تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۲۷ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مقاومت مردم تبریز در برابر حمله قوای روس

یکی از کشورهایی که در جریان جنبش مشروطه به طرز فجیعی نیروهای مشروطه‌خواه را تار و مار می‌کرد، قوای روس تزاری بودند که از سمت تبریز به ایران حمله کردند. مقاومت مردم تبریز به طرز جانانه‌ای ادامه داشت اما با کشتار و زنان و بچه‌ها، وضعیت تغییر کرد.

فتح تبریز

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: آگاهی مردم ایران به حقوق خود و پی‌گیری منافع ملی که از سال‌های انقلاب مشروطه به اوج خود رسید، رخدادی ناخوشایند برای روسیه تزاری بود. این دولت امپریالیست به واسطه عقب‌ماندگی ایران امتیاز‌های بسیاری از دولت قاجار گرفته بود و منافع فراوانی در نبود قانون و نظم در ایران داشت. روسیه تزاری در سراسر دوران انقلاب پیشتیبان و حامی محمدعلی شاه و شیخ فضل‌الله نوری بود و علیه مشروطه از هیچ اقدامی فروگذاری نمی‌کرد. پس از پیروزی مشروطه نیز به ایران حمله کرد و بسیاری از مبارزان آزادیخواه ایرانی را به قتل رساند.

حمله روسیه به شهر تبریز برای مقابله با جنبش مشروطه

حمله روسیه به شهر تبریز یکی از لحظات تلخ تاریخ معاصر است. روس‌ها به دستور تزار و برای خشکاندن ریشه مشروطیت به تبریز حمله کردند. تبریز در این مقطع تنها بود. خطوط تلگراف قطع شده و ارتش تزار شهر را محاصره کرده بود. با این اوصاف مردم تبریز چنان در برابر ارتش متجاوز روسیه مقاومت کردند که بار‌ها نیروی کمکی از مسکو به تبریز ارسال شد.

مبارزان مشروطه‌خواه در روز نخست موفق شدند روس‌ها را در جبهه‌های مختلف و در داخل شهر شکست دهند. احمد کسروی که خود در معرکه حاضر بود، در کتاب تاریخ هیجده ساله آذربایجان می‌نویسد: «هر کس می‌خواست غیرت و مردانگی را تماشا کند، می‌بایست در این روز به تبریز آمد. سراسر شهر شوریده و مجاهدان می‌کشتند و کشته می‌شدند و گام‌به‌گام پیش می‌رفتند.»


بیشتر بخوانید: فتح تبریز به دست قوای روسیه تزاری


بنابر آنچه از خاطرات مبارزان حاضر در میدان می‌توان دریافت، همه می‌دانستند که این مقاومت‌ها در برابر آن همه قشون مجهز به جایی نمی‌رسد؛ اما به تعبیر کسروی «با این همه جوشش خون و غیرت، مردم را آسوده نمی‌گذاشت.» دولت وقت به مجاهدین پیغام می‌فرستادند که جنگ با روس‌ها را رها کنید و حتی «در این پیکار تبریز را گناهکار می‌شمردند.»

اما شاید برای وصف اوضاع آزادی‌خواهان تبریز در این مقطع، بیانی ادبی و استعاری کارآمد باشد. «نیکوس کازانتزاکیس» در کتاب یا مرگ یا آزادی توصیفی ازمقاومت مردم کم‌شمار، ولی دلیر کِرت دربرابر امپراتوری عثمانی ارائه می‌کند که آن را می‌توان در مورد مقاومت مردم تبریز نیز صادق دانست. توصیفی که به‌ویژه با تصویر مقاومت تفنگ‌چیان تبریز علیه ارتش روسیه خوانایی عجیبی دارد: «مللی و مردمی هستند که خدا را با دعا و زاری می‌خوانند، برخی او را با توکل و تسلیم ندا می‌دهند، و گروهی نیز با کفر و ناسزا. اما کِرتیان او را با شلیک تفنگ صدا می‌کنند. همه بر آستان خدا می‌ایستند و تفنگ‌های خود را آتش می‌کنند تا مگر خدا صدای تفنگشان بشنود. سلطان عثمانی که اول‌بار صدای تراق و تروق تفنگ‌ها را می‌شنود زوزه‌کشان فریاد می‌زند که‌ ای یاغیان سرکش! و خشمگین می‌شود و پاشایان و سربازان و چاقوکشان خود را می‌فرستد. اروپائیان فریاد برمی‌دارند که زهی بی‌شرمی! و ناو‌های جنگی زره‌دار خود را برای سرکوبی قایق‌ها و کشتی‌های ضعیف کرت به وسط اروپا و آسیا و آفریقا می‌فرستند. یونان به التماس می‌گوید: صبر کنید و محتاط باشید و مرا به خون آغشته مکنید! اما کرتیان در جواب می‌گویند: یا مرگ یا آزادی.»

مقاومت مردم تبریز در مقابل قوای روس

در سه روز اول جنگ ۸۵۰ تن از مهاجمان روسی به دست مجاهدین کشته شدند. اوضاع به جایی رسید که روز چهارم دست از جنگ کشیدند و منتظر نیروی کمکی شدند. کم مانده بود مردم تبریز سربازان روسی را از شهر بیرون کنند. اما کشتار زنان و کودکان توسط روس‌ها باعث شد مجاهدان مشروطه برای حفظ جان مردم تسلیم شوند. در واقع روس‌ها زنان و کودکان را گروگان گرفته بودند و با اعمال وحشیانه‌ای چون شقه‌شقه کردن و سوزاندن در تنور باعث ارعاب مردم تبریز می‌شدند.

کسروی در روزنوشت‌های خود درباره روز ششم نبرد می‌نویسد: «امروز جنگ سختی در سوی مارالان [یکی از محله‌های تبریز] بود. روسیان در این کوی در خانه‌ها کشتار و تاراج دریغ نمی‌گفتند و به هر خانه‌ای در می‌آمدند زن و مرد و بزرگ و کوچک زنده نمی‌گذاردند و بسیاری را در تنور انداخته و نفت ریخته آتش می‌زدند.»

این جنگ‌های دلیرانه به غرور روس‌ها ضربه زد، به گونه‌ای که پس از اشغال شهر برخوردی در نهایت کین‌توزی و سبُعیت با مردم و مجاهدان تبریز در پیش گرفتند. روس‌ها ۵ روز در شهر کشتار و تاراج کردند و عده زیادی از مشروطه‌خواهان را به دار آویختند.

اعدام ثقه الاسلام توسط روس‌ها

رهبری مشروطه‌خواهان با ثقه‌الاسلام بود. همان شخصیتی که وقتی پیشنهاد تسلیم کردن شهر را به او دادند برآشفت و به دولت مرکزی نوشت: «هنگامی که در زمان شکست عباس‌میرزا آقا میرفتّاح جلو افتاده شهر تبریز را به‌دست روس سپرد، از آن زمان صد سال می‌گذرد؛ و همیشه نام آقا میرفتاح به بدی یاد می‌شود. شما چگونه خرسندی می‌دهید که من در این آخر زندگی از ترس مرگ خود را به پناهگاهی کشم و دیگران را در دست دشمن گذارم؟!»

طبیعی بود که روس‌ها وی اعدام خواهند کرد. روز دستگیری وی و همراهانش مصادف با روز عاشورا بود و همه می‌دانستند که ثقه‌الاسلام به زودی توسط دشمنان ملت اعدام خواهد شد. کسروی می‌نویسد: «ثقه‌الاسلام به همگی دل می‌داد و از هراس و غم ایشان می‌کاست و می‌گفت: ما را چه بهتر از این‌که در چنین روزی و در دست دشمنان ملت کشته شویم.»

اما کشتار مردم تبریز از وقتی اوج گرفت که روس‌ها «صمدخان شجاع‌الدوله» دست‌نشانده بدنام خود را والی تبریز کردند. صمدخان در سفاکی، کم‌نظیر بود و به تبریز آمده بود تا کار ناتمام روس‌ها را به پایان برساند. به دستور او خانه‌های باقرخان و ستارخان که محل انجمن ایالتی و سایر آزادیخواهان بود با دینامیت منفجر شد. سپس برادرزاده‌های ستارخان و حاجی علی دوافروش که از رهبران آزادی‌خواه و یکی از بنیانگذاران مرکز غیبی بود اعدام شدند.

دو روز بعد نیز نایب حسن و فرزند ۱۶ ساله وی را اعدام کردند. همچنین مشهدی محمد عمواوغلی که از همراهان نزدیک حیدرخان عمواوغلی و از جمله کسانی بود که در تهران به کالسکه محمدعلی شاه بمب انداختند، به همراه یارانش اعدام شد. بنابر گزارش‌های کسروی، همه مبارزان با دلیری مرگ را پذیرفته و خود به سمت چوبه دار می‌آمدند و واپسین جمله‌ای که از دهان آن‌ها خارج می‌شد از این قرار بود: «زنده‌باد ایران، زنده‌باد مشروطه»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
3
37
تاریخ ب روایت حسین شریعتمداری:

اینا همش دروغه...
روس های عزیز و نازنین هیچ گاه هیچ کاری با ایران نکردند همه نیروهای مهاجم آمریکایی و انگلیسی و کانادایی و سوئدی بودند و مردم پیروز و قهرمان تبریز دوش ب دوش برادران مسلمان روس !! در بیرون راندن نیروهای مهاجم از ایران جنگیدند. ! :))
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
خخخخخخ صحیح است صحیح است! از «شریعت نداری»هرچه بگی برمیاد این شریعت که ندارد هیچ ، هیچ چیزی به غیر از طوق غلامی در گوشش نیست
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
1
27
همش دروغ روس ها خیلی خوبن . کمونیست خدا شناس و مومن و مهربان . در. ضمن دشمن امریکاست . این خودش خیلی مهمه . شاید هم روزی به کارمان بیاد . البته شاید !
اس ۳۰۰ داده کار هم میکنه . قراره سوخو ۳۵ بده البته اگر اپشن داشته باشه خوبه. الکی فقط چرخ و فلک نزنه !!
مهران۱۴۹۰
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
44
4
در حال حاضر که پیمان ناتو دور تا دور ایران دهها پایگاه مجهز نظامی دارد و مترصد فرصت برای تجاوز و حمله و تجزیه ایران است جایگزین بهتری برای روسیه در دسترس نیست روسیه کشور متفق ایران است در بسیاری از منافع و اهداف اشتراکاتی داریم و بعضی جاها هم رقیب هم هستیم فعلا بهترین کشور همراه برای ایران است نشریات وابسته به غرب به شدت در صدد خراب کردن این همراهی ثمربخش هستند
پاسخ ها
محمد نژاد از تبریز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
اقای مهران در وطن فروشی حریف نداری شما یا عامل روس هستی و یا اینکه عقل و شعور نداری که جنایتها روسها را نمی دانی ننگ بر این افکار پوسیده ات امثال افرادی بی شعور مثل شما باعث شده است که ناتو ما را محاضره کرده است اگر حاکمان ما می دانستند منافع ملی چیست این بلا سرما نمی امد
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
12
4
بطور عمد نام شیخ فضل الله همراه با محمد علی شاه نامرد وجانی آورده شده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
نه عزیز دل. در اعدام شیخ فضل الله ، پسر خودش همگام با سایر مردم حضور داشت و از اعدام این خائن استقبال کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
نه خیر این شیخ بیمغز از دشمنان مشروطه بود و در عمل کنار پادشاهان قاجار ایستاده بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
1
11
درود بر مردم بزرگوار آذربایجان و سرداران مشروطه خواه آگاه باشید که بار دیگر باید مشروطه دیگری برپا شود بدست مردم ایران که آذربایجان حتما در صف اول خواهند بود و اینبار برایهمیشه کلک دشمنان مشروط را خواهیم کند
پاسخ ها
شادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
شیران دیار ستارخان!
پرچم داره مشروطه ایرانند!
به امید یزدان و به امید شیران وطن آزادی ایران نزدیک است!
شیرهای آذری درود بر شما !
شادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
2
7
و چه زیبا ستار خان جواب اون وحوش روس را داد! وقتی گفتند پرچم سرخ شوروی رو بالای خانه ات بزن تا در امان باشی! ستار خان گفت! ما خون دادیم برای خاک خود تا از پرچم سه رنگ
شیر خورشید نشان ایران حفاظت کنیم
و حالا تو میگی برای جان پرچم شوروی رو بزاریم! درود بر شیران تبریز و درود بر ستارخان شیر مرد ایرانی!
پرچم ایران بر در تمام خانه ها زد شد
ناشناس
|
France
|
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
2
2
پرچم سرخ شوروی؟؟؟!!! شوروی در سال ۱۹۱۷ تاسیس شد باسواد ? ستارخان سالها قبل از آن رحمت خدا رفته بود.
پاسخ ها
پانا مغول
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
بی سواد شما پانا مغول ها هستید! تا اسم شیر آذربایجان ستار خان سردار ایرانی میاد کهیر مزنید!
پرچم (جنگ) روسیه تزاری سرخ
با یک عقاب دو سر است!
درود بر ستار خان سردار آذربایجان که هنوز هم پانا مغول هارو اسمش میسوزنه
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان