تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
طیبه سیاوشی، نماینده سابق مجلس:

آقای رادان براساس کدام حکم شرعی و فقهی درباره حجاب چنین اقدامی می‌کنند؟

نماینده پیشین مجلس گفت: من فکر می‌کنم اگر راه‌حل‌های امنیتی کنار گذاشته شود و راه‌حل دیگری را در نظر بگیرند، قطعا همان حداقل‌هایی که مطرح شده، مانند همان شکلی که در کشور‌های اسلامی شاهد هستیم که حجاب اجباری ندارند، حفظ می‌شود.

آقای رادان براساس کدام حکم شرعی و فقهی درباره حجاب چنین اقدامی می‌کنند؟
رویداد۲۴ طیبه سیاوشی، نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که موضوع حجاب امروز به مساله‌ای مورد بحث و مورد مناقشه بین جامعه، حاکمیت، فعالین سیاسی و دستگاه‌ها تبدیل شده است. چه راهکار‌هایی وجود دارد که ضمن تامین رضایت مردم، عرف جامعه هم در مورد حداقلی از حجاب رعایت شود، گفت: اول یک موضوعی را بگویم. زیرا به هرحال این موضوع مهم است که در نظر گرفته شود.

به گزارش ایلنا، بخش‌هایی از گفت و گوی سیاوشی را در ادامه می‌خوانید:

متاسفانه بحث حجاب در کشور ما به شکلی نبوده که به صورت مصالحه‌آمیز، با گفتگو و مفاهمه‌ای بین جامعه و حاکمیت برقرار باشد، به همین دلیل در ۴۰ سال گذشته بر این چالش افزوده شده و اخیرا مسائلی که در ۶ ماه گذشته شاهد بودیم کشیده شده است.

این مساله به دلیل تحکمی که از طرف بخشی از حاکمیت وجود دارد، درحال‌حاضر نمی‌توانیم بگوییم با یک اقدام فوری می‌تواند راه‌حل عاجلی داشته باشد. به همین دلیل راه‌حل‌های قضایی و انتظامی که آخرین مورد آن را اخیرا شنیدم برای من نگران‌کننده شد. زیرا احساس کردم برخی به نوعی سرنوشت مملکت را به بحث حجاب گره می‌زنند و متاسفانه از تمام مسائل و مشکلات دیگر غافل می‌شوند و این روند بسیار نگران‌کننده است.

خوب است که در ابتدا یک راه‌حل مدنی برای این مساله پیدا شود. راه‌حلی که براساس مفاهمه و گفتگو صورت بگیرد. یعنی حاکمیت برای اولین بار بیاید راه‌حل دیگری را امتحان کند. یعنی دستورالعمل‌های سیاسی و انتظامی و قضایی که صادر می‌شود و این بگیر و ببند‌ها نتیجه نمی‌دهد؛ یعنی درگیری و نزاع با جامعه زنان کل جامعه را درگیر می‌کند. چیزی که ما در این ۶ ماه گذشته شاهد آن بودیم.

به همین دلیل من فکر می‌کنم اگر این راه‌حل‌های امنیتی کنار گذاشته شود و راه‌حل دیگری را در نظر بگیرند، قطعا همان حداقل‌هایی که مطرح شده، مانند همان شکلی که در کشور‌های اسلامی شاهد هستیم که حجاب اجباری ندارند، حفظ می‌شود.

متاسفانه در مملکت خودمان درباره موضوعات فرهنگی الگوبرداری نمی‌کنیم و این یک تلاش آموزشی و فرهنگی می‌خواهد که زمان‌بر است. یعنی ضرب‌الاجل در یکسال جواب نمی‌دهد.

یعنی آقایان باید متوجه باشند اقداماتی که در اوایل انقلاب انجام شد با توجه به شور و هیجانات بعد از انقلاب و مسائلی که حول محور انقلاب اسلامی مطرح بود، الان نمی‌تواند با این دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها اجرایی شود.

خیلی خوب است که آقایان توجه کنند که راه‌حل‌های فرهنگی و تلاش‌هایی که در دیگر کشور‌های دیگر اسلامی می‌شود، چیست و راه گفتگو را نبندند. متاسفانه راه گفتگو در کشور ما کاملا بسته است.

یعنی آقایان باید بنشینند با جامعه زنان صحبت کنند و این موضوع را قبول داشته باشند که در جامعه زنان یک گروه نخبگانی وجود دارند که می‌توانند در صورت گفتگو با آن‌ها و کسانی که در جامعه هستند یکسری از ارزش‌هایی که در این حوزه در کشور ما همیشه وجود داشته را حفظ کنند و به این شکل نبوده که افراد دنبال مسائلی مانند فرهنگ برهنگی و ترویج فساد که برخی مطرح می‌کنند، باشند.

اگر حاکمیت تلاش خود را بر این بگذارد که با جامعه زنان گفتگو کند، نشست‌هایی گذاشته شود، آموزش‌هایی مطرح شود که این آموزش‌ها صرفا از طرف حاکمیت نباشد، یعنی دستگاه‌های دیگر هم مشارکت کنند، سرمایه‌گذاری روی این تلاش نتیجه خواهد داد وگرنه با این دستورالعمل‌ها و بگیر ببند‌ها نتیجه نمی‌دهد.

این برخورد‌ها موجب می‌شود که بخشی از جامعه روی دنده لجبازی افتاده و نه آن طرف می‌پذیرد که حداقل‌ها را داشته باشند نه این طرف می‌پذیرند که بخواهند اعمال قدرت نکند که ادامه این روند اصلا نتیجه خوبی نمی‌تواند داشته باشد؛ بنابراین بار دیگر تاکید می‌کنم راه‌حل‌های صلح‌آمیز و مدنی را باید به جای دستورالعمل‌ها امنیتی امتحان کرد.

باید از این مقام انتظامی پرسیده شود براساس کدام قانون و براساس کدام حکم شرعی و فقهی چنین اقدامی می‌کنند؟ جامعه زنان خاطره خوبی از ادبیات و این شیوه رفتار و خصوصا آقای رادان ندارد.

به همین دلیل دستوراتی که ایشان مطرح می‌کنند و ضرب‌الاجلی که از روز شنبه تعیین کرده است، اصلا فکر نمی‌کنم موثر باشد. یعنی راه بیهوده‌ای را می‌روند و برخورد دو طرف را تندتر می‌کنند.

اصلا این روند به نفع کشور نیست. ما مشکلات و مسائل مهم‌تری داریم که باید روی آن‌ها توجه کنیم نه آنکه روی درگیری با بخشی از جامعه که در اسفندماه سال جاری نیاز داریم که پای صندوق‌ها بیایند و مشارکت داشته باشند تمرکز کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید اگر این اتفاق رخ دهد چه سناریو‌ها و پیش‌بینی‌هایی می‌شود از الان انجام داد که بتوان این اتفاقات را کنترل کرد، گفت: انجام این موضوع خیلی تحریک‌کننده است. یعنی متاسفانه آن‌ها جامعه را دچار یک هیجان کاذب می‌کنند و این موضوع اصلا راه‌حل آن نیست.

بحث این است که مقامات امنیتی راه‌حلی پیدا کنند. مردم می‌گویند عجیب است آن همه امکاناتی که مقامات انتظامی از آن نام بردند، برای مقابله با حجاب به کار می‌گیرند، اما چرا برای مقابله با مسمومیت‌های دختران در مدارس این کار را نمی‌کنند که این موضوع برای مردم یک علامت سوال بزرگ ایجاد کرده است. آیا شما این امکانات را دارید یا ندارید؟
اگر این امکانات را دارید و می‌توانید کنترل کنید چرا استفاده نمی‌کنید؟ نباید این تصور ایجاد شود که بخشی می‌خوهاد هر قیمتی علیه جامعه زنان اعمال قدرت کند که متاسفانه این روند جز خسارت عظیم برای منابع انسانی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور چیزی را دربرندارد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: طیبه سیاوشی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
4
0
این شخص باید تحت پیگرد و محاکمه قرار گیرد.
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
آقای ناشناس غرب احتیاج به فیلترشکن ندارد..مملکت ما داره خساراتی میده بخاطره تندروی امثال شماها..هیچ جایی نمیشه حرف از دین بزنی چون دین گریزی به شدت زیاد شده..واقعا مرده شماها هم به ضرر این کره خاکیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
11
1
تو می دانید بی حجابی و میکروب ایدز محصول وارداتی است و هر کدام نیاز به متلقات همراه دارد مثلا برای میکروب ایدز نه ۱۰۰٪ اما گفتند تا حدودی کاندوم مناسب است حال شما که مشوق محصول غرب هستید در پاسخ اینکه در غرب استفاده از فیلتر شکن بیست سال زندان و یک میلیون جریمه نقدی چرا ؟ افرادی که از مقعد غرب فربه می شوند پاسخ دهند ؟؟ غرب خود تولید کننده بعد ممنوع از فیلتر شکن ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
شهرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
رویداد نه در شان شماست منتشر کردن خزعبلات این روانی و نه در شان خوانندگان شماست خواندن ودیدن این اراجیف به عنوان طرفدار این سایت خواهشا کامنتهای این روانی رو منتشر نکنید
فروزان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
رویداد چند بار تا حالا ازت خواهش کردم گفتم این مردک به مهسا اهانت میکنه چطور دلت میاد چرندیاتشو بذاری اول شقایق وسوگند وعلی وامید بود بعد شد ناشناس زیر هر کامنت هم کامنتاشو نشر میدی بعد نظرات مارو اصلا نمیذاری حداقل محدودش کن
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
ضمن عذرخواهی از خانمهای محترم فروزان و شهرزاد،اجازه میخواهم که با نظرشان مخالفت کنم،بنده هم از مخالفین سرسخت این روبات سایبری احمق هستم، اما خانمها توجه بفرمایید هر شخصی که این روبات را هدایت می‌کند جز اینکه ناخواسته آبرو و حیثیت طیف موسوم به عرزشیهای تندرو که افکار طالبانی و داعشی دارند را بر باد بدهد کار دیگری نمی‌کند و مردم با خواندن اراجیف مسخره این احمق بیشتر به پوچی اینها و حقانیت معترضین و منتقدین پی می‌برند!!در آخر توجه شما را به حدیثی از امام صادق(ع) جلب میکنم که فرمودند : خداوند را شکر میکنم که دشمنان ما را از احمق ها آفرید...!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
10
1
خانمی اگر شیطان صفتی به ایران حمله کند بچه های ژن خوب و بی حجاب می روند دفاع کنند؟؟
خانمی چرا نظر حدود ۳۰ پزشک نسبت به عادی مردن دختره بزهکار فاحشه حزب کومله که پدرش با او کاسبی می کند طیف متعلق به عقیده تو نسبت به آتش زدن امبولانس اموال مردم معذرت خواهی نکردید که مشوق بی ناموس نباشید؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
تو کاملا معلوم گه خوری.
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
تو که اهانت به خانواده مرحومه کردیی انشالله به سر خودت بیاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
9
0
قشنگ دیروز اگر افراد بی حجاب که مورد تشویق تو شدند به سمت ارازل اوباش تجاوز کنند تکلیف چیست ؟؟ آیا متعلقات ایدز را وارد کردید متعلقات و نیروی آموزش دیده برای بی حجابی را فراهم کردید ؟ همه عاقلان دنیا می گویند پیشگیری بهتر از درمان است ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
9
0
کم شعور سیاسی یک کشور اسلامی نام ببر که قانون آن بر اساس احکام اسلامی و دین حقه اسلام باشد؟
اکثر حکام کشورهای اسلامی مانند پهلوی برده غربند و حتی با فرمان غرب شرق باد از خود خارج می کنند نه مثل تو آزادند حال امدید تبلیغ محصول ناموس فروشی ایرانیان را می کنید؟ البته برداشت من از نوشتجات رویدا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
9
1
تو یک روزی از مردم ایران رای گر فتید چند روز دیگر حضرت عزرائیل می اید به نزدمان بی حجابی تبلیغ نکن
اگر جامعه آماری بین دانشگاه وحوزه درست کنید در کدام مجموعه تولید بچه طلاق و ایجاد پرونده قضائیه بیشتر رخ داده؟؟ دلیلش خوشگل بودن زوجین بوده ؟ خیانت مرد به زن و زن به مرد در کدام مجموعه بیشتر رخ داده؟
بی حجابی منشاء فکریش بیشتر از زیر ناف یا بالای ناف؟
پاسخ ها
فروزان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
بفرما ببین پشت سر هم نظر میذاره وتازه جواب نظرات بقیه رو هم با مسخره ترین شکل میده اخه این بی سرو ته ها چیه میذاری??!!!
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
فروزان خانم! ضرب المثل معروفی می‌گوید : بهترین راه ضربه زدن به یک چیز دفاع بد از آن است!! حالا این روبات سایبری احمق هم به خیال خودش دارد با این چرندیات از حکومت دفاع می‌کند!! در حالی که دارد بزرگترین ضربه ها را به آن می‌زند و تنها باعث بدگمانی مردم نسبت به آنان می‌شود...!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
0
2
علاوه براینها کدام قانون مصوب مچلس موچوداست که اقای رادان باید طبق مصوبه قانون اجرای قانون کند الان ایادرمچلس قانونی بابت حجاب مصوب شده ؟ درصمن بین علما بابت حجاب اختلاف شدیداست وبین سه قوه الان اختلاف است ازه ایی یک حرف می زند خالی باف یک حرف وریسی هم حرف کهیان وپدرزنش رامی زند وماملت بین این دعوا مانده ایم وهیچ کس بدادماملت هم نمی رسد بابامرع شده کیلویی ۹۰هزارتومان ودولت هم ازاول سال گازدا۵برابرگران کرده درسال مبارزه باتورم رهبری فرموده بدادماملت برسید باحقوق های ۶تا۷تومانی داریم درچرخ دنده تورم کتلت می شویم انهم ازنوع فرودگاه بعداد والسلام
Jam
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
1
5
آقای رادان میخواد بی عرضگیش رو در ماجرای مسمومیت دانش آموزان اینگونه جبران کنه در حالیکه اینگونه خوش رقصیها درتضاد با منافع ملی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
7
0
مرگ بر بی حجاب مرگ بر بی حجاب مرگ بر بی حجاب
برکه ♦♦♦♦₹₹₹
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
1
4
تو همین رویداد ۲۴،کامنت یه اقاییو دیدم
میگفت, من حاضرم گشت ارشاد ،خانواده منو ببره
ارشاد کنه،کشته نمیشن که،،یا یه اقای دیگه میگفت
اگه خانواده منو بی حجاب دیدیدن ،ماست بریزین
این یعنی خانوما ،دشمن خونگی دارن
من هزاران سال،برای برادرم همچین چیزیو نمیخوام،
ما از خودی زخم میخوریم
بند نفس ،یک تار موست
بیخود نیست تو برنامه سمت تو ،گفتن
مثلث غیرت ناموس زن
توسط مردا ،تو ایران اجرا میشه،اونم
به شکل خشونت امیز نه حمایتی
چون معنی غیرت و ناموسو بد متوجه میشن،مشغول اجرای غلط مثلت( مالکیت, آبرو, زن) هستند
پاسخ ها
فروزان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
برکه جان اشتباه منفی زدم
برکه ♦♦♦♦₹₹₹
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
فدای سرت ،عزیزم
نظرات شما
پیشخوان