تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۲۲ دی ۱۳۹۴
سی ان ان:

شرکت‎های آمریکایی بازنده گشایش بازار ایران به روی جهان

ایران بی صبرانه منتظراست تا علامت «باز است» است را در سال 2016 بر سر در خود نصب کند.
رویداد24- ایران بی صبرانه منتظراست تا علامت «باز است» است را در سال 2016 بر سر در خود نصب کند.

به گزارش گروه بین الملل رویداد24 به نقل از سی ان ان، تنها چند هفته مانده تا جامعه جهانی بسیاری از تحریم هایی که برای چند دهه بر اقتصاد ایران اعمال شده بود را بردارد.

اما اشتباه نکنید: شرکت های آمریکایی چندان راهی به بازار تجاری ایران نخواهند داشت. آمریکا در حال لغو تحریم های هسته ای ایران است اما بسیاری از تحریم های تجاری همچنان باقی خواهند ماند. همین مسئله باعث می شود که حضور فیزیکی اکثر تاجران آمریکایی در ایران یا مشارکت شان با شرکت های ایرانی تقریبا غیرممکن باشد.

در مقابل، اروپا تقریبا تمام درهای تجاری خود را به روی ایران می گشاید. نتیجه این شرایط احتمالا اینطور خواهد بود: شرکت های اروپایی می برند و شرکت های آمریکایی می بازند.

مجید رفیع زاده، استاد دانشگاه هاروارد در اینباره گفت: «هیچ قانون جامعی که در آینده ای نزدیک به تمام شرکت های آمریکایی اجازه فعالیت در ایران را بدهد، وجود نخواهد داشت.»

حال جهان در انتظار «روز اجرا» است، زمانیکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کند که ایران به تعهدات خود عمل کرده است. این تاریخ هنوز به طور دقیق تعیین نشده اما انتظار می رود اوایل سال 2016 باشد.

پس از روز اجرا ایران قادر به فروش نفت خود در بازارهای جهانی خواهد بود و بانک هایش با سیستم جهانی مرتبط خواهند شد. آمریکا همچنین امکان فروش هواپیمای مسافربری به ایران و واردات فرش و برخی اقلام ایرانی دیگر به ایالات متحده را فراهم خواهد کرد.

اما اتحادیه اروپا به مراتب بخشنده تر خواهد بود. این اتحادیه قصد دارد فروش تمامی اقلام از خودرو تا راه آهن به ایران را برای شرکت های اروپایی بسیار آسان کنند.

رفیع زاده در اینباره گفت: «در شرایطی که بسیاری از کشورها برای انعقاد قرداد با ایران رقابت خواهند کرد، دولت اوباما باید تصمیم بگیرد که آیا به ضرر شرکت های آمریکایی عمل کند یا مجوز آنها را صادر کند.»

شرکت های آمریکایی برای انجام تجارت با ایران باید به وزارت خزانه داری این کشور درخواست مجوز ویژه بدهند. و همانطور که این وزارتخانه در وب سایت خود به وضوح اعلام کرده، ممنوعیت های آمریکا به طور کلی حتی پس از «روز اجرا» ادامه خواهد داشت.»

البته تاجران به خوبی می دانند که انتخابات 2016 می تواند بار دیگر بازی را به طور کلی تغییر دهد.
پاتریک کلاوسون، مدیر مرکز تحقیقات موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک گفت: «اگر من یک شرکت داشتم، به واقع از احتمال تغییر قوانین در ژانویه 2017 نگران می شدم. چراکه رئیس جمهور بعدی آمریکا مطمئنا می خواهد نشان دهد که سیاست هایش نسبت به رئیس جمهوری فعلی متفاوت است.»
اما سیدحسین موسومیان، سفیر سابق ایران در آلمان می گوید: «در نهایت این آمریکا است که باید تصمیم بگیرد از روابط اقتصادی با ایران سود ببرد یا خیر.»

برچسب ها: شرکت
نظرات شما
نظرسنجی
در انتخابات پیش‌رو به کدام کاندیدای احتمالی قطعا رای نمی‌دهید؟
پیشخوان