تاریخ انتشار: ۰۳:۳۲ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵

ابداع ماده مرکب مقاوم در برابر حرارت با قابلیت حذف آلاینده‌های هوا

مخترع جوان تبریزی با استفاده از فناوری نانو موفق به ابداع ماده مرکب مقاوم در برابر حرارت با قابلیت حذف آلاینده‌های هوا شد.
رویداد۲۴مخترع جوان تبریزی با استفاده از فناوری نانو موفق به ابداع ماده مرکب مقاوم در برابر حرارت با قابلیت حذف آلاینده‌های هوا شد.

فرشاد ملکی درباره این اختراع، اظهار کرد: با توجه به گسترش شهرها و افزایش منابع آلاینده‌ها، هوای اغلب شهرهای بزرگ و صنعتی آلوده است و با توجه به خطراتی که این آلودگی برای سلامت افراد ساکن در مناطق آلوده دارد، راهکارهای عملی کاهش و کنترل آلاینده‌های جو از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی افزود: در این طرح با بهره‌گیری از فناوری نانو و پدیده فوتوکاتالیست المان سازه‌ای تحت شرایط و دمای ویژه ساخته شده که در اثر برخورد گازهای آلاینده هوا به خصوص کربن دی اکسید و نیتروژن و انواع هیدروکربن‌ها با سطح این نانو سازه، جذب آن شده و با شکستن پیوند مولکولی از انتشار و حرکت آن در اتمسفر جلوگیری می‌شود.

این مخترع جوان در خصوص کاربرد این اختراع، گفت: با توجه به خواص مکانیکی محصول، می‌توان از آن در عناصر سازه‌ای عمرانی از قبیل نمای ساختمان، سنگفرش‌های پیاده رو‌ها، ستون‌های بتنی پل‌ها و صنعتی همانند دودکش کارخانه‌ها برای پالایش گاز‌های آلاینده هوا استفاده کرد.

وی افزود: المان سازه ای طراحی شده عایق حرارت بوده و از آن می توان در ساخت سازه هایی که احتمال انفجار و آتش سوزی در آن ها وجود دارد، استفاده کرد.

ملکی در رابطه با مزایای این طرح، گفت: قیمت ارزان، سهولت در تولید، امکان بارگذاری، جنبه‌های زیبا شناختی و وزن مخصوص پایین از مزایای آن است.

این مخترع تبریزی با اشاره به اینکه این طرح گواهی ثبت اختراع دریافت کرده است، افزود: این طرح برای اولین بار در دنیا به حالت عملی طراحی و ساخته شده و دارای نمونه مشابه داخلی و خارجی نبوده و توسط دانشگاه‌های معتبر کشور مورد تایید قرارگرفته است.

این مخترع، کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه تبریز است و از دیگر افتخارات این مخترع می‌توان به داوری مجله آی اس آی معتبر آمریکایی Journal of Cleaner Production ، کسب جایزه ویژه مسابقات اختراعات 2012 نورنبرگ آلمان و ثبت اختراعات دیگری از جمله سیستم فیلتر- زهکش مصنوعی در سازه های مهندسی و استفاده از نخاله های صنعتی در ساخت بتن سبک سازه ای سازگار با محیط زیست اشاره کرد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: اختراعات ، تبریز
نظرات شما
پیشخوان