تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲

مهاجر ۶ پهپاد جنگی شناسایی مرگبار ایرانی

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های مهاجر ۶، جدیدترین عضو خانواده پهپاد مهاجر و موفق‌ترین پهپاد صادراتی ایران خواهیم پرداخت.

مهاجر-۶: پهپاد جنگی-شناسایی مرگبار ایرانی

رویداد۲۴  حسین فلاحی: پهپاد شناسایی رزمی مهاجر ۶ یک پهپاد کلاس متوسط ​​ساخت وزارت دفاع ایران است. این پهپاد اولین بار در فروردین 1396 و در جریان بازدید رئیس جمهور از نمایشگاه دستاوردهای دفاعی وزارت دفاع به صورت رسمی رونمایی شد. مهاجر ۶ به عنوان جدیدترین عضو خانواده پهپاد مهاجر در نیروی زمینی و دریایی مستقر شده است.

این پهپاد را می‌توان موفق‌ترین پهپاد صادراتی ایران دانست. مهاجر ۶ به عراق (حشد الشعبی) و اتیوپی صادر شده است. سری بمب‌های مهاجر ۶  و قائم در اتیوپی بسیار خوب عمل کرده‌اند. همچنین در ونزوئلا ابتدا ماکت مهاجر ۶ دیده شد و سپس نمونه‌ای از آن در این کشور تولید شد. اطلاعاتی در مورد نمونه ونزوئلا در دسترس نیست.

مشخصات ظاهری پهپاد مهاجر ۶

پهپاد مهاجر ۶ از بدنه مستطیلی شکل با نوک پهن و تیز استفاده می‌کند. بال‌های مستطیلی ساده آن در قسمت بالایی بدنه قرار دارند و دم آن دارای پیکربندی High Boom Tail است. این پهپاد از یک موتور 3 پره Rotax 912 پیستونی نیرو می‌گیرد. پهپاد مهاجر ۶ دارای یک دوربین رو به جلو در نوک خود است که امکان نظارت مداوم بر مسیر پهپاد را مستقل از دوربین زیر پهپاد فراهم می‌کند.

مهاجر-۶: پهپاد جنگی-شناسایی مرگبار ایرانی

مهاجر ۶ با سیستم الکترواپتیکال عقاب-4 تاکنون در دو نسخه H و D دیده شده است که هر دو مجهز به دوربین دید در روز با زوم اپتیکال 36 برابر، مسافت‌یاب لیزری و دوربین حرارتی خنک کننده هستند. سیستم الکترواپتیک عقاب 4H دارای فاصله کانونی 15 تا 300 میلی متر و وزن 18 کیلوگرم و سیستم عقاب 4D دارای فاصله کانونی 60 تا 120 میلی متر و وزن 19 کیلوگرم است. در نتیجه سیستم عقاب 4 در نسخه H از میدان دید و وضوح بهتری برخوردار است.

همچنین تصاویری از دوربین جدید با زوم 60 برابری برای این پهپاد منتشر شده است که نشان از پیشرفت ایران در ساخت سامانه‌های الکترواپتیک پیشرفته پهپادها دارد. ویدئوی الکترواپتیک جدید با زوم 60 برابر قابل نصب بر روی مهاجر ۶. در فیلم، به دلیل قابل مشاهده بودن ارابه فرود، احتمالاً این اپتیک در حال آزمایش روی ابابیل 4 است. سیستم هدایت و کنترل پهپاد مهاجر ۶ بر روی یک کامیون قرار می‌گیرد که امکان جابجایی سریع آن را فراهم می‌کند.


بیشتر بخوانید: شاهد ۱۳۶ پهپاد ترسناک و ویرانگر ایرانی


متاسفانه اطلاعات وزن مهاجر ۶ به صورت رسمی اعلام نشده است. در روزهای ابتدایی معرفی این پهپاد، به دلیل نصب دو بمب قائم 5، ظرفیت حمل آن از سوی رسانه‌ها 40 کیلوگرم اعلام شد. اما این عدد صحیح نبود، زیرا وزن قائم 5 به صورت رسمی اعلام نشده است. با توجه به تشابه ابعاد و بال‌های جلویی بمب قائم 5 و بمب سدید 345، در صورتی که وزن کلاهک آن تغییر نکرده باشد، به دلیل وجود بال‌های ثابت عقب، وزن بمب قائم 5 باید کمی بیشتر از سدید 345 (34 کیلوگرم) باشد. پوستری از مهاجر ۶ در نمایشگاه دائمی دستاوردهای دفاعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شده بود که محموله سلاح آن را 100 کیلوگرم و وزن ناخالص را 600 کیلوگرم نشان می‌داد.

مهاجر-۶: پهپاد جنگی-شناسایی مرگبار ایرانی

همچنین در نمایشگاه ARMY 2022، وزارت دفاع ایران، کاتالوگی از محصولات دفاعی خود را منتشر کرد که مشخصات مهاجر ۶ را با عنوان M6 با محموله تسلیحات 100 کیلوگرم و حداکثر وزن ناخالص 670 کیلوگرم معرفی می‌کرد.

به گزارش رویداد۲۴ تصویری از پهپاد مهاجر ۶ در پایگاه زیرزمینی 313 ارتش (پایگاه پهپاد راهبردی 313) در حال بارگیری یک بمب قائم 5 به همراه پرتابگر 3 لوله موشک هایدرا مشاهده شد.

مهاجر-۶: پهپاد جنگی-شناسایی مرگبار ایرانی

وزن هر راکت هایدرا 6.2 کیلوگرم است و اگر راکت انداز را 15 کیلوگرم فرض کنیم (به دلیل کوچکی و سبکی آن)، وزن کل بسته باید 33.6 کیلوگرم باشد. اگر وزن قائم 5 را 20 کیلوگرم در نظر بگیریم به معنای ترکیب وزنی 53.6 کیلوگرم برای یک بال و 107.2 کیلوگرم برای هر دو بال است که به معنای وزن بیش از 100 کیلوگرم است. بنابراین حداکثر محموله تسلیحاتی این پهپاد بیش از 100 کیلوگرم است که هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.

با توجه به اینکه اعداد اعلام شده در دو رویداد رسمی متفاوت است، می‌توان نتیجه گرفت که با دو نوع مهاجر ۶ با قدرت‌های متفاوت روبه رو هستیم. علاوه بر این مهاجر ۶ در ارابه فرود جلو و عقب نیز دستخوش تغییراتی شده است. ممکن است تغییراتی برای کاهش وزن مهاجر ۶ صورت گرفته باشد. همچنین این احتمال وجود دارد که نوعی که در اختیار ارتش قرار گرفته ظرفیت حمل آن را افزایش داده باشد.

مهاجر-۶: پهپاد جنگی-شناسایی مرگبار ایرانی
پهپاد شناسایی رزمی مهاجر ۶ می‌تواند طیف وسیعی از سلاح‌های بومی را حمل کند. این پهپاد قابلیت حمل سری بمب‌های قائم، بمب‌ها و موشک‌های سدید، موشک الماس و قابلیت حمل راکت‌های هیدرا را دارد که به این پهپاد قدرت شلیک بالایی می‌دهد.

سیستم‌های تیام 1400 با وزن 5 کیلوگرم و سامانه‌های طاها 1400 با وزن 6 کیلوگرم. تیام 1400 و طاها 1400 سامانه‌های کشف و هشدار و جنگ الکترونیک هستند. ابتدا سامانه آشکارسازی و هشدار راداری تیام 1400 اقدام به شناسایی و شناسایی امواج راداری دشمن می‌کند، سپس اطلاعات مربوط به رادار به سامانه جنگ الکترونیک طاها 1400 منتقل می شود تا طاها 1400 برای ایجاد اختلال در امواج راداری دشمن اقدام کند.

همچنین یک غلاف ناشناخته بر روی پهپاد مهاجر ۶ در پایگاه 313 پهپاد راهبردی ارتش مشاهده شده است که ماهیت آن را نمی‌دانیم. این غلاف در پهپاد Kaman12 نیز مورد استفاده قرار گرفت.

سوابق عملیاتی پهپاد مهاجر ۶ 

سوابق عملیاتی پهپاد مهاجر ۶ زیاد است اما تنها چند فیلم در رسانه‌ها منتشر شده است. به عنوان نمونه می‌توان به عملیات علیه تروریست‌ها در مرزهای شمال غربی ایران در تیرماه 1398 اشاره کرد.

استفاده از مهاجر ۶ علیه تروریست ها در مرزهای شمال غربی ایران - تیر 1398

ماموریت‌های محول شده برای پهپاد شناسایی رزمی مهاجر ۶ شامل شناسایی و مراقبت هوایی، انهدام اهداف ثابت و متحرک در خشکی و دریا و در هر شرایط جوی در شبانه روز با دقت بالا، رصد و کنترل مرزها و نوار ساحلی و ... امکان حمل انواع محموله های نظامی با قابلیت نشست و برخاست متعارف از باند و بازیابی اضطراری با چتر نجات است.

مهماتی که مهاجر ۶ می‌تواند حمل کند

بمب: چهار بمب سدید 342 با برد حدود سه کیلومتر، دو فروند سدید 345 با برد حدود 3 کیلومتر، چهار بمب قائم 1 با برد حدود 6 کیلومتر، چهار موشک قائم پنج یا 9 با برد حدود 12 کیلومتر. دو موشک سدید 1 با برد حدود هفت کیلومتر (دیده نشده اما قابل نصب)، چهار موشک اخگر با برد حدود 30 کیلومتر (دیده نشده اما امکان نصب)، چهار موشک آلماس با برد حدود 6 کیلومتر (از نظر وزن امکان حمل بیشتر اما هاردپوینت مناسب وجود ندارد) دو موشک قائم-114 با برد هشت کیلومتر (دیده نمی شود اما امکان نصب وجود دارد) راکت: موشک 2x 3 لوله پرتابگرهای موشک‌های 70 میلی متری Hydra سیستم های جنگ الکترونیک.

مهاجر ۶ و استفاده از بمب‌های قائم-۵ و توضیحات وزیر دفاع درباره این پهپاد

سامانه تشخیص و هشدار امواج راداری تیام 1400 و سامانه پارازیت امواج راداری طاها 1400 امکان استفاده از ترکیبی از تسلیحات و سامانه‌های فوق را فراهم می‌کند. برخی از تسلیحات مذکور در مهاجر ۶ دیده نشده است اما با توجه به ماهیت طراحی و کاربرد سلاح بر روی سایر پهپادهای ایرانی در اینجا نیز به آن اشاره شده است. تسلیحات دیگری مانند آذرخش و برخی تسلیحات مربوط به بالگرد نیز قابل نصب است اما برای استفاده از این تسلیحات نیاز به تغییراتی از جمله ایجاد بدنه مناسب برای نصب سلاح‌های سنگین بر روی پهپاد است.

مشخصات پهپاد رزمی شناسایی مهاجر ۶:

طول: 7.5 متر
طول بالها: 10 متر
ارتفاع: 1.9 متر
برد عملیاتی: 2400 کیلومتر
سقف سرویس: 5486 متر
ماندگاری در هوا: 12 ساعت
موتور: Rotax 912 115 اسب بخار
سرعت: 200 کیلومتر بر ساعت
هاردپوینت: 2 با امکان تبدیل به 4
وزن ناخالص: 670 کیلوگرم
محموله سلاح: ~ 150 کیلوگرم
ساخت: ایران

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
پیشخوان