسائل بین المللی بحث‌های بسیار مفیدی انجام شد.

روحانی خاطرنشان کرد: اساس روابط تاریخی و دینی دو کشور منافع مشترک و صلح و ثبات و توسعه منطقه است. هیچ کس و هیچ قدرت و کشور ثالثی قادر نیست این روابط همسایگی، برادری و صمیمانه ما را خدشه دار کند. در اینجا لازم می‌دانم از شخص آقای اردوغان و دولت ترکیه به خاطر مواضع بسیار قاطع و صریحشان در برابر یک جانبه گرایی، تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه آمریکا علیه ایران تشکر کنم. این به معنای پایبندی دو کشور به قانون، منافع مشترک و اخلاق است.

وی تصریح کرد: اقدام آمریکا در شرایط فعلی علیه ایران اقدامی صد در صد تروریستی است. برای اینکه کشور‌ها و شرکت‌های دیگر را در راستای اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ ارعاب می‌کند و از تجارت آزاد با ایران می‌ترساند.

روحانی اظهار داشت: عمل آمریکا یک عمل تروریستی و بر خلاف مقررات بین المللی است و قطعنامه ۲۲۳۱ به عنوان یک قطعنامه الزامی از تمام کشور‌های جهان می‌خواهد که از برجام دفاع کند و مناسبات تجاری با ایران را انجام دهد؛ لذا کشور‌های معدودی که به تفکر آمریکایی ملحق شده اند در واقع قطعنامه سازمان ملل و شورای امنیت را نقض کرده اند و قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته اند.

وی با تأکید بر اینکه دوران قلدرمآبی در جهان امروز به پایان رسیده است، گفت: امروز ملت‌های منطقه بر پایه منافع مشترکشان تصمیم می‌گیرند.

روحانی با بیان اینکه در جلسه شورای عالی راهبردی موانع توسعه روابط دو کشور مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: در این جلسه مقرر شد اگر موانعی در روابط دو کشور وجود دارد، برطرف شود. در زمینه مسائل مالی، پولی، بانکی، تجارت، صنعت، گمرک، انرژی، حمل و نقل، توریسم، همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور روابطمان را گسترش خواهیم داد.

رئیس جمهور اظهار داشت: ایران و ترکیه می‌توانند آسیا را به طور کامل به اروپا متصل کنند و شرق و غرب و شمال و جنوب آن را به یکدیگر وصل کنند.

وی افزود: این روابط به نفع تجارت جهانی و منطقه بسیار حساس ما است. ما در همه این زمینه‌ها تلاش کردیم مشکلات را رفع کنیم و تصمیماتی در این راستا اتخاذ شد. دو طرف توافق کردیم که جناب آقای واعظی و برات مسئول کمیسیون مشترک دو کشور شوند و با روابط بسیار نزدیک همکاری‌های مشترک و کمیسیون‌های مشترک را تشکیل دهند تا سرعت بیشتری در روابط دو جانبه دو کشور ایجاد شود.

روحانی خاطرنشان کرد: در مواردی مشکلاتی برای برخی از شرکت‌ها وجود دارد. دو طرف تصمیم گیری کردیم کمک کنیم تا تجار و شرکت‌های خصوصی بتوانند با اعتماد بیشتری با یکدیگر کار کنند.

رئیس جمهور با اشاره به گفتگوی روسای جمهور دو کشور در خصوص مسائل منطقه، تصریح کرد: در روند آستانه سه کشور ایران، ترکیه و روسیه با یکدیگر همکاری‌های نزدیکی داشته و دارند و امروز هم تصمیم گرفتیم این همکاری را ادامه دهیم. امروز توافق کردیم در آینده اجلاس سه کشور در روسیه برگزار شود.

وی ادامه داد: مسئله سوریه برای ما مهم است. تمامیت ارضی سوریه باید مورد احترام همگان باشد و در این زمینه دو کشور کاملا اتفاق نظر دارند و همکاری‌های خود را برای صلح و امنیت در منطقه ادامه می‌دهیم.

روحانی گفت: در زمینه یمن با توجه به شرایط سخت در این کشور برای ایجاد صلح و ثبات در یمن و کمک به مذاکرات یمنی توافق کردیم و مقرر شد در این زمینه دو کشور با یکدیگر رایزنی داشته و کمک کنند.

رئیس جمهور اظهار داشت: امیدوارم در سال آینده میلادی، ششمین نشست مشترک همکاری‌های ما در تهران برگزار شود و شاهد توسعه روز افزون دو کشور باشیم.
منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان