تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
نصب بنرهای تهدیدآمیز علیه مهاجران افغان در یزد

گزارش تکان‌دهنده از نژادپرستی در گوشه‌ای از کشور

تمامی انسان‌ها برابرند؛ از هر جنس و رنگ و نژادی. کمی شعاری به نظر می‌رسد این جمله‌ها، به‌خصوص زمانی که نگاهی به رفتار هم‌وطنانمان با اتباع خارجی می‌اندازیم. هم‌وطن‌هایی که از بدرفتاری با سیاه‌پوستان در آن‌سوی آب‌ها به خشم می‌آیند اما در گوشه‌ای از همین آب‌وخاک، دست به اقدامی می‌زنند‌ که کم از رفتار نامتعارف غربی‌ها با رنگین‌پوستان ندارد.
رویداد۲۴- تمامی انسان‌ها برابرند؛ از هر جنس و رنگ و نژادی. کمی شعاری به نظر می‌رسد این جمله‌ها، به‌خصوص زمانی که نگاهی به رفتار هم‌وطنانمان با اتباع خارجی می‌اندازیم. هم‌وطن‌هایی که از بدرفتاری با سیاه‌پوستان در آن‌سوی آب‌ها به خشم می‌آیند اما در گوشه‌ای از همین آب‌وخاک، دست به اقدامی می‌زنند‌ که کم از رفتار نامتعارف غربی‌ها با رنگین‌پوستان ندارد.

به گزارش رویداد۲۴، انتشار تصاویر تکان‌دهنده از نصب بنرهایی در شهر زارچ یزد که همشهری‌ها را تشویق به بیرون راندن غریبه‌ها از خانه‌هایشان کرده، گواهی بر وجود گرایش‌های نژادپرستانه در میان ایرانی‌ها است.  

درست است که افغانی‌ها از اتباع خارجی هستند اما خارجی‌هایی که نزدیکی‌شان با ایرانی‌ها کم نیست. افغانستان عضو فرهنگی تاریخی نژادی جدا نشدی خراسان بزرگ محسوب می‌شود که دو قرن است از آغوش مادر خود یعنی ایران دورمانده، اما مردمش شاید هیچ‌گاه در این خاک روی آرامش ندیده‌اند.

در روزهای اخیر تصاویری در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود مبنی بر اینکه برخی افراد در شهر زارچ با نصب بنرها و پخش اعلامیه‌هایی از مردم خواسته‌اند که این شهر را از وجود غریبه‌ها پاک کنند. بنرهایی با این مضموم که «از همشهریانی که به افراد غیربومی (ایرانی و غیرایرانی) خانه اجاره داده‌اند خاضعانه تقاضا داریم در جهت حفظ امنیت شهر (جلوگیری از سرقت، فروش مواد مخدر، تعرض به فرهنگ شهرمان، مزاحمت برای اهالی شهر) ظرف مدت 15 روز جهت تخلیه این خانه‌ها اقدام نمایند تا همچون گذشته شهری آرام و پرنشاط را داشته باشیم.»

البته محتوای این بنر نشان می‌دهد که افرادی که در زارچ دست به تهدید مهاجران زده‌اند تنها افغانی‌ها را هدف قرار نداده‌اند و هر غیربومی ایرانی و غیرایرانی را غریبه خطاب کرده‌اند.

گزارش تکان‌دهنده از نژادپرستی در گوشه‌ای از کشور

اما اعلامیه هایی که در خانه های مردم انداخته می شود فقط افغانی ها را هدف قرار داده؛ «ما به هیچ عنوان راضی به حضور افغانه و بیگانه در شهرمان نمی باشیم. از همه همشهریان و غیور مردان زارچ درخواست داریم برای سازماندهی اتباع بیگانه نهایت همکاری داشته باشند.»

گزارش تکان‌دهنده از نژادپرستی در گوشه‌ای از کشور

اما ریشه این نژادپرستی که گاه با اصطلاح پرطمطراق «نژاد آریایی» از زبان ایرانی‌ها به گوش می‌رسد، در چیست. ایرانی‌هایی که میهمان‌نوازی‌شان زبانزد است و حتی برخوردهای نژادپرستانه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها  با رنگین‌پوستان در آن‌سوی مرزها را تقبیح می‌کنند، چطور دست به آتش زدن خانه یک افغانی می‌زنند. اگر این نمونه نژادپرستی نیست پس چیست؟

 فاطمه اشرفی، مسئول انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده درباره نصب بنرهایی با موضوع هشدار به اتباع غیر ایرانی ساکن شهرستان زارچ و تهدید این مهاجرین به تخلیه خانه‌هایشان به باشگاه خبرنگاران گفته بود: نصب بنرهایی با محتوای تهدیدآمیز اقدامی خودسرانه از افرادی با هویتی ناشناخته بود که بلافاصله از سوی مسئولان بخشداری منطقه جمع‌آوری شد.

گفته می‌شود تعدادی از صاحب‌خانه‌ها در شهر زارچ با دیدن این وضعیت از پس دادن پولی که مهاجران بابت رهن پرداخت کرده‌اند امتناع می‌کنند و فقط 4 روز تا پایان این اولتیماتوم غیرانسانی زمان باقی‌مانده است.

این نخستین بار نیست که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. سال 93 بود که تعدادی از مردم شهر یزد با حمله و به آتش کشیدن خانه افغانی‌ها، خواستار خروج آن‌ها از این شهر شده بودند.

به گفته فاطمه اشرفی مسئولان امر به‌سرعت پیگیری‌های لازم در خصوص نصب بنرها را صورت داده‌اند، بااین‌حال جای یک سوال در این میان باقی است: مسئولان پس از به آتش کشیده شدن خانه‌های مردم افغان در یزد، چه اقداماتی در جهت ممانعت از تکرار چنین رخدادهایی برای مهاجران صورت دادند که حال شاهد نصب چنین بنرهایی در سطح این شهر هستیم؟
برچسب ها: مهاجران افغان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
10
2
یک صد ساله که فارس ها با فرهنگ نژادپرستانه آموزش می بینند وبا این فرهنگ غیرانسانی موجب رنجش هم میهنان غیر فارس شده اند
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
همه ایرانیان اصیل پارس هستند بجز افرادی که بعد حمله ترکها وعربها ازطرف پدری ترک یا عرب هستتند ولی از طرف مادری ایرانی هستند
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
2
5
درخواستشون درست و منطقیه نژاد پرستی چیه اکثرشون متجاوزگر و قاتلند افغانی ها یه سرچ گوکل بزن تا یمی معترض میشه یه انگی نیزنید
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
افغانهای پشتون بسیار ایران ستیز هستند ولی افغانهای باهویت تاریخی ایرانی بسیار محترم هستند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
0
0
خیلی ادعای متمدن بودن نکنیدمحیط عاری ازهرگونه کژی وپلشتی یک حق ببرتراست
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
1
0
نژاد پرستی از هر نوع آن زیبنده یک مسلمان نمی باشد
زمین از آن خداست نان و آب دهنده وی است
البته مسائل سیاسی و موارد مترتب برآن نباید از نظر دور نگه داشته شوند
اما ما با در برهه حساسی از تاریخ به سر می بریم
بنا به همین مهم اقتضاء شرایط فعلی دشمن سازی و دشمن تراشی نیست
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
1
1
کسی حق ازار هیچ قومی را ندارد ولی خارج شدن افغانها از کشور کار خوبی هست که به کشور خودشان بازگردند ضمنا بعضی ها که از نژاد پرستی فارسها می گویند اگر افغانی به شهر انها بروند انها را درجا می کشند بعضی از همشهریهایشان این موضوع را برایم تعریف کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
0
1
در بنرهای آنها هیچ جمله ای از نژاد پرستی به چشم نمی خورد. مردم آنجا از تبهکاری ها به ستوه آمده اند. چشمانتان را باز کنید و ببینید نوشته: سرقت، تجاوز ، انتقال بیماری و.... به ستوه آمدن از اینها چه ربطی به نژاد پرستی دارد. سالهاست که این موارد زشت از سوی برخی از افغانیها در ایران رخ داده است.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
هم وطن عزیز اگر شما جملات روی بنر را با دقت خوانده باشید متوجه خواهید شد، اتفاقا جملاتش نژاد پرستانه است گفته شده ایرانی و غیر ایرانی غیر بومی چرا آن چیزی که دوست داشتی برداشت کردی لطفا اطلاعیه را یک بار دیگر ملاحظه بفرمایید این گونه برخردها بازتاب منفی در ایران عزیز و ضد نژاد پرستی خواهم داشت از مردم زارچ این گونه برخوردها دور از انسانیت است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
0
0
وقتی نیروی انتظامی توان مقابله با تبهکاران را ندارد مردم خودشان دست به کار می شوند و این ربطی به نژاد پرستی ندارد. نویسنده این مقاله اگر ضد ایران و هموطنانش نیست یکسری آمار از میزان جنایات رخ داده در آن منطقه توسط افغانها را هم ارایه دهد تا معلوم شود چرا مردم این بنرها را نصب کرده اند. البته همه افغانها بد نیستند و حق دارند در ایران زندگی کنند ولی اگر راست می گویید آماری از جنایات افغانها، خرید و فروش مواد مخدر، تجاوز به عنف و.. آنها را از بدو ورودشان به ایران را گزارش دهید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
0
0
من هم موافقم افغانهابه کشورشون بر گردند تی خانم محترم اول از کشور خودت وملت خودت دفاع کن بعد از دیگران همین ها که سنگشان را به سینه می زنی چند سال راحت در ایران زندگی می کنند ولی ایراپ عزیر گا را قبول ندارند می بینی که هر روز اب یه رود که حق مشترکمان است میبندند..در ضمن مهمان یه روز دو روز سالهای سال .نکنه اگر اینا برند تو هم از کارت بیکار میشی که حق مردم ایران را نا حق میکنی.افغان به خانه ات برگرد.
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
اصلا افغان ها اصالتا ایرانی هستند آن ها از کشور خودشان رانده شدند به ما پناه آوردند آیا درست است ما پناه بی پناهان نباشیم ؟ آیا از نظر انسانیت درست است ؟ آیا می دانید زمانی که فرزند بعضی از مسؤلین در جنگ ایران و عراق در خارج از کشور بودند جوان افغانی در کنار جوانان عزیز ایرانی می جنگید ؟ آیا می دانید 2500 جوان افغانی برای دفاع از کشور عزیزمان جان خود را فدای ایران کردند ؟ این چه اعلامیه ای است که از طرف مردم زارچ صادر شده از طرف وزارت کشور می خواهیم با افرادی که این گونه بیانیه ها را صادر می کنند برخورد قانونی شود
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
0
باسلام به نظرم این فرهنگ نژاد پرستانه از مردم فهیم زارچ نمی باشد این را بعید مدانم حتما این یک ایده ی و نفوذ غربی می باشد هم وطن عزیزی که در زارچ هستی اگر جنابعالی با این ایده مخالفت نکنی فردا به بهانه ی دیگری تو که بومی آن جا هستی را نیز بیرون خواهم کرد . طبق چیزی که روی بنر نوشته شده است شامل کلیه افراد ایرانی و غیر ایرانی وغیر بومی آن جا می باشد به هوش باشیم و جلوی این گونه حرکات را بگیریم چرا که استکبار دارد خیلی نرم نفوذ می کند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
0
0
میگن باید جایی زندگی کرده باشی تا درموردش نظر بدی من یه تهرانیم که ده ساله به خاطر شغل همسرم دریزد ساکنم ومتاسفانه به خاطر نژاد پرستی شدید دریزد من وخانوادم خیلی ازاردیدم
فرهاد صمدی نارمکی
|
Netherlands
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
1
0
اوج نژاد پرستی دربین همه ی اقوام ونژاد ها اگه تحقیق کنید متعصفانه دربین اعراب جاهلی میباشد برای اینکه برخی از اعراب چه هموطن چه غیر هموطن نظر منو توهین به خودشان قلمداد نکنند دربالااین کلمه ی جاهلی یو بکار بردم زیرا خواستم این عزیزان راحسابشونو یا طیف شونو از اون عرب های بَدِ نفهم جداکنم.خواستم بگم ایرانی ها درکل نژاد پرست نیستند این علی الظاهر ی خوره نژاد پرستی شون به خاطر جبهه گیری درمقابل اون اعراب جاهلی یه.برادان افغانی مون هم اینو درک کنند که اونقدر که ایران از اعراب صدمه خورده اففانستان نخورده پس خواهشاًعلی الخصوص برادان افغانی درمورد ایرانی ها به طور کلی قضاوت بد نکنند.والسلام.
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
0
0
نظریه نژادبرتر باعث جنگ جهانی دوم وکشتار
53/000/000 میلیون انسان درجنگ جهانی دوم گردید!!! نتیجه روزهای پایانی جنگ سربازان روس درخیابانهای برلین. 5 میلیون مورد تجاوز سازمان یافته علیه زنان المانی انجام دادند و 500 هزار کودک دورگه بقول اقایان الوده بدنیا امدند...
نژادبرتر== نژادخرتر !!!
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
0
0
من از عرب های ایران هستم و یا نژادپرستی بزرگ شدم به جرات میگم نژادپرستی که علیه عربها در ایران میشه در هیچ کدام از کشورهای اروپایی دیده نمیشود و باز جالب تر اینکه هر کداک از این فارس هایی که توی ایران ادعای نژاد برتر داشتند در مقابله با اروپایی ها چنان سر بزیر و نایس خود را نشان میدهند که آدم از این همه ادعای قبلی آنها تعجب میکرد نمونه های بسیاری از اینها رو من به عینه دیدم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
0
0
حقیقت اینه که همه این نژادپرستی ها کار این فاشیست های فارس هست اینا میگن کشور باید کلا فارسی باشه زبان میگن زبان بایدفارسی باشه شاعر باید فردوسی باشه شاه باید کوروش کبیر باشه انگار نه انگار ما اقوام غیر فارس داریم و به ترک ها بیشتر از همه فحش میدن میخوان فارسی سازیشون کنن همه این نژادپرستی ها کار این فارس هاست این فارس اخر سر ایران تجزیه میکنن تازشم در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم افغانستان فارس هستن با این حال بهشون بی احترامی میکنن
نظرات شما
پیشخوان