تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
با حضور منتخبین مجلس دهم صورت گرفت

همنوایی سمفونی اتحاد به رهبری اعتدال و توسعه

حزب اعتدال و توسعه عصر سه شنبه میزبان نشست صمیمی نمایندگان منتخب مردم در مجلس دهم و اعضای شورای مرکزی این حزب در تهران و شهرستان‌ها در سالن اجلاس سران بود. بانک: جامعه به حزب و تشکیلات سیاسی نیاز دارد
رویداد۲۴- حزب اعتدال و توسعه عصر سه شنبه میزبان نشست صمیمی نمایندگان منتخب مردم در مجلس دهم و اعضای شورای مرکزی این حزب در تهران و شهرستان‌ها در سالن اجلاس سران بود. 

در این مراسم چهره‌هایی چون علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و از اعضای موسس حزب اعتدال و توسعه به همراه محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس دهم و نیز علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، مسعود پزشکیان، محمدرضا تابش، فاطمه هاشمی و جمعی از نمایندگان منتخب مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی حضور داشتند. 

اسماعیل شجاعی، رئیس ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه که مجری این نشست بود، در آغاز ضمن خیرمقدم به حضار نسبت به تشکیل مجلسی معتدل، عقلانی و خردگرا و همدل با دولت ابراز امیدواری کرد. 

بانک:جامعه به حزب و تشکیلات سیاسی نیاز دارد
در ابتدای این مراسم مرتضی بانک طی سخنانی با اشاره به نیاز کشور به احزاب و نقش آفرینی آن‌ها در عرصه سیاسی گفت: نبود تشکیلات حزبی در جامعه یکی از اشکالات اصلی توسعه کشور است اما نتایج انتخابات نشان داد مردم به وجود احزاب تشنه هستند و باید در این زمینه فعالیت‌های جدی‌تر صورت گیرد. 

وی افزود: حزب اعتدال و توسعه برای رسیدن به این هدف در ۱۶ سال گذشته فعالیت‌های فراوانی کرده است و کوشیده تا با مشی اعتدالی کار خود را پیش ببرد که امیدواریم در آینده نیز بتوانیم این حرکت گسترده را در کشور ادامه دهیم. 

وی گفت: امروز جامعه به هماهنگی، یکپارچگی و امنیت خاطر نیاز دارد که بهترین مسیر برای تحقق اهداف است. 

پس از مرتضی بانک، علی نوبخت منتخب مردم تهران با تاکید بر اینکه از اعضای حزب اعتدال توسعه است گفت: در مجلس دهم در فراکسیون امید حضور خواهم داشت. 

وی افزود: هفته گذشته جمعی از پزشکان نماینده فارغ از گرایش سیاسی جمع شده بودند و در آن جلسه به نتایج بسیاری خوبی رسیدیم. ما به دنبال این هستیم که بتوانیم در تصمیم‌گیری‌هایمان در مجلس نیز این استقلال را تداوم ببخشیم. 

عارف: بعد از انتخابات رقابت باید به رفاقت‌ تبدیل شود
رییس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان گفت: بعد از انتخابات رقابت‌ها باید به رفاقت و برادری تبدیل شود و ارزش‌ها و اصول اخلاقی مورد توجه قرار گیرد. 

محمدرضا عارف طی سخنانی در این نشست ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های نمایندگان مجلس نهم اظهار کرد: مجلس دهم در شرایطی کار خود را آغاز می‌کند که از یک طرف با فعالیت دولت تدبیر و امید که در حماسه خرداد ۹۲ برای حاکمیت اخلاق، اعتدال و قانون روی کار آمده و علی رغم مشکلات موجود دستاوردهای خوبی را در بخش‌های مختلف داشته روبرو است و از سوی دیگر مسائل و مشکلات اقتصادی علی رغم تلاش‌های دولت در مهار تورم و پیشبرد برنامه نفس گیر برجام که با دو هدف لغو تحریم‌ها و حفظ حق غنی‌سازی انجام شد، روبرو است که در مجموع سبب می‌شود مهم‌ترین اولویت‌های ما در مجلس رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال برای جوانان و بهبود معیشت مردم باشد. 

وی با اشاره وضعیت فعلی منطقه خاورمیانه اظهار کرد: به برکت نظام اسلامی که در آن قرار داریم افتخار می‌کنیم که باثبات‌ترین کشور در یک منطقه پرآشوب هستیم اما در عین حال نمی‌توانیم نسبت به برادرکشی در کشورهای اسلامی بی‌تفاوت باشیم بلکه باید به واسطه نگاه انقلاب اسلامی یک نقش‌آفرینی ملی را در این زمینه داشته باشیم و روابط خوبی را با کشورهای منطقه و کسانی که حاضرند مسائل مربوط به سوریه در یک بازی برد- برد حل شود، داشته باشیم. 

رییس فراکسیون امید با بیان اینکه حل مشکلات کنونی کشور به تنهایی از عهده دولت برنمی‌آید، اظهار کرد: ما برای رسیدن به موفقیت در حل مشکلات کنونی نیازمند یک عزم ملی و توافق دولت و مجلس هستیم به شکلی که مجلس خود را شریک دولت و دولت نیز مجلس را شریک خود بداند و هرکدام یکدیگر را مأمن و همراه خود برشمارند. 

وی ادامه داد: ‌ برای آنکه مجلس در رأس امور قرار گیرد نیازمند همدلی و همراهی در درون مجلس نیز هستیم و در این زمینه لازم است هر دو جریان رقیب اصولگرا و اصلاح طلب پس از پایان رقابت‌ها در انتخابات رفاقت‌ها را اصل قرار دهند. 

عارف ادامه داد: رقابت در قانون اساسی ما پذیرفته شده است و حضور مردم در عرصه سیاسی نیز به ارتقا جایگاه کشورمان در جهان و بالا‌تر رفتن مشروعیت این نظام انجامیده است که کشورهای غربی نیز بعد از هر انتخابات در ایران به آن اعتراف می‌کنند اما لازم است بعد از رقابت‌ها توجه به ارزش‌ها و اصول مدنظر قرار گیرد و از فردای رقابت، رفاقت و برادری حاکم شود. 

منتخب مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به تجربه اصلاح طلبان در انتخابات ۹۲ اظهار کرد: ما با درسی که از انتخابات ۹۲ گرفتیم متوجه شدیم که راهبرد اولویت منافع ملی و توجه به خواسته‌های مردم به جای پیگیری منافع جناحی و حزبی می‌تواند به موفقیت ما منجر شود ونتیجه این راهبرد نیز ائتلاف امید بود که فرا‌تر از جبهه اصلاحات رقم خورد و از نیروهای معتدل نیز در لیست نهایی استفاده شد. 

وی در پایان با بیان اینکه امیدوار است در مجلس دهم اولویت‌هایی چون تقویت روحیه امید و نشاط، توسعه آرامش و ایجاد رونق اقتصادی مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: ما تاکنون دو گام را در پیشبرد اهداف خود برای پیشرفت کشور برداشته‌ایم که یکی انتخابات ۹۲ و دیگری انتخابات مجلس دهم بوده است اما برای رفع مشکلات مردم باید گام‌های اساسی دیگری را نیز برداریم. 

واعظی: مردم از تندروی و افراط خسته شده‌اند
عضو موسس حزب اعتدال و توسعه گفت: پیام انتخابات مجلس دهم این بود که مردم از تندروی و افراط خسته شده‌اند و انتظار دارند با نمایندگانی که برگزیده‌اند شاهد حل مشکلات خود باشند. 

محمود واعظی در نشست حزب اعتدال و توسعه با اشاره به رویکرد این حزب برای ورود به انتخابات مجلس دهم اظهار کرد: اعضای این حزب حدود دو ماه پیش از انتخابات به تجزیه و تحلیل حماسه خرداد ۹۲ پرداختند و در ‌‌نهایت به این نتیجه رسیدند که رویکرد مردم تغییر کرده است و دیگر رویکرد سنتی جواب نمی‌دهد و کشور را هم نمی‌توان با یک جناح اداره کرد چرا که فعالان جریانهای سیاسی به این بلوغ رسیده‌اند که ضمن حفظ تفاوت‎‌ها برای مصالح و منافعی بزرگ‌تر از منافع جناحی با یکدیگر همکاری کنند. 

عضو موسس حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: ما برای انتخابات مجلس به این جمع‌بندی رسیدیم که بهتر است با هر دو جناح سیاسی سنتی کشور وارد مذاکره شویم چرا که هم در میان اصلاح‌طلبان و هم در بین اصولگرایان افراد و گروه‌های معتدل وجود دارند و تجربه ترکیب هیئت دولت نیز نشان داده آن اختلافاتی که بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان وجود دارد، در هیات دولت دیده نمی‌شود. 

