تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲

روتین پوستی نوجوانان

بهتر است از ابتدای همین دوره نوجوانی و سپس جوانی با رعایت کردن روتین‌هایی در زندگی روزمره و مراقبت از پوست، تاثیر تغییرات هورمونی را به حداقل رساند و پوستی شاداب و جوان برای خود بسازید.

روتین پوستی نوجوانان

رویداد۲۴ مریم آیتی: دوره نوجوانی یعنی سنین ۱۲ الی ۲۰ سالگی سرآغاز زمان تغییرات منحصر به فرد در بدن افراد است. دوره جوش‌های ناخوانده و دردناک، آکنه‌های کوچک سرسفید، خشک و یا چرب‌شدن بی‌دلیل پوست و... بعضی از مواردی هستند که ممکن است به صورت ناخواسته و ناگهانی میهمان پوست صورت و بدن نوجوانان شوند.

بهتر است از ابتدای همین دوره نوجوانی و سپس جوانی با رعایت کردن روتین‌هایی در زندگی روزمره و مراقبت از پوست، تاثیر تغییرات هورمونی را به حداقل رساند و پوستی شاداب و جوان برای خود بسازید.

این مراقبت‌ها در نوجوانی، به شما کمک می‌کند پوستتان را در بهترین شرایط نگه دارید و جلوی پیری زودرس و مشکلات پوستی ناشی از افزایش سن را بگیرید. 

تغییرات هورمونی و ایجاد جوش

همان طور که در جریان هستید بدن یک نوجوان با تغییرات هورمونی فراوانی روبرو می‌شود و در واکنش به آن‌ها چندین مشکل پوستی به وجود می‌آورد. شاید قابل توجه‌ترین این مشکلات افزایش تولید سبوم در پوست و زیاد شدن فعالیت غدد سبابه باشد که در انتها منجر به چرب شدن پوست و عوارض مربوط به آن می‌شود. چربی بیش از حد در کنار ناخالصی‌های دیگر مانند عرق، آلودگی، لوازم آرایشی، سلول‌های مرده و… منافذ باز پوست را پر می‌کند و ضمن افزایش اندازه آن‌ها، موجب مسدود شدن منافذ و ایجاد جوش و آکنه می‌شود.

اگرچه افراد بزرگسال نیز از آسیب جوش و آکنه در امان نیستند و تا دوران میانسالی باید با آن سر و کله بزنند، اما این مقدار در زمان بلوغ بیشتر است. رژیم غذایی نامناسب و یا بیماری‌های زمینه‌ای خطر کومدون‌زایی در جوانان را افزایش می‌دهند و به غیر از آن فرد معمولا پوست صافی دارد. 

زنان بزرگسال بیشتر از مردان در معرض این مشکل قرار دارند، چرا که تغییرات هورمونی در آن‌ها بیشتر است و با توجه به حاملگی و قاعدگی مشکلات بیشتری را تجربه می‌کنند. به طور کلی هورمون‌های بزرگسالان تغییرات کمتری دارد و کمتر از نوجوانان تولید می‌شود، به همین دلیل آکنه شدید در آن‌ها کمتر است.

شناسایی صحیح نوع پوست برای داشتن روتین پوستیِ بهتر، ضروری است. از این‌رو، ابتدا با انواع پوست آشنا شوید تا در نهایت بهترین انتخاب را از میان محصولات مراقبتی داشته باشید. در نظر بگیرید که ژنتیک و آب و هوای جایی که در آن ساکن هستید نیز در تعیین نوع پوست شما موثر است.

روتین پوستی نوجوانان

انواع پوست 

در حالت کلی پنج نوع پوست داریم که شامل: پوست خشک، حساس، مختلط، چرب و نرمال است. شناخت نوع پوست بسیار مهم و ضروری است، زیرا به شما کمک می‌کند تا بتوانید روتین‌های مراقبت پوست روزانه، محصولات مراقبت زیبایی و… را به درستی انتخاب و استفاده کنید.

نحوه تشخیص نوع پوست در منزل

برای تشخیص نوع پوست خود ابتدا صورت خود را با آب و شوینده مناسب بشویید و با یک حوله نرم آب اضافی صورت را بگیرید. دقت کنید که حوله را محکم به صورت نکشید و فقط با ضرباتی آهسته صورت را خشک کنید. پس از آن هم هیچ گونه کرم، مرطوب کننده یا لوسیونی استفاده نکنید و یک ساعت زمان استراحت به پوست بدهید.

به گزارش رویداد۲۴ پس از آن تعدادی دستمال کاغذی تمیز بردارید و روی نقاط مختلف صورت خود مانند بینی، پیشانی، گونه‌ها و چانه بکشید. در صورتی که تمامی دستمال‌ها چرب شدند، پوست شما چرب است. اگر دستمال‌ها تغییری نکردند پوست شما خشک است. اگر برخی از دستمال‌ها چرب و برخی از آن‌ها تمیز بودند، پوست شما مختلط است و در غیر این صورت پوست شما نرمال است.

پس از شناخت نوع پوست خود می‌توانید روتین مراقبت پوست سازگار با خود را بیابید و استفاده کنید.

پوست نرمال

پوستی یکنواخت که نه چرب و نه خیلی خشک است. از این‌رو، منافذ پوست به سختی قابل مشاهده هستند. این نوع پوست تولید سبوم متعادلی دارد که همین امر پوست را سالم نگه می‌دارد.


بیشتر بخوانید: روتین مراقبت از پوست صورت


پوست چرب

این نوع پوست مستعد آکنه و جوش است، بنابراین سطحی براق دارد و منافذ آن بیشتر به نظر می‌آیند. پوست چرب سبوم اضافی تولید می‌کند که گاهی منجر به مسدود شدن منافذ پوستی می‌شود. اکثر افراد در سنین نوجوانی با توجه به تغییرات هورمونی ممکن است این نوع پوست را تجربه کنند.

اگر شما پوستی چرب و مستعد به آکنه دارید، باید بدانید که استفاده از ژل‌های ضدجوش در این روتین کمک شایانی به بهبود انواع جوش‌های التهابی، سرسفید و سرسیاه -که بر روی بینی، چانه و پیشانی ایجاد می‌شود، خواهند کرد.

ژل ضدجوش موضعی با داشتن اسید سالیسیلیک که دارای ویژگی ضدالتهابی و ض باکتری است به صورت موضعی به جنگ جوش‌های شما می‌رود. این ژل‌ها همچنین با کنترل ترشح چربی از تکثیر باکتری‌های ایجادکننده‌ی جوش‌های پوستی جلوگیری و به بهبود انواع جوش‌های سر سفید و سرسیاه ایجاد شده روی بینی و پیشانی کمک می‌کند.

پوست خشک

این نوع پوست معمولاً کدر است و درخشش و شادابیِ پوست نرمال را ندارد. افرادی که پوست خشک دارند گاهی روی صورت خود احساس کشیدگی می‌کنند و ممکن است در مواقعی به علت خشکی زیاد، پوست صورت دچار خارش شود. عدم تولید سبوم کافی و کمبود آب منجر به پوسته پوسته شدن و خشکیِ پوست می‌شود. 

این نوع پوست‌ها نیاز به آبرسانی درونی و بیرونی دارند. با مصرف مایعات مخصوصا آب، پوست به صورت درونی آبرسانی می‌شود و استفاده مرتب از انواع کرم‌های مرطوب کننده و ژل‌های آب رسان باعث می‌شود تا پوست از لحاظ بیرونی نیز وضعیت متعادل‌تری داشته باشد. 

پوست مختلط

زمانی که شما پوستتان ترکیبی از پوست چرب و خشک باشد می‌توان گفت که دارای پوستی مختلط هستید. معمولاً افرادی که دارای این نوع پوست هستند تی زون (T-zone)، یعنی قسمت پیشانی و بینی و چانه چربی دارند و پوست قسمت گونه‌ها خشک است.

پوست نوجوانان با یکدیگر متفاوت است

با اینکه شما و دوستانتان هم‌زمان دوران بلوغ را طی می‌کنید، باز هم احتمال زیادی وجود دارد که ظاهر و حالت پوست شما با یکدیگر کمی متفاوت باشد. این بدین معنی است که توصیه‌هایی که برای پوست دوستتان کارساز است، ممکن است روی پوست شما جواب ندهد. خوشبختانه شما به راحتی می‌توانید راهکار‌های مناسبی را برای مراقبت و شفاف نگه داشتن پوستتان پیدا کنید.

نحوه تشخیص نوع پوست در منزل

بهترین نکات مراقبت از پوست نوجوانان

با پاک کننده ملایم صورت (میسلار واتر) صورتتان را تمیز کنید اولین کاری که بایستی اول صبح برای پاک کردن آلودگی‌ها یا چربی‌های برجای مانده روی پوست انجام دهید، استفاده از معجزه‌ای است در بین محصولات مراقبت از پوست، به نام میسلار واتر (پاک کننده صورت). ازآنجایی‌که در زمان خواب، ذرات عرق و چربی روی پوست شما نشسته و منافذ پوست شما را مسدود می‌کند، راهکار و چاره خلاصی از دست آن‌ها، استفاده از یک میسلار واتر است.

محلول میسلار واتر علاوه بر رسالت اصلی‌اش که پاک کردن آرایش از روی صورت‌تان است، می‌تواند برای تمیز کردن انواع آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها هنگام بلند شدن از خواب یا رسیدن به منزل از بیرون نیز باشد. 

همچنین مصرف این محصول باعث می‌شود سطح ترشح غدد چربی پوست‌تان تعدیل و کنترل شده و منافذ پوست‌تان کوچک‌تر شود؛ از این‌رو دیگر نباید دغدغه بروز جوش و آکنه‌های مزاحم روی پوست صورت‌تان باشید. با استفاده از این میسلار واتر pH طبیعی پوست‌تان حفظ شده و از آن دربرابر عفونت‌ها و باکتری‌های پوستی محافظت می‌شود.

برای پاک کردن آرایش حتما از میسلار واتر مناسب پوست خود استفاده کنید.

اگر نوجوانی با پوست خشک هستید، برای پاک کردن آرایشتان بهتر است از شیرپاک‌کن و مرطوب‌کننده استفاده کنید.

با شوینده ملایم و ژل شستشو (فیس واش) صورتتان را بشویید

پوست شما هرچه که باشد ژل شستشو یا همان فیس واش و یا فوم پاک کننده صورت برای مراقبت روزانه مناسب پوست خود را تهیه کنید. یک بار در روز پوستتان را با فیس واش بشویید یا اگر در طول روز پوستتان خیلی چرب یا کثیف می‌شود، دو بار این کار را انجام دهید.

اگر دختر نوجوانی هستید که آرایش می‌کنید، بهترین راه این است که ابتدا آرایش چشم و صورتتان را با میسلار واتر (پاک کننده صورت) پاک کنید و سپس با ژل یا فوم شستشو، صورتتان را خوب بشویید.

اگر اهل ورزش هستید یا در باشگاه به شدت فعالیت می‌کنید، در صورت امکان قبل از ورزش صورت خود را بشویید (تا پوست بتواند تعریق و تنفس مناسبی در حین فعالیت بدنی داشته باشد.) 

ژل شستشوی صورت برای نوجوانان، باید دارای ترکیبات ملایم و غیرتهاجمی باشد تا باعث خشک شدن پوست و تحریک آن نشود. پیشنهاد می‌کنیم هنگام شستشو، پوستتان را محکم نسابید و تنها با حرکات دایره‌ای ملایم، ژل شستشو را روی آن پخش کنید.

علاوه بر این، استفاده از صابون نیز ممنوع است. صابون چربی مفید پوست را از بین می‌برد و پوست را وادار به تولید چربی بیشتر و در نتیجه ایجاد جوش و آکنه می‌کند.

اگر پوستتان چرب، معمولی یا مختلط است، از یک پاک کننده حاوی سالیسیلک اسید برای کنترل ترشح چربی استفاده کنید. این محصولات به راحتی چربی و آلودگی را در خود حل می‌کنند و منافذ را پاکسازی می‌کند.

فیس براش‌های دستی و برقی 

فیس براش‌های دستی و برقی محصولاتی هستند که فیس واش را روی صورت پخش کرده و با ماساژ و حرکت دورانی صورتتان را میشویند و تمیز می‌کنند.

این دستگاه‌ها می‌توانند کیفیت و راندمان پاکسازی پوستتان را افزایش دهند. استفاده از شوینده‌ها با کمک حرکات دورانی این ابزار، باعث بهبود گردش خون پوست صورت و پاکسازی عمقی منافذ آن می‌شود.

تونر بزنید

با استفاده از تونرها، طراوت و شادابی را به پوستتان بازگردانید. تونرها، با تنظیم PH پوست، مانع از تولید چربی و سبوم اضافی می‌شوند و نقش مهمی در کنترل جوش و آکنه به عهده دارند. همچنین، با تامین آب و رطوبت مورد نیاز پوست، از دهیدراتاسیون و خشکی آن جلوگیری می‌کند.

بعد از استفاده از میسلار واتر (پاک کننده صورت و آرایشی) و فیس واش (ژل شوینده صورت)، نوبت به استفاده از تونر است.

مرطوب کردن پوست با یک آبرسان مناسب

بعد از شستن صورت استفاده از مرطوب کننده‌ای که آبرسان هم باشد بسیار مهم است. حتی برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه هم مرطوب کردن پوست اهمیت زیادی دارد. چربی و رطوبت دو مسئله متفاوت هستند.

شما با رطوبت‌رسانی کافی به پوستتان باعث می‌شوید که پوست چربی کمتری تولید کند. در واقع مرطوب‌سازی به تنظیم تولید چربی پوست کمک می‌کند. پوست‌های چرب باید از لوسیون یا کرم‌های فاقد چربی و غیر کومدون‌زا استفاده کنند که حاوی مواد تقویت‌کننده یا ترمیم‌کننده عملکرد محافظتی پوست، یعنی سرامید‌ها و نیاسینامید هستند.

قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید

حتی اگر دوست صمیمی شما بتواند با آرایش روی صورت خود بخوابد و زیبا به نظر برسد، باز هم پاک نکردن آرایش قبل از خواب اصلاً فکر خوبی نیست. حتی اگر خسته‌تر از آن هستید که بتوانید مو‌های خود را به عقب ببندید؛ حتما آرایش خود را با یک میسلار واتر یا همان پاک کننده مناسب پوستتان پاک‌کنید و صورت خود را با فیس واش یا همان ژل شستشو بشویید؛ حداقل از یک دستمال مرطوب آرایش پاک‌کن برای تمیز کردن آرایش، آلودگی و چربی صورت خود استفاده کنید. اگر به خوابیدن با آرایش عادت دارید، ممکن است دچار آکنه یا بثورات پوستی برجسته‌ای به نام درماتیت دور دهانی یا دور چشمی شوید.

چربی پوست را کنترل کنید

شما می‌خواهید براقی پوستتان را بدون آسیب زدن به آن کاهش دهید. برای کنترل چربی پوست یک روش پایه سه مرحله‌ای وجود دارد:

• یک پاک‌کننده حاوی سالیسیلیک اسید انتخاب کنید.

• از یک پرایمر فاقد چربی برای کنترل براقی پوستتان استفاده کنید.

• در طول روز با پارچه یا دستمال‌های مخصوص (کاغذ جذب‌کننده چربی پوست) چربی پوستتان را پاک کنید.

از محصولات ضدآکنه، هوشمندانه استفاده کنید

یکی از اهداف مهم توصیه به رعایت روتین پوست برای نوجوانان جلوگیری از ایجاد آکنه است. مواد بسیاری وجود دارد که در پاکسازی و جلوگیری از بروز آکنه مؤثر هستند. یکی از دلایل مؤثر بودن آن‌ها قوی بودنشان است و اگر شما در مصرفشان محتاط و دقیق نباشید، این مواد حتی بیشتر از جوش‌های قرمز التهابی باعث تحریک و قرمز شدن پوستتان می‌شوند. 

متخصصان پوست برای رفع آکنه توصیه می‌کنند که قبل از شروع دارو‌های ضد آکنه تجویزی از یک کرم مرطوب‌کننده و ترمیم‌کننده روی پوست خود استفاده کنید. هر چه سد محافظتی پوست شما قوی‌تر باشد، ترکیبات قوی کمتر باعث تحریک آن خواهد شد. درمان با این دارو‌ها را باید بسیار آرام و قدم به قدم بر روی پوست انجام داد تا به مرور زمان، پوست به آن عادت کند.

استفاده از محصولات بدون نسخه 

رتینول بدون نسخه، ضد التهاب است و بنابراین باعث کاهش قرمزی جوش‌ها می‌شود؛ تولید چربی پوست را کاهش می‌دهد؛ به پاکسازی منافذ پوست کمک می‌کند و جوش‌های سرسیاه و سرسفید را از بین می‌برد. همانند درمان‌های تجویزی، درمان با رتینول را به آرامی شروع کنید و در ابتدا هر چند شب در میان از آن استفاده کنید. بر روی دارو از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید تا مانع خشکی پوست شما شود.

اگر از بنزوئیل پراکسید بهره می‌برید، هرچند که این دارو قاتل آکنه صورت است و به معنای واقعی کلمه باکتری‌های ایجادکننده جوش را می‌کشد، اما می‌تواند باعث خشکی بسیار زیاد پوست شود. اگر پس از استفاده از این ماده پوست شما قرمز یا خشک شد، قبل از مصرف حتماً از کرم‌های مرطوب‌کننده و ترمیم‌کننده بر روی پوست خود استفاده کنید. این سپر حفاظتی باعث می‌شود که پوست شما راحت‌تر درمان را تحمل کند.

هرگز لوازم آرایش خود را با دیگران به اشتراک نگذارید

آیا می‌خواهید میکروب‌های دوستانتان با شما به اشتراک گذاشته شود؟! به اشتراک گذاشتن محصولات آرایشی چشم و لب رفتار بسیار نادرستی است. اگر رنگ رژ لب جدید دوستتان وسوسه‌انگیز است، بهتر است یکی برای خودتان تهیه کنید.

دستان خود را تمیز نگه دارید

یکی از راه‌های کمک به سالم ماندن و مراقبت از پوست نوجوانان این است که از پوست در برابر آلودگی و میکروب‌ها محافظت کنند. قبل از لمس کردن صورت یا پاک کردن آرایش، دستان خود را بشویید و همچنین به طور مرتب سایر سطوحی که با پوست صورتتان در تماس است مانند تلفن همراهتان را تمیز کنید.

روتین پوستی نوجوانان

اسپری موی خود را با دقت انتخاب کنید

اگر متوجه شدید که آکنه‌های پوست شما به صورت دسته‌ای در اطراف خط رویش مو یا جا‌هایی ایجاد می‌شوند که معمولاً موهایتان با پوستتان در تماس است، ممکن است محصول موی شما مقصر باشد. اسپری موی خود را تغییر دهید و از محصولاتی استفاده کنید که کمتر باعث ایجاد جوش می‌شوند.

ضدآفتاب بزنید

استفاده از ضدآفتاب در روتین پوست نوجوانان مانند تمامی رده‌های سنی و شاید بیش از همه، جایگاه ویژه‌ای دارد. هر روز چه بارانی چه صاف، چه ابری چه آفتابی، چه به مدرسه می‌روید، چه برای انجام کاری از خانه بیرون می‌روید، چه ورزش می‌کنید و چه به ساحل و پارک می‌روید، از ضدآفتاب استفاده کنید.

استفاده از ضدآفتاب نه تن‌ها برای جلوگیری از سرطان پوست مهم است، بلکه باعث کاهش بروز چین و چروک و سایر علائم پیری در آینده خواهد شد. مهم نیست که پوست شما چقدر تیره باشد؛ در هر صورت همیشه به کرم ضدآفتاب احتیاج خواهید داشت. همچنین استفاده از ضدآفتاب از تیره شدن جای جوش‌ها جلوگیری می‌کند. بهتر است یک ضدافتاب طیف گسترده و بدون روغن انتخاب کنید.

از سولاریوم و تخت‌های برنزه تا حد امکان پرهیز کنید

با استفاده از یک کرم یا اسپری برنزه‌کننده از پوست برنزه سالم و درخشان برخوردار شوید. تخت‌ها و اتاق‌های سولاریوم و برنزه شدن زیر نور آفتاب می‌توانند شما را در معرض ابتلا به چین‌وچروک زودرس پوست قرار دهند.

نوشیدن آب زیاد

از سال‌های نوجوانی بدنتان را به نوشیدن آب فراوان عادت دهید چرا که آب عملکرد دستگاه گوارش را بهینه می‌کند. اگر اعضای داخلی شما در سلامت باشند، بی‌شک پوست شما سالم خواهد ماند.

دست نزدن به جوش‌ها

اگر در سال‌های نوجوانی جوش زدید، حتی الامکان به آن دست نزنید یا به اصطلاح جوش‌ها را نترکانید. این عمل سبب پخش باکتری زیر پوست شده و جوش‌های بیشتری به وجود می‌آیند. درک می‌کنیم که جوش‌ها ممکن است عذاب‌آور و اعصاب‌خرد‌کن باشند، اما با صبر همه چیز حل خواهد شد.

هفته‌ای یک‌بار لایه‌برداری کنید

برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست که در اثر تغییرات هورمونی در دوران نوجوانی ایجاد می‌شوند، و برای پیشگیری از ایجاد کومدون در نتیجه افزایش میزان هورمون‌ها و چربی و سلول‌های مرده، باید هفته‌ای یک یا دو بار با استفاده از یک اسکراب یا ماسک لایه بردار نسبتاً ملایم پوستتان را لایه‌برداری کنید. البته بیش از حد نیز لایه‌برداری نکنید.

لایه‌بردار‌های شیمیایی حاوی AHA و اسید سالیسیلیک نیز یک روش عالی برای تمیز کردن منافذ پوست هستند.‌

می‌توان از اسکراب‌های خانگی مثل مخلوط شکر و عسل به‌عنوان یک لایه‌بردار طبیعی در روتین مراقبت از پوست نوجوانان استفاده کرد.

اگر پوست حساسی دارید می‌توانید از مخلوط جودوسر، عسل و شیر برای اسکراب صورت استفاده کنید.

از لب‌هایتان مراقبت کنید

درست مثل صورت، لب‌هایتان نیز نیاز به مراقبت دارد؛ بنابراین قبل از خواب بالم لب بزنید. همچنین می‌توانید لب‌هایتان را اسکراب کنید. مقداری کرم اسکراب روی مسواک بریزید، لب‌هایتان را خیس کنید و سپس به مدت یک دقیقه به‌آرامی لب‌هایتان را ماساژ دهید. سپس لب‌هایتان را بشویید و بالم لب بزنید.

زمان استفاده از بالم لب باید به طور منظم باشد و در روتین مراقبت پوستی خود این محصول را نیز قرار دهید تا در اصل از خشک شدن پوست لب‌های خود جلوگیری کنید. درست قبل از خوردن و آشامیدن از آن استفاده نکنید، در غیر این صورت در پایان وعده غذایی یا میان وعده خود تمام بالم لب را خوردید و اثری از آن روی لب‌های شما باقی نمانده است.

از کرم دست استفاده کنید

عموماً در روتین‌های مراقبت از پوست نوجوانان، استفاده از کرم دست نادیده گرفته می‌شود، درصورتی‌که زیبایی دست‌ها در بزرگسالی به مراقبت از آن در نوجوانی برمی‌گردد؛ از این‌رو اگر دستتان خشک است کمی کرم دست بزنید. استفاده مرتب از کرم دست، یک‌بار صبح و یک‌بار شب قبل از خواب، رطوبت لازم برای پوست را تأمین می‌کند. فقط زیاد کرم نمالید، زیرا باعث چرب و لغزنده شدن زیادی دست‌ها می‌شود.

برای شستشوی پوست از آب ولرم استفاده کنید

گفتیم که در روتین پوستی نوجوانان داشتن شوینده مناسب از ضروریات است. اما دقت داشته باشید که حتما از آب ولرم جهت شستشوی صورت استفاده کنید. آب ولرم آلودگی‌ها را از بین می‌برد و در عین حال سبوم طبیعی پوست را حفظ می‌کند.

برس‌ها و پد‌های آرایشی‌تان را تمیز کنید و بشویید

شستن و تمیز کردن برس‌ها و پد‌های آرایشی، نکته دیگری است که در روتین مراقبت از پوست نوجوانان نباید فراموش شود. اگر اهل آرایش‌کردن هستید، باید بدانید که وسایل آرایشی آلوده روی پوست اثر منفی می‌گذارند.

برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ها بروی پوست، در فواصل منظم برس‌های آرایشی خود را بشویید. همچنین از به اشتراک گذاشتن لوازم‌آرایشی خود با دیگران به‌ویژه محصولات چشم و لب جداً خودداری کنید. این باکتری‌ها در نهایت به پوست خودتان منتقل می‌شوند.

کرم پودر سبک

از کرم پودر‌های چرب وسنگین دوری کنید. این کرم‌ها وارد منافذ می‌شوند و از تنفس پوست جلوگیری می‌کنند.

محصولات آرایشی اصل و معتبر بخرید

لوازم آرایشی، با سطح پوست شما ارتباط دارند. سعی کنید از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید، زیرا محصولات فیک و تقلبی در دراز مدت آسیب‌های جدی به سلامت پوستتان وارد می‌کند.

ورزش را برنامه‌‌هایتان قرار دهید

ورزش و تحرک متابولیسم بدن شما را به تعادل می‌رسانند. وقتی سوخت و ساز بدنتان طبیعی باشد، عملکرد هورمون‌ها بهبود می‌یابد. ورزش بر سلامت روان هم تاثیرات مفیدی دارد. نوجوانان در این دوران با احساسات و هیجانات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. کنترل این احساسات گاهی دشوار است. پیشنهاد می‌کنیم برای عبور آسان‌تر از این دوران، ورزش را در برنامه‌ی روزانه‌تان قرار دهید.

یک رژیم متعادل را در دستور کارتان قرار دهید

خوردن غذای سالم در هر سنی مهم است. بدن شما در حال رشد است پس بسیار مهم است که غذای کافی و با کیفیت خوب و پر انرژی به بدنتان برسانید. 

یک رژیم غذایی متعادل و غنی از سبزیجات و میوه‌های سبز می‌تواند در مراقبت از پوست نوجوانان مؤثر باشد. از مصرف غذا‌های چرب و شیرین که می‌توانند باعث تشدید مشکلات پوستی شوند، خودداری کنید. به جای مصرف لبنیاتی مانند شیر گاو از شیر بادام یا شیر جودوسر استفاده کنید. به دنبال غذا‌هایی با چربی‌های مفید مثل ماهی، آووکادو و آجیل باشید.

استمرار و پایبندی به روتین پوستی 

آن چه مهم‌تر از داشتن یک روتین پوستی است، تکرار و ثبات در آن است. بسیاری از افراد به دنبال نتایج سریع هستند و می‌خواهند هر چه زودتر تاثیر رسیدگی به پوست خود را مشاهده کنند، اما حقیقت این است که این نتیجه زمان می‌برد و برای به ارمغان رسیدن به وقت نیاز دارد. مراقبت از پوست یک سفر است و بهتر است همیشه حفظ شود. فرد باید از تغییر مکرر روتین پوستی خود امتناع کند و استفاده از محصولات مناسب را مرتب و منظم ادامه دهد.

یک سبک زندگی سالم را انتخاب کنید

مسئولیت بدن خود را در سنین پایین بر عهده بگیرید. سلامت کلی بدن سلامت پوست را تعیین می‌کند و کار‌هایی همچون مدیتیشن، ورزش و خوردن غذای خوب به همراه نوشیدن آب فراوان وضعیت روتین پوستی نوجوانان را ارتقا می‌دهند. همه افراد ممکن است در دوران استرس‌زایی از زندگی خود قرار بگیرند، اما برای جلوگیری از خراب شدن پوست باید موقعیت‌های استرس‌زا را از زندگی دور کرد و موارد گفته شده را در پیش گرفت.

پاکسازی و فیشیال پوست 

فیشیال در اصل یک روش مراقبت از پوست است که باعث بهبود پوست صورت می‌شود. فیشیال شامل تمیز کردن منافذ پوست، لایه برداری سلول‌های مرده پوست و استفاده از ماسک‌های مناسب برای درمان نقاط چالش برانگیز پوست از جمله چین و چروک، خشکی، چرب بودن پوست و آکنه‌های پوستی است.

فیشال پروسه‌ای چند مرحله‌ای می‌باشد که ممکن است متناسب با نیاز‌های خاص پوست هر فرد باشد. در حالی که یک فرد بزرگسال ممکن است برای حذف نشانه‌های آشکار استرس، خستگی و چین و چروک از چهره‌اش نیاز داشته باشد تا چهره‌اش جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر برسد، در حالی که انتظار نوجوانان از پاکسازی، فیشیال و مراقبت پوستی درخشندگی و متعادل کردن تغییرات هورمونی است.

مراحل فیشیال برای نوجوانان 

• تمیز کردن پوست و باز کردن منافذ (با استفاده از شوینده مناسب برای پوست و استفاده از بخار جهت باز کردن منافذ)

• پاکسازی و تخلیه جوش‌های سر سیاه در صورت وجود

• لایه برداری خفیف جهت رفع جوش‌های زیر پوستی

• استفاده از ماسک‌های متناسب با بافت پوست جهت فرش کردن پوست

• استفاده از یک مرطوب کننده سبک و ضدآفتاب

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان