تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
شجاعی با اعلام خبر برگزاری نشست منتخبین مجلس دهم در روز سه شنبه اعلام کرد:

اعتدال‎و‎توسعه تفاوتی بین ریاست عارف و لاریجانی قائل نیست

رئیس ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه در گفتگو با رویداد24 در مورد ریاست مجلس گفت: «حزب اعتدال و توسعه تفاوتی بین ریاست آقایان عارف و لاریجانی قائل نمی شود و هیچ نامی را به نمایندگان پیشنهاد نمی دهد؛ هر تصمیمی که نمایندگان بگیرند، حزب به آن احترام می گذارد.»
رویداد۲۴ -رئیس ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه در مورد ریاست مجلس گفت:« حزب اعتدال و توسعه تفاوتی بین ریاست آقایان عارف و لاریجانی قائل نمی‌شود و هیچ نامی را به نمایندگان پیشنهاد نمی‌دهد؛ هر تصمیمی که نمایندگان بگیرند، حزب به آن احترام می‌گذارد.» 

به دنبال تحولات هفته‌های اخیر و پس از انتخابات دور دوم، مباحثی در مورد ریاست مجلس و ترکیب بندی فراکسیون‌ها مطرح شد؛ مباحثی که بعضا حاشیه‌ها و تندروی‌هایی را نیز به همراه داشت. در این میان، حزب اعتدال و توسعه ترجیح داد که برای جلوگیری از روند تشدید این مسائل، جلسه‌ای را در روز سه شنبه با دعوت از نمایندگان برگزار کند. حزب اعتدال و توسعه به عنوان یکی از طرفین اصلی ائتلاف، از طرفین دیگر برای حضور در این جلسه دعوت کرد. 

این در حالی است که این حزب تنها از اعضای حزب برای جلسه دعوت نکرده، بلکه تمامی اعضای ائتلاف و مستقلین به این جلسه دعوت شده‌اند و حتی برخی از کسانی که احتمال حضور آن‌ها نمی‌رفت، برای حضور در جلسه ابراز تمایل کردند. 

اسماعیل شجاعی، رئیس ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه در گفتگو با رویداد۲۴ در مورد این جلسه، گفت: «جلسه روز سه شنبه با استقبال بسیار از سوی نمایندگان و منتخبین مجلس دهم روبرو شده و این جلسه به دنبال وحدت بخشی است، چرا که ما نیازمند مجلسی هستیم که با وحدت و همدلی پیگیری شود.» 

به گفته شجاعی برای این جلسه از آقایان عارف و لاریجانی هم به عنوان دو چهره تاثیرگذار مجلس دهم دعوت رسمی بعمل آمده، اما برای این دو نفر پیش بینی سخنرانی در جلسه نشده است. واقعیت این است که از جزئیات حضور این دو اطلاع ندارم، اما تصمیم حزبی این بود که از هر دو نفر دعوت رسمی شود.

رئیس ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه  در مورد دعوت از طیف‌های مختلف در این جلسه گفت: «حزب اعتدال و توسعه برای این جلسه هم از اصلاح طلبان و هم از اصولگرایان میانه دعوت کرده است، در واقع، حزب به عنوان حلقه وصل این دو طرف ایفای نقش کرده تا بتوان فراکسیون امید را شکل داد.» 

شجاعی در این خصوص ادامه داد: «حزب اعتدال و توسعه در حال حاضر از همه کاندیداهای ائتلاف، حتی اختصاصی اصلاح طلبان، اختصاصی حزب اعتدال و توسعه، کاندیداهای مستقل و اصولگرایان میانه، برای این جلسه دعوت کرده است. در واقع، در جلسه کاملا باز است و حتی نمایندگانی که ما فکر کردیم شاید دعوت ما را نپذیرند، تماس گرفتند و برای شرکت در جلسه حزب اعتدال و توسعه ابراز علاقه کردند که این تمایل را پذیرفتیم و در واقع طیفی که ما برای جلسه دعوت کردیم شامل ائتلاف امید می‌شود؛ اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه، مستقلین و کاندیداهای اختصاصی حزب اعتدال و توسعه.» 

او در پاسخ به سوالی در مورد محوریت سخنرانی عارف و لاریجانی، گفت: «در این جلسه برای آقایان عارف و لاریجانی پیش بینی سخنرانی نشده و قرار است که مقامات حزبی از جمله آقایان نوبخت، واعظی، بانک، سلطانی فر و چند تن از نمایندگان حزب در این جلسه سخنرانی کنند.» 

عضو حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش این جلسه در تعیین ریاست مجلس گفت: «حزب اعتدال و توسعه موضع خود را از گذشته به طور شفاف اعلام کرده و بر این باوریم که نباید تعیین ریاست مجلس تبدیل به یک موضوع اختلاف برانگیز شود. بهتر است که به رای و نظر نمایندگان احترام بگذاریم و اجازه دهیم که آن‌ها تصمیم بگیرند. برگزاری این جلسه حزب می‌تواند در واقع فضا را تا حدودی متعادل کرده و شاید تا حد زیادی در مورد اینکه نمایندگان تصمیم نهایی را بگیرند به آن‌ها کمک کند. حزب اعتدال و توسعه تفاوتی بین ریاست آقایان عارف و لاریجانی قائل نمی‌شود و هیچ نامی را به نمایندگان پیشنهاد نمی‌دهد؛ هر تصمیمی که نمایندگان بگیرند، حزب به آن احترام می‌گذارد.» 

شجاعی در مورد محوریت این جلسه نیز گفت: «این جلسه به دنبال وحدت بخشی است، ما نیازمند مجلسی هستیم که با وحدت و همدلی پیگیری شود، این در حالی است که احساس می‌شود که موضوع انتخاب ریاست مجلس در حال رقم زدن شرایطی است که فضا تا حدودی به سمت رادیکال شدن و تندروی پیش می‌رود. اعتقاد داریم که نیازی نیست که تا این حد به این موضوع دامن زده شود و انتخاب رئیس مجلس تبدیل به عامل اختلاف شود.‌‌ همان طور که می‌دانید آقایان عارف و لاریجانی، هر دو از سوی لیست امید مورد حمایت قرار گرفتند و هیچ یک از این لیست خارج نبودند.» 

وی در مورد نقش این جلسه در تشکیل فراکسیون امید، گفت: «این جلسه کمک می‌کند که فراکسیون امید همچنان شامل اصلاح طلبان، اصولگرایان میانه و اعتدالیون، به قوت خود باقی باشد. در صورتی که دوستان سعی نکنند از چارچوب توافق شده خارج شوند، این ائتلاف می‌تواند همچنان در قالب فراکسیون امید فعالیت خود را ادامه داده و نقشی محوری ایفا کند.» 

شجاعی در مورد تصمیم بهروز نعمتی و کاظم جلالی مبنی بر تشکیل فراکسیون رهروان، گفت: «این دوستان دارای نگاه‌های مختلف در ائتلاف هستند، با این حال همچنان دعوت به وحدت می‌کنیم. اعلام می‌کنیم که چه قبل و چه بعد از پیروزی به میثاق نامه‌ای که با یکدیگر بستیم، پایبند باشند. طبیعی است که برخی افراد بر این باورند که شرایط تغییر کرده و قصد دارند که محوریت را تغییر دهند و محوریت دیگری را دنبال کنند، ولی ما به عنوان حزب اعتدال و توسعه، بر این باوریم که می‌توانیم نقش محوری و وحدت بخش خود را داشته باشیم و پراکندگی‌ها را تبدیل به وحدت کنیم.»
نظرات شما
پیشخوان