تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۱۳ آذر ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ درباره نماینده‎ای که مکررا اظهاراتش تکذیب می‎شود

منبع غیر موثق هیئت‌رئیسه مجلس را بشناسید

این روزها شاهد اخباری از هیئت‌رئیسه مجلس هستیم که به همان سرعتی که انتشار می‌یابد، تکذیب می‌شود به نظر می‌رسد نیاز است تا در این رابطه هیئت‌رئیسه مجلس وارد میدان شود و ختم این غائله به وجود آمده را اعلام کند زیرا متضرر واقعی در این خصوص مجلس و در رأس آن هیئت‌رئیسه خواهد بود.
رویداد۲۴- این روزها شاهد اخباری از هیئت‌رئیسه مجلس هستیم که به همان سرعتی که انتشار می‌یابد، تکذیب می‌شود به نظر می‌رسد نیاز است تا در این رابطه هیئت‌رئیسه مجلس وارد میدان شود و ختم این غائله را اعلام کند زیرا متضرر واقعی در این خصوص مجلس و در رأس آن هیئت‌رئیسه خواهد بود.
 
پس‌ازآنکه مجلس سنا آمریکا قانون تحریم‌ها علیه ایران را به تصویب رساند، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به آن واکنش نشان دادند. به‌طور نمونه حشمت‌الله فلاحت پیشه از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این رابطه رأی مجلس آمریکا را متأثر از فضای سیاسی آن دانست و دیگر نمایندگان ازجمله محمدرضا تابش و بهروز نعمتی از تهیه طرح دوفوریتی خبر دادند که بر اساس آن در صورت تصویب استفاده از کالاهای آمریکایی در ایران ممنوع خواهد شد. برخی از اعضای خانه ملت هم اظهارنظر دراین‌باره را منوط به بعد از امضا اوباما کردند و ترجیح داند پس از حاصل اطمینان دراین‌باره نظر دهند.
 
اما دراین‌بین اکبر رنجبرزاده، نماینده مردم اسدآباد که از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس هم محسوب می‌شود از تهیه طرح سه فوریتی خبر داد که شامل یک ماده واحده و چند تبصره است. بر اساس گفته این نماینده مجلس، طرح سه فوریتی موردنظر خانه ملت، دولت را مکلف خواهد کرد تا در صورت تائید مصوبه مجلس سنای آمریکا توسط رئیس‌جمهور آن کشور توافق برجام را خاتمه دهد و مسیر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را از سر بگیرد. بر اساس گفته این نماینده مجلس بنا است تا این طرح در روز یکشنبه و در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد.
 
از روز گذشته که این خبر انتشار یافت تا به امروز پایگاه‌های خبری رسانه‌های منتقد دولت بر اساس آن بحث و بررسی‌هایی را در برنامه خود قرار دادند که بدون هیچ کم و کاستی نقد رئیس‌جمهور و وزارت امور خارجه‌اش مورد توجه بوده است. اما نکته قابل اشاره، چرایی انتقاد از دولت نیست بلکه بحث این است که هیچ نماینده دیگری به‌جز اکبر رنجبرزاده از طرح فوق صحبت به میان نیاورده و درباره آن توضیحی نداده است. کما اینکه بهروز نعمتی که یکی دیگر از اعضای هیئت‌رئیسه به‌حساب می‌آید از طرح دیگری خبر داده و به این موضوع هیچ اشاره‌ای نداشته است.
 
رنجبرزاده پیش از این نیز اظهارنظرهایی را در قالب خبر اعلام کرده بود که پس از انتشار از سوی دیگر اعضای هیئت‌رئیسه مجلس تکذیب شده بودند.
 
او در بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها خبر از استیضاح وزیر علوم با ۲۹ امضا داد که یوسف نژاد عضو دیگری از هیئت‌رئیسه در همین نمایشگاه به رویداد۲۴ گفت که نامه‌ای با 29 امضا برای استیضاح وزیر علوم را ندیده است.
 
رنجبرزاده همچنین در گفت‌وگویی دیگر خبر از استیضاح وزیر اقتصاد داده بود که آن نیز تکذیب شد. البته درباره اخبار مربوط به استیضاح وزرا این روزها این نماینده مجلس به وزیر راه و شهرسازی هم اشاره‌ کرده و بر آن تأکید داشت و حتی مدعی افزایش امضای این طرح استیضاح تا 70 امضا شده بود.
 
بر همین اساس به دلیل آنکه این نماینده و عضو هیات رییسه عموما اخباری را بیان می کند که مورد علاقه دلواپسان و تندروها است از جمله به زیر تیغ استیضاح کشیده شدن وزرای دولت حسن روحانی، این نماینده به منبعی برای رسانه ها و خبرگزاری هایی نزدیک به تندروها تبدیل شده است.
 
اما بررسی این اخبار حکایت از آن دارد که این منبع اساسا چندان معتبر نیست و اخباری که در اختیار او بیان می کند و یا شاید به دست او می رسد فاقد اعتبار لازم است.
 
زیرا حداقل در رابطه با همین ادعای مطرح شدن طرح سه فوریتی «خاتمه برجام» از سوی به نظر می رسد که اساسا نزدیک به واقعیت هم نیست چرا که آمادگی لازم برای این مطرح شدن این طرح سه فوریتی که نیاز به مقدماتی است وجود ندارد.
 
از سوی دیگر با توجه به اینکه بنا است طرح دوفوریتی ممنوعیت «خرید کالا آمریکایی» هم بررسی شود گرچه در طرح‌های دوفوریتی کلیات ابتدا مصوب می‌شود و در جلسه بعد جزئیات آن مورد بررسی قرار می‌گیرد ولی اظهارنظر درباره کلیات خود نیز به زمان نیاز دارد و اساساً بعید به نظر می‌رسد تا مجلس در یک روز دو طرح فوریت دار که دارای موضوعی مشابه هستند را در دستور کار قرار دهد، تاکنون چنین نبوده است.
 
اما انعکاس چنین اخباری چه نتایجی به دنبال دارد. اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که وقتی خبری از سوی یکی از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس به بیرون از این نهاد درز پیدا می‌کند و تکذیب می‌شود یا اعتبار آن بر اساس امکانات و شرایط موجود در خانه ملت مورد سؤال قرار می‌گیرد درواقع شأن و جایگاه هیئت‌رئیسه مجلس را با تردید و سؤال روبرو می‌سازد و درصورتی‌که هیئت‌رئیسه خانه ملت اخباری را به بیرون ارسال کند که از منبع موثقی برخوردار نیست این ذهنیت برای مردم به وجود می‌آید که پارلمان از چه طریقی این اخبار را کسب کرده و چرا آن را انتشار داده و آیا تصمیم‌گیری‌هایی که باید اساس آن عدالت باشد، بر همین منوال اخذ می‌شود.
 
نکته دیگر، این است که استفاده‌کنندگان از انتشار چنین اخباری که با منابع ناموثق و تائید نشده، صورت می‌گیرد همان‌گونه که اشاره شد، بیشتر منتقدان دولت هستند که تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا آن را ناکارآمد نشان دهند. این گروه سیاسی خبرهایی ازاین‌دست را برجسته می‌کنند و با استفاده از رسانه‌ها خود که از تعداد کمی هم برخوردار نیستند، برای به مقصد رسیدن به لحاظ حزبی و جناحی علیه دولت به کار می‌گیرند و اکنون که چند ماه بیشتر تا انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده، به نظر می‌رسد، بهترین فرصت برای این گروه آن است تا برای جلب نظر مردم به سمت کاندیداهای احتمالی خود از هر خبری که به دست شأن می‌رسد، نهایت استفاده را بکنند، بدون نگاه به این مسئله که برخی از اخبار به‌مانند طرح سه فوریتی «خاتمه دادن به توافق برجام» یا «استیضاح وزرا» گذشته از اینکه تائید شده نیست، ممکن است با مصالح و منافع ملی نه‌تنها در یک کاسه قرار نگیرد بلکه در مقابل هم بایستند.
 
به‌هرحال به نظر می‌رسد، نیاز است تا در این رابطه هیئت‌رئیسه مجلس وارد میدان شود و ختم این غائله به وجود آمده را اعلام کند زیرا متضرر واقعی در این خصوص در صورت عدم رسیدگی به آن مجلس و در رأس آن هیئت‌رئیسه خواهد بود.
 
نظرات شما
پیشخوان