تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۲۱ دی ۱۳۹۴

اعتراض مردم به ساخت يك بيمارستان

اعتراض ساكنان يكي از كوچه‌هاي فرعي در مركز شهر تهران به ساخت بيمارستان سوانح سوختگي و ترميمي، وزير بهداشت را وادار به ترك مراسم كلنگ‌زني احداث بيمارستان كرد. در حالي كه صبح روز گذشته و بنا بر توضيح بنر نصب‌شده در كوچه هشت ‌متري ياس -  خيابان يوسفيان، خيابان مطهري-  قرار بود مراسم كلنگ‌زني بيمارستان ١٨٠ تختخوابي تخصصي و فوق تخصصي سوانح سوختگي و ترميمي عميديه (موقوفه ابوالحسن عميدي نوري) با حضور مقامات وزارت بهداشت و استاندار تهران و اعضاي شوراي شهر و مسوولان سازمان اوقاف و امور خيريه برگزار شود، حدود ١٠٠ نفر از ساكنان خانه‌هاي اطراف اين ملك وقفي با حضور اعتراض‌آميز نسبت به احداث بيمارستان در جوار منازل خود، خواستار توقف اين ساخت و ساز شدند و سيد حسن قاضي‌زاده‌هاشمي، وزير بهداشت كه در اين مراسم حضور داشت تا كلنگ نمادين را بر زمين زده و به آغاز ساخت اين بيمارستان رسميت بخشد، بعد از شنيدن اعتراض اهالي محل، خطاب به ساكنان معترض و مهمانان مراسم گفت: « اگر مي‌دانستم مردم محل نسبت به ساخت اين بيمارستان اعتراض دارند هرگز در اين جلسه شركت نمي‌كردم.

 شهرداري مقرراتي دارد و از نظر بار ترافيكي و نوع كاربري آن، مجوز مي‌دهد. اينكه شهرداري براي ساخت اين بيمارستان مجوز داده يا خير من در جريان نيستم. نظر واقف اين بوده كه اين زمين بايد براي ساخت مركز درماني استفاده شود. اوقاف متولي است و ممكن است حق با ساكنان باشد يا برعكس. منافع مردم مهم است و حضور ما در جايي كه موضوع ساخت اين بيمارستان مورد توافق نيست، درست نبود.

 از سردار مرتضي طلايي، نايب‌رييس شوراي شهر خواهش مي‌كنم كه اين موضوع را بررسي كنند و هر چه قانون حكم مي‌كند و خير و صلاح است انجام دهند. اميدواريم به زودي اين مشكل رفع شده و از طريق مذاكره با مردم به نتيجه مناسب برسيم. شايد اگر از قبل با ساكنان محل صحبت مي‌شد مشكل رفع يا مردم اقناع مي‌شدند يا ما به نتيجه مي‌رسيديم.» در حالي كه به دليل ترك مراسم توسط وزير بهداشت، فرزند واقف ناچار به كلنگ‌زني نمادين احداث اين بيمارستان شد، طلايي هم در پاسخ به اين درخواست وزير بهداشت ضمن تاييد نياز جدي شهر تهران و كشور به ساخت بيمارستان سوانح سوختگي گفت: «البته بايد همه كمك كنيم تا جانمايي بيمارستان‌ها منطبق بر استاندارد باشد يا اينكه اين موضوع را در نظر‌بگيريم كه پيوست اجتماعي مورد مطالعه قرار گرفته يا خير. از دوستان در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي هم مي‌خواهم كه حتما پيوست اجتماعي ساخت بيمارستان را مورد توجه  قرار دهند تا نارضايتي براي افراد محلي ايجاد نشود.»

خانه‌مان را  بزخري  مي‌كنند
يكي از معترضان، ساكن خانه روبه‌روي زمين وقفي عميدي نوري است. پنجره‌هاي منزل اين مالك فعلا به تصويري از يك زمين خالي كه تا چندي قبل، پاركينگ خودروهاي خراب و اسقاطي پليس بوده باز مي‌شود و از امروز و تا ٣٠ ماه آينده، چشم‌انداز او و خانواده‌اش، قد كشيدن تدريجي يك ساختمان ١٠ طبقه است كه مراجعانش، از معضل‌دارترين گروه بيماران به شمار مي‌آيند. او كه در اعتراض مردمي صبح روز گذشته هم حضور داشته، در پي درخواست مرتضي طلايي براي معرفي سه نماينده از جمع اهالي محل و مذاكره براي حل مشكل پيش‌آمده، نام خود را هم به عنوان نماينده داوطلب ثبت كرده و به «اعتماد» مي‌گويد: « احداث بيمارستان در اين كوچه از نظر بهداشتي درست نيست. بيمارستان بايد در خيابان اصلي و عريض باشد نه در كوچه‌اي كه با پارك كردن دو ماشين هم نفس‌مان بند مي‌آيد. هيچ كسي هم توجه نمي‌كند كه اگر اين زمين ٦٠ سال پيش وقف بيمارستان شده، آن زمان تمام اين محل بيابان بود اما امروز حداقل ٤٠٠ خانواده اطراف اين زمين زندگي مي‌كنند. با همين بنرهايي كه اطراف اين خيابان نصب كرده‌اند فاتحه منطقه خوانده شد و قيمت زمين‌هاي‌مان افت كرده. چه كسي حاضر است خانه‌اي بخرد كه روبه‌روي بيمارستان سوانح سوختگي باشد‌؟» زمين وقفي عميدي‌نوري با نيت خاص احداث بيمارستان، بخشي از موقوفه ٥٢٤٤متري اين واقف درگذشته است كه ٤٧٠٠ متر وسعت دارد. بر غربي كل اين موقوفه در خيابان يوسفيان واقع شده كه ٢٢ باب مغازه با قدمتي حدود ٥٠ سال در اين بر ايجاد شده‌اند و به سبب وقفي بودن، ميزان اجاره ماهانه اين مغازه‌ها از رقم ٥٠ الي ١٠٠ هزار تومان تجاوز نمي‌كند. مغازه‌دارها چندان از تغيير كاربري اين زمين ناراضي نيستند و مي‌گويند كه منتظر معوض يا سرقفلي ٥٠٠ الي ٦٠٠ ميليون توماني خواهند بود اگرچه تا امروز هيچ مذاكره‌اي از طرف كارفرماي احداث بيمارستان با آنها صورت نگرفته است. بر جنوبي موقوفه هم در كوچه هشت متري ياس واقع شده كه مشرف به حداقل ١٠ آپارتمان با كاربري مسكوني است. بر شرقي موقوفه كه بخشي از آن را به فعاليت كلينيك دندانپزشكي اختصاص داده‌اند در خيابان وزوايي است كه ساكنان روبه‌روي اين بر هم از معترضان نسبت به ساخت بيمارستان هستند. ساكناني در منازلي كه اغلب، نماي رنگ و رو رفته و كهنه‌اش نشانه قدمت سكونت‌شان است. در هر سه خيابان كه البته، بيشتر به كوچه‌هاي فرعي شبيه‌اند، تراكم خودروهاي پارك شده در حدي است كه حتي در خيابان دو طرفه يوسفيان هم، خودروهاي از جهت‌هاي روبه‌رو، بايد به گذشت و ايثار در نوبت عبور و مرور متوسل شوند.

يكي از معترضان ساكن خيابان وزوايي به «اعتماد» مي‌گويد: « اينجا مي‌بينيد كه محيط كاملا بسته است به دليل ساختمان‌هاي چهار طبقه و پنج طبقه و هوا جريان ندارد. وجود بيمارستان، حتي يك بيمارستان عمومي هم در اين كوچه ايجاد آلودگي مي‌كند چه برسد به بيمارستان سوختگي. ما بايد صداي آژير آمبولانس‌ها و تردد بيماران را در تمام ساعات شبانه‌روز تحمل كنيم. عفونت بيمارستان سوختگي هم به تمام خانه‌ها سرايت مي‌كند. همين درمانگاه دندانپزشكي موقوفه عميدي هم پسماندها و زباله‌هايش را در همين سطل‌هاي زباله خانگي سرگذر رها مي‌كند و بارها تذكر داده‌ايم كه اين زباله‌ها عفوني است اما هيچ توجهي نمي‌كنند. ماشين جمع‌آوري زباله مي‌آيد و همه زباله‌ها را با هم مي‌برد. مي‌گويند خانه‌هاي‌تان را معاوضه مي‌كنيم. از همين امروز مي‌دانيم كه مي‌خواهند بزخري كنند.»

ابوالحسن عميدي نوري، سال ١٣٣٨ اين زمين را براي ساخت بيمارستان در اين منطقه وقف كرده اما تا سال ١٣٥٩ در قيد حيات بوده و پس از فوت وي، محمدرضا عميدي نوري، پسر ارشد واقف در دو وقفنامه جداگانه با افزودن ١٧ پلاك ثبتي به موقوفات پدر و در ساير مناطق تهران، وسعت موقوفات خاندان عميدي نوري را افزايش مي‌دهد تا امروز، ارزش ريالي كل موقوفات عميدي نوري به ١١٠ ميليارد تومان برسد. در حالي كه تا زمان حيات محمدرضا و سال ٩١، كاربري اين زمين كه امروز حدود
٤٠ ميليارد تومان ارزش دارد، همچنان احداث بيمارستان بوده، پس از فوت او كه با اجراي طرح تفصيلي تهران همراه شد، تدوين‌كنندگان طرح تفصيلي تهران اعلام كردند كه كاربري اين بخش از موقوفات عميدي نوري به ايجاد فضاي سبز تغيير كرده  است.

اولين بار است مردم  معترض شده‌اند
مجري طرح تحول موقوفات درماني سازمان اوقاف و امور خيريه به «اعتماد» مي‌گويد كه نخستين بار است با اعتراض مردمي نسبت به احداث بيمارستان مواجه شده و مصداق سپاسگزاري مردم از احداث بيمارستان در همسايگي منازل‌شان را موقوفه‌هاي «روحاني‌نژاد» «آرش» و «افشين» و «نجم‌آبادي» برمي‌شمرد. روح‌الله امير‌آبادي مي‌گويد كه اگر شرايط مشابه داشت و ساكن يكي از خانه‌هاي روبه‌روي اين بيمارستان بود، از ايجاد چنين مركزي براي كلانشهر ١٤ ميليون نفري تهران خوشحال مي‌شد و امروز هم حاضر به معاوضه ملك با معترضان ساكن در منازل مسكوني رو به بر جنوبي بيمارستان است و  خبر مي‌دهد كه شهردار منطقه ٧ هم به ساكنان ضلع شرقي خيابان وزوايي و رو به بر شرقي بيمارستان، پيشنهاد مجوز تغيير كاربري داده است.

او ضمن ابراز دلخوري از واكنش وزير بهداشت در ترك مراسم كلنگ‌زني به «اعتماد» خبر مي‌دهد كه مهر ماه ١٣٩٣ و از سوي مسوولان وزارت بهداشت، موافقت اصولي ايجاد بيمارستان، اسفند ٩٣ مجوز تغيير كاربري زمين، و يك ماه قبل هم مجوز تجهيز كارگاه و گودبرداري صادر شده است. احداث ٥٠٠ پاركينگ زير‌زميني و ايجاد فضاي سبز روي پشت‌بام و ساخت و ساز مطابق با استاندارد‌هاي زيست‌محيطي و تجهيز به زباله‌سوز و سپتيك تانك براي دفع عفونت از ويژگي‌هايي است كه به عنوان مزاياي اين بيمارستان بر مي‌شمرد و در پاسخ به فرض «اعتماد» مبني بر مخالفت وزير بهداشت با كلنگ‌زني و احداث اين بيمارستان به دليل اعتراضات ساكنان همجوار مي‌گويد: «ما همين جا بيمارستان را   مي‌سازيم.»

منبع: اعتماد
نظرات شما
پیشخوان