تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
دکتر رضا کلاهی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

رسانه امکان شنیده شدن صدای همه‌ زنان را فراهم کند

استادیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی گفت: رسانه برای عمل به رسالت خود کافی است امکان شنیده شدن صدای همه‌ی زنان را فراهم کند و به زنان امکان دهد تا در مورد مسایل و موضوعات جامعه امکان اظهار نظر برابرانه‌ با مردان داشته باشند؛ رسانه درعین حال باید امکان گفتگو میان گروه‌های مختلف زنان با عقاید و سبک‌های زندگی متفاوت را ایجاد کند و مهم‌تر از آن امکان گفتگو میان زنان و مردان را فراهم نماید.
رویداد۲۴- استادیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی گفت: رسانه برای عمل به رسالت خود کافی است امکان شنیده شدن صدای همه‌ی زنان را فراهم کند و به زنان امکان دهد تا در مورد مسایل و موضوعات جامعه  امکان اظهار نظر برابرانه‌ با مردان داشته باشند؛ رسانه درعین حال باید امکان گفتگو میان گروه‌های مختلف زنان با عقاید و سبک‌های زندگی متفاوت را ایجاد کند و مهم‌تر از آن امکان گفتگو میان زنان و مردان را فراهم نماید.

دکتر رضا کلاهی، استادیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با بیان اینکه همواره درباره‌ی چیزی که به طور عام، وضعیت «درست» و «واقعی» زن پنداشته شده، نگاهی اسطوره‌گونه وجود دارد اظهار کرد : در بازنمایی هویت واقعی زن، موقعیتِ تاریخی-اجتماعی و مناسبات قدرت حاکم بر خودِ رسانه کاملاً نادیده گرفته شده است. و این امکان که خودِ رسانه بخشی از مناسبات قدرت هر جامعه‌ای است و تلاش در تثبیت و تحکیم و تأیید همان مناسبات قدرت دارد، کنار گذاشته شده است.

وی ادامه داد: در عین حال  از این مساله که خود رسانه‌ها بخشی از ابزارهای قدرتی هستند که در نزاع درباره‌ی درستیِ هویت با هم در رقابت‌اند نیز صرف‌نظر شده است.

استادیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی با اشاره به اینکه تنوع بی‌شمار رسانه‌های مختلف، خصوصاً در انفجار صنایع ارتباطیِ کنونی نادیده گرفته شده است اظهار داشت: انگار صداوسیمای جمهوری اسلامی به همان شکل و همان اندازه رسانه است که سایت‌های اپوزیسیون خارجی و صفحه‌های فیس‌بوکی و تلگرامی هستند.

کلاهی ادامه داد: با توجه به اینکه رسانه در جایگاه هدایت‌گر و، حتی فراتر از آن ، در جایگاه منجی قرار دارد لذا باید توانایی و وظیفه‌ی حل همه‌ی مشکلات را نیز داشته باشد و مهم‌تر از آن، در ساحتی فراتاریخی و فرااجتماعی، در جایگاهِ بی‌طرفانه‌ی عدل و انصافِ ناب عمل کند؛ یعنی در همان موقعیتِ منجی‌گونه ، حتی اندک ایرادات و اشکالات احتمالی‌ای که دارد را کریمانه بشنود و بلافاصله رفع کند تا آن‌چه «درست» و «واقعی» است را به مخاطبانی که بی‌صبرانه منتظر ارشادات رسانه هستند، برساند و آن‌ها را از بی‌عدالتی و نابه‌جایی که در آن قرار گرفته اند، برهاند.

این عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم در خصوص بایدهای رسانه پیرامون زن یاداور شد: این بایدها به طور کلی خارج از اخلاق حرفه‌ای و اصول حرفه‌ای رسانه‌ای نیست مثلاً رسانه می تواند در تنظیم خبر، گزارش و تحلیل با ادبیاتی خنثی و بی‌طرفانه عمل کند اما آن‌چه به طور خاص درباره‌ی موضع زن در رسانه اهمیت دارد آن است که همه‌ی اقشار زنان و سبک‌های زندگی مختلف انان را پوشش دهد و همچنین تا حد ممکن صدای همه‌ی گروه‌های زنان بازنمایی و منعکس شود و از حذف و سانسور صدای بخش‌هایی از زنان خودداری کند. 

وی با بیان اینکه لازم نیست رسانه به دنبال چیزی مثل «هویت درست» یا «جایگاه واقعی» زنان باشد بلکه کافی است موضوعات و مسائل مربوط به همه‌ی زنان از قشرها و عقیده‌های مختلف را پوشش دهد خاطرنشان کرد: رسانه کافی است امکان شنیده شدن صدای همه‌ی زنان را فراهم کند؛ امکان اظهار نظر برابرانه‌ی زنان با مردان درباره‌ی مسائل و موضوعات جامعه را میسر سازد؛ امکان گفتگو میان گروه‌های مختلف زنان با عقاید و سبک‌های زندگی متفاوت را ایجاد کند و مهم‌تر از آن، امکان گفتگو میان زنان و مردان را فراهم کند.

کلاهی افزود: رسانه باید امکانی فراهم کند تا مباحث مربوط به جنیست به موضوع بحث و گفتگو تبدیل شود. خود رسانه لازم نیست (و ممکن هم نیست) چیستیِ «هویتِ درستِ» جنسیتی را کشف کند و نشر دهد. بلکه کافی است تا جنیست را به موضوع گفتگوی جمعی تبدیل کند. وظیفه‌ی رسانه این‌ها است و نه بیش از این. 
 
وی در مورد برگزاری نخستین جشنواره "زن، خانواده و رسانه" گفت: برگزاری جشنواره‌هایی از این دست،‌ یکی از بسترهایی است که امکان چنین گفتگو و هم‌اندیشی را فراهم خواهد کرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
0
مهم‌تر از آن امکان گفتگو میان زنان و مردان را فراهم نماید!!!که چی بشه؟
نظرات شما
پیشخوان