واعظی با بیان اینکه نتیجه منجر به تشکیل مجلسی بدون حضور افراطیان شد، گفت: نتیجه مذاکرات ما با معتدلان اصلاح‌طلب و اصولگرا در جریان انتخابات مجلس دهم، منجر به تشکیل مجلسی شد که اعضای آن تندرو و افراطی نبوده و مجموعه‌ای از معتدلین و میانه‎روهای اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل را تشکیل می‌دهند. 

وی با تاکید بر اینکه راه‌نیافتن افراطیون به مجلس اتفاق بزرگی در کشور است، اظهار کرد: پیام انتخابات مجلس دهم این بود که مردم از تندروی و افراط خسته شده‌اند و انتظار دارند با نمایندگانی که برگزیده‌اند شاهد حل مشکلات خود باشند. 

عضو موسس حزب اعتدال و توسعه با اشاره به اینکه مجلس همواره برای کشور یک الگو بوده است، ادامه داد: تجربه مجالس گذشته نشان داده است که اگر در مجلس اختلاف و تنش وجود داشته باشد در جامعه نیز شاهد اختلاف و تنش خواهیم بود و در عین حال اگر فضای مجلس مبتنی بر همدلی و همراهی باشد در جامعه نیز تاثیر این همدلی را خواهیم دید. 

واعظی تاکید کرد: در شرایط فعلی نیازمند یک مجلس همدل و همراه هستیم و البته دولت و مجلس هرکدام وظایفی دارند که باید طبق قانون اساسی به آن‌ها عمل کنند. 

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات کشور نیازمند مساعدت معتدلان هر سه جناح‎ اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل هستیم، گفت: اگر نمایندگان مجلس دهم درباره موضوعاتی چون اعضای هیات رئیسه اختلاف نظر داشته باشند، این اختلافات به همین جا محدود نشده و موضوع اعضای هیات رئیسه تنها نقطه شروع آن خواهد بود. 

واعظی در پایان اظهار امیدواری کرد: امیدواریم موضوع اعضای هیات رئیسه مجلس دهم با گفت‌وگو و ریش‎سفیدی حل شود. 

لاریجانی: دولت فعلی در عمل به قانون موفق‌تر از دولت قبل بوده است
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: من دولت فعلی را در همکاری با مجلس نسبت به دولت قبل هماهنگ‌تر می‌دانم و به نظرم این دولت در عمل به قانون از دولت قبلی موفق‌تر بوده است. 

علی لاریجانی با حضور در نشست حزب اعتدال و توسعه طی سخنانی با بیان اینکه ایجاد تفرقه به مصلحت کشور نیست، اظهار کرد: این هنر نیست که افراد پشت دسته‌بندی‌های کوچک سیاسی قرار گیرند و همان‌طور که پیامبر (ص) فرموده‌اند نیز باید از دسته‌بندی‌ها پرهیز کرد چراکه تفرقه به مصلحت کشور نیست و اگر مردم و نخبگان با هم یک وفاق واقعی داشته باشند وضعیت بهتری در آینده کشور به وجود خواهد آمد. 

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وجود وفاق در یک جامعه نیازمند رعایت سه محور است، گفت: اولین محور برای ایجاد وفاق در یک جامعه داشتن رهبری است که اگر برای تحقق یک وفاق پایدار از نعمت رهبری و امام عادل استفاده کنیم به نتایج مثبتی خواهیم رسید. 

لاریجانی دومین محور برای رسیدن به یک وفاق پایدار را رعایت اخلاق دانست و گفت: داشتن اخلاق که از اصول اسلامی نشأت می‌گیرد و البته در تاریخ ایران نیز ریشه‌دار بوده است دومین محوری است که می‌تواند وفاق پایدار را در جامعه تضمین کند. 

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر می‌خواهیم در عرصه سیاست به وفاق پایدار برسیم نیازمند توجه به اخلاق سیاسی هستیم. 

لاریجانی سومین محور وفاق را رعایت موضوعات مطروحه در حکمرانی موفق دانست و گفت: اگر موضوعات مربوط به حکمرانی موفق را رعایت کنیم وفاق پایدار در جامعه تضمین خواهد شد. 

وی با اشاره به تجربه نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: من در طول تمام سال‌هایی که در مجلس بودم متوجه شده‌ام که اکثر نمایندگانی که در مجلس حضور دارند احساس می‌کنند که نسبت به حوزه‌های انتخابیه‌شان بی‌عدالتی رخ داده است و از این موضوع رنج می‌برند. 

لاریجانی با طرح این پرسش که چگونه می‌توان مشکلات مربوط به هر منطقه را رفع کرد؟ گفت: ما چون در کشور از احزاب قوی و پرقدرتی برخوردار نیستیم که همیشه و در هر شرایطی از لحاظ سیاسی و اقتصادی از کشور پشتیبانی کنند نتیجه این است که هرکس در هر حوزه‌ای کاندیدا شود باید خودش کارش را در مجلس پیگیری کند و از پشتیبانی برخوردار نباشد. 

وی ادامه داد: ‌ برخی نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود با شدت درخواست‌ها مواجه می‌شوند و تلاش می‌کنند که در دوران تصویب بودجه‌های عمرانی سهم بیشتری برای حوزه‌های انتخابیه خود بگیرند و وقتی در این زمینه موفق نمی‌شوند دچار افسردگی و ناراحتی می‌شوند و حتی ممکن است رویکردی انتقادی را نسبت به دولت وقت در پیش بگیرند و با مسئولان مختلف دولتی وارد گفت‌وگو شوند تا وضعیت کاری خود را بهتر کنند. 

رییس مجلس شورای اسلامی چاره این مشکلات را آمایش سرزمینی دانست و گفت: باید هر منطقه براساس مزیت‌هایش، افق آینده‌اش را مشخص کند و یکی از راه‌های رسیدن به چنین حالتی این است که از آمایش سرزمینی با یک راهکار درست استفاده کنیم. 

لاریجانی ادامه داد: لازم است در این زمینه از توانمندی‌ها و نظرات نمایندگان هر منطقه در مجلس استفاده شود و اگر کار آمایش سرزمینی با همفکری نمایندگان هر استان انجام شود آنگاه هم دولت و هم نمایندگان مجلس به خوبی از برنامه‌هایشان در طول دوران نمایندگی و حضور در دولت آگاه می‌شوند. 

رییس مجلس شورای اسلامی اجرای طرح آمایش سرزمینی را محور اصلی وفاق و عامل سامان یافتن کشور دانست و گفت: اگر بتوانیم در این زمینه جلساتی را تشکیل دهیم و تکلیف طرح آمایش سرزمینی را روشن کنیم آن وقت دیگر هیچ نماینده مجلسی نگران وضعیت حوزه انتخابیه خود نخواهد بود. 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تفکیک قوا یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم برادری وجود داشته باشد نیازمند رفاقت طرفین هستیم و نمی‌شود گفت که دولت کار خود را کند اما مجلس باید با دولت همگرا باشد. چنین همگرایی شکننده است. 

لاریجانی ادامه داد: درست است که استانداران را دولت باید انتخاب کند اما چه عیبی دارد که دولت در انتخاب استانداران با نماینده‌ها مشورت کند به خصوص که اگر این اقدام انجام شود نمایندگان مجلس نیز در طرح‌ها و لوایح با دولت مشورت خواهند کرد. 

وی با تاکید بر اینکه مجلس و دولت باید از یکدیگر مستقل باشند، اظهار کرد: وقتی از استقلال مجلس و دولت سخن می‌گوییم به معنای شاخ و شانه کشیدن آن‌ها برای همدیگر نیست بلکه این استقلال باید توام با رفاقت و همکاری باشد. 

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت فعلی را نسبت به دولت قبلی در همکاری با مجلس هماهنگ‌تر ارزیابی می‌کند، اظهار کرد: دولت همگرایی و همکاری خیلی خوبی با مجلس داشته است و در عمل به قوانین نیز عملکرد خوبی داشته که در این زمینه آقای نوبخت سخنگوی دولت نیز تاثیرگذار بوده‌اند. 

وی در پایان تاکید کرد: اگر دولت با نمایندگان در اقدامات خود مشورت کند مجلس هم در طرح‌ها و لوایحش با دولت مشورت خواهد کرد و این زمینه وفاق پایدار را فراهم خواهد آورد. 

نوبخت: مجلس می‌تواند با چارچوب وسیع‌تر فراکسیون امید شکل بگیرد
محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه می‌توان آرمان ملی توسعه را مشروط به استفاده از همه ظرفیت‌های کشور کرد از ضرورت همکاری و همراهی جریان‌های مختلف سیاسی سخن گفت و تصریح کرد: در انتخابات سال ۹۴ این تجربه میوه خود را داد و مجلس می‌تواند با چارچوب موسع تری در قالب فراکسیون امید شکل بگیرد. 

سخنگوی دولت در این نشست گفت: عنصر توسعه با تجهیز منابع دست یافتنی است اما این منابع تنها در اختیار یکی از دو جریان (سیاسی) قوی و رایج – به تنهایی- نیست و می‌توانیم به آرمان ملی توسعه دست یابیم مشروط به اینکه از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم. 

معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با تاکید بر ضرورت همراهی و همکاری جریان‌های سیاسی کشور گفت: تعیین بهتر و مشخص‌تر همکاری جریان‌های مختلف سیاسی در انتخابات سال ۱۳۹۴ بود (انتخابات همزمان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری) و این تجربه میوه و ثمره خود را داد. 

وی افزود: خوشبختانه در انتخابات گذشته که مجلس دهم مولود آن همکاری است، این حرکت در قالب یک ائتلاف امید شکل گرفت و الحمدلله مورد عنایت جامعه بود. 

نوبخت با اشاره به لزوم همگرایی و ائتلاف سازنده در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چیزی که آزموده شد و نتیجه مثبت داد چرا در مجلس هم تکرار نشود؟ مجلس هم می‌تواند با همین چارچوب فراکسیون امید با اجزا و اضلاع بیشتر شکل بگیرد. حتی دوستانی که آن موقع هم در این مجموعه ائتلاف حضور نداشتند می‌توانند به این جمع بپیوندند. 

سخنگوی دولت ادامه داد: من خیلی با صراحت و صداقت با شما سخن می‌گویم. امیدوارم شهادت آقای دکتر لاریجانی را نسبت به من یک شهادت صریح تلقی کنید، زیرا ایشان مستغنی از این مطالب بودند. 

علی لاریجانی طی سخنرانی خود با تعریف از محمدباقر نوبخت او را از شخصیت‌های تاثیرگذار در همدلی و همراهی دولت و مجلس و برخوردار از اخلاق نیکو دانست. 

نوبخت افزود: واقعا برای دولت به معنی دولت، انگیزه‌ای که وارد جریانات مجلس شود وجود ندارد، مجلس فرهنگ سازمانی خودش را دارد. کسانی که ذات و هویت تقنینی را دارند می‌دانند که اگر از بیرون کسانی تلاش کنند مجلس را آنسان که خود می‌خواهند، شکل دهند یک نوع تلاش غیر موفق است. به همین جهت، دولت به هیچ وجه قصد چنین دخالتی را ندارد. واقعا به این تفکیک و استقلال قوا به ویژه درباره قوه مقننه اذعان دارد و عامل است. از این جهت دولت علاقمند است در همین چارچوبی که شکل گرفته، به صورت دموکراتیک، رقابت‌ها انجام شود. هر چه نتیجه بود همه باید به آن احترام بگذاریم ضمن اینکه از انشقاق و تفرق به دور خواهیم بود در همین چارچوب فراکسیون امید که می‌تواند موسع‌تر و کامل‌تر شود رقابت‌ها شکل بگیرد. 

وی گفت: آرزو می‌کنم که بتوانیم بعد از شکل گیری و رسمیت مجلس با‌‌ همان ساختار داخلی خود، جلسات کار‌شناسی دقیق تری تشکیل دهیم و درباره موضوعات و مباحث به صورت جدی تدقیق و رایزنی کنیم و با توجه به تقسیم اختیارات و مسئولیت‌ها و قدرت در دولت و مجلس با همکاری، معضلات کشور را حل کنیم. 

عضو موسس حزب اعتدال و توسعه در پایان گفت: مردم اگر ببینند در سایه این تعاون توانستیم مشکلاتشان را حل کنیم رضایت خود را در ادوار آینده به ما نشان خواهند داد. کسانی که به دفعات توفیق تایید مردم را گرفته‌اند شهادت می‌دهند اگر برای مردم خدمت کنند مردم در هیچ شرایطی خادمان خود را فراموش نخواهند کرد و در کنار این، لبخند رضایت را بر لبان مقام معظم رهبری خواهیم داشت و در عرصه‌های جهانی هم موجبات سرافرازی فراهم خواهد شد.
نظرات شما
پیشخوان