تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵

حزب الله و سعد حریری؛ پیش‌بینی آینده به روایت السفیر

روزنامه لبنانی السفیر، ملاقات و رایزنی اعضای فراکسیون حزب الله( وفاداری به مقاومت) با «سعد حریری» رئیس حزب جریان المستقبل و نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید را فرصتی برای بررسی روایط دو طرف در مرحله آینده خواند.
رویداد۲۴-روزنامه لبنانی السفیر، ملاقات و رایزنی اعضای فراکسیون حزب الله( وفاداری به مقاومت) با «سعد حریری» رئیس حزب جریان المستقبل و نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید را فرصتی برای بررسی روایط دو طرف در مرحله آینده خواند.

السفیر روز دوشنبه با بیان اینکه « این ملاقات و رایزنی دو وجه دارد»، نوشت: وجه اول همان اظهارات « محمد رعد» رئیس فراکسیون حزب الله است که بعدازملاقات باحریری به طور علنی اعلام کرد.

این روزنامه لبنانی افزود: به نظر می رسد وجه دوم هم متعلق به بررسی چگونگی روابط حزب الله و سعد حریری در مرحله آینده است که حزب الله آن را فاش نکرده است.

السفیر خاطرنشان کرد: جنگ حزب الله در سوریه یکی از بارزترین مشکلات در روابط بین حزب الله و حریری است اما به نظر می رسد دو طرف در این ملاقات توافق کرده اند مسائل اختلافی را از پرونده امور داخلی لبنان جدا کنند.

نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید به طور آشکار بر این تصمیم اشاره کرد زمانی که گفت: ما در مسائل و پرونده های خارجی اختلاف داریم اما این اختلافات نباید مانعی برای حل امور خود در داخل و آرام کردن خطابه ها شود.

به گزارش ایرنا، این در حالی است که برخی رسانه های لبنانی اعلام کرده اند، سعد حریری در این ملاقات ضمن اینکه جویای احوال و سلامتی دبیرکل حزب الله شده ، پیامی برای او فرستاده و خواسته است تا سلام او به سید حسن نصرالله رسانده شود.
ژنرال عون دوشنبه هفته گذشته با کسب 83 رای از میان 127 رای نمایندگان پارلمان به عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری لبنان انتخاب شد و بعداز ادای سوگند بلافاصله کار خود را با رایزنی با نمایندگان مستقل و فراکسیون های پارلمانی برای انتخاب نخست وزیر و تشکیل دولت جدید شروع کرد.
ژنرال عون بعداز دو روز رایزنی سرانجام « سعد حریری» رئیس حزب جریان المستقبل را به عنوان نخست وزیر معرفی و مامور تشکیل دولت جدید کرد.

حریری هم بعداز رایزنی غیرلازم با نمایندگان مستقل و فراکسیون های پارلمانی از جمله فراکسیون حزب الله تلاش های خود را برای انتخاب دولت جدید که گفته می شود 30 کرسی وزارتی خواهد داشت، آغاز کرده و امیدوار است تا قبل از سالگرد استقلال لبنان ( کمتر از یک ماه) دولت وحدت ملی را با مشارکت همه گروه های سیاسی تشکیل دهد.

فراکسیون حزب الله از هیچ شخصی برای نخست وزیری دولت جدید لبنان حمایت نکرد اما بر آمادگی خود برای مشارکت فعال در دولت جدید به منظور حل مشکلات مردم تاکید کرد.

« سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله هم تاکید کرد که حزب الله مانعی برای نخست وزیری سعد حریری در دوران ریاست جمهوری ژنرال عون نمی بیند و ناظران معتقدند که این موضع سید حسن نصرالله فضای مناسب را برای انتخاب رئیس جمهوری لبنان و پایان دو سال و نیم خلاء ریاست جمهوری ایجاد کرد.

حزب الله تاکید کرده است که احدی نباید در مسیر تشکیل دولت وحدت ملی کارشکنی و مانع تراشی کند.
براساس این گزارش حزب الله و حزب جریان المستقبل در سخترین شرایط لبنان به ابتکار و تحت نظارت « نبیه بری» رئیس مجلس لبنان تاکنون سی و پنج بار با هم به طور دو جانبه گفت وگو کرده اند و همه طرف ها معتقدند این گفت وگوها موجب کاهش تنش های مذهبی و نجات لبنان از یک بحران بزرگ شد.

منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان