تاریخ انتشار: ۱۸:۰۶ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵

۸۰۰ هزار تومان بدهید ، مقاله ISI پزشکی بگیرید

موسسه‌هایی در سطح شهر تهران و شهرستان‌های دیگر تبلیغ می‌کنند که با دریافت کمتر از یک میلیون تومان حاضرند مقاله مناسب ISI در حوزه پزشکی را آماده و با دریافت چند صد هزار تومان ناقابل دیگر، آن را ترجمه و حتی ثبت کنند. اتفاقی نادرست که در حوزه آموزش پزشکی سالهاست افتاده و قابل انکار نیست.
رویداد۲۴ - موسسه‌هایی در سطح شهر تهران و شهرستان‌های دیگر تبلیغ می‌کنند که با دریافت کمتر از یک میلیون تومان حاضرند مقاله مناسب ISI در حوزه پزشکی را آماده و با دریافت چند صد هزار تومان ناقابل دیگر، آن را ترجمه و حتی ثبت کنند. اتفاقی نادرست که در حوزه آموزش پزشکی سالهاست افتاده و قابل انکار نیست.
با وجود هشدارهای بسیار وزارت بهداشت و وزارت علوم مبنی بر عدم سفارش نگارش مقاله و پایان‌نامه به موسسات و افرادی که به صورت غیرمجاز اقدام به انجام پروژه های دانشجویی می کنند، استقبال از فعالیت های این موسسات همچنان بالاست.

نوشتن مقاله با ۸۰۰ هزار تومان؛ ترجمه با ۵۰۰ هزار تومان

خبرنگار سلامت آنلاین با بعضی از این موسسات تماس گرفت و به داده های جالب توجهی دست یافت . یکی از این موسسات که در تهران به صورت رسمی فعالیت می کند در این باره گفت :برای سفارش مقاله پزشکی می توانید پیشنهاد خود را در باب موضوع مقاله ارائه داده و بعد از یک یا دو هفته، مقاله خود را دریافت کنید.

این در حالیست که هزینه نوشتن این‌گونه مقالات فقط ۸۰۰ هزار تومان است. سپس به شما ۲۵ مجله بین المللی پیشنهاد می شود تا بین آنها یکی را انتخاب کنید. سپس مقاله طی فرایندی بین ۱۰ روز تا شش هفته Accept می شود. ولی به طور کلی نوشتن، ترجمه و Accept این مقالات هزینه ای حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دارد.

علوم پزشکی حساس‌تر از مهندسی و انسانی است

نوشتن مقالات توسط چنین موسسات یا افرادی در حوزه‌های مختلف نگرانی‌های متفاوتی را بر می‌انگیزد. اگر مقاله در حوزه‌های مهندسی یا علوم انسانی نوشته شود شاید باعث افت کیفیت و بی دانشی فرد شود اما جنبه عملیاتی و مواجهه مستقیم این علوم با مردم بسیار کمتر از علوم پزشکی است.

 طوری که وقتی فردی مقاله‌ای را در حوزه پزشکی به فرد دیگری سفارش می‌دهد، عملا با وجود ارتقاء رتبه خود، هیچ علمی به دست نیاورده، اما ممکن است بر اساس مرتبه علمی جدید وی، یک جراحی مرتبط به مقاله نوشته‌شده از او درخواست شود.  وقتی فرد مقاله را خود ننوشته، چگونه می تواند آن عمل جراحی را انجام دهد. به این ترتیب لزوم نظارت بر این حوزه در علوم پزشکی حساس‌تر و مبرم‌تر باشد.

 تعداد مقالات علمی را مبنای ارتقاء رتبه پزشکان کرده‌ایم

دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی در گفتگو با سلامت آنلاین تاکید کرد: «حتی یک مورد از چنین تخلفاتی را ندیده ام.» دکتر علیرضا استقامتی با اذعان به اینکه قطعا اگر چنین اقدامی صورت گیرد، یک تخلف محرز است افزود: ۲۶ سال است که در دانشگاهم و تاکنون در جریان انتشار ۱۵۰ مقاله دانشگاهی و علمی بوده‌ام اما تاکنون چنین موردی را مشاهده نکرده‌ام.

وی با بیان اینکه مشکلات ما در این حوزه زیرساختی است، خاطرنشان ساخت: یکی از ملاک‌های ارتقاء رتبه علمی و نقل و انتقالات از دانشگاهی به دانشگاه دیگر، تعداد مقالان علمی است. وقتی چنین مسئله‌ای، معیار می‌شود، تعدادی از پزشکان نیز به سمت استفاده از چنین روش‌هایی سوق پیدا می‌کنند.

استقامتی با اشاره به تاسیس بعضی از موسسات پژوهشی و آماری اضافه کرد: اخیرا موسساتی تاسیس شده اند که به نگارش مقالات کمک می کنند. اما این کمک ها در انجام تحقیقات آماری است که اتفاق مذمومی نیست. چون کار پژوهش یک فعالیت گروهی است. به این ترتیب کمک گرفتن از این گونه موسسات، نباید تخلف محسوب شود.

در هر حال  نفس وجود چنین مراکزی که  آگهی تبلیغ آنها را در روزنامه ها و فضای مجازی می بینیم، نشان می دهد چنین تخلفی صورت می گیرد  و  جا دارد مراجع ذیربط حداقل در مورد بستن و تعطیلی این مراکز اقداماتی انجام  دهند ، وگرنه تکذیب صرف خرید و فروش مقالات و پاک کردن صورت مساله دردی را درمان نمی کند.

منبع:سلامت آنلاین
برچسب ها: تومان ، مقاله ، پزشکی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان