تاریخ انتشار: ۲۱:۱۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۵

انتقاد عضو جامعه روحانیت از طرح وعده‌های یارانه‌ای توسط کاندیداهای اصولگرا

عضو جامعه روحانیت مبارز می‌گوید: ارتباطات جامعه روحانیت و جامعه مدرسین درباره انتخابات ریاست جمهوری در حد رایزنی است، باید دید در آینده چه اتفاقی می افتد اما تا به امروز به نتیجه نرسیدند که اعلام شود.

رویداد۲۴عضو جامعه روحانیت مبارز می‌گوید: ارتباطات جامعه روحانیت و جامعه مدرسین درباره انتخابات ریاست جمهوری در حد رایزنی است، باید دید در آینده چه اتفاقی می افتد اما تا به امروز به نتیجه نرسیدند که اعلام شود.

امید کرمانی‌ها: همانقدر که اصلاح طلبان بر سر مکانیزم تصمیم گیری تشکیلاتی میان خود اختلاف دارند، گروه‌های اصولگرا نیز از ماه‌ها پیش بر سر این موضوع رایزنی‌هایی را آغاز کردند اما به گفته حسین ابراهیمی عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز هنوز منجر به نتیجه نشده است.

او که در زمان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی عضو شورای ائتلاف 22 نفره اصولگرایان بود می گوید وحدت به معنی رسیدن به یک مصداق در انتخابات است اگر اصولگرایان بر حمایت از یک نامزد توافق نکنند قطعا در انتخابات ریاست جمهوری نتیجه نخواهند گرفت.

ادامه گفتگو با حسین ابراهیمی را در ادامه بخوانید.

***

مکانیزم تصمیم گیری اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری مشخص شده است؟

خیر، هنوز مشخص نیست و بحثی صورت نگرفته است که استراتژی و راهبرد اصولگرایان در انتخابات چه خواهد بود. جلسات در حدی است که رایزنی هایی وجود دارد اما این رایزنی ها هنوز به جایی که اصولگرایان بتوانند نظر واحدی را اعلام کنند نرسیده است.

جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم جلسه و صحبتی با هم داشتند؟

در حال ارتباط هستند، باید دید نتیجه چه خواهد شد.

یعنی همکاری جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مثل گذشته خواهد بود که یک کمیته مشترک برای انتخابات تشکیل دهند؟

ارتباطات آنها در حد رایزنی است، باید دید در آینده چه اتفاقی می افتد، هنوز به نتیجه نرسیدند که اعلام شود.

خود جامعه روحانیت مبارز تهران چه تصمیمی دارد؟

مصمم است که دخالت داشته باشد و فعال باشد. منتها کیفیت فعالیت مسئله ای است که باید با هم بحث کنند و به نتیجه برسند.

بعد از تعیین کمیته سیاسی در جامعه روحانیت، کار تا کجا پیش رفته است؟

دارند کار می کنند هنوز نتیجه ای به جلسه شورای مرکزی گزارش نشده است.

وارد تعیین مصداق شده اند؟

نه اصلا بحث مصداق نشده است.

حتی ترکیبی از مصادیق را هم تعیین نکردند؟

خیر. هیچ بحثی در این رابطه مطرح نیست.

اینکه جبهه پیروان خط امام و رهبری اعلام کرده مدل انتخاباتی پیشنهادی اش "وحدت بر محوریت جامعه روحانیت مبارز" به تأیید آیت الله موحدی کرمانی رسیده است صحت دارد؟

بله، آنها علاقمندند و تشکل های عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری همواره با جامعه روحانیت هماهنگ بودند و الان هم این هماهنگی را اعلام کردند.

یعنی اگر جامعه روحانیت مبارز بخواهد به موضوع انتخابات ریاست جمهوری وارد شود در همین قالب خواهد بود؟

خیر، اول همه اصولگراها باید به وحدت برسند.

ولی در نهایت وحدت اصولگرایان بر محوریت جامعه روحانیت مبارز خواهد بود؟

طبعا اینگونه است یعنی، اگر چنانچه فعال شوند و فعالیت خود را گسترش دهند، قطعا همین خواهد بود. راه دیگری بین اصولگراها وجود ندارد.

فکر می کنید اصولگراها در نهایت به یک نامزد می رسند یا با چند نامزد وارد انتخابات ریاست جمهوری خواهند شد؟

قطعا باید به یک نامزد برسند در غیر این صورت به نتیجه نخواهند رسید.

