تاریخ انتشار: ۰۱:۴۶ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۰

شهرداری علیرضا زاکانی هوا می‌شود؟/ زاکانی سیاسی با شهرداری اجتماعی چه می‌کند؟

علیرضا زاکانی با وجود مخالفت‌های گسترده و در عین حال فشار‌های متعدد به عنوان سیاسی‌ترین شهردار تهران انتخاب شد؛ در عین حال هنوز مشکل انطباق مدرک تحصیلی وی با الزامات پست شهرداری پایتخت همچنان پابرجاست.
 

شهرداری علیرضا زاکانی در تهران

رویداد۲۴  علیرضا زاکانی صبح امروز با ۱۸ رای اعضای شورای شهر پایتخت، شهردار تهران شد؛ سه نفری که رای ندادند هرچند اسامی‌شان مخفی بوده، اما تا حدودی قابل حدس اما قطعی نیست؛ ناصر امانی، جعفر تشکری هاشمی و مهدی قائمی؛ سه عضو باتجربه شورا که در اظهاراتشان همراه با زاکانی نبوده و اساسا انتخاب او را در شرایطی که رشته تحصیلی‌اش مرتبط با جایگاه شهرداری تهران نیست، غیرقانونی می‌دانند. سه نفری که مایل به انتخاب مازیار حسینی بودند و احتمالا در ادامه جزو افراد منتقد به رویه‌های شهرداری او باشند و همچون شورای پنجم از درون با برخی اختلافات مبنایی کار را آغاز کنند.

البته زاکانی از همین ابتدا به جز سه نفر فوق مخالفان دیگری نیز دارد، مهدی چمران هرچند بنا بر مصلحت به شهرداری او رای داده است، اما تمایلش به انتخاب فرد دیگری بود و در اظهاراتی که روز پنج‌شنبه از او در صحن شورا منتشر شده، منتقد فشار‌هایی از بیرون برای انتخاب فردی خاص که زاکانی است، بوده و شکستش از ائتلاف سروری، قطعا دوگانه‌ای را با همراهی دیگران در مقابل نایب رییس شورا ایجاد خواهد کرد.

علیرضا زاکانی، فعال سیاسی در شهرداری اجتماعی!

علیرضا زاکانی، مسئول اسبق سازمان بسیج دانشجویی است که نمایندگی تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته است. او در انتخابات مجلس یازدهم توانست به عنوان نماینده قم در بهارستان حاضر شود و یکی از سه کرسی قم را به نام خود بزند. گام بلند او در بهارستان در پی توافق با قالیباف بود که او را صاحب کرسی ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس کرد.

او کمتر از یکسال از ریاست پرنقدش در مرکز پژوهش‌ها، در ردای کاندیدای ریاست جمهوری سودای پاستور به سرش افتاد و در نهایت در قبال رای قابل توجه ابراهیم رییسی، ترجیح داد در نقش کاندیدای پوششی این رقابت‌ها با رئیسی همراهی کند.

سبک حضور او در کنار رئیسی، در جایگاه کاندیدای پوششی ابتدا سودای وزارت کشور را در سر او انداخت و بعد از ناکامی در این حوزه، سودای نشستن بر کرسی شهرداری تهران را در سر داشت که به آن رسید.

به گزارش جامعه ۲۴ ، زاکانی را فرد سیاسی تندی می‌دانند که مدیریت او بر شهرداری اجتماعی نگرانی‌های بسیار زیادی را ایجاد کرده است. پیش از آن هم محمد باقری بنابی، نماینده مردم بناب در مجلس نیز با انتقاد از عملکرد زاکانی در مرکز پژوهش‌ها گفته بود که مرکز پژوهش‌ها به جای اینکه کار‌های پژوهشی انجام دهد، تبدیل به مرکز سیاسی شده است.

هرچند زاکانی در ارائه برنامه‌هایش مدام از رسیدگی به مسائل اجتماعی می‌گوید و تاکید دارد که تهران تنها نیازمند کلان پروژه‌های عمرانی نیست و نیازمند کلان پروژه‌های اجتماعی هم هست، اما استنباطش از اینکه آسیب‌های اجتماعی ۶ ماهه قابل جمع‌آوری هستند نشان از ناآشنایی او نسبت به معضلات اجتماعی دارد و با وعده‌های اجتماعی احتمالا نتواند زیاد چهره سیاسی خود را پنهان کند.

او جز حضور در مجلس و ریاست بسیج دانشجویی سبقه اجرایی دیگری به ویژه در حوزه مدیریت شهری ندارد و سیاسی‌کاری به همراه علاقه‌اش به افزایش پست‌های سازمانی همچون مرکز پژوهش‌ها سبب شده که حتی اعضای شورای ششم نیز به آن واکنش نشان دهند؛ به طوری‌که حبیب کاشانی در صحن شورا خطاب به زاکانی گفت که باید به کارمندان شهرداری اطمینان خاطر داده شود که شهرداری فضایی تخصصی است و نباید سیاسی‌کاری شود و از سوی دیگر ناصر امانی هم تاکید کرد که او باید مواضع خود را در برابر ورود اتوبوسی افراد مشخص کند و تاکید بر استفاده از افراد داخل مجموعه شهرداری است.


بیشتر بخوانید: علیرضا زاکانی: فنر ساخت‌و‌ساز درست در تهران باز می‌شود/ گتره‌ای در مرکز پژوهش‌ها پست اضافه نکردیم


موضوعی که زاکانی در اظهاراتش سعی کرد نظر اعضای منتقد را جلب کند، اما سبقه کاری او چیز دیگری می‌گوید. به طوری که در باب ورود اتوبوسی افراد اردشیر مطهری، نماینده گرمسار در مجلس در تذکری از عملکرد زاکانی در مرکز پژوهش‌ها انتقاد کرد و گفت: «مجموعه مرکز پژوهش‌های مجلس که در ساختار سازمانی آن ۵ معاونت تعریف شده، ۱۲ معاون با حکم رئیس مرکز منصوب شده است. اخباری در خصوص پرداخت‌های نامتعارف و خارج از روابط استخدامی در مرکز پژوهش‌ها به گوش می‌رسد که باید شفاف سازی شود.»

امکان انتخاب شهردار تهران برای بار دوم در شورای ششم؟

در کنار موضوع مطرح شده درباره شهرداری زاکانی موضوع مهم دیگری که در بالا نیز به آن اشاره شد؛ انتخاب غیرقانونی او به عنوان شهردار تهران است. مطابق با قانون او رشته تحصیلی مرتبط ندارد و هنوز به استعفایش در مجلس رسیدگی نشده است. البته او امروز اعلام کرد برای تطابق مدرک نیازمند اصلاح قانون هستیم و استعفایش را چهارشنبه تقدیم هیئت رییسه مجلس کرده است.

موضوعی که ناصر امانی آن را دچار ابهاماتی می‌داند؛ او به جامعه ۲۴ می‌گوید؛ اگر اصلاح قانون اتفاق نیفتد اعضای شورا دوباره باید شهردار انتخاب کنند که این اتفاق خوبی نیست.

امانی اضافه می‌کند: انتخاب شهردار اولین رای و در عین حال تعیین‌کننده‌ترین مصوبه بود. من تمایل داشتم این مصوبه هیچ نقطه ابهام و پرسشی پیرامونش نباشد. آیین‌نامه هیئت وزیران ما را موظف کرده که بر اساس آیین‌نامه شهردار را انتخاب کنیم؛ یکی از شرایط، مدرک تحصیلی است و رشته تحصیلی پزشکی جزو شرایط نیست.

او ادامه می‌دهد: یعنی کسی که تحصیلات در حوزه پزشکی داشته باشد یعنی شرایط احراز شغل شهرداری را ندارد و نمی‌تواند شهردار بشود. دوستان می‌گویند می‌خواهیم این موضوع را اصلاح کنیم؛ انگار برخی دیگر از کلان‌شهر‌ها نیز با آن مشکل دارند، من عرضم این بود که رای‌گیری نکنیم، بگذاریم دولت آیین‌نامه‌اش را اصلاح کند، این رشته جزو شرایط احراز بیاید آن‌وقت رای ما رایی خالی از ابهام و صدردصد قانونی می‌شود. ما برای اجرای قانون این پیشنهاد را دادم.

عضو شورای ششم شهر تهران اضافه می‌کند: اگر هیئت وزیران این آیین‌نامه را امضا نکند ما باید دوباره شهردار انتخاب کنیم. ما در حال حاضر به صورت شرطی، شهردار انتخاب کردیم. اگر دولت آیین‌نامه را اصلاح نکند یک ضربه حیثیتی به شورای شهر تهران وارد می‌شود؛ اینکه شما چرا چنین شهرداری انتخاب کردید و مشروط کردید به کار دیگری، کاری که خارج از اراده خودتان است.

شورای شهر یا شورای شهرداری؟

به گزارش جامعه ۲۴ ، تجربه شهرداری محمدباقر قالیباف نشان داد که اعضای شورای شهر بیشتر از آنکه شورای شهر باشند شورای شهرداری بوده و به عنوان ماشین امضای لوایح شهرداری طی چند سال عمل کرده‌اند. اینکه با ورود فردی سیاسی همچون زاکانی، بدون تجربه عملکردی و با سبقه‌ای پرحاشیه این اتفاق دوباره تکرار خواهد شد یا نه، پرسشی بود که محمد آقامیری، عضو شورای ششم تهران آن را از زاکانی پرسید.

او گفت که شهردار تهران آیا ارتباط با شورا را حفظ خواهد کرد یا بعد از انتخاب خود را قائل به پاسخگویی نسبت به شورا نمی‌داند؟

موضوعی که البته در دوره پنجم شورا‌ها نیز تاحدودی تکرار شد، اما با توجه به سبقه زاکانی و تندروی‌هایی که داشته به اضافه نحوه انتخابش که به گفته چمران همراه با فشار بوده، بعید نیست که با قدرت بیشتری همتراز شهرداری محمد باقر قالیباف اتفاق بیفتد.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان