تاریخ انتشار: ۰۱:۰۳ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
بان کی مون دلیل عقب نشینی سازمان ملل از معرفی عربستان به عنوان ناقض حقوق کودکان را تهدید به قطع بودجه اعلام کرد

اعتراف بزرگ

بان کی مون در واکنش به انتقادات شدیدی که علیه تصمیم او به بیرون آوردن نام گروه ائتلاف به سرکردگی رژیم سعودی از فهرست سیاه این سازمان صورت گرفته گفت این یکی از دردناک ترین تصمیم هایی است که او مجبور به گرفتن آن شده است.
رویداد۲۴- بان کی مون در واکنش به انتقادات شدیدی که علیه تصمیم او به بیرون آوردن نام گروه ائتلاف به سرکردگی رژیم سعودی از فهرست سیاه این سازمان صورت گرفته گفت این یکی از دردناک ترین تصمیم هایی است که او مجبور به گرفتن آن شده است.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه در پی واکنش ها و انتقادات شدید جهان نسبت به تصمیم او مبنی بر حذف نام عربستان و کشور های گروه ائتلاف از فهرست سیاه این نهاد درجمع خبرنگاران گفت گزارش او حاوی حقایق دردناکی از وضعیت کودکان یمنی بوده و این کودکان در شرایط هولناکی بسر می برند که هیچ کودکی در جهان نباید آن را تجربه کند.

وی با اشاره به انتقاد سران ریاض مبنی بر یکجانبه بودن محتویات این گزارش تضریح کرد که محتویات گزارش از سوی نهاد های مختلف انساندوست سازمان ملل مورد راستی آزامایی و تایید قرار گرفته و او همچنان از آن حمایت می کند اما بنا بر پیشنهاد عربستان تصمیم گرفته است با حذف موقت نام این کشورها به بررسی دوباره این گزارش بپردازد. 

همچنین به نقل از پایگاه اینترنتی دیلی میل، 'بان کی مون' گفت: تلاش های عربستان سعودی برای حذف نام ائتلاف عربی در حمله به یمن از فهرست ناقضان حقوق کودک پس از تهدید شماری از کشورها به قطع بودجه مورد نیاز برای بسیاری از برنامه های سازمان ملل صورت گرفت.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: این سازمان درخصوص حذف نام ائتلاف عربی در حمله به یمن از فهرست ناقضان حقوق بشر، از جانب برخی کشورهای عربی تهدید شده بود.

وی اذعان کرد که حذف نام ائتلاف عربی از فهرست ناقضان حقوق کودکان یکی از دشوارترین تصمیم هایی است که در طول خدمت خود به عنوان دبیر کل سازمان ملل متحد اتخاذ کرده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه نام ائتلاف عربی را به صورت موقت از فهرست نقض کنندگان حقوق کودکان در یمن حذف کرد. 

این اقدام دبیر کل سازمان ملل در حالی است که تنها چند ساعت پیش نماینده عربستان در سازمان ملل متحد گزارش اخیر این سازمان درباره اوضاع یمن و متهم شدن ائتلاف عربی به نقض حقوق کودکان در این کشور را به باد انتقاد گرفت.

'عبدالله المعلمی' گفت:‌ 'صدور این گزارش می تواند به اهداف مذاکرات صلح یمن آسیب های جدی وارد کند؛ چرا که ما اینک پیگیر مذاکرات یمن در کویت هستیم و سرسختانه برای پایان دادن به خشونت ها در یمن تلاش می کنیم.'

پیش تر نیز کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواستار برگزاری نشستی فوری با دبیر کل سازمان ملل برای تصحیح گزارش سازمان ملل در باره یمن شده بودند.

سازمان ملل متحد اخیراً در گزارشی، ائتلاف متجاوز به یمن به رهبری عربستان را مسئول حمله به اماکن عمومی و شهروندان و کشتار بیش از 60 درصد از کودکان یمنی اعلام کرده بود.

این گزارش با واکنش شدید عربستانی ها و خشم آن ها مواجه شد.

عربستان سعودی از ششم فروردین سال 94 با تشکیل ائتلافی متشکل از برخی کشورهای عربی و با حمایت آمریکا به بهانه بازگرداندن منصورهادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به حکومت، به کشور و مردم یمن حمله کرد که بر اثر آن تاکنون بیش از هفت هزار شهروند یمنی از جمله شماری زیادی از زنان و کودکان کشته یا زخمی شده و دهها هزار نفر نیز آواره شده اند.

همچنین بر اثر این حملات تاکنون بیش از 80 درصد تأسیسات خدماتی و زیربنایی و بیمارستان ها، مراکز درمانی، انبارهای دارو و غذا، مدارس و منازل مردم ویران شده یا آسیب دیده است.
منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان