تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
جلال جلالی زاده در گفت و گو با رویداد۲۴:

تعادل در هیات رئیسه نقطه امید انسجام در مجلس دهم است

جلال جلالی زاده در مورد ترکیب هیات رئیسه مجلس جدید، گفت: «این ترکیب که در نتیجه آن تقریبا یک توازن برقرار شده، می تواند در تجمیع آرا و جهت گیری برنامه های مجلس در راستای حمایت از برنامه های دولت موثر باشد.»
رویداد۲۴ - انتخاب علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس دهم، بواسطه حاشیه سازی های اصولگرایان، برای فراکسیون امید تبدیل به یک شوک شده بود، شوکی که البته فراکسیون با پشت سر گذاشتن آن موفق به کسب هر دو جایگاه نواب رئیس شد.

اینک با انتخاب مسعود پزشکیان و علی مطهری به عنوان نواب اول و دوم رئیس مجلس دهم، ترکیب هیات رئیسه حاکی از پیروزی فراکسیون امید در هیات رئیسه است. شاید بسیاری لاریجانی را در زمره فراکسیون اصولگرایان به شمار آورند، اما واقعیت آن است که لاریجانی اینک یک برجامی است و این موضوع بیانگر تمام ابهاماتی است که اصولگرایان به آن دامن می زنند.

هیات رئیسه مجلس دهم، نوید یک مجلس معتدل را می دهد، مجلسی که شاید و تنها شاید موفق به عملکرد فراجناحی شود، هرچند که در هر صورت، این مجلس و به خصوص این هیات رئیسه، ایده آل دولت یازدهم است.

جلال جلالی زاده، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم، در گفت و گو با رویداد۲۴ گفت: «این ترکیب که در نتیجه آن تقریبا یک توازن برقرار شده، می تواند در تجمیع آرا و جهت گیری برنامه های مجلس در راستای حمایت از برنامه های دولت موثر باشد.»

جلالی زاده در مورد ترکیب هیات رئیسه مجلس دهم، گفت: «با توجه به این ترکیب، می توان گفت که یک ترکیب معتدل به دست آمده که می تواند برآورنده نظرات و خواسته های طیف های مختلف مجلس باشد. به بیان دیگر، تعادلی ایجاد شده که این سه نفر می توانند شاخص جناح ها و فراکسیون های مختلف مجلس باشند. از سوی دیگر، می توان یک توازن را در هیات رئیسه مشاهده کرد که می تواند نقطه امیدی برای انسجام بخشی بیشتر به مجلس و موجب هماهنگی و وحدت در راستای برآورده کردن خواسته های ملت و همچنین هماهنگی با برنامه های دولت باشد.»

وی ادامه داد: «در مجموع انتخاب دو نائب رئیس، انتخاب کاملا بجایی بوده و انتخابی است که تامین کننده وظایف فراکسیون امید بود که حداقل در مقابل رئیس، دو سمت نائب رئیس از آن این فراکسیون شده است.»

منتخب مردم سنندج در مجلس ششم، در مورد نواب رئیس مجلس دهم نیز گفت: «مطهری با توجه به سابقه و ویژگی های خود در مجالس قبل، از نوعی پذیرش، جذابیت و پایگاه اجتماعی در بین طیف های مختلف کسب کرده است. وی را نمی توان تنها در یک جناح خاص جای داد. بنابراین، طبیعتا در هر دو فراکسیون از حامیان مختلفی برخوردار است. از سوی دیگر انتظار می رفت که در ترکیب بندی هیات رئیسه، خلاء یک عضو از یک جناح خاص وجود داشته باشد که البته پزشکیان به عنوان یک اصلاح طلب معتدل، این خلاء را از بین برد.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب در مورد تعامل بین هیات رئیسه مجلس جدید و دولت یازدهم، گفت: «شاید این هیات رئیسه مطلوب اصلاح طلبان نباشد، اما می تواند مطلوب برنامه های دولت باشد، چرا که یک نمای کلی وجود داشت که بعضی چهره های این حزب گرایش به سمت لاریجانی داشتند و از این نظر عقیده داشتند لاریجانی به دلیل موضوع برجام در مجلس نهم، بیشتر می تواند در اداره مجلس نگاه ها را متوجه دولت کرده و از برنامه های دولت نیز حمایت کند.»

وی افزود: «هیات رئیسه باب میل دولت و حامیان دولت است که در نتیجه آن تقریبا یک توازن برقرار شده، می تواند در تجمیع آرا و جهت گیری برنامه های مجلس در راستای حمایت از برنامه های دولت موثر باشد.»

جلالی زاده در مورد نقش هیات رئیسه مجلس دهم در ایجاد گفتمان و خردورزی، و همچنین جلوگیری از تکرار تنش های موجود در مجلس نهم، گفت: «صرف تغییر این بافت و مقایسه هیات رئیسه فعلی با هیات رئیسه مجلس نهم، نشان دهنده تغییرات اساسی و ریشه ای است و این امر در تغییر رویکردها و برنامه های مجلس قطعا نقش خواهد داشت. این امر موجب تحول در تصویب قوانین، عملکرد مجلس و تقویت روابط دولت و مجلس خواهد شد. از سوی دیگر، حضور چهره های معتدل، زمینه کارشکنی و ایجاد مشکل برای دولت و همچنین سنگ اندازی در مسیر دولت در روابط بین المللی از سوی مجلس را از بین خواهد برد.»    

منتخب مردم سنندج در مجلس ششم، در مورد خروج فراکسیون امید از شوک ایجاد شده توسط اصولگرایان و کسب هیات رئیسه، گفت: «به نظر می رسد که رایزنی و لابی گری افراد و البته شاید به نظر شخص بنده، عذاب وجدان برخی افراد که در انتخاب هیات رئیسه موقت همکاری نکردند، در این موضوع دخیل بوده است. این رفتار به نوعی جبران مافات از سوی برخی افراد بوده که تلاش کردند که با رای آوردن لاریجانی از آن سو، این نقیصه و یا عدم همکاری خود را به نوعی جبران کنند.»

نظرات شما
پیشخوان