تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
مدیر موسسه «یاران یاری گر توانجویان اتیسم» خبر داد:

تعطیلی در کمین مرکز حرفه آموزی نوجوانان دارای اتیسم/ افزایش اجاره‌بها و هزینه ۷ میلیون تومانی بچه‌های اتیستیک

مدیر موسسه «یاران یاری گر توانجویان اتیسم» گفت: موسسه به خاطر هزینه‌های بالای ملک و اجاره بهای سنگین، با خطر تعطیلی مواجه است.

تعطیلی در کمین مرکز حرفه آموزی نوجوانان دارای اتیسم/ افزایش اجاره‌بها و هزینه ۷ میلیون تومانی بچه‌های اتیستیک

رویداد۲۴ کیاندخت صالحی در گفتگو با رویداد ۲۴ با اشاره به مشکلات مربوط به افزایش اجاره بها و تاثیر آن بر فعالیت موسسه «یاران یاری گر توانجویان اتیسم» (میتا) تاکید کرد: ۵ سال پیش ساختمانی برای حرفه آموزی و انجام تعاملات اجتماعی به نوجوانان دارای اختلال اتیسم اجاره شد که امسال صاحب آن تقاضای برگرداندن ملک را داشته و افزایش اجاره بها باعث شده که مرکز با خطر تعطیلی روبه رو شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های این موسسه ادامه می‌دهد: حدود ۵۰ نوجوان دارای اختلال اتیسم در این مرکز به صورت انفرادی یا دست جمعی آموزش می‌بینند و با برخی از مهارت‌های لازم برای اشتغال آشنا می‌شوند. همچنین در محل و اطراف مرکز نیز کار اطلاع رسانی و آگاه سازی در حوزه اختلال اتیسم انجام شده و حتی شرکت و مراکز دولتی نزدیک در محل با این اختلال، نیاز‌ها و مشکلات آن‌ها آشنا شده اند.

مدیر موسسه میتا با بیان اینکه این مرکز با حمایت و کمک مالی تعداد محدودی از خانواده‌ها اداره می‌شود افزود: حالا که خانواده‌ها باور کرده‌اند که اتیسم ناتوانی نبوده و یک توانایی متفاوت قلمداد می‌شود و الان که می‌دانند این بچه‌ها تمرین یا کار شود، می‌توانند توانمند شوند و از محل این توانایی‌ها به درآمد برسند، صاحب ملک تا پایان تیرماه تقاضای تخلیه ملک را داده، این در حالی است که تخلیه ملک می‌تواند آموزش بچه‌ها را متوقف کرده و این توقف و فاصله باعث دور ماندن آن‌ها از آموزش و پس رفت خواهد شد.


بیشتر بخوانید: اوتیسمی‌ها صاحب کارت شناسایی هوشمند شدند


صالحی با اشاره به مشکلات نوجوانان دارای اتیسم تصریح کرد: مرکز نیاز به محیطی برای آموزش دارد که به محدوده پارک نزدیک باشد و یا به حیاط و محلی برای بازی و تخلیه انرژی بچه‌ها مجهز باشد. در حال حاضر با وجود داشتن اتاق‌های مجزا در مرکز، بچه‌ها به دلیل تنوع کلاس و دوره ها، تردد زیادی دارند، بالا و پایین می‌پرند، ممکن است فریاد بزنند و یا در راه پله‌ها سرو صدا زیاد شود و به همین دلیل همسایه‌ها به این مسایل اعتراض کنند به همین دلیل در صورت نداشتن اتاق، کار آموزش به بچه‌ها دشوار می‌شود. در واقع انرژی زیاد این بچه‌ها باید با بازی در حیاط تخلیه شود همچنین نیاز جسمی آن‌ها به ویتامین دی نیز تامین شود.

به گفته وی اجاره بهای یک ملک با وجود داشتن اتاق وحیاط، بسیار بالا بوده و مرکز که با حمایت مالی چند خانواده دارای کودک اتیسم اداره می‌شود توان پرداخت و ادامه فعالیت در این شرایط را ندارد.

بچه‌های اتیستیک ماهانه حدود ۷ میلیون هزینه دارند

مدیر موسسه میتا در ارتباط با پیگیری‌های صورت گرفته برای نجات مرکز تاکید کرد: طی نامه‌نگاری و رایزینی از شهرداری برای تامین مسکن کمک خواستیم که اعلام کردند خودتان زمین خالی را معرفی کنید در حالیکه ما از زمین و املاک خالی اطلاعاتی نداریم؛ دو سال پیش با پیگیری و درخواست مرکز، سازمان بهزیستی هم اعلام کرد که از طریق مزایده می‌تواند خانه مورد نیاز را به مدت یک سال تامین کند و بعد از آن هر سال باید جابه جا شویم این درحالی است که هر جابه جایی و تغییر برای بچه‌های اتیستیک بسیار آزاردهنده بوده و آن‌ها با به هم ریختگی شدید، به سختی به شرایط جدید عادت می‌کنند.

صالحی با اشاره به هزینه زیاد خدمات توانبخشی، کار آموزی و ... گفت: یک بچه و نوجوان دارای اختلال اتیسم در هفته حداقل باید ۳۰ ساعت برنامه آموزشی داشته باشند که بدون در نظر گرفتن هزینه‌های رفت و آمد، خوراک، پوشاک و ... حدود ۶-۷ میلیون تومان در ماه هزینه نیاز دارد. علاوه بر آن خراب کاری‌هایی که گاهی به خاطر مشکلات حسی، عصبانیت یا به هم ریختگی و ... دارند نیز باید لحاظ شود.

مدیر موسسه «میتا» افزود: درواقع خانواده‌هایی که درآمد بالا هم دارند از عهده بار مالی ۱۲۰ ساعت کلاس در ماه بر نمی‌آیند و با مشکلاتی روبه رو می‌شوند. درعین حال این بچه‌ها به خاطر مشکلاتی نمی‌توانند از وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو یا اتوبوس استفاده کنند و وجود رنگ، صدا، بو‌های متعدد و ... دچار به هم ریختگی می‌شوند و لازم است از وسایل حمل و نقل خصوصی یا اسنپ استفاده کنند که این محدودیت، به هزینه‌های زیادی نیاز دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: توانبخشی ، اتیسم
نظرات شما
پیشخوان