تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵

بگومگوهای قالیباف و جناح‌های سیاسی شورا درباره یاشار سلطانی

امروز در شورای شهر تهران، طرفین مدعی و متهم واگذاری املاک نجومی تمام قد سعی کردند افکار عمومی را با خود همراه کنند. هر یک از این طرف‌ها با شگردی و هماهنگی دیگر یاران خود، درباره واگذاری املاک نجومی ساعتها در پارلمان محلی سخن راندند.
رویداد۲۴-امروز در شورای شهر تهران، طرفین مدعی و متهم واگذاری املاک نجومی تمام قد سعی کردند افکار عمومی را با خود همراه کنند. هر یک از این طرف‌ها با شگردی و هماهنگی دیگر یاران خود، درباره واگذاری املاک نجومی ساعتها در پارلمان محلی سخن راندند.

"پدر من وزیر و وکیل نبود، من در زندانهای الرشید و ابوغریب عراق، آباد شدم." این سخنان یکی از اعضای خانم شورای شهر است که با صدایی بلند و لحنی لرزان زیر سقف چوبی شورای شهر تهران پیچید. معصومه آباد سعی می کرد با بیان گوشه هایی از خاطراتش، اتهام دریافت املاک نجومی را از خود دور کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ماجرای واگذاری املاک نجومی آنقدر تکان دهنده و دامنه دار بود که برای دومین ماه متوالی، صحن علنی شورای تهران باز هم جای شنیدن کلماتی که بود که در روزهای اخیر به وفور در رسانه ها بیان شده: واگذاری، املاک، یاشار سلطانی، رسانه های بیگانه، اسناد محرمانه و جرم و فساد.

اما این بار پیگیری به شکل دیگری پیش رفت، اگر در رسانه ها، بحث اسناد واگذاری املاک و نامه های سازمان بازرسی برجسته شد، اگر در پرونده قضایی، مسئله محرمانه بودن اسناد سازمان بازرسی یا اتهامات جدید انتشار دهندگان آن، موضوع اصلی است، امروز در شورای شهر تهران، مسئله اصلی این بود: چه کسی می تواند افکار عمومی را قانع کند واگذاری ها قانونی بوده یا نبوده؟

اولین بخش مهم این دیالوگ اقناعی را شهردار تهران از تریبون شورا پیش برد.

نخستین دفاعیات قالیباف درباره املاک نجومی را بخوانید که گفت: هیچ گونه جرم و فسادی اتفاق نیفتاده است.

پس از آن بود که اعضای شورای شهر تهران، سعی کردند تا با سخنان خود، جنبه های دیگری از پرونده مبهم واگذاری املاک توسط شهرداری را روشن کنند. البته بلافاصله پس از سخنان قالیباف، خبرآنلاین سراغ دو تن از اعضای شورای شهر رفت تا پاسخ این پرسش را دریابد: از توضیح شهردار قانع شدید؟"

جوابها به نحو عجیبی مختصر و بدون جهت بود. احمد مسجدجامعی گفت: باید برگردم تا در بحث شرکت کنم و محمدحقانی، عضو دیگر شورای شهر هم گفت: در این مسایل اظهارنظر نمی کنم.

ولی سکوت این دو عضو فراکسیون اصلاح طلبان شورا باعث نشد تا دیگر همکارانشان در فراکسیون سخن نگویند.

فتیله دینامیت انتقادات از توضیحات شهردار را محسن سرخو، عضو حزب اسلامی کار آتش زد. او گفت: شهردار خود را در مقابل مردم، دستگاه قضا و خداوند مسئول به پاسخگویی می داند. کاش شهردار پاسخگویی به شورای شهر را هم مدنظر قرار میداد، کانه ما از ایشون دعوت کردیم گزارش رسانه ای بدهد.

او با لحن معنی داری ادامه داد: از سازمان بازرسی به خاطر دقت در گزارشها و عملکردشان تشکر می‌کنم.

سرخو در ادامه با سخنانی دوپهلو اینطور فضای شورا را تحت تاثیر قرار داد: دروغ یک گناه کبیره است ولی در قوانین ما جرم نیست، در رسانه دروغ میگویند ولی برخورد قانونی نمیشود.