یعنی شما می گویید حضور چند نامزدی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نتیجه جز شکست برای آنها رقم نخواهد زد؟

اصلا چند نامزدی معنی ندارد، اصولگرایان باید به وحدت برسند. معنای وحدت هم به این معنا است که در انتخابات ریاست جمهوری به یک مصداق برسند.

اگر به یک مصداق نرسند چه؟ پیش بینی نتیجه ای مشابه سال ۹۲ را می کنید؟

بله، اگر تعدد باشد به نتیجه نمی رسند.

اگر نامزدی از اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 وعده پرداخت 100 هزار تومانی یارانه نقدی را به مردم بدهد آیا با اقبال مواجه می شود یا خیر؟

در گذشته وعده نامزدها در نتیجه انتخابات موثر بود. تقریبا در همه دوره ها هر کدام از کاندیداها طرح هایی را هنگام تبلیغات انتخاباتی به مردم عرضه می کردند که مورد ارزیابی قرار می گرفت اما بر تقسیم آرا بی اثر نبود. به عبارت بهتر وعده معیشت، رفاه و زندگی بهتر مسئله ای نیست که مردم اقبال نکنند لذا قطعا اثرگذار است.

پس به نظر شما وعده افزایش پرداخت یارانه نقدی هنوز قدرت رأی آوری به یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری می دهد؟

بله، من معتقدم چنین خاصیت و ویژگی دارد چون تجربه شده است.

فکر نمی کنید اینگونه وعده های پوپولیستی مثل افزایش پرداخت یارانه نقدی برای کشور هزینه ساز باشد؟

بله همینطور است، بعدها معمولا مشکلات فراوانی به جامعه و کشور تحمیل می کند چون وعده‌ای که توان اجرایی اش وجود ندارد و مردم را از دولت طلبکار می کند برای نظام دردسرساز می شود یعنی ایجاد بدبینی می کند و مردم از نظام فاصله می گیرند. وعده باید در حدی باشد که دولت توان اجرای اش را داشته باشند. اگر توان اجرا نبود مشکلات زیادی را در جامعه ایجاد می کند در گذشته هم این اتفاق ها در هر دوره ای متأُسفانه افتاد.

به عنوان کسی که نماینده مجلس هشتم بودید و قانون هدفمندی یارانه ها در آن دوره به تصویب رسید بفرمایید، اصلا وعده پرداخت یارانه 100 هزار تومانی منطقی است و امکان پرداختش برای دولت وجود دارد؟

دولت در همین پرداخت ماهانه 45 هزار تومان به هر ایرانی مانده است. یعنی الان هم دولت در پرداخت یارانه ها مشکل دارد و اگر بخواهد رقم یارانه نقدی بیشتر شود منابعش کجا خواهد بود؟ وقتی بودجه جاری کشور 90 درصد منابع را شامل می شود یعنی فقط 10 درصد اعتبار برای حوزه عمرانی باقی می ماند که تازه خیلی صاحب نظران می گویند این رقم هم کاذب است و واقعیت ندارد. وقتی اینقدر منابع کشور محدود است طرح وعده های بدون پشتوانه چه جایگاهی را می تواند داشته باشد. لذا هر کس وعده دهد چنین و چنان می کند نخست باید درباره منابع آن شفاف سازی کند. ما الان منابع نداریم و نمی توانیم همین وضعیت موجود را حفظ کنیم چه رسد به اینکه رقم یارانه نقدی افزایش پیدا کند. توان این کار در کشور وجود ندارد. اگر منابع داشتیم این همه طرح های نیمه تمام بلاتکلیف در کشور نمی ماند.

جبهه پایداری می گوید مدل اصولگرایان در انتخابات آتی "وحدت در عین کثرت" است یعنی نامزدهای اصولگرا از هر سلیقه ای می آیند و نقطه مقابل خود را آقای روحانی قرار می دهند. به نظر شما این مدل موفق خواهد بود؟

بحثی در بین اصولگراها صورت نگرفته است اگر گروه خاصی در اردوگاه اصولگرایان درباره مدلی اظهارنظر کرد، نظرش محترم است و شاید استدلال لازم را نیز دارد اما باید این نظر ابتدا در جمع اصولگرایان مطرح شود وقتی تأیید همه را گرفت و مورد نظر همه بود اعلام شود. تا جایی که من مطلع هستم در بین اصولگرایان چنین مدلی مطرح نشده است.

برچسب ها: کاندیدا
نظرات شما
پیشخوان