تاریخ انتشار: ۲۲:۵۸ - ۰۷ آذر ۱۳۹۵

کاشفی: دولت در حادثه قطار عملکرد قابل قبولی داشت/بهادری:مسئولان خاطی باید عذرخواهی کنند

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: پیش قدم شدن مدیرعامل راه‌آهن برای عذرخواهی و استعفا، فتح‌البابی شد برای مسئولان خاطی در رده‌های مختلف نظام تا اگر دچار وضعیت مشابه در زیرمجموعه‌ خود شدند از افکار عمومی عذرخواهی کنند.
رویداد۲۴-نایب رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: پیش قدم شدن مدیرعامل راه‌آهن برای عذرخواهی و استعفا، فتح‌البابی شد برای مسئولان خاطی در رده‌های مختلف نظام تا اگر دچار وضعیت مشابه در زیرمجموعه‌ خود شدند از افکار عمومی عذرخواهی کنند.

سید هادی بهادری گفت: استعفای مدیرعامل شرکت راه‌آهن با توجه به حساسیت شرایط و عمق حادثه ضروری بود و آقای پورسید آقایی به این استعفا استانداردهای مدیریتی را رعایت کرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: استعفای مدیرعامل شرکت راه‌آهن به خواسته افکار عمومی پاسخ داد. براساس تحلیل ارائه شده توسط پورسید آقایی ضعف در بدنه مدیریتی و نیروی انسانی شرکت راه‌آهن مشهود است. با این سخن معلوم شد بدنه نیروی انسانی راه‌آهن حساسیت لازم را برای کنترل و جابه‌جایی قطارها را ندارد.

وی ادامه داد: اقدام مدیرعامل راه‌آهن آغاز مسیری است برای نزدیک شدن به استانداردهای مدیریتی در عرف بین‌الملل. استعفای مدیران در کشورهای پیشرو به عرف و هنجار این جوامع مبدل شده است.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس حوادث هوایی، ریلی و جاده‌ای را کلاس پرهزینه آموزشی برای کارگزاران و مدیران نظام دانست و افزود: یقینا حوادث صحنه تکرار است اما بدنه کارشناسی و مدیریتی کشور باید از این حوادث درس بگیرند. مدیران اجرایی نباید جان انسان‌ها را سهل بگیرند. در حمل و نقل جاده‌ای سالی ۱۶ هزار فوتی داریم. این تعداد فوتی، فاجعه است. این حوادث تلنگری برای فهمیدن شکاف با استانداردهای بین‌المللی است.

بهادری با تسلیت به خانواده‌های داغدار، گفت: تنها خواسته خانواده‌های داغداران و مردم جلوگیری از تکرار حوادث تاسف‌آور این چنینی است. این حوادث نباید گرفتار گذشت زمان شود. مدیرعامل جدید شرکت راه‌آهن باید این بخش را متحول کند. بیشترین جابه‌جایی خطوط ریلی کشور در مسیر مشهد است اما سازمان‌های امدادرسان چند ساعت طول کشید تا خود را به محل حادثه رساندند؛ در حالی که مسیر دامغان - سمنان که جزو پر ترافیک‌ترین مسیرهای خطوط ریلی کشور است، سیستم‌های امدادی، کنترلی و نظارتی باید در حداقل زمان خود را به محل حادثه می‌رساندند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تاکید کرد: باید از طریق مانورها و آموزش‌های متنوع حساسیت مدیریتی و بدنه کارشناسی دستگاه‌های اجرایی به ویژه دستگاه‌هایی که با جان مردم سر و کار دارند افزایش یابد تا از تکرار این حوادث جلوگیری شود.

کاشفی: دولت در حادثه قطار تبریز- مشهد عملکرد قابل قبولی داشت/ پاسخگویی باید به یک فرهنگ در میان مدیران تبدیل شود

همچنین «حسین کاشفی» عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و فعال سیاسی اصلاح طلب درباره رفتار دولت در حادثه برخورد قطار تبریز-مشهد به برنا گفت: پس از وقوع حادثه دلخراش برخورد دو قطار شاهد بودیم، دولت و مسوولان به سرعت وارد عمل شدند و پیگیری و بررسی های لازم صورت گرفت.

او اضافه کرد: بلافاصله پس از وقوع این حادثه معاون اول رئیس جمهوری جلسه اضطراری تشکیل و دستور داد تا وضعیت مسدومان و افراد متوفی مشخص شود.

کاشفی خاطر نشان کرد: در معرفی مقصر بر خلاف سنت های گذشته که عامل یا عاملان به مردم معرفی نمی شدند، این بار شاهد بودیم که دولت به طور صریح شخص مقصر را شناسایی و تمامی ماجرا را به طور کامل برای مردم شرح داد.

این فعال اصلاح طلب گفت: همچنین یک مدیر بلند پایه در جریان این حادثه استعفا داد. چنین رفتارهای می تواند مسوولیت پذیری را در مدیران نهادینه کند که اگر فردی به طور مستقیم در اتفاقی دخالت نداشته، مسوولیت اشتباه خود را می پذیرد.

او در ادامه خاطر نشان کرد: این رفتار باید به فال نیک گرفته شود. مسوولان باید بدانند سازمان های آنها در رأس امور قرار دارند و امانتی که به آنها سپرده شده، باید به درستی از آن مواظبت کنند و اگر در قسمتی از سازمان تحت نظارتشان قصوری صورت گرفت سریع واکنش نشان داده و با شخص خاطی برخورد کنند.

او تاکید کرد: دستگاه و نهادهایی که با جان و سلامت انسان ها در ارتباط هستند باید ایمن سازی را در تمامی بخش های خود اعم از نیروی انسانی، کنترل، نظارت و ساخت تجهیزات به کار بگیرند تا دیگر شاهد چنین وقایع تلخ و ناگواری نباشیم.

کاشفی در پاسخ به این سوال که استعفا مدیر عامل راه آهن چقدر می تواند تاثیر گذار و فرهنگ ساز باشد، گفت: این دست رفتارها می تواند تاثیرگذاری بسیاری در جامعه داشته باشد زیرا مردم متوجه می شوند مسوولان نسبت به آن‌ها بی توجه نیستند و همین موجب دلگرمی آنان به دولت و نظام می شود.

او در پایان با بیان اینکه پاسخگویی مسوولان باید به فرهنگی در میان آنان تبدیل شود، گفت: مسوولان باید بیاموزند کاری که به آن سپرده شده حتی اگر کوچک باشد می تواند سرنوشت انسان های بسیاری را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین باید پاسخگو مردم باشند.

نظرات شما
پیشخوان