این عضو شورای شهر در ادامه به مشکلات قانونی سخنان شهردار اشاره کرد و گفت: یک اساسنامه تیپ در سال ۸۶ به تصویب شورا رسیده ولی در سال ۸۸ تخصیص زده شده و در همان تخصیص هم گفته اند آیین نامه باید به تصویب شورای شهر برسد، بحث عام و تخصیص و مقدم و موخر را حقوقدانان باید بحث کنند ولی طبیعی است آیین نامه معاملات اجازه نمیدهند خود دستگاه واگذارکننده املاک، آیین نامه واگذاری را هم تصویب کند.

او با انتقاد از سخنان قالیباف درباره شیوع واگذاری ها به همه کارکنان شهرداری از جمله کارگران پسماند گفت: آیا مدیری در خارج از مناطق شمالی مدیری بوده، در مناطق جنوب و مرکز مرکز شهر املاکی را بگیرد، مانند واگذاریهایی که تعاونیها شده؟ آیا به کارگران شهرداری در مناطق شمالی شهر واگذاری صورت گرفته؟ طبق قانون دولت مجاز نیست هیچ تخفیفی در واگذاری املاک بدهد، آیا این افرادی که گرفته اند، فاقد مسکن بودند؟ درباره ۳۶ نفری که متخلف قلمداد شده اند هم انتظار داریم سریعا عزل شوند.

رسیدگی شورا در املاک نجومی تمام شد؟

بعد از این سخنان بود که اختلاف بر سر یکی دیگر از مسایل اصلی جلسه امروز آغاز شد: آیا باید جلسه رسیدگی به املاک نجومی واگذار شده، ادامه پیدا کند یا دیگر نباید کسی در این باره حرف بزند؟ سرخو درباره این موضوع، نظر سرراستی داد: قوه قضاییه دارد موضوع را پیگیری می کند ولی ما هم موظف به اعمال وظیفه نظارتی هستیم

در کنار او، احمد حکیمی پور، عضو دیگر اردوگاه اصلاحطلبان شورای شهر قرار گرفت که آشکارا گفت: طبق وظیفه قانونی برای نظارت بر حسن انجام امور، مسئله را پیگیری می کنم. شهردار قرار نبود گزارش ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه ای در شورای شهر یکطرفه بدهد.

این عضو شورا که به عنوان مطلع درباره پرونده واگذاریها در دادستانی تهران توضیح داده، در ادامه سخنانش در شورا گفت: گزارش شهردار را قبول ندارم، مواردی را که قبول ندارم مکتوب میکنم و به هیات رئیسه می دهم ولی مسئله اینجاست طبق قانون، افراد یک بار میتوانند ملک دولتی بگیرند، پس چرا در مورد برخی از افراد این استعلام نشده بود؟ بر اساس ضوابط تعاونیها باید بررسی شود افراد مکرر در آنها عضو نباشند. ما ادعای فساد سازمان یافته نداریم، ولی تخفیفها جای سوال دارد، آیا اینها نیازمند و مستحق بودند که تخفیف گرفتند؟

حکیمی پور در ادامه گفت: طبق مصوبه، واگذاریها باید با اطلاع شورا باشد. اینکه شهردار بگوید من اطلاع نداشتم قابل قبول نیست.

املاک نجومی پروژه ای در مقابل فیش های نجومی بود

تک پاسخ به اصلاح طلبان را یک اصولگرای شناخته شده زد. مجتبی شاکری در پاسخ به همکاران اصلاح طلبش گفت: املاک نجومی در مقابل فیشها یک پروژه بود که در حد چند تخلف تنزل پیدا کرده است، پیشنهاد می کنم با دعوت از دادستان کل کشور کمک کنید ابعاد پرونده مشخص شود.

او ادامه داد: تعاونیها نمی توانند دو نوع امر و نهی بپذیرند. دخالتهای شورا نمیتواند آنجا حاکم باشد، از طرف دیگر شورا سامانه نظارتی بهنگام ندارد، چون ما مانند مجلس مرکز پژوهشی نداریم. ما نباید منفعل باشیم، واقعیت ها را باید دید. درباره ذی حسابها چند گزارش داریم؟ ما رای میدهیم ولی گزارش نظارتی نداریم، نظارت شورا دست دوم است و نتوانستیم نظارت ایجاد کنیم، برای همین شورا تابع میشود و نمیتواند خیلی در امور دخالت کند.

شاکری با اشاره بر اینکه ماجرای واگذاری املاک نجومی به قالیباف و چمران ربطی ندارد، باز هم بر سیاسی بود اخبار مربوط به این رویداد تاکید کرد.

