تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵
احمد شیرزاد در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:

برجام‎ستیزی، بهترین هدیه دلواپسان به دولت «ترامپ»

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اولویت ایران بعد از انتخابات آمریکا حفظ و اجرای متقابل برجام است و همگی می‎بایست در این راستا دست به کار شوند.
رویداد۲۴-یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اولویت ایران بعد از انتخابات آمریکا حفظ و اجرای متقابل برجام است و همگی می‎بایست در این راستا دست به کار شوند. 
 
احمد شیرزاد، ضمن بیان این مطلب درباره ایده ترامپ هراسی بعد از اعلام رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده از سوی برخی جریانات سیاسی در گفت‎وگو با رویداد۲۴، گفت: در جواب اینکه برخی ایده ترامپ هراسی را مطرح کرده و به آن در فضای مطبوعاتی و یا فضای جامعه دامن می‎زنند، باید گفت که نسبت به آقای ترامپ این احساس خیلی درست نیست و هرچند که شخصیت ایشان ایجاب می‎کند تا نسبت به او در برخی مسائل بین‎المللی کمی با احتیاط و وسواس بیشتری عمل کرد.
 
این نماینده اصلاح طلب دوره ششم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتخابات اخیر ایالات متحده یک دوره منحصر به فرد و ویژه در تاریخ این کشور است،گفت: آقای ترامپ یک رییس‎جمهور متفاوت برای ایالات متحده تلقی می‎شود و او در چارچوب‎هایی قرار گرفته که خیلی قابلیت پیش‎بینی ندارد و از همین حیث نه فقط ایران که کل جهان می‎بایست دقت و وسواس بیشتری در رابطه با آمریکا داشته باشند.
 
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه نباید در وسواس نسبت به رفتارها و اقدامات احتمالی دولت ترامپ دچار وحشت، ترس و یا انزوا شد، تصریح کرد: هرچقدر که نگرانی‎ها نسبت به مقوله ترامپ عینیت داشته باشد ولی باز هم نمی‎تواند دلیل و استدلالی برای ترس و وحشت از دولت او باشد.
 
او افزود: اگر فرض را بر این بگیریم که دولت او حتی خطرناک‎ترین دولت باشد، باز هم دلیلی وجود ندارد که همه مسائل از جمله مذاکرات هسته‎ای را بر باد رفته بدانیم. اکنون زمان آن است که برای تامین منافع ملی و حفظ امنیت منطقه از حیث موضوعات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به یک راهکار با قابلیت اجرا و موفق برسیم.
 
به گفته شیرزاد، صرف اینکه بر موج ترامپ هراسی سوار شویم و کشور را دچار یک نگرانی و ترس کنیم یک اشتباه بزرگ استراتژیک است. چون در شرایط کنونی ایران نیازمند آن است که درک درستی از وضعیت بین‎المللی بعد از انتخابات آمریکا پیدا کند.
 
این نماینده اصلاح‎طلب دوره ششم مجلس شورای اسلامی در تحلیل روابط بین تهران و واشنگتن بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، اظهار کرد: اتفاق جدیدی که در این میان رخ می‎دهد، چنین است که دلواپسان و تندروها اگر دلسوز منافع ملی و نظام باشند به این واقعیت خواهند رسید که نمی‎توان رفتارهای سابق در دولت اوباما را در این دوره تکرار کنند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به مانع‎تراشی جریان‎های تندروی ایران علیه مذاکرات هسته‎ای و برجام، تصریح کرد: سابق بر این تندروها و دلواپسان بر این فرضیه تکیه داشتند که اوباما به هر نحوی دنبال توافق هسته‎ای با ایران است و با همین استدلال تندروها مدام خود را برای حمایت عقب می‎کشاندند تا با «ناز کردن» و «ناز خریدن» طرف مقابل بتوانند امتیاز بیشتری برای جناح و جریان سیاسی خود در خلال مذاکرات فراهم کنند.
 
این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: البته هیچ جریان سیاسی و هیچ کشوری نافی تامین حداکثری منافع خود نیست ولی اکنون شرایط تغییر کرده است و نمی‎توان برخی رویکردهای سابق در دولت اوباما را در دولت ترامپ تکرار کرد. چراکه از سخنان انتخاباتی او چنین تصور می‎شود که او منتظر کمترین فرصت و بهانه برای عقب‎نشینی از روابط اخیر بین تهران و واشنگتن است.
 
شیرزاد با تاکید بر اینکه مانع‎تراشی و برجام‎ستیزی دلواپسان بهترین هدیه برای دولت ترامپ و جمهوری‎خواهان تندرو خواهد بود، اعلام کرد: ایران در شرایط فعلی و بعد از انتخابات نیازمند آن است که برای تامین منافع ملی خود به ویژه در عرصه بین‎الملل و در مقابل دولت جدید ایالات متحده، نیازمند یک همدلی و انسجام ملی بر مدار و محور تعامل و میانه‎روی است.
 
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه دلواپسان بهتر از هرکسی می‎دانند که نمی‎توانند با دولت ترامپ شوخی کنند و او را مدام با برخی موضوعات تهدید و یا به عقب برانند، افزود: علی‎رغم تمام مخالفت‎هایی که با برجام و مذاکرات هسته‎ای صورت گرفت، در نهایت مجموعه نظام جمهوری اسلامی خواستار انعقاد چنین توافقنامه‎ای بود و در این میان به ویژه بعد از انتخابات مخالفت تندروها خیلی موضوعیتی نخواهد داشت.
 
او در پایان نیز اظهار کرد: اولویت ایران بعد از انتخابات آمریکا حفظ و اجرای متقابل برجام است و همگی می‎بایست در این راستا دست به کار شوند. در این میان نیز اگربحث‎هایی در خصوص ترامپ هراسی به منظور تخریب تیم مذاکره‎کننده و دولت مطرح می‏‎شود ، بیشتر از طرف جریانات و یا افرادی است که با اندک تغییری دست و پای خودشان را گم کرده و قافیه را می‎بازند وگرنه چنین رفتاری نمی‎تواند حافظ منافع ملی کشور در عرصه جهانی باشد.
نظرات شما
پیشخوان