تاریخ انتشار: ۱۸:۵۲ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۸

همایش بین‌المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ شمسی برگزار می‌شود

مدیر عامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام در حاشیه جلسه هماهنگی پنل های همایش آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ شمسی، از برگزاری ۱۶ پنل تخصصی در این همایش خبر داد.

همایش بین‌المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ شمسی برگزار می‌شود

رویداد۲۴ حمزه صفوی مدیر عامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام و دبیر اجرایی همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ شمسی، با ارائه تحلیلی از وضعیت فعلی کشورهای اسلامی اظهار کرد: با تحریک، دخالت و حتی نقش آفرینی بازیگران فرامنطقه¬ای و غفلت سران برخی از دولت¬های منطقه، جهان اسلام طی ۲۰ سال گذشته با بحران با بحران های گوناگون مواجه بوده است و کانون این بحران ها منطقه غرب آسیا بوده است.

استاد دانشگاه تهران گفت: با نگاهی واقع بینانه به ضعیت فعلی بسیاری از کشورهای اسلامی متوجه می شویم که هم اکنون تصویر امیدوارانه ای از همگرایی امت اسلام به چشم نمی خورد.

وی افزود: جهان اسلام در صورتی که به عنوان یک مجموعه همگرا و منسجم در معادلات ورود پیدا کند، می تواند ابتکار عمل را در دست گرفته و با کسب قدرت تشخیص و حتی خلق رویدادهای آینده، منافع ملت های اسلامی را تضمین کند.

وی خاطرنشان ساخت: برای شناخت آینده روش های علمی آینده پژوهی، مفیدترین و دقیق ترین راهکار محسوب می شود که دانشگاه تهران و مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام با برگزاری همایش بین¬المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ شمسی، چارچوب لازم را برای مشارکت جامعه علمی ایران و کشورهای دیگر را جهت تشریک مساعی و ایده پردازی نسبت به آینده ایجاد کرده اند.

مدیر عامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام، لازمه مواجهه فعالانه با روندها و تحولات آینده جهان اسلام را داشتن قدرت تحلیل، رهگیری و پیش بینی کلان روندها دانست و تصریح کرد: این همایش بین المللی با نگاه جمهوری اسلامی ایران، به دنبال شناخت تحولات و روندهای مهم جهان اسلام و سناریوهای مطلوب، ممکن و محتمل آینده می باشد و نتایج آن می تواند دستمایه ای جهت تدوین نقشه راه و استراتژی متناسب با انواع سناریوها شود.

صفوی از برگزاری ۱۶ پنل تخصصی در این همایش بین المللی خبر داد و افزود: با مشارکت فعال شش دانشگاه بزرگ کشور توانستیم برنامه ریزی دقیقی برای برگزاری ۱۶ پنل تخصصی در همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ شمسی داشته باشیم.

صفوی در تشریح موضوعات این پنل ها افزود: این پنل ها با موضوعات آینده سیاست و امنیت، اقتصاد، محیط زیست، علم و فناوری، تمدن، فرهنگ، ارزش ها و رسانه ها در جهان اسلام و با سخنرانی و ارائه مقاله اساتید داخلی و خارجی برگزار می شود و ما پیش بینی می کنیم محتوای غنی، مؤثر و اجرایی را از درون این پنل ها استخراج کنیم.

در ادامه این جلسه سید رحیم صفوی رییس همایش، محمد باقر خرمشاد دبیر کمیته علمی همایش، شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صدا و سیما در رابطه با روندهای همایش اظهار نظر کردند و نمایندگان یونسکو، اسیسکو، وزارت امور خارجه، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه امام حسین(ع)، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه مالک اشتر و دانشگاه تهران نیز نحوه مشارکت در همایش را اعلام کردند

همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ شمسی با سخنرانی شخصیت های برجسته داخلی و خارجی و با حضور سفرای کشورهای اسلامی در هشتم و نهم اردیبهشت ماه امسال در دانشگاه تهران برگزار می شود.

منبع: مهر
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان