تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

حمید رسایی نفر سوم لیست تهران کیست؟

حمید رسایی، نماینده اصولگرای سابق مجلس که به حواشی زیاد و اظهارنظرهای عجیب مشهور است. از طرفداران دو آتشه محموداحمدی‌نژاد و عضو شورای مرکزی قرارگاه عمار است.

حمید رسایی کیست؟

رویداد۲۴ حمید رسایی از زمانی که به عنوان یکی از اعضای جبهه پایداری توانست به مجلس نهم راه یابد، همواره به عنوان یکی از تندروترین چهره‌های جناح راست شناخته می‌شد. او در زمان حضورش به عنوان نماینده مجلس این تصویر از خودش را تقویت کرد. اکنون با اتمام آرای شمارش شده مجلس دوازدهم از حوزه انتخابیه تهران به عنوان نفر سوم لیست مجدداً وارد مجلس شورای اسلامی خواهد شد. 

رسایی، نماینده پرحاشیه جریان اصولگرا همیشه اظهارات تندی دارد. از موضوع حجاب گرفته تا برجام و سخنان تندی درباره برخی چهره‌های مهم نظام. بعد از اعتراضات کلیپی در کانال تلگرامی منتسب به حمید رسایی منتشر شده بود که شعار زن، زندگی، آزادی را متعلق به «جنبش فواحش» خوانده بود. او همچنین تاکید دارد که در این روزها باید اقدامات سفت و سختی برای الزام زنان به رعایت قانون حجاب انجام شود و معتقد است که «اجرای قانون حتی اگر باعث ایجاد دوقطبی شود، نباید از آن ترسید.»

رسایی، کسی که حامی نظارت استصوابی است، اما در دوره دهم انتخابات ردصلاحیت‌ها دامن خودش را هم گرفت و مهر ردصلاحیت بر پیشانی او نیز نشست. کسی که از فعالیت‌های بسیج گرفته تا نقش واعظی و تبلیغات اسلام در اوگاندا و لبنان و پاکستان و ... و ورود به سپاه پاسداران را در کارنامه‌اش دارد. علاوه بر این‌ها هفته‌نامه ۹ دی او را به عرصه مطبوعات هم کشاند؛ اما تجربه مدیرمسئولی‌اش هم چندان بدون جنجال نبود و بارها این هفته نامه به دلیل اظهارات تند توقیف و بعد رفع توقیف شد. البته رسایی درگیر پرونده‌های مالی نیز بوده است و این پرونده مطابق اعلام مسئولان مربوط به دوران مدیر کلی‌اش در ارشاد اسلامی قم می‌شود. اما عجیب‌ترین بخش زندگی او جدایی او از جبهه پایداری بود. هنوز هم خیلی‌ها منش و روش او را پایداریچی می‌دانند. با اینحال او در مهر ماه سال 91 از این تشکل جدا شد. طیب‌زاده علت جدایی «کوچک زاده و رسایی از شورای مرکزی جبهه پایداری را تاکید این اعضا بر اتخاذ تصمیمات مستقل و خارج از تصمیمات این شورا خوانده بود.»

زندگینامه حمید رسایی

حمید رسایی متولد یکم مردادماه ۱۳۴۷ در تهران است که اصالتی گیلانی دارد. رسایی به سبب رفت‌وآمدهایی که با پایگاه بسیج داشته به جبهه و جنگ علاقمند شد و بیش از یکسال از عمر خود را در جبهه‌ گذراند. او در سال ۱۳۶۵ وارد حوزه علمیه قم شد و دروس حوزوی را زیر نظر موسوی گرگانی، سید احمد خاتمی، موسوی تهرانی و مسعودی خمینی گذراند و همچنین به علت تسلطش به زبان عربی برای تبلیغ‌ و وعظ به کشورهای اوگاندا، لبنان، بلغارستان، فلیپین، پاکستان وفرستاده شد. رسایی از سال ۷۱ وارد سپاه پاسداران شد و در آنجا به موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث راه پیدا کرد.

فعالیت‌های سیاسی حمید رسایی در مجلس شورای اسلامی

حمید رسایی اولین فعالیت خود را با نوشتن کتابی با عنوان «روحانیت و سلامت انتخابات» آغاز کرد. رسایی اولین بار در مجلس نهم به‌عنوان نماینده تهران حضور پیدا کرد و عضو کمیسیون‌های اصل نود مجلس شد. حمید رسایی یکی از امضا کنندگان طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» بود. طرحی که در آن تاکید بر عدم محدودسازی سانتریفیوژ‌ها تاکید داشت. در بخشی از این طرح آمده است که «نمایندگان ملت سلحشور ایران هرگز اجازه نخواهند داد که آمریکایی‌ها با تهدید به تشدید تحریم‌ها دولت ایران را وادار به عقب‌نشینی از خواسته‌های به حق ملت ایران نمایند


بیشتر بخوانید: حسین شریعتمداری کیست؟


 به گزارش رویداد۲۴ از دیگر طرح‌هایی که به امضای حمید رسایی رسیده، می‌توان به «طرح تقویت و توسعه سازمان بسیج رسانه»، «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده»، «طرح افزایش نرخ باروری» و «طرح اصلاحیه اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و‌ مراکز آموزش عالی» اشاره کرد. رسایی در دهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت نشد‌ اما در نهایت با شکایتش توانست، تایید صلاحیت را بگیرد. او همچنین درسال ۱۴۰۰ کاندیدای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شد‌ که البته نتوانست به بهارستان راه پیدا کند.

حمید رسایی کیست؟

حمید رسایی و هفته‌نامه ۹ دی

هفته‌نامه ۹ دی با مدیرمسئولی حمید رسایی با نگرش مخالفت با مذاکرات هسته‌ای وین در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی آغاز به کار کرد. این هفته‌نامه سعی داشت با حمله به مذاکرات هسته‌ای و انتقاد از تیم مذاکرات دیدگاه‌های جبهه محافظه‌کارو البته تندروی حاکمیت را به نمایش بگذارد. این هفته‌نامه چندین مرتبه به دلیل اظهارات تند توقیف و سپس رفع توقیف شد. حسن کامران نماینده مجلسو هیأت نظارت بر مطبوعات در گفت‌وگویی در مردادماه سال ۹۴ اعلام کرد که هفته‌نامه ۹ دی با اکثریت آرای هیئت نظارت بر مطبوعات بهدلیل رعایت نکردن مصوبه شوای عالی امنیت ملی درباره مسائل هسته‌ای توقیف شد. نکته جالب توجه این است که رسایی از جمله کسانی بود که در دولت حسن روحانی در جبهه مخالف شکل‌گیری برجام قرار گرفت که به دلواپسان” معروف شدند؛ این جبهه در تلاش برای عدم توافق با غرب و نتیجه‌بخش بودن مذاکرات هسته‌ای بودند. محمدعلی رامین، مرتضی آقا تهرانی، وحید یامین‌پور، اسماعیل کوثری، محمود نبویان، مهرداد بذرپاش و جواد کریمی قدوسی از دیگر کسانی بودند که دلواپس نامیده شدند. در بخشی از مطالب هفته‌نامه ۹ دی آمده بود که «زمانی که وزرایی با ثروت‌های چند صد میلیارد تومانی در دولت روحانی مشغول به کار شدند و فردی چون بیژن زنگنه که پرونده‌های مفاسد رسواکننده کرسنت و استات اویل به دوره وزارت او در دولت خاتمی برمی‌گردد، دوباره به سطح وزارت رسید، می‌شد حدس زد که بار دیگر دوره رونق مفاسد اقتصادی رسیده استاین هفته‌نامه تا به الان چندین مرتبه توقیف شده است اما در نهایت پس از مدت کوتاهی دوباره فعالیت خود را آغاز کرد.

همایش مخالفان برجام با حضور رسایی و رفقا

در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ همایشی تحت عنوان منتقدان برجام در محل سابق سفارت آمریکا با حضور “دلواپسانبرگزارشد. اعضای جبهه پایداری که از گروه‌های تندرو و  محافظه‌کار نزدیک به هسته قدرت هستند، این همایش را ترتیب  داده بودند که رسایی هم نقش به‌سزایی در آن داشت.

حمید رسایی و اظهاراتش علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

حمید رسایی که از حامیان پر و پا قرص سعید جلیلی و محمود احمدی‌نژاد چندین مرتبه اتهاماتی علیه مهدی هاشمی و پدرش اکبرهاشمی رفسنجانی بیان کرد. در این اتهامات رسایی، اکبر هاشمی رفسنجانی را متهم به در دست داشتن در اعتراضات سال ۸۸ کرد. با طرح این ادعاها محمود علیزاده طباطبایی وکیل خانواده هاشمی رفسنجانی خبر از شکایت از حمید رسایی در دادگاه ویژه روحانیت داد که البته این خبر پس از چند ساعت که از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منتشر شده بود، حذف شد. آقای علیزاده طباطبایی تاکید دارد که اتهامات‌ حمید رسایی شامل توهین به مقدسات و مسائل مالی است اما جالب اینجاست که به هیچکدام ازشکایت‌هایی که علیه رسایی می‌شود رسیدگی نمی‌شود!

حمید رسایی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

رسایی و محرومیت از پست‌های دولتی

حمید رسایی در بهمن ماه ۱۳۹۳ با اعلام خبر محمد اشرفی‌اصفهانی، رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری به مدت پنج سال از پست‌های دولتی محروم شد. حمید رسایی قبل از آورده شدن نامش در جمع خبرنگاران اعلام کرد که جزو آن دو نماینده‌ای که از پست‌های دولتی محروم شدند نیست اما دقیقا پس از آن اشرفی اصفهانی گفت: «نمی خواستیم نام این برادرمان برده شود اما اگر بیش از این اصرار کند، پرونده‌اش را آشکار می کنیم. شما به خاطر حفظ آبروی خود، همچنین مجلس و نمایندگان محترم مجلس، سخنی نگویید که خلاف آن ثابت شوداشرفی‌اصفهانی در اظهارات خود از تخلفات مالی رسایی در دورانی که مدیر کل ارشاد اسلامی در قم بوده، مربوط می‌شود. البته در این میان رسایی هم حضور اشرفی‌اصفهانی در پرونده تخلفات را قانونی نمی‌دانست و می‌گفت نهاد ریاست‌جمهوری حق ندارد که خودش هیئت تخلفات نمایندگان را عوض کند اما طرح این موضوع چیزی از تخلفات مالی رسایی را عوض نکرد.

حمید رسایی کیست؟

اظهارات جنجالی حمید رسایی

حمید رسایی همیشه به اظهارات تند و جنجالی مشهور است. اظهاراتی که حتی پای او را به دادگاه ویژه روحانیت نیز کشانده است. یکی ازجنجالی‌ترین نطق‌های رسایی می‌توان به حمله‌اش به خانواده هاشمی رفسنجانی بالاخص شخص اکبر هاشمی رفسنجانی اشاره کرد. او در مجلس شورای اسلامی طی اظهاراتی گفتمردم ما از گرانی رنج می برند اما بیش از گرانی، تبعیض و ایجاد تبعیض و برتری دادن یک خانواده بر دیگران آن‌ها را اذیت می‌کند

اما عجیب‌ترین قسمت این اظهارات اشاره‌اش به جمله معروف امام خمینی درباره خوردن جام زهر در جنگ ایران و عراق است که عامل اصلی این تحمیل به بنیانگذار انقلاب اسلامی را هاشمی رفسنجانی ادانسته بود. وی که در نطق هفته گذشته خود مهدی هاشمی، فرزند هاشمی رفسنجانی را "شاه‌ کلید کودتای ۸۸" و خانواده رفسنجانی را "اختاپوس" خوانده بود، تلویحاً هاشمی رفسنجانی را به اعمال فشار بر امام خمینی برای "خوراندن جام زهر" متهم کرد. او با اشاره به اظهارات هاشمی رفسنجانی در مورد ضرت انتخابات آزاد شفاف و قانونی و این جمله او که تنها در این صورت است که مردم به نتیجه انتخابات ۹۲ تمکین خواهند کرد گفت: «دوره خوراندن جام زهر گذشته است

