تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
پایگاه خبری تاور مدعی شد

افزایش 90 درصدی بودجه نظامی ایران با مالیات مردم آمریکا

پرداخت غرامت 1.7 میلیارد دلاری از سوی آمریکا به ایران همزمان با آزادی چند زندانی آمریکایی در ماه ژانویه (دی‌ماه) باعث شده ایران بتواند بودجه نظامی خود را در سال آینده 90 درصد افزایش دهد.
رویداد۲۴- پرداخت غرامت 1.7 میلیارد دلاری از سوی آمریکا به ایران همزمان با آزادی چند زندانی آمریکایی در ماه ژانویه (دی‌ماه) باعث شده ایران بتواند بودجه نظامی خود را در سال آینده 90 درصد افزایش دهد. 

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از تاور، این غرامت 1.7 میلیارد دلاری از حساب صندوق مالیات‌دهندگان آمریکا که «صندوق عدالت» خوانده می‌شود، پرداخت‌شده است؛ صندوقی که درزمانی که هیچ منبع پولی دیگری وجود ندارد، دولت از آن برای پرداخت دعوی‌هایی که علیه آمریکا مطرح می‌شود، استفاده می‌کند. شورای نگهبان ایران ماه گذشته به بانک مرکزی این کشور دستور داد که این پرداختی به ارتش منتقل شود.

سعید قاسم نژاد، محقق بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها گفت: «بند 22 بودجه سال 2017 ایران، بانک مرکزی را ملزم می‌کند که پول دریافتی از توافق ایران و آمریکا برای پرداخت غرامت عدم اجرای تعهد فروش تسلیحات در دهه ۱۹۷۰(قبل از انقلاب) را صرف بودجه دفاعی کند.»

دولت ایران پیش از انقلاب مبلغ 400 میلیون دلار برای خرید تسلیحات از آمریکا به این کشور پرداخت کرده بود. پس از وقوع انقلاب اسلامی و تصرف سفارتخانه آمریکا در تهران، ایالات‌متحده قرارداد فروش تسلیحات به ایران را فسخ کرد و این پول به‌صورت ودیعه باقی ماند. آمریکا برای بازپرداخت ناشی از خلف وعده خود پذیرفت که مبلغ 1.7 میلیارد دلار به ایران پرداخت کند تا هم مبلغ 400 میلیون دلار اولیه را پس داده باشد هم‌سود 1.3 میلیارد دلاری آن طی 36 سال گذشته را.

این مبلغ بافاصله اندکی از آزادی جیسون رضائیان، خبرنگار واشنگتن‌پست، سعید عابدینی و امیر حکمتی و دو نفر دیگر از زندان ایران پرداخت شد. چند روز بعد از آزادی آن‌ها و انتقال این پول به ایران، وال‌استریت ژورنال گزارش داد این نگرانی روزافزون وجود دارد که این پول نوعی خون‌بها برای آزادی زندانیان بوده است.

باوجودآنکه دولت اوباما اعلام کرد که این پرداختی هیچ ارتباطی با مسئله آزادی زندانیان نداشته، محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین این پرداختی را نوعی خون‌بها دانست. وی در ماه ژانویه گفته بود: «این پول درازای آزادی جاسوسان آمریکایی پرداخت‌شده و هیچ ارتباطی به مذاکرات در مورد توافق هسته‌ای ندارد.»

مایک پمپئو، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کانزاس دراین‌باره گفت: «اینکه مالیات پردازان آمریکایی بودجه ارتش ایران را تامین کنند، ظالمانه است.»

بر اساس این گزارش، نکته قابل تامل این است که بودجه دفاعی ایران در حالی افزایشی 90 درصدی را تجربه می‌کند که مقامات این کشور تاکید می‌کنند سودی که انتظار داشتند از توافق هسته‌ای سال گذشته کسب کنند هنوز حاصل نشده است.

این در حالی است که جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا در آوریل سال گذشته گفت که «انتظار می‌رود ایران از این درآمد جدید برای رفع احتیاجات خود، ازجمله تقویت بودجه، کمک به زیرساخت‌ها، حفظ ثبات ریال و جذب واردات کند.» باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در سخنرانی ماه اوت خود دانشگاه امریکن گفت که «بهترین تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که بخش عمده این درآمد تازه صرف ارتقا اقتصاد و رفاه حال مردم ایران شود.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
0
0
این پول مال مردم ایران بوده که آمریکا دزدیده بوده و به جیب خودش زده و نه اینکه پول از جیب ملت آمریکا یا مالیات دهندگان آمریکایی رفته است.
نظرات شما
پیشخوان