بلافاصله پس از سخنان او، غلامرضا انصاری، به شاکری طعنه زد که: از شهرداری تهران که ۲۵ سال پیش سامانه نظارت را در زمان کرباسچی ایجاد کرد تشکر میکنم.

این سخنان او با خنده حضار همراه بود. انصاری در ادامه گفت: با مساعدت شهردار تهران امیدوارم بستر دسترسی اعضای شورا به این سامانه فراهم شود.

فاز بعدی حمله به اصلاح طلبان بر عهده رضا تقی پور سخنگوی شورا و وزیر سابق دولت احمدی نژاد بود.
تقی پور گفت: الان برخی همکاران مطالبی گفتند که پاسخ میدهم. پرونده به درخواست شما قوه قضاییه رفته و دیگر نباید در این باره سخن گفت چون اظهارنظرهای متفاوت باعث تهیه خوراک برای رادیوهای بیگانه می شود، بگذریم برخی از اعضا اصلا صدا و سیمای خودمان را نمی بینند.
تقی پور که چندی پیش به اعضای شورا گفته بود "اگر قرار است آبرو ریزی شود آبرو برای کسی نمی ماند" خطاب به همکاران اصلاح طلب خود گفت: برخی از اینها حرفای بی معنا را میگویند، شما که دوماهه از دروغ و تهمت و افترا و دادن اسناد محرمانه هر کار می توانستید انجام دادید، کار دیگری بلد نبودید که نکردید، بروید مصاحبه کنید تا مردم صدایتان را از ماهواره های بیگانه بشنوند، اگر راست می گویید بروید اطلاعات فیشهای نجومی را در اختیار قوه قضاییه بگذارید. بگویید این تعداد مدیر بودند که حقوق نجومی می گرفتند که رسیدگی کردیم و تمام شد.

دنیامالی: قالیباف مجرم است چون...
نوبت به احمد دنیامالی، عضو شورای شهر و معاون سابق قالیباف در شهرداری تهران رسید. او در حالی که نیم نگاهی به کاغذ پیش رویش داشت، سعی کرد متنی پر از احساس را برای رسانه ها و همکارانش دکلمه کند. دنیا مالی گفت: شهردار گفت ابعاد موضوع مشخص نیست و باید بررسی شود. الان دستگاه قضایی دارد بررسی میکند واقعیت این است از سوی رسانه های دروغپرداز خارجی قالیباف مجرم است. قالیباف مجرم است چو طبق قانون و بخشنامه حرف میزند. قالیباف مجرم است چون شهر را توسعه داده. قالیباف مجرم است چون در ۱۷ سالگی رفته جنگ و فرمانده لشگر شده و برادرش در کنارش شهید شده. قالیباف مجرم است که در مدت 5 سالی که معاون او بودم حتی یک کار شبهه ناک را به من دستور نداد. من شهادت به مظلومیت او میدهم که اینطور ناجوانمردانه به او تهمت میزنند.
دنیامالی در ادامه گفت: در این دوماه خیلی برای او غصه خوردم، با دستگاه قضایی کاری ندارم ولی شخصا با تهمت زنندگان برخورد میکنم، وقتی معاون شهردار بودم مستاجر بودم، ولی از املاک استفاده نکردم. چون اعتقاد بر این موضوع نداشتم. اعتقاد داشتم خوشنامه به شهرداری آمده ام و باید خوشنام بروم. الان هم می گویم پرونده باید همینجا بسته شود. بی انصافیها را جمع کنید نگذارید دشمن شاد شویم.

آباد: در زندانهای عراق آباد شدم

نقطه اوج مکالمات احساسی امروز را معصومه آباد بر عهده داشت. او که نامش در گزارشهای اخیر رسانه ای به عنوان یکی از دریافت کنندگان آورده شده بود، در دفاع از خود با لحنی لرزان و صدایی بلند گفت: نمیدانم آبرو و حیثیت از چه جنسی است. تلگرام و اینستاگرامم را چندی پیش نشان یکی از بزرگواران دادم و دیدند مردم چقدر به من پیام داده اند!
آباد با لحنی تمسخرآمیز از یاشار سلطانی، مدیرمسئول پایگاه خبری معماری نیوز یاد کرد و گفت: ارقام اعلام شده ۴۴۰۰ برابر ارقام واقعی است. این یک دروغ نجومی است، این آدم (یاشار سلطانی) خیلی حیف است در زندان باشد، دیروز به او گفتم تو حیفی در زندان باشی، باید سند بگذارم بیایی بیرون، از این استعدادت برای کارهای خیر استفاده کنیم. من قبلا به او پیامک داده بودم من و هیچیک از خانواده ام مالک هیچ پلاک ثبتی عنوان شده نیستم و این مسئله دروغ است.
آباد در ادامه گفت: الان وضعیت اینطور شده و نمیدانم چه اتفاقی خواهد افتاد، به پدر یاشار (سلطانی) گفتم مادرم در امامزاده داوود در یک خانه ۵۰ متری مستاجر است مردم! شاهد این مدعا مسول دفتر آقای حکیمی پور آقای زرین است.

حکیمی پور در پاسخ او با اشاره گفت: کی!؟ نمیشناسم!

آباد بدون توجه به انکار حکیمی پور سخنانش را اینطور ادامه داد: شما من را نزدید، عقبه من را زدید که جامعه ایثارگران می شود. ما گناه داریم، با ما نکنید این کارها را، به یاشار سلطانی گفتم با من اینکار را نکن. من پدرم وزیر و وکیل نیست. من آبادم که زیر شکنجه سلول های ابوغریب و الرشید در عراق آباد شدم.

این عضو شورای شهر درباره مدیرمسئول سایت معماری نیوز که در زندان اوین به سر می برد گفت: یاشار مثل پسرم است سه روز پیش از این ماجرا به اتاقم آمد و من را هشیار کرد. روز عید غدیر که مردم به خانه مان می آمدند همسرم که سادات است گفت بیا سند خانه را بگذاریم و او را بیرون بیاوریم. آبروی من ریخته، این آب رو بود که رفت، آب جو نبود. به پدر یاشار گفتم پسرت ۳۰ روز زندان است من ۴ سال زندانی بودم در زندانهایی که مادرم نمی دانست کجاست. پریشب در اینستاگرام پیام مردم را به دادستان نشان دادم و گفتم این موضوع تمام نمیشود، اصلن گور پدر این ۵ نفر (منظور برخی از اعضای شورای شهر است که نامشان در لیست دریافت کنندگان املاک بود) ولی جواب اعتماد مردم را چه بدهیم؟

پس از سخنان آباد، نوبت به سروری رسید. او هم به جای پرداختن به بحث واگذاری املاک نجومی از روشی که در مناظره های سال 88 استفاده شده بود، استفاده کرد و گفت: دوست دارم آقای روحانی نامه بدهد دادستانی تا با حقوقهای نجومی برخورد کند، آقای حکیمی پور شما که به نظارت معتقدید چرا اسناد محرمانه را به کمیته نظارت ندادید و دادید به یک خبرنگار؟

او با ذکر وقایع سال 88 گفت: دارد همان اتفاقی می افتد که در زمان فتنه افتاد. آن روزها هم عده ای تلاش داشتند خدمات را خیانت جلوه دهند. امروز هم دوباره خدمات را خیانت عنوان کنند، بیمارستان اعصاب میزنی می گویند خیانت شده، این خدمات نظام است که اگر سیاهنمایی شود به نظام و کارامدی و ظرفیتهایش ضربه زده اید.

نامه واگذاری هابه رئیس شورا رفته بود یا نه؟
در پاسخ به سروری، حکیمی پور گفت: نامه را همان روز دادم به چمران.
رئیس جلسه گفت: ندادید!
حکیمی پور نامه ای را بالا برد و گفت: این نامه است و تاریخش مشخص است.
چمران توضیح داد: این نامه بعد از انتشار گزارش در رسانه ها بود‌. بعد از تذکر شما بود که من نامه نوشتم موضوع اثبات نشده را قطعی فرض کردید و بعد نامه بازرسی را به من دادید و من نوشتم نامه بازرسی نیست نامه یک بازرس است. مطمئن باشید موضوع به این راحتی جمع نمیشود
طلایی نایب رئیس شورا پیشنهاد داد: امروز باید ماجرا را در شورای شهر جمع کنیم پیشنهاد می کنم نماز بخوانیم و برگردیم تا موضوع تمام شود.

توضیحات تکمیلی قالیباف: به خانواده ام کار نداشته باشید
پس از این سخنان بود که قالیباف برای ارائه توضیح تکمیلی برای دومین بار پشت تریبون رفت. هر چند او در بار قبلی به گفته حکیمی پور 80 دقیقه سخن گفته بود، این بار خیلی کوتاه توضیحاتی را ارائه کرد و شتابان در محاصره گارد محافظتی خود از شورای شهر خارج شد.
قالیباف گفت: این که عنوان شد بابت چند نفری که ۱۹ نفر بودند در جریان واگذاری نبودم، باید بگویم چه در جریان باشم یا نه مسوولیت متوجه من است. همچنین در پاسخ به انتقادات، باید بگویم قانون، تخفیف را برای کارکنان تصویب شده نه مستمندان. شهرداری در مقابل تعاونیها هیچ مسولیتی ندارد و اگر مشکلی باشد باید تعاونیها جواب بدهند.
او در ارائه آمار واگذاریها گفت: سه هزار کارمند در منطقه ۱ مسکن گرفتند. کارگران پسماند در منطقه ۵ مسکن گرفتند. سهم تسهیلات کارگر پسماند همانقدر است که یک مدیر شهرداری از تسهیلات برده. پس از این هم نگویید شهرداری اساسنامه تیپ مینویسد، طبق قانون شهرداریها میتوانند اساسنامه سازمانها را تهیه و به تصویب شورای شهر برساند. همین کار هم در موضوعی که بحث می کنیم شده.

قالیباف خطاب به دو نفر از اعضای شورای شهر گفت: من شرمنده خانم آباد و آقای دنیامالی هستم. اینها سیاسی نیستند، مثل ما هم که رزمنده و خون داده ایم، اینها هم رزمنده و آزاده هستند. به ما ظلم شده ولی به دخترم چه جواب بدهم که تصویر خانم دیگری را با وضع دیگری در سایتها میگذارند میگویند این دختر قالیباف است. من را تخریب کنید چه کار به خانواده ام دارید؟

شهردار تهران با اعتراض به انتقاداتی که این روزها از او می شود، توپ را در زمین سایتهای بی نام و نشان و سرگرم کننده انداخت و گفت: عکس یه بدبخت را میگذارند میگویند این پسر قالیباف است که ۸ هزار میلیارد اختلاس کرده و پناهنده شده انگلیس، چرا پسرم را داغون میکنید و تهمت به همسرم میزنید؟

او در پایان سخنانش پیشنهاد داد قضیه کش پیدا نکند. قالیباف گفت: اجازه دهید بحث اینجا تمام شود مساله در دادستانی در حال رسیدگی است.

این سخن مورد استقبال مهدی چمران رئیس جلسه قرار گرفت و گفت: هرکس سوال و اعتراض دارد کتبا از هیات رئیسه سوال کند، موظفم از شهرداری جواب بگیرم و کتبا به اعضای شورا بدهم، لازم هم بود به دادستانی میفرستم.

او با لحن خاصی این توضیح را هم منضم به سخنانش کرد: اگر عضو شورا مسایل را جای دیگری باز کرد به عهد خود وفا نکرده.

پایان بخش این روز خسته کننده و شلوغ که شورا جای سوزن انداز نداشت، سخنان احمد مسجدجامعی بود. او گفت: چرا بحث کارشناسی را هیجانی میکنید؟ بگویید خطا کردم و دستور بدهید مسئله برگردد.

مسجدجامعی که پیدا بود قصد دارد با میانجی گری زمینه آزادی یاشار سلطانی از زندان را فراهم کند، اینطور از او دفاع کرد: همه ما فهمیدیم یاشار کاره ای نیست، به خانم آباد گفتم شما کوتاه بیا، خانم آباد روز عیدغدیر سند برده یاشار را آزاد کند.

این سخنان باعث واکنش چمران شد. رئیس جلسه خطاب به مسجدجامعی گفت: جنابعالی دیگر نمیخواهد دفاع کنید!

مسجدجامعی اما خونسردتر از چمران هیجان زده بود، گفت: من تنشی با کسی ندارم، گفتم از یاشار بگذرید.

چمران هم تندتر پاسخ داد: ما از یاشار گذشتیم امیدوارم خدا و دادستانی بگذرد.

مسجدجامعی کلام را با بهترین سخن ختم کرد: خدا از ما مهربانتر است.

برچسب ها: یاشار سلطانی
نظرات شما
پیشخوان