تاریخ انتشار: ۰۰:۰۶ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دولت رئیسی تورم را کنترل کرده است/ مشکل کشور تصمیم نادرست غضنفر‌هاست

غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: ما به جای اینکه قیمت یک کالا که همان پول است، را کنترل کنیم، افرادی را استخدام کرده‌ایم که قیمت چندین هزار کالا را تنظیم کنند که این کار غیرممکن است.

غلامرضا مرحبا نماینده مجلس

رویداد۲۴ زهرا ظهروند: یکی از علل حذف ارز یارانه‌ای، کاهش تورم در کالا‌های اساسی و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها بیان می‌شد، در حالی که بعد از حذف این ارز، شاهد نجومی‌شدن قیمت کالا‌های اساسی بودیم؛ افزایش کالا‌هایی که قرار بود از مرز چهار قلم فراتر نرود، دامن دیگر کالا و خدمات را هم گرفت و کیست که این موضوع را نداند.

برخی معتقد بودند اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث شده سود آن نصیب عده‌ای واردکننده و افرادی خاص شود. حال، چند ماهی است که از حذف ارز یارانه‌ای می‌گذرد، اما جامعه هر روز شاهد نرخ‌های افسارگسیخته همه کالا‌ها و خدمات کشور هستند و کمر بسیاری از مردم زیر بار گرانی خم و حتی شکسته شده است. طرحی که قرار بود با حذف ارز یارانه‌ای به نفع مصرف‌کننده باشد، اما به ضرر آن‌ها رقم خورده است، چراکه شاید علل تورم و گرانی‌ها را باید در جای دیگری نیز سنجید.

غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در همین خصوص به رویداد۲۴ می‌گوید: با وجود حذف ارز یارانه‌ای برای کالا‌های اساسی، تورم، کنترل نشده است. عمده تاثیری که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی داشت، اتلاف منابع ارزی ما بود و این نوع تخصیص یارانه به دست مصرف‌کننده نمی‌رسید و این موضوع، دلیل اصلی حذف ارز یارانه‌ای بود و بحث تورم، نکته اصلی آن نبود.

نماینده آستارا می‌گوید: اتفاقاً نظر کارشناسانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را طراحی کرده بودند، این بود که با این روش جلوی افزایش قیمت برخی کالا‌های اساسی را بگیرند و اجازه ندهند تورم افزایش پیدا کند، اما حذف آن به تورم دامن زد و هم باعث افزایش قیمت کالا‌های اساسی و هم قیمت کالا‌های دیگر که یارانه به آن‌ها تعلق نمی‌گرفت، شد، چراکه قیمت کالا‌ها متاثر از یکدیگر هستند.

وی می‌گوید: برای حل مسئله تورم باید به دنبال عوامل موثر دیگری در این امر برویم تا اینکه به ارز ۴۲۰۰ تومانی بپردازیم. یکی از راه‌های جلوگیری از تورم، بحث انضباط مالی است. در واقع تولید پول بدون پشتوانه، یکی از دلایل اصلی تورم است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تورم، خروجی یک سیستم است، گفت: برخی‌ها معتقدند برای حل تورم، اول گرانی را برطرف کنید و برای آن، کلی نیرو به کار می‌گیرند و در کوچه و خیابان‌ها به دنبال خرده‌فروشی‌ها هستند و بازرسی می‌کنند تا کالایی را گران نفروشند، در حالی که اصلاً این روشی صحیح برای کنترل تورم و گرانی نیست.

مرحبا می‌گوید: در واقع باید ارزش پول ما کنترل شود تا مردم قدرت و توان خرید داشته باشند. وجود بازرسی‌ها و کنترل قیمت‌ها هم برای این است که در حق مردم اجحاف نشود که البته لازم است انجام شود، اما به این طریق، تورم کنترل نمی‌شود. ۴۰ سال است که سازمان‌های تعزیرات و حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده و بازرسی داریم، اما هیچ‌گاه هیچ‌کدام از این‌ها تاثیری در کنترل گرانی‌ها نداشته‌اند و هیچ‌وقت هم نخواهند داشت.

نماینده آستارا می‌گوید: ما به جای اینکه قیمت یک کالا که همان پول است، را کنترل کنیم، افرادی را استخدام کرده‌ایم که قیمت چندین هزار کالا را تنظیم کنند که این کار غیرممکن است. بایستی قیمت و قدرت خرید پول را کنترل کنیم و نیازمند انضباط مالی هستیم، همچنین باید جلوی تولید بدون پشتوانه پول را بگیریم. در اقتصاد یک‌سری منحنی‌ها و فاکتور‌هایی وجود دارند که برای ارزیابی کنار هم قرار می‌گیرند که شکل منحنی‌ها نشان می‌دهد وضعیت اقتصاد به چه گونه‌ای است.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان می‌گوید: در حال حاضر کشور ما، هم رکود و هم تورم دارد. بیماری رکود تورمی در معدود کشور‌هایی ایجاد و ماندگار شده که یکی از همان معدود کشورها، ایران است و ما موفق شده‌ایم رکود تورمی تولید کنیم آن هم تورم با نرخ بالا که برای چندین دهه پایدار شده است که نمونه‌های کمی در دنیا وجود دارد.

وی می‌گوید: کنترل تورم در بخش بازرگانی یا بخش صنایع و معادن نیست و محل کنترل تورم در وزارت اقتصاد است، به عبارتی با مجموع اتخاذ سیاست‌های مالی و سیاست‌های پولی که بانک مرکزی اتخاذ می‌کند، می‌توان تورم را کنترل کند، نه با کنترل قیمت ماکارونی، روغن و رب گوجه‌فرنگی.

مرحبا می‌گوید: کنترل تورم به شکلی که ذکر شد، شدنی است چراکه ما در این کشور زندگی می‌کنیم و باید آن را بسازیم و تسلیم نمی‌شویم. کشور ما در حال حاضر تحت تحریم‌های ظالمانه قرار دارد و از طرف دیگر دچار حوادث غیرمترقبه مثل سیل و زلزله می‌شود و از همه این موارد بدتر، تصمیم‌های نادرست غضنفر‌هایی است که صدمه می‌زنند. هر فردی در هر جایگاهی که قرار دارد باید تصمیم‌های درست بگیرد، در غیراین‌صورت در جایگاه خودش قرار نگرفته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: امیدوار هستیم مجموعه تصمیمات درست درباره کنترل تورم گرفته شود و وظیفه مجلس است که پیگیری کند. البته دولت سیزدهم توانسته تورم را کنترل کند و منضبط‌تر از ادوار گذشته عمل کرده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تورم در ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
0
5
تو که راست میگی. ولی بر پدر دروغگو لعنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
0
4
علط کردی که توزم رو کنترل کرده متقلب دروغ گو، علت کم شدن تورم رفتن ترامپ است که دیگه نیست که لایحه های تورمی بر علیه ایران صادر کند وتوقف تورم به خاطر اقای بایدن است که ایران را تحریم نمی کند . به جای شما ها باید از اقای بایدن تشکر کرد.
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
0
6
مردک دروغگو ...منظورت از کنترل تورم چیه....بر پدر هر چی دروغگو هزار بار لعنت... اگه از دولت پست می خواهی لااقل شرف داشته باش به مردم دروغ نگو
بازنشسته شرکت مخابرات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
0
5
یک‌نفر پیدانمیشه جواب ما بازنشسته های گرفتار در بند بی عدالتی رو بده،نه بیمه پول میده نه مخابرات پول میده،موندیم با یه حقوق و گرونی و بیماری و …یکنفر صدای مارو بشنوه و به دادمون برسه
امروز۱۴۰۱/۰۶/۰۷ از حقوق مردادخبری نیست؟از مجلس بخواهید یک سری به شرکت مخا برات بزند تا رکورد مجتمع فولاد مبارکه اصفهان را نشکسته است !اگر تا حالا نشکسته باشد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
0
6
بیچاره غضنفر . بابا کار کار انگلیسه. هرچه فریاد دارید سر انها بکشید. از این طرف بگو مرگ بر انگلیس . از انطرف برو توافق برجام را امضائ کن تا انگلیسیها زمستان نفت و گاز مفت از ما ببرند و زمستان از سرما نمیرند.
بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
0
2
.تو اصلا معنی تورم را میفهمی .برو پستتو بگیر
نظرات شما
پیشخوان