حمله تند رسایی به عادل فردوسی پور

فروردین ماه ۱۴۰۲ قسمتی از برنامه فوتبال ۳۶۰ که مصاحبه عادی فردوسی‌پور با علیرضا جهانبخش منتشر شد. عادل فردوسی پور در این برنامه سعی داشت به حواشی بازی‌های جام جهانی قطر که همزمان با اعتراضات سراسری در ایران بود بپردازد. فردوسی پور در ابتدای این برنامه می‌گوید که «از آخرین مصاحبه‌ای که من در فوتبال ۳۶۰ انجام دادم، نزدیک به ۷ ماه می‌گذرد. یک وقفه طولانی داشتیم و در این مدت همه ناراحت و عزادار بودیم. جوانان و عزیزانی که در این مدت از دست دادیم و آسیب خوردند همه عاشق زندگی بودند و امید داشتند

همزمان پس از انتشار این مصاحبه بسیاری از فعالان سیاسی منتسب به جناح اصولگرا به آقای فردوسی پورحمله کرده وی را «بازجو-خبرنگار» خواندند. واژه‌ای که پیشتر در شبکه‌های اجتماعی به خبرنگار صداوسیما نسبت داده شده بود. حمید رسایی هم همچون گذشته از قافله عقب نماند و طی توییتی نوشتعادل جون،مجری-بازجو، آزارگر ورزشی تویی، بقیه اداتم نمی تونن دربیارنداما حملات تند رسایی به مخالفان عقایدش به همینجا ختم نمی‌شود. ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۲ حمید رسایی حجاب زنان را به چادر ماشین تشبیه کرد و نوشتدر عجبم از مردی که از ترس خط و خش، به ماشینش چادر می پوشاند اما همسر و دخترش را بدون چادر، در کوچه و خیابان رها می کنداین اظهارات رسایی باعث انتقادات و واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی و رسانه‌ای شد که چگونه یک فردی زن را یک شی در نظر گرفته و اینگونه درباره‌اش صحبت می‌کند. انتقاداتی که از نظر رسایی و همفکرانش همه و همه کار امریکا و غرب است!

عکس قدیمی حمید رسایی در جبهه

عکس حمید رسایی در جبهه

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حمید رسایی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
2
42
یه اخوند دزد دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
دقیقا - با ادا بازی طالبانی
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
2
31
عبا و عمامه پیغمبر خدا رو که این میپوشه نگاه نکنید بفرموده و
با پشتیبانی مطلق حکومت و تحت اموزش هایی که دیده
برای قدرت مثل گرگ همه قرباتی ها رو میدره
و اماشاید فقط یکی از اونها رو بخوره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
2
40
یه بی شرف به تمام معنا
یعقوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
1
24
روحانیت باید برای تطهیر خود باید امثال رسایی را خلع لباس کند و از آنها اعلام برائت کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
2
17
به امید ظهور اقا مهدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
2
23
نکبت بیسواد و بی اخلاق.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
بی اخلاقی فحش دادنه!نمیدونی،بدون
وطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
24
2
هرگز کسی رو قضاوت نکنید،وتوهین نکنید به کسی ،چون ما نمیدونیم واقعا اینجور هست یا نه
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
15
2
مرگ بر آمریکا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
1
20
افتخار کن از روستایی بدون داشتن شایستگی یکراست رفتی مجلس
دکتر موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
2
21
این که این شخص بدون دردسر و به راحتی مثل اب خوردن وارد مجلس شد .نتیجه قهر مردم با صندوق بود .رسایی کوتوله سیاسی است که خود گفته بود اگر مشارکت کم شود ما وارد نهاد های حاکمیتی میشویم (نقل نزدیک به سخن ).
Poorya261
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
2
11
تنها تفاوت این آدم با مردم عادی لباس تنشه،و اِلّا فک نکم بلد باشه شرح لمعه شهید ثانی رو که جز کتاب‌های حوزه هست رو حتی از رو بخونه.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان