تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۲۶ تير ۱۴۰۰

یک وکیل دادگستری: سریال دراکولا به بهانه طنز وکلا را تخریب می‌کند

اخیراً سریالی در شبکه سینمای خانگی تحت عنوان دراکولا به کارگردانی مهران مدیران پخش می‌شود که درآن یک وکیل دادگستری نقش محوری در روند داستانی سریال دارد.

یک وکیل دادگستری: سریال دراکولا به بهانه طنز وکلا را تخریب می‌کند

رویداد۲۴ اخیراً سریالی در شبکه سینمای خانگی تحت عنوان دراکولا به کارگردانی مهران مدیران پخش می‌شود که درآن یک وکیل دادگستری نقش محوری در روند داستانی سریال دارد. هر چند با توجه به شرایط اجتماعی و تألمات ناشی از بیماری کرونا ساخت برنامه‌هایی مفرح که می‌توانند اندک زمانی مخاطبین را از اخبار‌های ناگوار پیرامونی فارغ نمایند بسیار پسندیده است؛ اما نباید طنز وسیله‌ای در سخره گرفتن حِرَف گردد. حریم برخی از مشاغل به لحاظ حساسیت و جایگاه اجتماعی آن می‌بایستی در هر حال مصون از گفتمان غیر متعارف اجتماعی همچون نگاه طنز آلود باشد. در ششمین قسمت سریال موصوف چنان چهره بی‌مایه و سبک‌سری از وکیل دادگستری به نمایش درآمده که پنداری فردی بی‌تدبیر و نابلد که حتی به حقوق اولیه موکل خود آگاه نیست در کسوت وکالت درآمده است.

وکلای دادگستری که از نگاه به وکیل دادگستری در سریال‌ها و فیلم‌های پخش شده از صدا و سیمای ایران که در آن نقش و چهره وکیل دادگستری به درستی در اجتماع تبیین نمی‌گردد گلایه‌مندند و این احساس وجود دارد که اهمیت این نهاد مردمی کهن به چشم نمی‌آید، از سازندگان بخش خصوصی و هنرمندان برجسته انتظار دارند که در جهت تقویت یکی از مهمترین نهاد‌های مدنی فعال در جامعه حمایت و در جهت گسترش فرهنگ مراجعه به وکیل دادگستری بکوشند نه اینکه چهره‌ای از وکیل به نمایش گذارده شود که مردم در تفویض امور حقوقی خود به وکیل دادگستری به تردید و شبهه افتند. حضور طنز در ادبیات نمایشی فرصتی برای بیان مسائل اجتماعی در قالبی متفاوت و نقد به همراه لبخند است که بی تردید مورد حمایت است، اما اگر طنز از محدوده و مرز خود فراتر رفته و جنبه تحقیر و تخدیش به خود بگیرد یقیناً در نگاه عام و خاص مذموم است.

حرمت و تقدس شغل وکالت و جایگاه آن در نظام دادرسی منصفانه که مؤید آن، درج در قانون اساسی است، اقتضای آن را دارد با رفتاری در شأن و جایگاه واقعی‌اش مواجه گردد، لذا این توقع از فیلمسازان و سازندگان سریال می‌رود که با حساسیت و دقت بیشتری با موضوع برخورد تا در تحکیم رابطه وکلا و هنرمندان که همواره بر مدار احترام و درک متقابل بوده تداوم یابد و به جای نگاهی سطحی به مباحث حقوقی، با بهره مندی از نظرات و مشاوره وکلای دادگستری در هنگام تدوین فیلمنامه و فرآیند اجرایی ساخت هم در ارتقای کیفی فیلم و سریال‌ها کوشید و هم در گسترش فرهنگ وکالت به عنوان یک وظیفه اجتماعی همگانی مؤثر واقع شد.

وکلا و هنرمندان در عرصه اجتماع هدفی واحد که همانا صیانت از کرامت و ارزش‌های انسانی است دارند، در حالیکه هنرمندان آیینه روابط اجتماعی و بیانگر معضلات پیدا و پنهان اجتماع هستند و نقشی مهم در سلامت روان آن دارند، وکلای دادگستری به عنوان رکنی از نظام عدالت تلاش می‌کنند پناهی امن و همراهی مطمئن در دستیابی به حقوق حقه شان باشند. لازمه پیشرفت و تعالی اجتماع احترام متقابل نهاد‌های عمومی و خصوصی به یکدیگر و تعامل صحیح اقشار مختلف اجتماعی و نقد سازنده و صحیح است که هنرمندان در این میان نقشی مهمی را ایفا می‌نمایند. هنر در باهم خندیدن است نه به هم خندیدن.

کارن روحانی - وکیل دادگستری

برچسب ها: سریال
نظرات شما
پیشخوان